Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freggel

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:13

Zo had ik Siem eind van de zomer

Afbeelding

Afbeelding

En zo wordt hij straks ook weer geschoren met misschien een iets smallere streep maar wel de hele hals eraf. Dan heb ik echt de plekken te pakken waar hij het hardste zweet, En hij zweet flink .

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:21

Ik heb even een vraagje:

Wat is het nut om te scheren daar waar de deken niet ligt (de verschillende streepmodellen/dekenmodel waar de hals en de buik geschoren worden), en onder de deken niet te scheren. Wand het lijkt mij juist dat het paard de bescherming van de vacht juist nodig heeft op die plekken waar de deken niet ligt.

Mijn pony staat dag en nacht buiten in een polder gebied (veel wind!), en heeft op dit moment nog geen schuilstal (komt wel als het goed is binnenkort) En ze heeft een gigantische vacht (IJslander). Maar als ik haar zou gaan scheren, leek het mij handiger/lekkerder om de hals en het grootste deel van de buik niet te scheren (wel een streep aan de onderkant als laag/midden streepmodel) en dan de rest van het lichaam, waar de deken wel ligt, kaal. Anders lijkt het mij niet fijn als ze op de hals helemaal geen bescherming meer heeft tegen de regen en de kou.

Snapt iemand wat ik bedoel?

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:15

Ja idd , vond ik ook al raar maar ik heb weinig ervaring met dekens aangezien ik deze winter pas voor de 1ste keer m'n paard laat scheren .

Ik heb ook ng een vraag , als je paard zo een hele dag met een deken op staat . en het gebeurt soms in de winter dat hij een hele dag binnen staat ( wel rijden enzo maar niet op een wei ) gaat hij dan niet prutsen aan het deken ? :S en stukbijten fzo ?
En de maten is dat van de schofthoogte of is dat iets anders ,... hoe moet je dat opmeten ?

lynn

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:14

Laten jullie je paard overdag wel naar buiten als hij geschoren is?
Die van mij word dit weekend geschoren en ze staat nu overdag buiten van ong 8 tot 16 uur.
Kan dat dan nog, of liever op stal houden? Of met een halsdeken ofzo naar buiten? Ik heb hier helemaal geen ervaring mee, help!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:14

Zofia schreef:
Mijn paard is ook vorige week geschoren, (alleen de benen niet) maar ik lees hier veel dat er al 300 grams dekens op liggen.

Mijn paard heeft nu een 150 grams op (regendeken met fleece) en hij voelt goed warm. Ik wilde de 300 grams er pas op leggen als het onder de 5 graden wordt ('s nachts).

Is hij dan zo warm, of doe ik het verkeerd.

ik heb ook zo iets om hoor! en denk als je paardje lekker warm is dat goed is, ik wil pas echt warme dekens omdoen als het ook echt guurder en kouder word!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:15

Ineke2 schreef:
Levi staat op dit moment onder een 200 grams deken en heeft daar genoeg aan.
Pas als het weer kouder word zeg 5 graden of minder dan krijgt hij een 300 grams... gaat het echt vriezen dan een onderdeken eronder.

Hij staat in een buitenbox en is helemaal geschoren incl. hoofd en benen.

dit is ook precies mijn steven qua dekens! staat die van jou ook buiten? die van mij is ook helemaal geschoren.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:17

Lamyra schreef:
Laten jullie je paard overdag wel naar buiten als hij geschoren is?
Die van mij word dit weekend geschoren en ze staat nu overdag buiten van ong 8 tot 16 uur.
Kan dat dan nog, of liever op stal houden? Of met een halsdeken ofzo naar buiten? Ik heb hier helemaal geen ervaring mee, help!

gewoon naar buiten doen! kan ook zonder hals, het is misschien even wennen, die van mij moest ook ff wennen maar gaat gewoon een paar uur naar buiten als dat kan hoor! is veel lekkerder dan op stal, mocht het nou echt heel verrot weer zijn kan je ze missch beter binnen halen maar ik zou ze niet op stal houden omdat ze geschoren zijn hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:22

@#lamyra; maar wel dek omdoen hoor, het lekkere weer is voorbij, bah! jammer he, maar ja het moet toch eens echt herfst worden (geef mij maar de zomer)

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:25

Dank jullie wel! Ik heb diverse dekens, ook waterdicht, dus dat komt dan helemaal goed.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:30

phannie schreef:
@#lamyra; maar wel dek omdoen hoor, het lekkere weer is voorbij, bah! jammer he, maar ja het moet toch eens echt herfst worden (geef mij maar de zomer)

ja geef mij ook maar lekker zomer, velen van jullie zullen nog het geluk hebben met binnenbak maar ik moet altijd buiten rijden! maar ach ik overleef het wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:36

Bonny4life schreef:
phannie schreef:

ja geef mij ook maar lekker zomer, velen van jullie zullen nog het geluk hebben met binnenbak maar ik moet altijd buiten rijden! maar ach ik overleef het wel..

nou ik ook zonder binnenbak hoor hahahaha

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:39

Mijn paard staat alle dagen buiten, ze is van top tot teen geschoren.
Ze staat nu onder een dunne deken (hmm, iets van 150 a 200 gram dacht ik) die ze ook al ophad voor het scheren, met een zweetdeken eronder die ik heb opgedaan na het scheren.
Ik merk niet dat ze het koud heeft (integendeel juist, ze voelt zich prima met dat vachtje buiten) maar zodra ik dat merk, komt er een andere in de plaats of bij op of onder.
Verwonderde mij wel erg, want ze is best een koukleum.
Wou pas na het scheren een deken opdoen, maar merkte dat ze het koud had en dus al eerder een deken opgedaan.
Na het scheren alleen maar een zweetdeken er bij opgedaan terwijl ze nu dus minder vacht heeft en het weer kouder, maar ze zit prima in haar vel.
Ik heb er overnagedacht om een deken met hals aan te schaffen maar dat heb ik niet gedaan, vacht zal daar wel iets sneller aangroeien (net als hoofd en benen), maar dat moet dan maar, lijdt het paard niet (meer of minder) om.

Of je paard nou wel of niet geschoren is, een waterdichte deken is een must als je je paard met deken buiten wilt zetten.

Foto's van streepmodellen, in dit topic is een site geplaatst waar voorbeelden van scheerpatronen opstaan.

De vacht moet je tegengaan, als het er eenmaal is, dan is het er. Wil je de vacht kwijt, dan is scheren een oplossing.

Kijken naar je paard, als die het te warm heeft, wat dunners opdoen, te koud dan wat dikkers opdoen.
Ieder paard is anders, je kunt wel een vergelijk trekken met andere paarden, maar je moet vooral zelf naar je paard kijken.

Freggel, kun je dat nog zo goed zien aan het einde van de zomer dat hij (?) in de winter zo geschoren is? Of is dit een geval apart?

Berdientje, bij streepmodellen scheren ze waar de paarden veel zweten, dat is de reden dat ze op die plekken scheren.
En daar waar nodig is (bijv de flanken, wordt snel gezweet maar oppassen met kou) dekt de deken dan weer af.
Iig, dat is denk ik de reden .

Lynnlovesyou, als je paard zich verveelt en hij ontwikkelt stalondeugden, zal dat ook gebeuren als ie niet geschoren is.
Sommige paarden proberen sowieso de deken af te krijgen/kapot te bijten, maar als ze dat uit verveling doen, weet je wat je moet doen.
De verveling tegengaan .

Voor specifieke dekenvragen kun je beter in het deken-topic terecht, maar in het kort, de bovenmaat is van schoft naar de staart, ondermaat is van de billen naar de borst.
Heeft niks met de schofthoogte opzich te maken.
Wel is er een rekentabbeltje waar ze het schatten aan de hand van de schofthoogte.
Dit s een schatting, bij jouw paard zal het dus anders uit kunnen pakken.
Tabelletje kun je vinden oa op de Divoza-site.

Wel of niet geschoren, ik zie mijn paard het liefst elke dag buiten.

Pff, dit was ff vliegensvlug antwoorden op enkele vragen

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:43

ik zou ook wel willen scheren, mijne krijgt ook zo'n enorme vacht( shetlander achtig), nu door het warme weer is het nog steeds niet op zijn toppunt maar toch..

Ik zou hem dan helemaal willen behalve oren, en misschien hoofd half..

Maar nou mijn vraag: mijne staat in een buitenstal( met uitloop maar kan hem wel opsluiten hoor) en verder de hele dag buiten.. Is het dan niet erg dat hij ook kale benen heeft enzo, is dat niet heel koud??

Was wel van plan om dan een bucas dek te kopen met hals, gaat tot -10 ofzo.. En natuurlijk even een goede zweetdeken enz.. Moet je dan ook nog onderdekens hebben of wat? En tot wanneer kan je scheren?

zal ongetwijfeld allemaal wel in topic staan, maar is veel te lang om door te lezen

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:50

ohja deken heet geloof ik bucas irish turnout extra met hals( ongevoerd) en een 300 grams vulling..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:10

Chrystal-gek schreef:
Mijn paard staat alle dagen buiten, ze is van top tot teen geschoren.
Ze staat nu onder een dunne deken (hmm, iets van 150 a 200 gram dacht ik) die ze ook al ophad voor het scheren, met een zweetdeken eronder die ik heb opgedaan na het scheren.
Ik merk niet dat ze het koud heeft (integendeel juist, ze voelt zich prima met dat vachtje buiten) maar zodra ik dat merk, komt er een andere in de plaats of bij op of onder.
Verwonderde mij wel erg, want ze is best een koukleum.
Wou pas na het scheren een deken opdoen, maar merkte dat ze het koud had en dus al eerder een deken opgedaan.
Na het scheren alleen maar een zweetdeken er bij opgedaan terwijl ze nu dus minder vacht heeft en het weer kouder, maar ze zit prima in haar vel.
Ik heb er overnagedacht om een deken met hals aan te schaffen maar dat heb ik niet gedaan, vacht zal daar wel iets sneller aangroeien (net als hoofd en benen), maar dat moet dan maar, lijdt het paard niet (meer of minder) om.

Of je paard nou wel of niet geschoren is, een waterdichte deken is een must als je je paard met deken buiten wilt zetten.

Foto's van streepmodellen, in dit topic is een site geplaatst waar voorbeelden van scheerpatronen opstaan.

De vacht moet je tegengaan, als het er eenmaal is, dan is het er. Wil je de vacht kwijt, dan is scheren een oplossing.

Kijken naar je paard, als die het te warm heeft, wat dunners opdoen, te koud dan wat dikkers opdoen.
Ieder paard is anders, je kunt wel een vergelijk trekken met andere paarden, maar je moet vooral zelf naar je paard kijken.

Freggel, kun je dat nog zo goed zien aan het einde van de zomer dat hij (?) in de winter zo geschoren is? Of is dit een geval apart?

Berdientje, bij streepmodellen scheren ze waar de paarden veel zweten, dat is de reden dat ze op die plekken scheren.
En daar waar nodig is (bijv de flanken, wordt snel gezweet maar oppassen met kou) dekt de deken dan weer af.

Lynnlovesyou, als je paard zich verveelt en hij ontwikkelt stalondeugden, zal dat ook gebeuren als ie niet geschoren is.
Sommige paarden proberen sowieso de deken af te krijgen/kapot te bijten, maar als ze dat uit verveling doen, weet je wat je moet doen.
De verveling tegengaan .

Voor specifieke dekenvragen kun je beter in het deken-topic terecht, maar in het kort, de bovenmaat is van schoft naar de staart, ondermaat is van de billen naar de borst.
Heeft niks met de schofthoogte opzich te maken.
Wel is er een rekentabbeltje waar ze het schatten aan de hand van de schofthoogte.
Dit s een schatting, bij jouw paard zal het dus anders uit kunnen pakken.
Tabelletje kun je vinden oa op de Divoza-site.

Wel of niet geschoren, ik zie mijn paard het liefst elke dag buiten.

Pff, dit was ff vliegensvlug antwoorden op enkele vragen

heb je reactie zo eens doorgelezen en ben het helemaal met je eens!
vind dat je alles goed hebt verwoord en uitgelegd!

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:29

Carolien word morgen geschoren!
Zal ook even wat fototjes van voor en na maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:32

_Romana_ schreef:
ik zou ook wel willen scheren, mijne krijgt ook zo'n enorme vacht( shetlander achtig), nu door het warme weer is het nog steeds niet op zijn toppunt maar toch..

Maar nou mijn vraag: mijne staat in een buitenstal( met uitloop maar kan hem wel opsluiten hoor) en verder de hele dag buiten.. Is het dan niet erg dat hij ook kale benen heeft enzo, is dat niet heel koud??

Was wel van plan om dan een bucas dek te kopen met hals, gaat tot -10 ofzo.. En natuurlijk even een goede zweetdeken enz.. Moet je dan ook nog onderdekens hebben of wat? En tot wanneer kan je scheren?

zal ongetwijfeld allemaal wel in topic staan, maar is veel te lang om door te lezen

ik zou niet de benen doen als ik jou was, maar dat is mijn mening, je kan ze niet bedekken, het kan nog wel ns goed koud worden hier. er zullen wel mensen zijn met een andere mening, maar ik zou de benen echt niet doen. als je paard binnen zou staan is het anders.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:04

Chrystal-gek schreef:

Nee zo heb ik 'm eind van de zomer geschoren vlak voor een endurance wedstrijd zodat hij beter zijn warmte kwijt kon

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:10

Chrystal-gek schreef:

Dat snap ik, maar dan is het paard juist daar waar de deken geen bescherming biedt (hals/buik) geschoren (en de flanken en een deel van het lichaam). Maar daar waar de deken ligt is er vacht, dan lijkt het mij handigen om een deel van de hals te scheren, en een klein deel van de buik, en het lichaam, waar dus de deken wel licht.

Ik vind het zo 'andersom' zegmaar vooral bij het midden-en hoog streepmodel en het dekenmodel, dan lijkt mij een combinatie tussen een jachtmodel en laagstreepmodel (dus lichtaam wel, hals gedeeltelijk) logischer omdat het paard daar dan de vacht heeft die die nodig heeft tegen het weer, en op het lichtaam heeft het paard het niet nodig als deze een deken om heeft zegmaar, snap je wat ik bedoel?

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:12

Heeft er iemand weleens problemen gehad met de scheermachine econom 11

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:55

Dit jaar gaan we de tinker van mijn zusje scheren. Ervaring genoeg in het scheren van paarden zonder sokken, maar dus niet in het scheren met sokken...

zo is hij getekend:

Afbeelding

aangezien het niet een tinker tinker is zeg maar, is mijn zusje al erg trots op de sokken die hij nu heeft en daarom had ik het plan om gewoon vanaf het zwarte op zijn benen te gaan scheren.

Wat is jullie mening?!

Alvast bedank!

ps op de foto was hij drie en nog niet zo lang onder het zadel vandaar dat hij er een beetje slapjes uitziet achter, dikke nek had ie toen al wel, maar hij had zijn ballen toen nog

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:57

Dit jaar gaan we de tinker van mijn zusje scheren. Ervaring genoeg in het scheren van paarden zonder sokken, maar dus niet in het scheren met sokken...

zo is hij getekend:

Afbeelding

aangezien het niet een tinker tinker is zeg maar, is mijn zusje al erg trots op de sokken die hij nu heeft en daarom had ik het plan om gewoon vanaf het zwarte op zijn benen te gaan scheren.

Wat is jullie mening?!

Alvast bedank!

ps op de foto was hij drie en nog niet zo lang onder het zadel vandaar dat hij er een beetje slapjes uitziet achter, dikke nek had ie toen al wel, maar hij had zijn ballen toen nog

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:07

phannie schreef:
_Romana_ schreef:

ik zou niet de benen doen als ik jou was, maar dat is mijn mening, je kan ze niet bedekken, het kan nog wel ns goed koud worden hier. er zullen wel mensen zijn met een andere mening, maar ik zou de benen echt niet doen. als je paard binnen zou staan is het anders.

oke je bedoelt in een binnenstal?/Mijne heeft dus een buitenstal, en loopt dus buiten, maar helemaal binnen of bedoel je alleen 'snachts??

Maar ik denk dat mijne dan net een poedel lijkt, hele behaarde benen ( shetlander dus) en dan de rest kaal..

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:34

MiEpPrInZ tot iets onder de knie scheren dat maakt zoiezo de soken al voller
leuk beesie trouwens

Jigger_lief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:28

Mijn paard wordt dinsdag geschoren
Hij heeft nu een waterdicht deken 200 gram op.
Zou het verstandig zijn zijn om 200 gram onderdeken na het scheren er onder te leggen ? of meer iets van 150 gram ?