[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:37

Friesfanaat schreef:
Weet iemand hier welke outdoordeken van Bucas dezelfde pasvorm heeft als de recuptex staldeken? (m.u.v van de recuptex-outdoordeken :)) )

De atlantic smartex power en irish.

Alleen de freedom is anders die heeft de schouderplooien niet

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:43

SansaS schreef:
Friesfanaat schreef:
Weet iemand hier welke outdoordeken van Bucas dezelfde pasvorm heeft als de recuptex staldeken? (m.u.v van de recuptex-outdoordeken :)) )

Bedankt! :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:53

Polar schreef:
Ik vind de deken in stap wel echt op de borst trekken.

Ik ook, vind hem niet mooi liggen

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:55

Nee dat is ook mijn gevoel dat hij toch wat te krap bij de borst ligt. Al denk ik echt dat een maat groter te groot is voor hem en dat bij dan vanachter weer trekt. Ik ga even wat andere merken proberen, kijken of die anders liggen

SansaS

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:31

Zo in beweging trekt die inderdaad wat. De lengte is wel goed. Een maat groter lost dat probleem inderdaad niet op.

Rambo valt wel breder dan rhino en lemieux kudos ook maar ik weet niet hoe klein hun maten gaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:35

SansaS schreef:
Friesfanaat schreef:

En als het om de originele recuptex gaat is het alsnog anders. Recuptex moet ik een maat kleiner en zit op paard toch heel anders als de smartex en irish. Want ook de smartex en irish zitten allebei net anders

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:42

Ik lees weinig over Shires dekens? Die vind ik echt top. Zelfs vorig jaar bleven ze keurig waterdicht na dagenlang in de regen (24/7). Zowel de Tempest als de Typhoon lijn. Ik heb een Haf met forse boeg en lage halsaanzet. Zitten top. Dus voor dat type paard nog een tip zonder dat je heel erg veel geld kwijt bent.
Gek genoeg zit Rhino hier ook super. De rhino dekens zijn in mijn ervaring wel breder dan de Amigo bij borst en ze geven meer ruimte voor diepere halsaanzet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:51

MyWishMax schreef:
En als het om de originele recuptex gaat is het alsnog anders. Recuptex moet ik een maat kleiner en zit op paard toch heel anders als de smartex en irish. Want ook de smartex en irish zitten allebei net anders

Oh die ervaring heb ik niet. Ik heb juist t idee dat de recuptex mash iets strakker op de schouders zit bij mijn merrie dan de smartex.

Wel een smartex van meer dan 12 jaar oud. En recuptex 2 jaar ofzo. Pasvormen kunnen misschien iets zijn veranderd...

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:29

Bucas Smartex rain vind ik geweldig maar pasvorm voor (mijn) ijslanders is belabberd. Daarom gebruik ik al tijden Horseware Rhino ongevoerde dekens. Ademen goed en blijven perfect liggen.
Nu zie ik dat er van Bucas stay dry coolers zijn. Het zou fijn als die goed te combineren zijn met de Rhino outdoordekens. Best of both worlds zullen we maar zeggen.
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik heb voor alle drie maat 5'9/175.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:42

Refagreni schreef:
Bucas Smartex rain vind ik geweldig maar pasvorm voor (mijn) ijslanders is belabberd. Daarom gebruik ik al tijden Horseware Rhino ongevoerde dekens. Ademen goed en blijven perfect liggen.
Nu zie ik dat er van Bucas stay dry coolers zijn. Het zou fijn als die goed te combineren zijn met de Rhino outdoordekens. Best of both worlds zullen we maar zeggen.

Zou je dan niet beter voor de (dry, coolmax etc) liners kijken van Horseware?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:49

Change03 schreef:
Refagreni schreef:

Zou je dan niet beter voor de (dry, coolmax etc) liners kijken van Horseware?

Ik heb een airmax liner maar nog niet gebruikt. Weet niet of deze zo goed functioneert als de staydry stof. Las al bericht van iemand die het een aliexpress namaak vond.
Dry liner wordt veel te warm en ook daar lees ik weinig positieve reacties over.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:54

Die stay dry cooler viel hier net zo belabberd. Denk niet dat het eronder past. Er is een bokker die zo'n stay dry deken heeft vermaakt in een regen liner van horseware en dat is natuurlijk wel top maar lastig te maken.

Ik heb zelf de Dry Liner van horseware en die werkt ook. Wel minder goed, maar mijn paard blijft er goed warm onder als hij nat is en de deken voelt van binnen niet klam of nat dus in die zin werkt het wel degelijk. Het droogt alleen niet heel snel maar dat vind ik niet erg zolang paard maar comfortabel blijft. Ik vind het wel een warme liner.. Dus voor koude temperaturen prima maar voor die tussenperiode net te warm eigenlijk.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:04

Celebi schreef:
Die stay dry cooler viel hier net zo belabberd. Denk niet dat het eronder past. Er is een bokker die zo'n stay dry deken heeft vermaakt in een regen liner van horseware en dat is natuurlijk wel top maar lastig te maken.

Jammer dat de stay dry cooler niet werkt. Ik ben wel weg van het stofje.

Ik heb zelf de Dry Liner van horseware en die werkt ook. Wel minder goed, maar mijn paard blijft er goed warm onder als hij nat is en de deken voelt van binnen niet klam of nat dus in die zin werkt het wel degelijk. Het droogt alleen niet heel snel maar dat vind ik niet erg zolang paard maar comfortabel blijft. Ik vind het wel een warme liner.. Dus voor koude temperaturen prima maar voor die tussenperiode net te warm eigenlijk.

Dry liner wordt echt te warm. Mijn ijslanders zijn niet geschoren en ik zet ze alleen tijdelijk onder een deken na het rijden als het regent en/of hard waait. Ze moeten de warmte en het vocht dan wel goed kwijt kunnen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:08

Refagreni schreef:

Hier ook fan van Horseware op mijn IJslander. Ik heb de IJslander dekentjes van Horseware. Heb alle dekens van mijn overleden merrie nog. Mijn nieuwe paard kreeg ik een Bucas Freedom Light bij, maar gelukkig past ze ook de Horseware IJslander dekentjes.

Iemand van Bokt heeft idd die dry cooler aan een liner genaaid. Voor als je handig bent met een naaimachine.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:10

Refagreni schreef:
Celebi schreef:

Jammer dat de stay dry cooler niet werkt. Ik ben wel weg van het stofje.

Dry liner wordt echt te warm. Mijn ijslanders zijn niet geschoren en ik zet ze alleen tijdelijk onder een deken na het rijden als het regent en/of hard waait. Ze moeten de warmte en het vocht dan wel goed kwijt kunnen.

Mijn oma van 31 heb ik de laatste winters wel een beetje geholpen met de 100 gram liner, de Dry Liner of een 100 grams regendeken. Was fijn voor haar.

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:06

Monody schreef:
Nee dat is ook mijn gevoel dat hij toch wat te krap bij de borst ligt. Al denk ik echt dat een maat groter te groot is voor hem en dat bij dan vanachter weer trekt. Ik ga even wat andere merken proberen, kijken of die anders liggen

Voor mijn paard was de amigo XL de oplossing. Normaal heeft hij 198, maar dan zit het net wat krap. Van de Amigo Xl heeft hij nu 190 en zit 'm perfect. Wie weet ook iets voor jouw paard.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:26

Hier is het uiteindelijk de Rambo geworden, uiteraard :+

En anders lag de Amigo XL ook wel mooi, was alleen bang dat als die eenmaal 'ingelopen' was dat hij dan misschien toch net ietsjes te ruim zou zijn.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 17:19

Ik vind het zo lastig qua dekens nu.
Onze jonge heeft 50gr op en is daar prima onder. Mijn 'oude' met atrose heeft 100gr op, maar voelt daar niet heel comfortabel onder. Doe ik dan een hals erbij op voor extra warmte, of toch maar zijn 250gr?
Zit echt ff met een dilema

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 17:22

Hoe warm is het daar nu? Rond de 7 graden?
Hier is het nu rond de 2-4 graden en ik heb 1 paard met 200 gram deken en 1 met 350 gram.
Paard met 350 liep gisteren met minder, maar had het toen te koud.
Beide hebben totaal andere behoeften daarin, dus beste is echt voelen en kijken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 18:33

Ik heb mijn geschoren paard gisteren van 100 naar 150 gezet, was net niet helemaal warm, maar misschien is dit wel weer net te warm hoor, ik vind het nu ook lastig…

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 21:35

Volgens mij heb ik het eerder ook gevraagd, maar zijn er hier misschien mensen die weten of er dekens bestaan met een hele zachte, huidvriendelijke binnenvoering?

En weet iemand hoe de officiële site van Premier Equine is met importkosten en retourneren?
Vooral het retourneren; maken zij een label voor je aan of moet je de terugzending zelf regelen?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:07

Kentucky

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:19

Die past helaas niet. :\

Deze merken heb ik allemaal geprobeerd:
Weatherbeeta, Bucas, Pagony, HKM, Amigo, Rambo, Covalliero, Horka, Harry's Horse, Shires, Rhino, Kavalkade, LeMieux, Kentucky, RugBe, Back on Track, Fairfield.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:33

En bucas met de gladde silk feel voering ?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:38

De pasvorm van Bucas is helaas niet goed, het zakt opzij in meerdere maten, zelfs bij een net te krappe maat.