Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:10

* valt topic even heel onbeschoft binnen *

Ik heb al eerder eens over die LOER gelezen op bokt, maar vind 250 euro een beetje te duur., dus ben op zoek gegaan naar materialen.
toen ik op http://www.kanowereld.nl keek bij de fenders, staat er zelfs bij :

Paardenliefhebbers opgelet:
tevens zeer geschikt voor het bouwen van een daarzenvanger.

Die home made dingen worden dalijk nog wereld beroemd !

Ik ben met die van mij niet verder gekomen, dan het rondzoeken voor de materialen... :S
Ooit komt ie af hoor! ooit...
Laatst bijgewerkt door kehdra op 04-07-08 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:10

Toch is de echte wel heel goed werkend.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:25

wij willen m ook zelf maken, maar ik kom er niet helemaal uit hoe dat reservoir gemaakt en bevestigd moet worden.

Iemand die hem al af heeft, die mij een PB (evt met foto of tekening?) kan sturen???

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:28

Charr-gwen: dank je voor je antwoord op m'n vraag maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel: hoelang is dat witte gedeelte in cm's vanaf de bovenkant tot aan onderkant?

sans6 schreef:
wij willen m ook zelf maken, maar ik kom er niet helemaal uit hoe dat reservoir gemaakt en bevestigd moet worden.

Iemand die hem al af heeft, die mij een PB (evt met foto of tekening?) kan sturen???

Op pagina 30 zie je div. foto's van verschillende zelfmate vallen.
Reservoir bestaat uit: augurkenpot of vissenvoerpot o.i.d. (als het maar doorzichtig is) en een afgeknipte plastic fles.
Hoe te bevestigen, is even uitpuzelen bij je eigen val waar je hem van gemaakt hebt.
Succes ermee en als je hem af hebt.... foto's Cheese! !

Je zou bijna gaan denken dat er hier een aantal mensen alleen gaan voor de echte loer en niet onze selfmates Knipoog Haha! !

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:39

yeah! de onze is bijna af! m'n tante haar vriend heeft aan de hand van foto's zelf eentje in elkaar gestoken Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 00:00

Ben benieuwd hoe hij werkt Willeke. Mijne vangt nog steeds volop en ik had gehoopt dat de dazen al minder werden nu na de regen maar helaas. Mijn man is in een half uur al drie keer gestoken. Er waren ook enorm veel kleine mugjes, je kon amper ademhalen soms......zonder ze op te eten.
Het lijkt wel of de dazen steeds aanvallender worden.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:49

hier is het er eindelijk van gekomen omdat enkele van onze paarden letterlijk zwart zagen van de dazen... de hele hals en onder de buik was 1 dazentapijt! Verschrikkelijk om te zien! De paarden hebben serieuze bulten... dit kan gewoon niet meer goed zijn. Ze hebben thans wel een héél goede, donkere, koele schuilmogelijkheid, maar eenmaal terug in de zon trekken ze echt de dazen aan... Ik vrees dat het deze zomer nog erger wordt als vorige zomer... En dat hebben we enkel te danken aan het huidige klimaat. Het heeft amper gevroren deze winter, zodat veel dazen konden overleven...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:07

Pfff... ik ga dit jaar ook maar weer een poging doen om een dazenvanger te maken...
Of er moet iemand het heeeeeeeeeeel leuk vinden om zo'n dign in elkaar te zetten tegen een heeeel schappelijke prijs (A)

Maar ook ik heb het idee dat het dit jaar erger is dan voorgaande jaren

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:08

Ik snap er niks van, maar mijn paarden hebben in de wei en bak nog steeds nauwelijks last van dazen, terwijl het er andere jaren zwart van zag. Een enkele daas, maar verder hele zwermen gewone vliegen.
Ze hebben wel een vliegendeken op, maar die gaat 's avonds tegen 10 uur af en 's morgens tegen 10 uur weer op. Andere jaren ben ik wel eens 's ochtends om 6 uur opgestaan om de deken op te doen, omdat ze dan al onder de dazen zaten.

Als ik de weg op ga zitten er trouwens wel meer.

Zou het toch met de droogte te maken hebben? We hebben hier al heel lang nauwelijks regen gehad.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:23

Ik merk ook dat als ik langs het mais rijd, dat ze daar gewoon in zwermen uit vliegen. Boos!
Lastige dieren, laat er nou net naast ons weiland mais gepoot zijn.
Joris weer er btw wel raad mee, die eet de eerste 2 rijen gewoon weg. Nagelbijten / Gniffelen

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:47

Branki: wat fijn dat er bij jullie niet zoveel zitten!

Bij ons hadden alle paarden die achter de stallen in de wei stonden er héél véél last van en wilden met alle geweld naar binnen. En alle paarden die voor de stallen in de wei stonden, konden heel de dag buiten blijven staan.
En dan ligt er dus een boerderij en stallen + wegje tussen, ikke nie snappen Verward ??

Nou, ik ben vanmiddag bezig geweest om de mijne aan te passen en hij ziet er al beter uit!
Nu hopen dat de dazen dat ook vinden Haha! Haha! Haha! !
Morgen de vuurdoop en als ie dan nog niet goed werkt, weet ik het niet meer Bloos . Ja, weer verzetten maar vriendlief heeft vandaag al gezegd dat hij dat niet meer doet vanwege z'n rug Knipoog ...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 18:02

Is ie zo zwaar dan Evelienepien ? De mijne verzet ik in mn eentje.

Droogte heeft er wel mee te maken. De dazen komen pas uit als er vocht is want zonder kunnen ze niet overleven. Dus hier is het volkomen bal momenteel. Ik kan echt pas na negen uur s'avonds normaal de wei op, de paarden dus ook. Ze staan de hele dag binnen aan de mest en urineplekken te zien. Dus ik heb er flinke porties kuil in gelegd. Alleen als het regent gaat het wel maar dat was maar 1 keer deze week. Ik heb genoten en de paarden ook, heb me lekker nat laten regenen. NU met af en toe een buitje en voor de rest zon is het vreselijk met de dazen. Ben benieuwd hoeveel weken we nog moeten nu. Rijden kan echt niet, ook niet na negenen, dan vinden ze ons evengoed nog. Hier is 1 en al bos en akkers vol met mais en een paar met graan. Ik durf niet te zeggen of het erger is dan vorig jaar. Vorig jaa was het namelijk ook heel erg. De paarden hebben nog steeds niet echt bulten maar wel wat wondjes van de beten en het schuren erna. Die zitten dan weer vol met vliegen, daar heb ik pure teatreeolie opgedaan en er kwam geen vlieg meer op. Gelijk heb ik zn hals ook wat ingesmeerd ermee en de kleine bloedzuigende vliegjes zijn er ook niet meer op geweest. Geen bloed meer in zn hals. Dus het werkt wel tot op zeker hoogte tegen bepaalde vliegen en misschien mugjes. Onze weidegenoten smeren het gemeng met uiervet op de manen van de pony met ZE. En dat is enorm opgeknapt. Ik heb maar een mengseltje gemaakt van zinkzalf met teatreeolie, niet voor de vliegen maar voor de wondjes. En ook dat werkt goed. Het geneest gewoon goed en schoon.

Op mezelf ook uitgeprobeerd nadat ik een hele dikke knie kreeg van een dazensteek. Clown

Degenen die hem nu hoger hebben gehangen, dus een meter boven de grond, vangen jullie meer dan voorheen ?

rozenmoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:43

Ik vang geen dazen maar ik vind het een erg goed idee!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:16

ROFL hier vat iemand de titel wel letterlijk op. Zie nu visioene hoe bovenstaande posters achter dazen aanrennen en die invangen Nagelbijten / Gniffelen

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:57

Dinopino schreef:
ROFL hier vat iemand de titel wel letterlijk op. Zie nu visioene hoe bovenstaande posters achter dazen aanrennen en die invangen Nagelbijten / Gniffelen

Haha! Haha!

Perrokai: Heb vandaag toevallig een echte van heel dichtbij gezien die 1 meter boven hing en daar zaten net zo veel (lees:weinig, +/- 10 stuks) dazen in als de mijne Haha! ! Alleen bij de mijne was vandaag de burka afgezakt en was er dus een opening om te ontsnappen Bloos en toch had ik er ook ong. 10 Clown , goed hé?????
Nou, ik heb de burka met ty-rips vast gemaakt en nu MOET ie goed zijn want er valt nl. niets meer aan te veranderen Duivel ! Mijne is zo zwaar omdat de stang in een oude slijpsteen staat, vandaar die rug Vork !

Hielp het middel bij jezelf goed?????

Kan er niets aan doen maar ik ben zo blij met m'n deken. De mijne heeft nergens last van maar van vriendlief wel. Vriendlief wilde eerst kat uit de boom kijken bij mij maar hij is nu toch wel overstag!

Ze zeggen hier dat het doorgaat tot de mais eraf gaat en temperatuur lager is als 15 graden(overdag dan) maar of dat zo is???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:10

Nou ik zat vandaag in een wolk van dazen en geen mais te bekennen Haha! , was zeker de bosvariant Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 22:24

De bosdaas, de maisdaas,de landelijke daas, en de stadsdaas.... Haha!

Er zitten bij mij wel 600 in van een paar dagen, naar schatting dus. Een augurkenpot kan veel hebben. En ook net na negen kwam ik er nog tegen ook op de paarden maar niet zo veel.

Foei ! een blote burkabal dat kan niet he... Haha!

Ik laat hem voorlopig op 50 cm hangen en ook net zonder zon, zo lang hij zachtjes heen en weer wiegt komen ze er nog op af.
Officieel hebben een leven van 4 a 5 weken. Maarvolgens mij komen ze niet allemaal tegelijk uit dus zitten we er twee maanden mee ofzo.
Was vorig jaar ook. Er is hier ook helemaal niemand hoor die buitenrijdt. Vorig jaar was er 1 meisje op een schimmel die het aandurfde maar ze is ook echt heen en weer gereden van huis naar de hal en de vaart er in gehouden.

Ik snap niet dat alleen paardenhouders er over klagen, er moet toch op veel meer plaatsen overlast zijn zou je zeggen.....

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:28

Het heeft even mogen duren maar mijn dazenval is klaar Vork . Met hulp van mijn man en een kennis zijn we met ons drieën creatief bezig geweest. Toen de val op zijn plek stond zat er binnen korte tijd al wat dazen in het potje, dus hij werkt Haha!

Afbeelding

Afbeelding

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:40

Gisteren zat er ook een mega daas in. Echt een joekel. Ook zit er een vlinder in. Ze komen er goed op af en er liggen er al een hoop op apengapen onder in de witte deksel van het potje maar voor m'n gevoel moet de bal nog iets verder onder die rok. Maar ik laat hem nog even zo want hij werkt. Ik heb een grote fender gebruikt, die knalt niet zo gauw stuk. Vorig jaar had mijn dochter een skippybal en door de warmte knalde deze spontaan uit elkaar en dat gaat best hard. Verder een slabak van de blokker en een plastic magnetron potje met deksel. Bij beide een rondje uitgezaagd voor de opening. Voor de rok en waar alles aanhangt heb ik een deksel gebuikt van een grote ton, ook daar een rondje uitgezaagd. De slabak ligt los op deze zwarte ring. Door de deksel van het potje kan het potje er makkelijk af. De standaard heeft mijn man gemaakt. Deze kan met pinnen vast in de grond.
We hebben dit jaar wel een stuk minder last van dazen. Zitten er nog wel veel hoor maar de paarden kunnen overdag gelukkig nog naar buiten met normaal vliegendekentje zonder hals en wat Atex. Maar vorig jaar zaten we rondom in de mais. Ik denk dat dat er toch wel mee te maken heeft, dan hebben ze veel om op te gaan zitten wachten tot ze een prooi zien. Toen konden ze overdag echt niet meer naar buiten, zelfs niet in de spookdekens.

Hieronder de foto met de megadaas.....tenminste als het een daas is.....

Afbeelding

Afbeelding

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:30

Jemig sarosxx, wat ziet die van jouw er professioneel uit! Fijn dat je het zo beschreven hebt en met die duidelijke foto's! Steek ik weer wat van op! Van wat voor spul is jouw rok????

Ben er wel achter gekomen dat ik een ander reservoir ga maken Haha! , die van mij is nl. 3 x zo groot als wat ik hier zie (en echte loer) en dan lijkt het natuurlijk net of er niets in zit Knipoog Haha! !

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:56

Bij de action hadden ze van die puinzakken. Die heb ik drie open geknipt aan elkaar gestikt zodat ik een lange lap had. Maar is niet zo'n fijn spul. Ik had de hele keuken onder de slingers liggen. Maar gaat goed onder de naaimachine Haha! .

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 23:58

Ziet er goed uit Sarosxx ! En hij vangt duidelijk ook goed. Dat plastic potje paste dat precies in de slakom ?
De originele rok is gemaakt van gewapend bouwplastic trouwens maar je kunt alles pakken wat wit is ook lakens en muskietengaas etc. Mijn skippy is nog niet geklapt maar ook niet hard opgeblazen.
Die grote daas is de runderdaas. Die zijn wat zeldzamer maar die vangt hij dus ook. Goed toch !
Vandaag weinig dazen hier vanwege de regen en flinke wind.

O ja en de zelfgemaakte zalf hielp zeker zo goed als azaron op mijn dazenbult. Het was een dikke hete bult maar heeft nagenoeg niet gejeukt en het wondje op de fjordachtige Clown is helemaal schoon en genezen. De uierzalf met teatreeoil opde zomerexceem werkt ook super. Geen wondjes meer geen olifantenhuid en er begint weer haar te groeien.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:42

Dat potje past precies op de slakom. Ik had de deksel van het potje eerst met epoxy lijm vast zitten aan de slakom maar mijn man heeft hem (de deksel) toch nog met schroefjes vast gezet. De fles heb ik in het rondje van de slabak en het dekseltje gelijmd. Het potje kan er dus makkelijk afgehaald worden als hij leeg moet. Mijn idee daarbij was dat als ik die slabak van de val af haal met pot en al, zet ik hem op de kop en doe ik er water in tot ze allemaal de pijp uit zijn, dan kan het potje eraf om te legen. Hij past zo dus niet in onze diepvries. De val staat nu hier op de open vlakte met nogal wat wind vandaag en blijft goed staan Haha!
Het gewapend bouwplastic kon ik niet zo gauw vinden, ik zag die puinzakken, die waren ook nog goedkoop en heb het daar mee gemaakt en werkt ook. En meteen waterdicht. Maar de bal moet er nog iets verder in naar mijn idee.
Maar ik zag een echte loer hier in de buurt maar dat leek wel een soort van fijn gaas, zat een beetje glans over heen. Zoals de stof van een harry's horse fly protection deken maar dan zilvergrijs zeg maar.
De skippybal was inderdaad wel hard opgeblazen, hij lag in de stal, gelukkig waren de paarden buiten. Ik hoorde een harde doffe knal. Toen ik even later in de stal kwam lag daar een stuk rubber Haha!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 20:33

Ik zou de bal nog niet hoger hangen als ik jou was. Hij moet driekwart onder de rok uitsteken. Hoe hoger hij hangt des te minder lokvlak heb je en jou rok is breed genoeg dat er niets ontsnapt.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:57

@Perrokai: dat mengsel van uierzalf en teatreeoil, verzacht dat dus de zomerexeem? Dan vind ik het de moeite waard om eens te proberen!
2 vraagjes: waar koop jij die olie? en in welke verhoudingen maak je het mengsel dan?