[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:19

Ik heb ze op marktplaats gevonden in een partijtje spullen,

De singels zijn niet korter naar mijn idee, past i.i.g. goed op mijn grote (dikke drachtige :') ) merrie, ze draagt nu ook de 6’6 en van de blauwe nieuwe versie had ze ook de 6’6

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:26

Saaams schreef:
Bijzondere kleurcombinatie. Alsof de kleur op was en we verder zijn gegaan met dat wat er nog lag :+

In het weiland wordt hij waarschijnlijk nog bruiner dus binnenkort zie je het niet meer :D

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:38

SharonIndezz schreef:
Ik heb ze op marktplaats gevonden in een partijtje spullen,

De singels zijn niet korter naar mijn idee, past i.i.g. goed op mijn grote (dikke drachtige :') ) merrie, ze draagt nu ook de 6’6 en van de blauwe nieuwe versie had ze ook de 6’6

Dankje! Dan is mijne misschien toch afwijkend want mijn paard is zeker niet dik maar wel steviger gebouwd en ze kunnen net aan dicht maar dan dus echt te strak, dus heb er nu verlengers tussen zitten maar is niet ideaal -O-

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:20

Vraagje voor de amigo kenners paard 3.5 jaar dus groeit nog vaders fries( oude type) moeders bont rijpaard

Nieuwe dekens deze maat of 1 groter ( moet met disc ivm hooi net)

Deze maat schuurt niet maar vind het persoonlijk te kort op de kont ( iligestaartflap)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:13

Iemand een idee of deze Horseware Ionic Therapy liner (50g) in maatje 5.6 nog te krijgen is ergens? Kan 'm nergens vinden en wil deze graag als 50g liner hebben voor onder mijn deken. Vind het gek dat ie nergens te koop is behalve bij Horseware zelf. Maar daar is die maat natuurlijk niet meer beschikbaar. :')

https://www.horseware.com/en-eu/horsewa ... URz-WY4F7i

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:16

Wat zouden jullie doen?

Morgen overdag is het niet heel koud dus normaal doe ik een 50 grams Bucas deken om, maar morgen avond word het wel heel koud en wil ik eigenlijk de Amigo van 250 gram erop hebben. Maar ik moet werken dus ik kan niet wisselen, voor welke deken kies ik nu? :7

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:42

Petrichor schreef:
Wat zouden jullie doen?

Morgen overdag is het niet heel koud dus normaal doe ik een 50 grams Bucas deken om, maar morgen avond word het wel heel koud en wil ik eigenlijk de Amigo van 250 gram erop hebben. Maar ik moet werken dus ik kan niet wisselen, voor welke deken kies ik nu? :7

Gaan ze naar binnen ‘s avonds? Dan gewoon de 50 gram denk ik! Dit is wel echt lastig dit seizoen :')

Heeft iemand een tip voor mij? Inmiddels heeft mijn merrie vastgehangen in haar hooinet met haar bucas smartex deken (met die voor sluiting er voor langs) alsook met de amigo bravo xl met zo’n ronde sluiting -O- Hoe voorkom ik dit? Iemand ervaring met de Disc sluitingen met bredere paarden?

Petrichor

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:08

Ja ze gaat in de avond naar binnen. :)

Joh met beide dekens vast in het hooinet, verbaast mij dat dat kan met deze 2 dekens. :oo Zeker met de Bucas zou je denken dat dit niet kan omdat alles glad en weggewerkt is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:09

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:09

Ik vroeg er idd na ken het probleem en de disc gaat bij mijn monster tot nu goed maar hoop dat stal wisselen straks nog iets uit gaat maken.
Al houd ik mp in de gaten voor een winter versie in de goede maat ( groter als ik nu heb)

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 01:08

Wat gaan degene met ongeschoren paarden opleggen voor morgen overdag/nacht? Ik heb mijn paard al 7,5 jaar maar deze winter scheer ik voor het eerst niet vanwege een blessure, dus ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat ik op moet doen. :?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 01:15

mcjv schreef:
Wat gaan degene met ongeschoren paarden opleggen voor morgen overdag/nacht? Ik heb mijn paard al 7,5 jaar maar deze winter scheer ik voor het eerst niet vanwege een blessure, dus ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat ik op moet doen. :?

Zolang het droog blijft laat ik de mijne lekker bloot staan. Ongeschoren, alleen de borst er nu uit vanwege de warmte de afgelopen weken. De kou kan hij goed hendelen met zijn dikke vacht, alleen veel regen en wind heeft hij het moeilijk mee. Staat 24/7 buiten met goede schuilmogelijkheden en onbeperkt ruwvoer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:28

Ik heb mijn geschoren paard nu onder 50 grams staan, nacht binnen en die voelt daar tot nu toe goed onder.
Dus een ongeschoren zou je nog ongevoerd kunnen laten en als het frisser wordt 50 of 100 grams denk.
Maar dit ligt ook een beetje aan je paard denk, heeft ‘ie het snel warm of koud, heeft ‘ie een dikke vacht of niet.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:30

mcjv schreef:

Gewoon 0 grams.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:32

Ik ga al dikker. Staat nu sinds gisteren al onder 50 tot 100 grams en komende nacht gaat de winterdeken op. Volgens mij is dat officieel 150 gram, maar is zo'n range deken. Nu gebruiken wij die al eerder want paard heeft het sneller koud, maar het wordt hier 3 graden met gevoels temperatuur 0. Dus dan kan die zelfs volgens de range al op.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:34

Hier wordt het zelfd 1 graden. Maar paard is geen koukleum dus dan is het prima zo. Hij wordt zondag geschoren daarna gaat de 200 gram op.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:30

verkeerde topic :o

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 21:44

mcjv schreef:
Misschien een gekke vraag maar ik was benieuwd waarom mensen voor een deken met halve hals kiezen in plaats van geen of juist een hele hals. Heeft dat bepaalde voordelen?

Mijne staat in een ruinengroep en die vinden het erg leuk om de losse hals en hals klittebandjes los te maken van de bucas dekens. De rhino wug laten ze met rust en daar kunnen ze dus de hals niet van los maken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 21:51

Mijn merrie is ongeschoren ook, alleen stuk hals omdat ze het met rijden etc echt te warm had.

Staat nog steeds bloot. Het is wel koud maar droog, en ze staat ‘s nachts op stal. Zie geen reden om er een deken op te doen :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 07:50

Gister avond heeft iemand de 250 grams er op kunnen doen voor mij, maarja en nu dan? De 250 overdag oplaten of de 50 gram er weer op? Maarja het is nu nog heel koud en heeft dus de 250 gram nodig maar als t nog 10 graden word is dat iets aan de warme kant. Maarja t is maar hooguit 1 of 2 uurtjes 10 graden en mijn paard heeft een geschoren hals/borst.

Zo irritant dit weer. :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 08:26

Ze is verder ongeschoren? Mijne zou smelten onder een 250 grams deken := Zo koud is het toch ook nog niet?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:15

Overdag zou ik geen 250 op doen, het wordt zonnig en boven de 10 graden.
Ik heb mijn geschoren vannacht onder 100 gezet, was bang dat het te fris was, maar we zijn nog op vakantie en had geen dikkere bij mij, maar hij was vanmorgen nog prima warm.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:21

Berdien schreef:
Ze is verder ongeschoren? Mijne zou smelten onder een 250 grams deken := Zo koud is het toch ook nog niet?

Dat… die van mij zou echt helemaal oververhit raken in de nacht al. Vooral op stal. En heb hem in een jachtmodel geschoren. Die heeft gewoon met 0 gram opgestaan en staat 24/7 buiten met schuilstal

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:25

Berdien schreef:

Ik vind tussen de 0 en 3 graden wel koud? En met de windrichting is hier de gevoels temperatuur nog lager ook.
Maar hier wordt de voorspelling ook niet boven de 10 graden. Mijne staat onder 200 en kijk straks hoe ze aanvoelt, pas later in de middag tikt het een keer de 10 graden aan en zakt daarna ook weer snel.

Het hangt gewoon van het paard af. Iemand anders zijn geschoren dier kan minder nodig hebben als een ongeschoren. Daarnaast speelt de kwaliteit van dekens ook mee, waar ze staan, conditie van het paard en noem maar op. Als ik de mijne ongeschoren zonder deken of maar 0/50 gram zou opdoen dan is hele lijf stijf en strak. Terwijl een ander nergens last van heeft

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:52

Natuurlijk hangt het van het paard af, maar een ongeschoren paard 250 grams op doen terwijl het droge kou is én niet onder nul vind ik vrij heftig. Maar goed, mijn merrie stond bij vorst en sneeuw nog warm onder een 100 grams liner :+

Je leest daarnaast ook steeds meer over ‘over blanketing’, dus paarden die te lang te warm onder dekens staan. Voor het gemiddelde (!) paard is te warm echt niet gezond. Het zijn paarden he, die zeker als ze niet geschoren zijn een beetje droge kou prima kunnen handelen. Hebben ze hele vernuftige systemen voor.