[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:55

Ze heeft de borst en gedeelte van de hals geschoren. Vanmorgen op stal had ze een prima temperatuur zeker niet te warm in elk geval. Hier had het dan ook gevroren aan de grond en was het knap koud. Ik moet zo werken dus ik moest net de keuze maken voor de hele dag. Dus deze deken ophouden of voor de 50 grams gaan. Maar het voelde gezien haar temperatuur nu zeker niet te warm was niet goed om haar buiten te zetten met een veel koudere deken. Nu twijfel ik wel dus ga ik straks voor t werk nog even terug om toch de deken te wisselen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:01

Maar je kan gewoon niet zeggen dat het te veel is. Je kent het paard niet, je kent de stalling en alle anderen omstandigheden niet. Je weet niet hoe dik de ongeschoren vacht is, de vacht van de jouwe is 100 procent zeker tig keer dikker als al mijn paarden ooit gehad hebben. Zelfs geschoren of niet zegt weinig, sommige geschoren paarden hebben hier na een paar weken al meer vacht alsnde ongeschoren.

Die gemiddelde zijn een leuk uitgangspunt, maar het blijft een gemiddelde. Alles waar te voor staat is niet goed, te warm niet maar te koud ook niet.

Berdien

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:06

Hoe kun je dan zelf zeggen dat de vacht van mijn paard 100% ‘tig keer’ dikker is? Ze heeft nauwelijks vacht :') Alle warmbloeden op stal staan dikker in het haar :+ En toch heeft ze het niet koud.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:07

Die van mij staat in de nacht ook onder 220 en had het vanochtend echt te koud. Ongeschoren, maar een enorme koukleum die amper vacht aanmaakt. Wel 24/7 op de wei met inloop stal en onbeperkt hooi.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:15

Het paard van mwm lijkt me niet het standaard paard maar een koukleum. Geeft niks! Maar niet te vergelijken. Hier staat er niks dikker dan 100 gram nu. Was hier -2. Maar zijn allemaal gezonde paarden die kou prima kunnen handelen. Komen swinters sowieso niet dikker dan eens 250 gram en dat is altijd genoeg. Zitten heel dun in de vacht of zijn geschoren.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:34

Mijn paard heeft wel best een dunne vacht, de andere paarden hebben de vacht echt vele malen dikker. Maar goed, dit is zo lastig ik heb ook geen zin om elke keer te twijfelen en 2 keer per dag van deken te wisselen. :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:42

Ik zeg ook niks over warmbloeden bij jou op stal. Ik zeg alleen wat over de mijne. Daar heb ik nooit de vacht omhoog kunnen krijgen met de rand van een deken oid wat op jouw foto's hier wel zo is en hebben allemaal ook niet zulke manen gehad. En die helpen ook. Nee, het lijkt geen enorm dikke vacht, maar toch echt dikker. Hier helpt scheren ook niet, want je krijgt er zo goed als niks vanaf. (En de mijne zweet amper en als ze dat doet is het na maximaal 10 minuten droog). Alleen als de dierenarts scheert zie je verschil, want dat is net niet scheermeskaal.

Ik kom nu ook niet aan de 250 gram, hoor. Maar ik ga niet oordelen over mensen die dat wel komen. Of degene die niks op hebben. Pas als de paarden duidelijk ongemak vertonen en mensen vasthouden aan een gemiddelde. Ook de temperatuur van paard meten, tegen de tijd dat die verandert ben je in mijn ogen al te laat met veranderen. Maar er zijn er hier dus meer die al dikker staan als ik ze heb staan en waar de paarden het niet eens warm hebben. Daarom is dat oordelen gewoon onnodig. Vacht wisselt enorm, manier van houden, staan ze 's nachts binnen waar het warmer blijft, staan ze buiten, kunnen ze schuilen, hoeveel hebben ze te weten. Zijn ze te dik of juist te mager. Naast dat Nl groot genoeg is dat je het weer gewoon niet 1 op 1 kan vergelijken en er echt grote verschillen kunnen zijn.

SansaS, ik ben niet degene die commentaar kreeg op mijn 250 gram hoor. Want dat heb ik nog niet op en komt pas als het gaat vriezen en de wind verkeerd staat. Maar de mijne staat s nachts ook niet binnen. Ik geef ook niemand het advies om hetzelfde te doen als ik doe qua dekens en geef altijd aan dat mijne sneller en meer dekens nodig heeft. Maar ja ik geef wrl aan dat het gemiddelden zijn en je naar het paard moet kijken en niet zomaar kan roepen dat iets veel te warm is.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:24

Soms kies je ook voor net iets dikkere deken met de temperatuur van vannacht om te zorgen dat ze warm genoeg zijn en niet alle energie gaan stoppen in warm blijven ondanks voldoende ruwvoer, zeker als ze al wat ouder zijn. Afgelopen nacht mijn arabier onder 100 gr gehad maar echt te koud dus vannacht maar iets warmer en morgenochtend maar of eraf of dunnere deken. Ik vind regendeken alleen toegevoegde waarde bij regen en wind maar niet bij kou.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:02

Met deze temperaturen ben ik heel blij met de smartex van bucas.
De mijne heeft nu de medium op liggen en dat is prima met deze temperaturen. Die krijgt overigens als het overdag ook onder/ rond de 5 graden blijft daar nog een smartex onderdeken ( of soms recuptex) bij.

Maar scheelt dat hij overdag grotendeels in de schaduw staat... Daardoor geen rechtstreekse warmte van de zon. Heb het idee dat dat ook altijd best scheelt in het voorjaar en najaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:14

Die heb ik idd ook, sky as. Officieel is dat 150 gram geloof ik. Onder de 0 of met echt verkeerde wind onder de 5 gaat daar onderdeken onder. Alleen heeft de mijne nu wel de recuptex eronder en die zat hiervoor s nachts ook onder de regendeken. Die bucas dekens schelen me een hele hoop extra dekens.

In de ideale wereld zou ik de therapy dekens kopen, maar vind dat echt te veel geld dus nu heeft ze die er gewoon los onder zodra het kan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:22

Ik ben heel blij met dit droge zonnige weer, geen deken nodig nu! Dat is toch wel het makkelijkste :j

Paard staat sinds kort in een binnenbox in de nacht , voorheen erm buitenbox, dus dat is sowieso al warmer.

Moest vanmorgen wel de autoruit krabben maar in de zon warmt het aardig op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:45

Hier geen zon maar mist… gelukkig wel weinig wind, hopen dat de zon ook nog even door wil breken.
Dat scheelt vaak al heel veel in hoe de temp aanvoelt.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:09

Welke maat hals zou ik moeten hebben voor aan een 6.3 Amigo deken? Paard zit er tussenin (6.3 en 6.6). Ik lees verschillende maat tabellen waarin de 1 M aangeeft en de ander L. Kwpn, normaal gebouwd

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:16

lletam schreef:
Welke maat hals zou ik moeten hebben voor aan een 6.3 Amigo deken? Paard zit er tussenin (6.3 en 6.6). Ik lees verschillende maat tabellen waarin de 1 M aangeeft en de ander L. Kwpn, normaal gebouwd

Ik heb twee keer een hals van Amigo voor mijn 6”3 deken in maat M. Die is ook echt al redelijk groot voor mijn barokke paard van 1.65. Denk dat L veel te groot is voor de meeste paarden met een 6”3 deken. :)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:41

Weet iemand hier misschien of er dekens zijn met een speciale voering voor paarden met een hele gevoelige huid?
Ik zag ergens dat 1 van de Bucas varianten een speciale binnenstof heeft, maar dat merk ligt hier helaas niet goed.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:10

Iemand ervaring met de HorsePal 2.0 sensor. Geloof de enige sensor die er nog is op de markt…

Mijn 1.0 heeft het helaas begeven en voor verzorgers scheelt het heel veel als ze gewoon op de app kunnen kijken

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:57

Wat denken jullie van deze deken?
Hij heeft bovenmaat 115, echt niet groter en ondermaat 165, dit is een 115-168 Rhino deken.
Ik twijfel of hij wat te strak zit bij de schoft en te kort is bij zijn billen maar een maat groter verzuipt hij in.
Afbeelding

Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:02

Heb je een maat groter van deze daadwerkelijk geprobeerd?
Deze kruipt omhoog op zijn kont, als ie gaat grazen/eten vd grond zal de deken gaan trekken. Ik denk dus toch een maat groter

Spoiler:
(dezelfde deken zit op dezelfde manier bij mijn paard, ben dus ook op zoek naar iets groters).
Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:22

Mijn eigen ervaring is dat Rhino dekens geschikter zijn voor smallere paarden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:24

Er mag een stukje bil uitsteken, dus de achterkant vind ik niet gek. Kun je met je hand goed rond de hals gaan? Ook bij de schoft? Zo op het eerste oog vind ik deze deken best netjes liggen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:26

Dit zit inderdaad goed zo bij de kont. Die kont moet ook een stukje uitsteken dan zit die goed.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:48

Je ziet toch dat ie opkruipt? Hij heeft nu zijn hoofd nog omhoog. Als ie hem laag doet kruipt ie nog verder omhoog.
Ik zou hem terug doen Monody, je gaat je kapot ergeren aan die koude uitstekende kont, zeg ik uit ervaring.
Overigens niet mee eens dat Rhino voor smallere paarden is. Mijn paard (veeel paard!) paste er vorig jaar nog prima in.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:51

Hij kruipt helemaal niet omhoog. De staartflap ligt netjes op de aanzet.

Ik heb me nog nooit geërgerd aan een koude uitstekende kont. Dat hoort namelijk zo.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:57

SansaS schreef:
Dit zit inderdaad goed zo bij de kont. Die kont moet ook een stukje uitsteken dan zit die goed.

Wie heeft dat eigenlijk bedacht, dat de kont moet uitsteken? En waarom houd iedereen daar eigenlijk aan vast?

Bij mijn paard vallen de dekens (Rambo, Rhino en Amigo) over de kont.
Maar ik vind ze niet te groot. De dekens trekken niet naar achteren, gaan niet scheef hangen, drukken niet op de schoft en paard krijgt ook geen schuurplekken.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:57

Een koude kont hoort zo? Waarom moet een kont koud zijn? Ik zou zelf niet vrolijk worden van een koude kont :D

Kijk mijn foto in de spoiler, kruipt die ook niet omhoog in jouw ogen?
Hij zit (met hoofd omhoog) exact hetzelfde als bij mijn paard.

De aanzet is ook niet heilig, het ene paard heeft een veel hogere aanzet dan de ander.

edit; Totaal eens met Pally. Ik dacht eerst ook dat een deken zo 'hoorde' te liggen. Inmiddels overtuigd dat ik liever iets te groot wil, dan iets te klein.