En zo wordt hij straks ook weer geschoren met misschien een iets smallere streep maar wel de hele hals eraf. Dan heb ik echt de plekken te pakken waar hij het hardste zweet, En hij zweet flink
. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. 
Zofia schreef:Mijn paard is ook vorige week geschoren, (alleen de benen niet) maar ik lees hier veel dat er al 300 grams dekens op liggen.
Mijn paard heeft nu een 150 grams op (regendeken met fleece) en hij voelt goed warm. Ik wilde de 300 grams er pas op leggen als het onder de 5 graden wordt ('s nachts).
Is hij dan zo warm, of doe ik het verkeerd.
Ineke2 schreef:Levi staat op dit moment onder een 200 grams deken en heeft daar genoeg aan.
Pas als het weer kouder word zeg 5 graden of minder dan krijgt hij een 300 grams... gaat het echt vriezen dan een onderdeken eronder.
Hij staat in een buitenbox en is helemaal geschoren incl. hoofd en benen.
Lamyra schreef:Laten jullie je paard overdag wel naar buiten als hij geschoren is?
Die van mij word dit weekend geschoren en ze staat nu overdag buiten van ong 8 tot 16 uur.
Kan dat dan nog, of liever op stal houden? Of met een halsdeken ofzo naar buiten? Ik heb hier helemaal geen ervaring mee, help!
phannie schreef:@#lamyra; maar wel dek omdoen hoor, het lekkere weer is voorbij, bah! jammer he, maar ja het moet toch eens echt herfst worden (geef mij maar de zomer)
Bonny4life schreef:phannie schreef:@#lamyra; maar wel dek omdoen hoor, het lekkere weer is voorbij, bah! jammer he, maar ja het moet toch eens echt herfst worden (geef mij maar de zomer)
ja geef mij ook maar lekker zomer, velen van jullie zullen nog het geluk hebben met binnenbak maar ik moet altijd buiten rijden! maar ach ik overleef het wel..

.
.
Chrystal-gek schreef:Mijn paard staat alle dagen buiten, ze is van top tot teen geschoren.
Ze staat nu onder een dunne deken (hmm, iets van 150 a 200 gram dacht ik) die ze ook al ophad voor het scheren, met een zweetdeken eronder die ik heb opgedaan na het scheren.
Ik merk niet dat ze het koud heeft (integendeel juist, ze voelt zich prima met dat vachtje buiten) maar zodra ik dat merk, komt er een andere in de plaats of bij op of onder.
Verwonderde mij wel erg, want ze is best een koukleum.
Wou pas na het scheren een deken opdoen, maar merkte dat ze het koud had en dus al eerder een deken opgedaan.
Na het scheren alleen maar een zweetdeken er bij opgedaan terwijl ze nu dus minder vacht heeft en het weer kouder, maar ze zit prima in haar vel.
Ik heb er overnagedacht om een deken met hals aan te schaffen maar dat heb ik niet gedaan, vacht zal daar wel iets sneller aangroeien (net als hoofd en benen), maar dat moet dan maar, lijdt het paard niet (meer of minder) om.
Of je paard nou wel of niet geschoren is, een waterdichte deken is een must als je je paard met deken buiten wilt zetten.
Foto's van streepmodellen, in dit topic is een site geplaatst waar voorbeelden van scheerpatronen opstaan.
De vacht moet je tegengaan, als het er eenmaal is, dan is het er. Wil je de vacht kwijt, dan is scheren een oplossing.
Kijken naar je paard, als die het te warm heeft, wat dunners opdoen, te koud dan wat dikkers opdoen.
Ieder paard is anders, je kunt wel een vergelijk trekken met andere paarden, maar je moet vooral zelf naar je paard kijken.
Freggel, kun je dat nog zo goed zien aan het einde van de zomer dat hij (?) in de winter zo geschoren is? Of is dit een geval apart?![]()
Berdientje, bij streepmodellen scheren ze waar de paarden veel zweten, dat is de reden dat ze op die plekken scheren.
En daar waar nodig is (bijv de flanken, wordt snel gezweet maar oppassen met kou) dekt de deken dan weer af.
Iig, dat is denk ik de reden.
Lynnlovesyou, als je paard zich verveelt en hij ontwikkelt stalondeugden, zal dat ook gebeuren als ie niet geschoren is.
Sommige paarden proberen sowieso de deken af te krijgen/kapot te bijten, maar als ze dat uit verveling doen, weet je wat je moet doen.
De verveling tegengaan.
Voor specifieke dekenvragen kun je beter in het deken-topic terecht, maar in het kort, de bovenmaat is van schoft naar de staart, ondermaat is van de billen naar de borst.
Heeft niks met de schofthoogte opzich te maken.
Wel is er een rekentabbeltje waar ze het schatten aan de hand van de schofthoogte.
Dit s een schatting, bij jouw paard zal het dus anders uit kunnen pakken.
Tabelletje kun je vinden oa op de Divoza-site.
Wel of niet geschoren, ik zie mijn paard het liefst elke dag buiten.
Pff, dit was ff vliegensvlug antwoorden op enkele vragen![]()
_Romana_ schreef:ik zou ook wel willen scheren, mijne krijgt ook zo'n enorme vacht( shetlander achtig), nu door het warme weer is het nog steeds niet op zijn toppunt maar toch..
Ik zou hem dan helemaal willen behalve oren, en misschien hoofd half..
Maar nou mijn vraag: mijne staat in een buitenstal( met uitloop maar kan hem wel opsluiten hoor) en verder de hele dag buiten.. Is het dan niet erg dat hij ook kale benen heeft enzo, is dat niet heel koud??
Was wel van plan om dan een bucas dek te kopen met hals, gaat tot -10 ofzo.. En natuurlijk even een goede zweetdeken enz.. Moet je dan ook nog onderdekens hebben of wat? En tot wanneer kan je scheren?
zal ongetwijfeld allemaal wel in topic staan, maar is veel te lang om door te lezen
Chrystal-gek schreef:Freggel, kun je dat nog zo goed zien aan het einde van de zomer dat hij (?) in de winter zo geschoren is? Of is dit een geval apart?![]()

Chrystal-gek schreef:Berdientje, bij streepmodellen scheren ze waar de paarden veel zweten, dat is de reden dat ze op die plekken scheren.
En daar waar nodig is (bijv de flanken, wordt snel gezweet maar oppassen met kou) dekt de deken dan weer af.
Iig, dat is denk ik de reden.
vooral bij het midden-en hoog streepmodel en het dekenmodel, dan lijkt mij een combinatie tussen een jachtmodel en laagstreepmodel (dus lichtaam wel, hals gedeeltelijk) logischer omdat het paard daar dan de vacht heeft die die nodig heeft tegen het weer, en op het lichtaam heeft het paard het niet nodig als deze een deken om heeft zegmaar, snap je wat ik bedoel? 

phannie schreef:_Romana_ schreef:ik zou ook wel willen scheren, mijne krijgt ook zo'n enorme vacht( shetlander achtig), nu door het warme weer is het nog steeds niet op zijn toppunt maar toch..
Ik zou hem dan helemaal willen behalve oren, en misschien hoofd half..
Maar nou mijn vraag: mijne staat in een buitenstal( met uitloop maar kan hem wel opsluiten hoor) en verder de hele dag buiten.. Is het dan niet erg dat hij ook kale benen heeft enzo, is dat niet heel koud??
Was wel van plan om dan een bucas dek te kopen met hals, gaat tot -10 ofzo.. En natuurlijk even een goede zweetdeken enz.. Moet je dan ook nog onderdekens hebben of wat? En tot wanneer kan je scheren?
zal ongetwijfeld allemaal wel in topic staan, maar is veel te lang om door te lezen
ik zou niet de benen doen als ik jou was, maar dat is mijn mening, je kan ze niet bedekken, het kan nog wel ns goed koud worden hier. er zullen wel mensen zijn met een andere mening, maar ik zou de benen echt niet doen. als je paard binnen zou staan is het anders.