[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:00

Nou ik ben eind van de morgen terug geweest om toch een 50 grams op te doen. Toen ik net op stal kwam weer de 250 grams op gedaan want mevrouw had het koud. :+ Dat word lekker dekens wisselen de komende dagen, wat irritant....

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:02

Bij jou paard past het hele model niet vind ik en daarom zit die zo.

Jij hebt ook geen idee of de deken anders zit als dit paard gaat grazen. Als een deken goed past gebeurt dat namelijk niet. Mijn dekens zitten ook zo zowel met hoofd omhoog als naar beneden.

Kont uitsteken zo zijn de dekens nou eenmaal bedacht en daar krijgen ze het ook niet koud van. Bij 9 van de 10 paarden waarbij de kont niet uitstekt trekt de deken aan de schoft. Je moet zorgen voor een voorkant die bij de halsaanzet past en niet voor een dan maar te grote deken zodat het paard deken en al mee naar voren kan schuiven om te grazen omdat hij voor eigenlijk te weinig ruimte heeft.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:23

SansaS schreef:
Bij jou paard past het hele model niet vind ik en daarom zit die zo.

Jij hebt ook geen idee of de deken anders zit als dit paard gaat grazen. Als een deken goed past gebeurt dat namelijk niet. Mijn dekens zitten ook zo zowel met hoofd omhoog als naar beneden.

Kont uitsteken zo zijn de dekens nou eenmaal bedacht en daar krijgen ze het ook niet koud van. Bij 9 van de 10 paarden waarbij de kont niet uitstekt trekt de deken aan de schoft. Je moet zorgen voor een voorkant die bij de halsaanzet past en niet voor een dan maar te grote deken zodat het paard deken en al mee naar voren kan schuiven om te grazen omdat hij voor eigenlijk te weinig ruimte heeft.

Je ziet niet eens mijn hele paard. Hoezo past het model niet? Overigens past het idd inmiddels niet, maar dat heeft niets met het model te maken, de deken paste vorig jaar prima. Ik denk erover om dezelfde dus een maat groter te kopen, maar ben ook naar andere merken aan het kijken, omdat ik de staartflap zo raar klein vind op deze deken.

Geen enkele deken past perfect. Dus de kans dat een deken wat naar voren gaat als een paard graast (hapje-stapje), is daarom nogal groot. Fijn voor jou, dat je deken geen kant opgaat, maar ik denk dat je tot de gelukkige 1% behoort dat je deken totaal niet naar voren schuift met grazen. Als deze pony van Monody zijn hoofd naar beneden doet, weet ik bijna zeker dat ie over zijn kont kruipt. Ik heb notabene ervaring met exact dezelfde deken en mss ook wel ongeveer hetzelfde 'model' paard. Dus als je vindt dat het model niet geschikt is voor mijn paard, dan ook niet voor die van Monody.

Over die blote kont; ik heb daar nooit enig wetenschappelijk artikel over gezien/gelezen. Het is op bokt gemeengoed, daarbuiten heb ik het nog nooit gehoord. Ik lees juist (niet wetenschappelijk) dat een deken de staartaanzet wel moet bedekken.
Mee eens dat veel mensen een (soms veel!) te lange deken hebben, maar op bokt zie ik ze vaker juist te kort goedgekeurd worden. Er zit nog een optie tussen te lang en te kort, namelijk gewoon precies lang genoeg.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:26

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:36

Ik heb de perfect zittende deken van meneer Bucas even gescreenshot. Zit heel anders dan die van Monody.

Afbeelding

Afbeelding

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:39

Ik geef het op jij wil je zin hebben. Prima :)

Die bucas deken heeft een veel grote staarflap en paard staat anders.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:43

Die staartflap van die Bucas is ook wel echt een heel stuk groter dus dat is ook lastig te vergelijken vind ik. Niet elk paard heeft de staart aanzet ook op dezelfde plek natuurlijk. Bij IJslanders zit die vrij laag bijvoorbeeld. Andere rassen misschien weer hoger? Het is ook geen volledig harde maatstaf maar wel een aardige richtlijn. Zeker als een maat groter veel te groot zou zijn.

Oh en Bucas valt heel anders dan Horseware in de zin dat HW maat 116/168 heeft en Bucas is de tegenhanger daar 125/168. Die zijn in dezelfde maat dus daadwerkelijk een stuk langer op de rug.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:44

JIJ wilt je zin krijgen.
Ik geef Monody een advies op basis van eigen ervaring en jij denkt beter te weten hoe mijn ervaring is.
Ja, daar ga ik dan tegenin. En je onderste regel geeft aan dat je alsnog door wilt gaan, dus dan geef ik daar nog even antwoord op;

De staartflap heeft er totaal niets mee te maken.
De deken van Monody heeft een 'dakje', wat mij zegt dat ie opkruipt. Dezelfde ervaring heb ik. De deken van Bucas hangt (op de juiste lengte, volgens de bucas meneer) af. Daar heb ik het over. Duidelijker kan ik het niet maken en zeggen. Ik hoop dat Monody verder zoekt.

Polar

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:57

Heb je anders nog een foto recht van de zijkant?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:01

Monody als de deken bij de borst niet trekt dan zou het misschien wel kunnen.
Ik vind het wel een dure deken om op goed geluk te proberen. Heb je de mogelijkheid om een maat groter te passen en dan te besluiten?
De deken staat hem wel erg mooi :)

Hier ook aan het wisselen met dekens. Wil eigenlijk overdag 100 en snachts 200 gram, maar dat is momenteel wel een gedoe.
Momenteel daarom de 100 gram ook snachts op.

Ik twijfel nog. Mijn 200 gram deken ligt toch niet goed -O-
Heb dus wel een goede 100 gram, en ook een 300 grams liggen.
Misschien heb ik aan 100 en 300 wel genoeg, paard heeft het eerder te koud dan te warm.
Heb al een vermogen uitgegeven aan dekens :')
Maar misschien moet er toch nog maar een deken in 200 gram bij komen...
Laatst bijgewerkt door Temeraire op 03-11-24 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:11

En gewoon een liner in 100 gram onder de 100 leggen? Een stuk goedkoper en zit meestal wel goed.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:29

Thanks iedereen voor de tips en adviezen! Ik twijfel ook erg. De een zegt dat hij perfect ligt en de ander denkt te krap bij de borst. Hij schoot er wel tijdens het wandelen even vandoor en de deken kroop toen niet erg omhoog maar grazen oid heb ik niet geprobeerd. Ik vind het ook een erg dure deken om op de gok te proberen inderdaad. Ik heb nu ook een Amigo besteld met een disc sluiting. Ik ben zo bang dat 125-175 te groot gaat zijn maar ik kan kijken of het een mogelijkheid is om die te passen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 00:02

Juist door die v sluiting heb je een grotere kans dat grazen geen probleem is. Maar een maat groter testen kan nooit kwaad. Ik heb zelf deze deken ook in 115/168 en bij mijn pony van 1.39 valt ie inderdaad wel iets groter. Zijn billen steken iets minder uit. Maar als het alternatief van 175 echt veel te lang is, en de hals verder goed past is een beetje extra bil minder vervelend dan dat ie echt veel te lang is.

En anders misschien eerst toch nog naar een ander merk kijken? Waarvan de maatvoering net anders valt misschien. Of, maar die zijn wel heel prijzig, de Rambo optimo's. Die vallen erg groot schijnt het.

Hier mijn Rhino op mijn pony trouwens:

Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 00:47

Ik heb ook een IJslander met een Rhino deken maar wel een maatje groter en niet de pony variant want die paste niet.
Maar deze deken zou ik zelf net wat te klein vinden.

Wat ik zelf ook wel een fijne deken vind bij mijn IJslander is de Catago.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 09:05

Hoe groot is jouw pony? Weet dat bij Horseware Amigo er ook pony dekentjes zijn t/m maat 125/175. Dan zijn het allicht al minder jurkjes over de knietjes.

Hier passen eigenlijk de Bucas 130/175 en Horseware Rambo v-sluting 115/168 en Horseware Amigo rechte sluiting 125/175 soort van OK op mijn IJslander. Ik heb de Rambo Summer met frontdisc 115/168, maar die zit eigenlijk niet OK met grazen. -O-
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 04-11-24 09:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 09:06

MarloesHJ schreef:
Ik heb ook een IJslander met een Rhino deken maar wel een maatje groter en niet de pony variant want die paste niet.

Wij hebben de Catago Duo gehad voor een weidegenootje, maar eigenlijk ging die deken niet zo heel erg lang mee. :=

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 09:12

Ik zou de Rhino pony deken niet aanraden. De buik singels zijn al ultiem krap. Lees het veel vaker dat er singel verlengers nodig zijn bij niet eens hele dikke paarden. :')

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 09:28

Mijn pony is zelf 1.37 maar vrij breed gebouwd, zit ook flink wat bespiering op. Ik zit ook te kijken naar de Bucas Smartex Rain maar daar vind ik het al helemaaal lastig om de juiste maat te vinden, hij valt overal tussen :+

Celebi, de middelste buiksingel van deze normale rhino deken zat idd al op zijn allergrootst en die ging toen net dicht dus ik vrees met een pony deken.

Lastig dit zeg.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:07

Horka schijnt bij IJslanders erg goed te zitten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:10

Die Smartex paste bij mij echt niet aan de voorkant. Zelfs de big neck. De voorsluiting zit heel hoog en bij paarden met een lage halsaanzet werkt dat gewoon niet. Ik denk dat jouw paard dat ook heeft en dat heeft dan wondjes op de schoft..

En is ie kleiner dan de mijne joh. Zo toont hij helemaal niet!

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:13

Zo zit de deken met bewegen

Haha ja het is echt een guppie maar hij oogt heel groot op foto’s, hoor ik van iedereen terug :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:16

Ohh dat steekt helemaal niet zo ver uit achter! Als je goed met je hand rond de hals kan dan denk ik dat deze best goed ligt hoor. Ik heb er zelf nog een zachte schoft beschermer in zitten voor extra comfort.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:23

Ik vind de deken in stap wel echt op de borst trekken.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:17

Weet iemand hier welke outdoordeken van Bucas dezelfde pasvorm heeft als de recuptex staldeken? (m.u.v van de recuptex-outdoordeken :)) )

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:31

Bagheera_206 schreef:
MarloesHJ schreef:

Wij hebben de Catago Duo gehad voor een weidegenootje, maar eigenlijk ging die deken niet zo heel erg lang mee. :=

Zo zie je maar weer de verschillen. Hier is de Catago echt nog dikke prima. En heb hem toch een paar jaar. Rhino maat paard zijn de singels eerder wat lang dan kort bij die van mij.