Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:07

jesito schreef:
Voor de nacht de ongevoerde, morgenvroeg gaan ze alweer rond 6.00 naar buiten. Overdag maar weer eens kijken of die weer af kan.

Hier precies idem gedaan. Vandaag allemaal voor het eerst zonder en vanavond de ongevoerde regendekens op gedaan. Voor paard van een vriendin, die momenteel met vakantie is, had ik geen ongevoerde deken liggen maar een 100 grams. Toen die op lag was het paard bijna aan het zweten. Dus...maar een ongevoerde schone regendeken van mijn paard opgelegd, heb toch alle dekens dubbel voor als een deken een keer door en door nat zou regenen (WB dus die houden het wel even maar soms regenen ze in de hals in) :) Paard blij, ik blij, en nu de weersberichten maar in de gaten blijven houden.

KNMI voorspelt enkele dagen wat minder weer maar alle andere sites, zoals Agri Holland, Weer Online etc voorspellen gewoon dag temperaturen van 13 tot 15 graden. Als dat zo blijkt, blijven ze eerdaags zonder. :j

Ze staan 's nachts wel op stal, ook de shet. :+
Laatst bijgewerkt door Bravura op 11-03-12 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:14

justdiesel schreef:
Ja ik heb het idee dat hij die deken spuugzat is :D :+
En hij heeft het gewoon te warm....
Ik kan helaas niet en smorgens en savond er heen om te wisselen...

Als je shet al weer een vacht heeft, aan het verharen is én het te warm heeft, zou ik hem 's morgens zonder zetten en af laten mits de temperaturen 's nachts niet onder de 5 graden komen (zoals het er naar uit ziet gaat dat goed komen). Ze acclimatiseren binnen een dag of 4 is mij door een dierenarts ooit verteld.

Zou nog wel 3 dagen er mee wachten.....dinsdag en woensdag zijn de weersstations het er nu ineens over eens dat het tussen de 7 en 9 graden max wordt overdag zag ik zojuist ('s nachts 3 graden). Vanaf donderdag betere temperaturen!

Lotteettol

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:43

Bij die van mij heb ik vorige week de 200 grams onderdeken er onder uit gehaald, ze stonden steeds te zweten. Van de week met de regen (dinsdag) heb ik hem er weer onder gedaan voor een dag.
Vandaag was het zo warm dat ze van 1 tot 6 zonder deken hebben gestaan in het weiland. Was wel even wennen hoor voor beide. Vanavond uur of zes werdt het frisser en heb ik ze weer op gedaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:14

Als het vandaag fijn is en schappelijk qau tempratuur wil ik eigenlijk de deken aflaten.
Als het maar droog blijft en niet hard gaat waaien, dan heeft ze daar geen last van.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:24

Vanavond gaat toch de 100 gram weer op. Morgen en overmorgen nog en dan ws zonder dek. Ik zag dat ze voor volgende week zelfs 17 graden voorspellen. De nachten blijven nog wel heel fris. Lastig hoor, dit weer....
Vond het net buiten ook nog fris. Ze staan nu onder de ongevoerde....ben nu niet in de gelegenheid een andere op te doen. Helaas....en gisteravond hadden ze het warm. :roll:

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:37

De mijne staan overdag zonder als het zonnetje schijnt en snachts hebben ze een regendeken met fleece op.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:41

mijn paard staat nu in pension, maar daat kan ik niet van verwachten dat ze zomaar even zijn deken doen wisselen overdag, of hij moet echt aan het zweten zijn of zo. als het goed is staat hij vanaf volgende week thuis. dus dan mag hij waarschijnlijk blood de wei in

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:42

nicky_rilana schreef:
mijn paard staat nu in pension, maar daat kan ik niet van verwachten dat ze zomaar even zijn deken doen wisselen overdag, of hij moet echt aan het zweten zijn of zo. als het goed is staat hij vanaf volgende week thuis. dus dan mag hij waarschijnlijk blood de wei in

IK heb dat gelukkig wel, dus mag ze vandaag even lekker in haar blote kont buiten :D .

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:45

ik word er ook niet echt blij van als hij zonder deken gaat, hij staat in de paddock en dat is wit zand dan wordt hij ook echt kei vies van. thuis gaat hij gewoon in de wei

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:45

Mijn geschoren paardjes hebben 400 gram op ( dag en nacht buiten) mijn ongeschoren paardjes met 200 gram.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:49

Hier staan ze ook in de paddock maar goed even een lekkere borstelbeurt en het zand is eraf.
Ze staat dag en nacht buiten dus de nachten krijgt ze wel haar dekentje op, maar overdag lekker zonder. Snel weer in de zomervacht!

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:50

oo bij die van mij vliegen de haren er af, hij had op zijn hals wat meer wintervacht en daar krijgt hij nu van die vlekken, waar zijn winterwacht er al af is

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:10

nicky_rilana schreef:
ik word er ook niet echt blij van als hij zonder deken gaat, hij staat in de paddock en dat is wit zand dan wordt hij ook echt kei vies van. thuis gaat hij gewoon in de wei

:D Ja, dat is een nadeel. Die van mij zoekt direct een modderig stuk om in te rollen, dus die is dan zwart tegen de tijd dat hij naar binnen moet. De grapjas! :') Maar ja....hij heeft een witte staart en manen, althans, die behoren wit te zijn. Ik vertik het om die in te vlechten om hem schoon te houden. Dat wassen komt in het voorjaar wel weer. Net zoals ik het voor hem heerlijk vind om lekker gewoon paard te zijn, en zich dus heerlijk vies te mogen maken. Kan niet wachten tot hij even lekker zonder dek kan staan voor die rottige vliegendeken weer op moet. :j

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:18

Danique1990 schreef:
Mijn geschoren paardjes hebben 400 gram op ( dag en nacht buiten) mijn ongeschoren paardjes met 200 gram.

who wat veel jo!?

Ik heb mijn geschoren beeste allemaal onder 200 gram lopen..
Gister liepen ze zelfs bloot.

Savonds gaan ze op stal met de dekentjes om en overdag met de dekentjes naar buiten.
Als het zo warm als gister is gaan ze lekker even zonder..

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:28

mn shet is vorig najaar geschoren en loopt nu met een honderdgrams op inmiddels.
de dikke dekens liggen in de kast, wel binnen handbereik maar hoop dat binnenkort de dekens af kunnen blijven

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:29

Die van mij houdt nu gewoon z'n zomerjasje aan. Ongevoerd dingetje. Als het regenachtig is kan de ongevoerde regendeken erop.
Ik deed vorige week nog steeds 's nachts de winterdeken op en overdag de zomer. Maar nu gewoon alleen de zomer. En die kan misschien volgende week met die 17 graden overdag wel lekker af! (moet ik alleen wel poetsen :(, want rollen is natuurlijk overheerlijk zonder dek..)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:03

Ik heb ze vanochtend om 9 uur naar buiten gegooid en heb ik de deken afgedaan bij mijn merrie (ongeschoren). Het zonnetje schijnt volop en er staat weinig wind, dus dat moet wel lukken :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:09

Sinds gister heeft mijn paard alleen nog een 250 grams op. Het gevoerde regendeken is stuk helaas dus die heb ik er gister maar afgehaald.
Zo even kijken hoe ie er onder voelt :)

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:44

Overdag staat ze lekker bloot, 's avonds en 's nachts nog 200 gr erop

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:27

Mijne ook weer bloot, het is hier 12 graden bewolkt en af en toe prikt het zonnetje er heerlijk door.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:01

Ik heb de gok genomen en hem zonder deken gezet, als hij het koud zou krijgen kan hij in de stal gaan staan...
Mocht ik morgen voelen dat hij het koud heeft of hij gaat hoesten dan kan ik hem nog opgooien, maar vanmiddag toen ik de deken er af haalde was het echt veel te warm er onder.....

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:09

Vandaag 2 uurtjes bloot gestaan en paard staat nu onder 220 en shet onder 150 gram. Zijn beiden geschoren en staan 24/7 buiten.

Zit er aan te denken om ze donderdag en vrijdag van 11.30 tot 17.00 bloot te zetten, het word dan 18 graden. Paard heb ik 2 weken geleden pas geschoren dus is nog echt heel kort in zijn vacht. Maar dat moet wel kunnen toch?

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:37

hmm geen zon gehad hier en t was niks warm, had m gisteren naar 150 grams gezet maar nu weer terug naar de 300 (heel kort vachtje ivm scheren)

klinkt leuk die hogere temperaturen waar jullie t over hebben maar had net ff gekeken (piets site) maar daar komt de hele week niet boven de 13 graden??

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:57

Mijne heeft de hele dag heerlijk in de zon bloot gestaan, rond 3en werd het bewolkt en ook meer wind, dus heb ik na de arbeid weer een dek opgelegd. Vanavond gaat ze naar binnen.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:33

Bravura schreef:
nicky_rilana schreef:

:D Ja, dat is een nadeel. Die van mij zoekt direct een modderig stuk om in te rollen, dus die is dan zwart tegen de tijd dat hij naar binnen moet. De grapjas! :') Maar ja....hij heeft een witte staart en manen, althans, die behoren wit te zijn. Ik vertik het om die in te vlechten om hem schoon te houden. Dat wassen komt in het voorjaar wel weer. Net zoals ik het voor hem heerlijk vind om lekker gewoon paard te zijn, en zich dus heerlijk vies te mogen maken. Kan niet wachten tot hij even lekker zonder dek kan staan voor die rottige vliegendeken weer op moet. :j

de mijne staat op wit zand, dat blijft er zo lekker in zitten