[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:01

Sapphir is gewoon nog sterker en op accu wat ik gewoon erg fijn vind, zeker op de moeilijke plekjes

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:32

Als het geld niet uitmaakt kocht ik idd Saphir, heb ze allebei en de Saphir is nog net iets beter. Ook door het snoerloze.

Je doet zeker geen miskoop met de Moser hoor, top apparaatje ook :j

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:43

Zelf heb ik laatst voor 110 bij Kramer de showmaster tondeuse gekocht daar! Ook zeer krachtig en op accu, heel tevreden over.

Hagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:26

Hi ik kom even binnen vallen. Voorheen ging mijn merrie helemaal bloot. Nu staan we op een stal 24/7 buiten met inloopstal. Ze is een koudbloed en maakt echt gigantisch veel vacht aan. Ze zit er nu al enorm dik in en na een halfuur stap en draf is ze helemaal bezweet. Niet handig en ook niet fijn om een natte pony zo buiten te zetten.

Wat zouden jullie doen? Helemaal kaal lijkt me geen optie.. Met dekens werken vind ik geen probleem overigens.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:08

In principe kan helemaal kaal met goede dekens natuurlijk prima. Als je dat geen prettig idee vind kan je ook een jachtmodel doen of de benen laten zitten

Hagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:14

Is dat echt niet te koud voor haar denk je? als ik nu scheer, zou dan met deze temp een 100/150 grams deken voldoen?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:37

GOOBA schreef:
Is dat echt niet te koud voor haar denk je? als ik nu scheer, zou dan met deze temp een 100/150 grams deken voldoen?

Nee hoor. Met goede dekens kan dat best. Desnoods zorg je voor reserve dekens en halsdekens

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:56

Mijn fjord heb ik vorige week helemaal geschoren, staat nu met een regendeken. Hij is helemaal niet koud en stiekem is het ook best warm nu buiten.

Hagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:24

L_iek schreef:
Mijn fjord heb ik vorige week helemaal geschoren, staat nu met een regendeken. Hij is helemaal niet koud en stiekem is het ook best warm nu buiten.

Staat hij ook 24/7 buiten met schuilstal?

Pfoe blijf het lastig vinden :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 19:02

24/7 met schuilstal maakt toch niet je niet scheren kan? Wat een gekke gedachte :))

Je doet toch een goeie deken op? Hals erbij en desnoods benen en hoofd niet scheren! Dan is die echt niet minder warm hoor.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:36

Ik snap de beredenering wel hoor, 's nachts in een warm tochtvrije stal waar ze liggen kunnen of in een inloopstal waar het toch een stuk frisser is vaak. Daar zit nog wel een verschil in.

Ervaring leert hier ook dat het niet uitmaakt, zolang je maar goede dekens op doet.

100/150 gram met deze temperatuur is hier meer dan voldoende, maar die van mij is niet snel koud.
En staat op dit moment nog vol in het haar, met een eczeemdeken op.

Hagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:43

Nou dan moet het wel kunnen denk ik, helemaal kaal it is.

Goede dekens ben ik het helemaal mee eens en hebben we natuurlijk nog liggen van voorgaande jaren. Merk aan haar dat ze het ook niet zo heel snel koud heeft.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:29

Schuilstal betekend niet dat ze daar ook gaan liggen en staan. Het kan, maar hier valt het tegen hoevaak ze het afdakje gebruikt haha. M'n shet ligt gewoon in het natte zand op de koude vloer. De reden dat ik haar (en ook m'n grote) niet helemaal kaal maak. Dan liggen ze met hun kale buik op het natte zand. Dat lijkt mij niet super fijn. Als ze binnen zouden staan nachts kunnen ze natuurlijk overdag ook nog in natte liggen. Maar hebben ze snachts iig ook de kans (moeten ze wel) om droog te liggen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:40

_Nynke schreef:
Ik heb ook een vraag :)

Ik overweeg mijn Fries te scheren, maar ik vroeg me zo af of het moment (september/oktober/november) iets uitmaakt in hoe grijs of bruin ze er onder vandaan komen? Is het zo dat ze zwarter blijven als je eerder scheert? Ik had het hierover met iemand, en diegene vindt het wel heel belangrijk dat haar paard zwart blijft. Het scheren gaat bij mij puur om de functionaliteit en mijn paard is er wel eerder grijs onder vandaan gekomen (ondanks goed wassen de avond van te voren!), dat boeit me niet echt, maar zwart is natuurlijk wel het allermooist met een Fries :) Wellicht dat iemand hier een antwoord heeft. Degene waarmee ik sprak dacht namelijk dat hoe later je scheert, hoe groter de kans dat ze er grijs onder vandaan komen. In mijn optiek ligt het meer aan de lengte waarop je scheert maar ik was wel benieuwd. Wellicht is het ook gewoon iets waar je niks aan doet, of genetisch bepaald of weet ik veel wat haha.

Mijn zwarte blijft gewoon zwart... of hij vroeg of laat geschoren wordt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:37

GOOBA schreef:
Nou dan moet het wel kunnen denk ik, helemaal kaal it is.

Goede dekens ben ik het helemaal mee eens en hebben we natuurlijk nog liggen van voorgaande jaren. Merk aan haar dat ze het ook niet zo heel snel koud heeft.

Als je het geen fijn idee vind kan je toch gewoon een goed model doen? Laat je de buik ongeschoren, liggen ze nooit met hun buik op het nattw koude. Doe je een stuk flank en hals, dan kan die prima zijn warmte kwijt

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:07

irisskib schreef:
The_Cat schreef:
Vorig jaar heb ik men paard geschoren met de kleine tondeuse. In het begin was mijn paard super vlot te scheren, maar sinds hij ouder geworden is, wordt het elk jaar erger. Het is niet echt dat hij stout doet, maar hij wil gewoon voor geen meter blijven stil staan. Ik heb zelf geen groot scheermachine en enkel de tondeuse. Het is echter zo dat hij met de tondeuse iets minder stressy doet op het machine. Zou ik misschien zelf een groter machine kopen en elke dag een ander deel doen van zijn lijf, of gewoon weer scheren met de tondeuse? Ik krijg het er wel mee klaar, duurt gewoon iets langer :)

Wat voor tondeuse en wat voor paard heb je?
Mijn paard vind een grote machine eng dus ik wou proberen om met een tondeuse te scheren maar weet niet welke ik voor haar hele lichaam zou kunnen gebruiken

Paard is 1m56 groot, tondeuse is de kleine sectolin sectolin se 210. Vorig jaar dus met dat ding het hele paard geschoren, voor dit jaar weet ik het nog niet :')

Hagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:27

Haha ik heb ook daarmee geschoren! Al 4x het hele paard gedaan. Het is een werk maar vind het resultaat altijd wel mooi :))

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:02

Vorig jaar heb ik een foto van een haflinger hier voorbij zien komen met de rug en hals er nog in en dan in van die punten geschoren (vage omschrijving sorry).

Herkent iemand die omschrijving en is die foto nog beschikbaar? Twijfel er over om dit jaar voor iets meer te gaan, maar wil wel graag zonder deken. Als ik nu op tijd scheer (ze heeft nu nog een eczeemdeken met regenliner op) dan zit er tegen de kou al weer wat vacht op.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:17

Bedoel je zo iets qua patroon? Dit is een streep die ook verder gaat op de hals. En de hele borst is eruit.
Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:21

Nee, er wat iemand die echt van die mooie punten/bogen had geschoren. Echt super stylish haha.

Vermoed dat degene die ik bedoel wel gelijk weet welke foto/patroon ik bedoel.
Was een jachtpatroon maar dan net wat gaver uitgevoerd.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:22

ik weet welke je bedoeld marliesV maar weet ook even niet meer waar ik het gezien hebt..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:29

Ik weet ook welke je bedoeld...damn kan hem niet terug vinden....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:30

Haha, precies dat inderdaad, ik heb ook al gezocht. Kwam er wel 1 met vlammen tegen maar die is het niet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:31

xjanabananax schreef:
Wij hebben ook geschoren bijna 3 weken terug, wat een verademing, onze haflinger heeft een bizar dikke en lange vacht niet normaal gewoon. We wilde er wat aparts mee doen ookal was het mijn eerste keer en de tweede keer van de eigenaresse, toch viel het reuze mee en hebben we er een mooi streeploos resultaat aan over gehouden. Wij vinden het erg leuk geworden. :j
Overzichtsfoto:
[ [url=m/99wUMZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ook nog een onder het zadel:
[ [url=m/QFzy8M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:31

Stal_Fiore schreef:
Myrtle heeft een variant op nr 6

[ [url=m/CXuwCH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yOaKLU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FnKZho.jpg]Afbeelding[/url] ]