[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:39

Mijn volledig geschoren pony staat met 100 gram op! Moet toch niet gekker worden haha. Stond gewoon klam onder 200... Waarschijnlijk vanavond op morgen wel 200 op. Hij heeft nu zelfs geen hals. Jullie wel?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:40

Hier ongeschoren onder 50 en gisteren in het zonnetje stonden ze nog te zweten, de zomerdekentjes er even op gehad en eentje zelfs een paar uurtjes helemaal zonder want die ging bij het wisselen gelijk liggen rollen

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:44

Moet je nagaan.. Er benauwd weer voor de paarden. Heb net het weer bekeken en ik denk vanaf dinsdagmiddag 200 gram. Maar twijfel over de hals. Wat doen jullie? Wanneer hals? Sowieso vanaf vrijdag, dan gaat het regenen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:47

Ik ben zo shaggie. Ik moest mijn weather beeta van nog geen jaar oud terug brengen omdat hij niet meer waterdicht was. En intussen 14 dagen verder en hij is nog niet terug. Arme knol moet verplicht onder 200 Gr. Maar goed dat hij geschoren is.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:07

Geschoren onder 50 Gr en ongeschoren sinds 2 dagen weer zonder

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:26

SBravour schreef:
Moet je nagaan.. Er benauwd weer voor de paarden. Heb net het weer bekeken en ik denk vanaf dinsdagmiddag 200 gram. Maar twijfel over de hals. Wat doen jullie? Wanneer hals? Sowieso vanaf vrijdag, dan gaat het regenen.

Ik doe de hals pas op als het echt koud en guur weer word. Of als het langdurig regend. (Paard is helemaal geschoren). Met temperaturen boven de 10 graden vind ik het echt niet nodig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:37

Hier ook halzen alleen op met heel slecht of heel koud weer.

Staan nu beide in het zonnetje onder Amigo zomerdekentje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:43

Hals gaat er hier aan wanneer het regent. Ze haat regen, dat is ook de reden dat ik die hals voor d'r gekocht heb.

Hier staan ze allebei nu bloot. Mijn merrie wel 's nachts onder d'r ongevoerde dekentje.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:49

Vandaag weer lekker zonder deken. Straks krijgt ze der 50g weer op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:48

Hoe pak ik dit aan?
Wil graag nieuwe dekens en nu heb ik een website gevonden met de dekens die ik zoek, echter ken ik het merk niet (is een huismerk zeg maar) dus het is altijd even afwachten qua maat/pasvorm ed.

Nu zou ik graag willen:
- 100 gram
- 200 gram
- 300 gram

Dit dan x2 (want 2 pony's).

Nu dacht ik eerst 2x 100 gram te bestellen en 1x 200 gram (dan heb ik geen verzendkosten) en te proberen of ze bevallen. Indien wel kan ik dan daarna 1x 200 gram & 2x 300 gram bestellen.

Echter, nu lijkt mij dat allemaal prima, die 100 gram. Ze staan momenteel met 150 gram & 200 gram op, maar meer omdat ongevoerd te fris was voor mijn gevoel, en ik niks anders heb ... Dus wil overschakelen naar de 100 gram, maar als ik dan het weer voor de komende 14 dagen bekijk ga ik toch weer twijfelen. Max. 10°C overdag, 's nachts tussen de 1°C & 4°C en elke dag tussen de 50% & 85% kans op regen.

Gaan ze dat redden met 100 gram? Of kan ik het beter anders organiseren en bv. 2x 200 gram + 1x 100 gram proberen ofzo .. Ik weet het niet zo goed ... Hoe zouden jullie dat doen? Alles in 1 keer kopen kan natuurlijk ook, maar als het dan niet bevalt (op termijn) zit ik er wel mee ... en kosten spreiden is altijd wel interessant 8-)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:54

[***] schreef:
Hoe pak ik dit aan?
Wil graag nieuwe dekens en nu heb ik een website gevonden met de dekens die ik zoek, echter ken ik het merk niet (is een huismerk zeg maar) dus het is altijd even afwachten qua maat/pasvorm ed.

Nu zou ik graag willen:
- 100 gram
- 200 gram
- 300 gram

Dit dan x2 (want 2 pony's).

Nu dacht ik eerst 2x 100 gram te bestellen en 1x 200 gram (dan heb ik geen verzendkosten) en te proberen of ze bevallen. Indien wel kan ik dan daarna 1x 200 gram & 2x 300 gram bestellen.

Echter, nu lijkt mij dat allemaal prima, die 100 gram. Ze staan momenteel met 150 gram & 200 gram op, maar meer omdat ongevoerd te fris was voor mijn gevoel, en ik niks anders heb ... Dus wil overschakelen naar de 100 gram, maar als ik dan het weer voor de komende 14 dagen bekijk ga ik toch weer twijfelen. Max. 10°C overdag, 's nachts tussen de 1°C & 4°C en elke dag tussen de 50% & 85% kans op regen.

Gaan ze dat redden met 100 gram? Of kan ik het beter anders organiseren en bv. 2x 200 gram + 1x 100 gram proberen ofzo .. Ik weet het niet zo goed ... Hoe zouden jullie dat doen? Alles in 1 keer kopen kan natuurlijk ook, maar als het dan niet bevalt (op termijn) zit ik er wel mee ... en kosten spreiden is altijd wel interessant 8-)

Ik zou dan voor 2x200 gram en 1x100 gram gaan aangezien het nu waarschijnlijk wel kouder gaat worden en dan heb je meer aan 200 gram denk ik.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:05

Hier zou ik dat ook doen. 2x 200 en 1x 100

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:48

Ik heb een vraagje. Ik wil graag deze deken kopen, maar hij is ook verkrijgbaar met een losse hals.
Echter bij de omschrijving met vaste hals, staat 'Het vaste halsdeel van deze winterdeken is speciaal ontworpen voor de gevoeligere paarden en voorkomt wrijving op de manen en manenkam.'
Zou dit echt veel verschil maken met de versie met losse hals, en waardoor zou dat komen?
http://www.dochorse.nl/horseware-amigo- ... deken.html

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:49

Ik niet. Ze staan nu onder 200 grams zeg je dus die heb je al. Dan zou ik juist nu 2 x 100 grams bestellen + 1 x 200 of 300 grams. Dan heb je 2 x 200 en 2 x 100 grams in huis en ben je al een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:49

Nadeel is dat de dekens die nu opliggen geen hals hebben, er ligt dan nog een ongevoerde met hals over... Ik wil sowieso van elke vulling eentje met hals voor elke pony, vandaar. Dat worden dan hun echte dekens en in de toekomst wil ik dan nog een reserve van elk met hals (maar voor nu heb ik dan de constructie die ik nu heb).

@ Arielle_: sorry, geen ervaring mee. Ben wel benieuwd.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:13

Ik heb ook nog een vraag.

Ik heb mijn eerste eigen paard gekocht *\o/* zaterdag gaan we haar ophalen! Het is met de trailer een rit van bijna 3 uur. Wat voor soort deken raden jullie aan om op te leggen? Ik dacht zelf aan een 100 gram of een dikke fleecedeken.
Ze staat nu onder een dunne deken en heeft een redelijk dunne vacht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:14

Niet te dik inpakken bij een lange trailer rit, ze krijgen het vaak warm van reizen en ze staan in een kleine ruimte .
Ik doe meestal een cooler of dunne fleece deken op.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:43

Vanaf morgen avond gaat bij mij 200 gram zonder hals op. Vanaf vrijdag ook hals denk ik. Dan gaat het regenen.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 00:32

Afgelopen dagen met dat mooie en warmere weer heb ik de 100 grams liner er onderuit gehaald gehad maar vanaf vannavond toch maar weer er terug onder gelegd. Wordt weer kouder met weinig zon.
En die regen....... laat die maar lekker wegblijven bah :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:42

myk_en_shant schreef:
Vraagje. Heb net een hoogdrachtig merrie gekocht, hoeveel grams dekentjes raden jullie mij aan voor het veulentje. Dekens gaan pas aangekocht worden zodra het veulen er is, ivm de maten.
In ieder geval worden het outdoor dekentjes ivm zoveel mogelijk naar buiten te kunnen in hun privé paddockje, die we gaan aanleggen.

Ik zou hoogstens een ongevoerd regendekentje aanhouden. Laat de natuur maar zijn werk doen, veulen wordt normaal met een stevige vacht geboren. Laten veulenen in de stal, dik opgestrooid, en pas naar buiten doen als het veulen goed droog is, de eerste dagen een beetje rekening houden met het weer. (buiten lopen is voor veulens sowieso al erg veel indrukken, dus het is beter om ze drie keer per dag een blokje van 1-2 uur buiten te zetten, dan direct constant buiten. Als ze eens natgeregend worden heeft het tussendoor dan ook netjes de kans om op te drogen, dus dat komt wel goed.

Als je als veulen al begint met dekens terwijl het niet persé nodig is, maak je er imo watjes van ...
Het is natuurlijk een verschil als het -15 vriest en constant regent, mistig is en stormt, en je persé dat veulen in een paddock zonder beschutting wil zetten ... Maar ik veronderstel dat dat niet de bedoeling is :D

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:50

Duhelo schreef:
myk_en_shant schreef:
Vraagje. Heb net een hoogdrachtig merrie gekocht, hoeveel grams dekentjes raden jullie mij aan voor het veulentje. Dekens gaan pas aangekocht worden zodra het veulen er is, ivm de maten.
In ieder geval worden het outdoor dekentjes ivm zoveel mogelijk naar buiten te kunnen in hun privé paddockje, die we gaan aanleggen.

Ik zou hoogstens een ongevoerd regendekentje aanhouden. Laat de natuur maar zijn werk doen, veulen wordt normaal met een stevige vacht geboren. Laten veulenen in de stal, dik opgestrooid, en pas naar buiten doen als het veulen goed droog is, de eerste dagen een beetje rekening houden met het weer. (buiten lopen is voor veulens sowieso al erg veel indrukken, dus het is beter om ze drie keer per dag een blokje van 1-2 uur buiten te zetten, dan direct constant buiten. Als ze eens natgeregend worden heeft het tussendoor dan ook netjes de kans om op te drogen, dus dat komt wel goed.

Als je als veulen al begint met dekens terwijl het niet persé nodig is, maak je er imo watjes van ...
Het is natuurlijk een verschil als het -15 vriest en constant regent, mistig is en stormt, en je persé dat veulen in een paddock zonder beschutting wil zetten ... Maar ik veronderstel dat dat niet de bedoeling is :D

Het is idd de bedoeling zoveel mogelijk zonder deken te doen en alléén met koude, natte prutdagen een dekentje. Het is een tinkertje, Dus neem aan dat het veulen met een flinke vacht geboren wordt.

Het buiten staan zal ook pas vanaf tien uur zijn tot max vijf uur op een beschutte plek. We zijn nog aan het bekijken of we ook een klein noodschuilstal meer kunnen zetten. Zodat ze bij prutweer optimaal beschermd zijn, maar toch buiten kunnen zijn.

Bedankt voor je tips

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:03

Helemaal nu je zegt dat het een tinketje is. Geen deken nodig, zonde van je geld ze groeien er zo uit. Desnoods kan je ze met echt vuil weer eens wat meer binnen houden maar ik denk dat die met een behoorlijke vacht wordt geboren!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:12

Ik zou het ook even aankijken, zo koud is het sowieso helemaal nog niet. Mocht het wel nodig zijn, zijn er ook speciale dekens voor veulen, anders moet je elke week een nieuwe kopen denk ik :+

Bikkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:16

Silver_Fox schreef:
Ik heb een Bucas Smartex Rain deken die perfect past, daar wil ik van de winter een Bucas Quilt onderdeken onder doen. Ik heb voor de Quilt precies dezelfde maat besteld als de Smartex, maar toch is hij te kort voor de rug. Ik ben bang dat als ik een maat groter neem de deken te groot is, want qua hoogte en van voren past het perfect.. Wat denken jullie?

[ Afbeelding ]

is goed :) bucas heeft mij ooit eens gezegd dat het goed zo is zodat de rain erover kan vallen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:23

Ik zit zelf ook meer in shetmaten te denken. Die dekenmaat kan ik altijd nog voor de shetters gebruiken na de lessen.
Daarnaast vind ik het wel een gerust gevoel geven, dat je in nood iets achter de hand hebt.