vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:06

Die van mij gaat ook gewoon lekker even naar buiten.
Alleen als ze het op stal te glad vinden blijft ze een dagje op stal. Maar de meeste dagen staat ze gewoon even buiten :j
Ze loopt zelf heel rustig in de sneeuw, maakt een rustig drafje en doet verder eigenlijk niks :)

ze heeft overigens geen ijzers

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:00

Afbeelding
onze pony's 24/7 in de wei , rennen, bokken spelen , met ijzers zonder sneeuwbeslag
hebben nergens last van , ze hebben wel een inloopstal , en daar gaan ze in liggen , dat zie ik
omdat er soms vlas van de stal aan hun vacht zit .
Ben heel blij met deze manier van paarden houden en de pony's nog blijer natuurlijk.

jamiroquai

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:38

Bowie staat ook elke dag buiten tot nu toe, en hij vindt het prima. Hij staat altijd helemaal achterin de wei, dat is toch gauw zo'n 200 meter lopen als het niet meer is. Dus ik loop maar te ploeteren.
Zolang hij het niet koud heeft vindt- ie alles prima. Morgen een lekker sneeuwritje.

Bij ons mogen de de wei helemaal tot bagger lopen, in de zomer krijgen ze allemaal een zomerwei.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:25

Famke gaat 's morgens de wei in met 3 andere paarden, maar dat kan haar niet lang bekoren. Tegen lunchtijd staat ze aan de draad te schooien dat ze naar binnen wil. De andere paarden lopen dan nog achter in de wei.
3 uurtjes is wat haar betreft lang genoeg om haar stal schoon te maken. :Y)

Als de sneeuw weg is en er is nog wat gras te knabbelen dan staat ze met plezier de hele dag buiten, tenzij het regent dan. Mevrouw houdt niet van nattigheid. :brr:
Een deken draagt ze niet en zit volop in haar winterhaar. Valt ook niet mee denk ik om een passende deken te vinden, ze heeft mt 215 en nu een positie uitvoering nodig.
Voeren in de wei is geen optie omdat er dan een flinke knokpartij komt, dat risico is te groot, zeker met drachtige paarden.

Meestal gaat ze eerder naar binnen dan de rest, daar voelt ze zich ook als ze alleen staat op haar gemak. Staat rustig wat kuil of stro te knabbelen zonder te schreeuwen naar haar maatjes.

Gelukkig heeft ze een flinke ruime stal, 4,5 x 6

Blacky staat met een shet in een enorme wei, bijna 2ha. Daar krijgen ze voordroogkuil bijgevoerd, zonder te knokken. Schuilstal hebben ze niet, maar dat hoeft niet, als ze in een stuk staan waar er wel eentje is dan gaan ze er niet eens in staan. Vacht is zo dicht dat de sneeuw niet smelt door de lichaamswarmte.
Afbeelding
Erg zwart wit <3

Watergeven doen we met een slang die ligt in een oude melkstal waar een el. kachel aanstaat tegen bevriezen. Snel de slang uitleggen, waterbakken vullen en meteen weer oprollen. Bij de koeien, tegenover de paardenboxen, staat een badkuip met water, als de paarden het water op hebben scheppen we daaruit met een emmer.
De pony's brengen we water in een jerrycan, één specikuip drinken ze met z'n tweeën op in één dag.

Rijden is er niet bij, als ik van de week nog tijd heb gaat Famke voor de slee. Blacky leert nu kunstjes van mijn dochter, zo blijven ze toch samen bezig tot de bak weer te rijden is.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:22

Ik heb besloten om te proberen te voorijzers er nu af te halen,hij is het wel gewend,maar rijdt hem nu toch niet,en met het sneeuwbeslag nog last van ijsklompen....en we hebben zo[n strenge winter,en hele tijd op stal is ook niks,,,kijken hoe dat gaat,dan kan hij tenmiste weer fijn buiten lopen,dit vind ik tot nu toe het belangerijkste

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:28

onze 3 shetten en de tinker staan bij voorkeur in de schuilstal .Een enkele keer gaan ze het land in om een frisse neus te halen .Het loopt ook allemaal zo moeilijk voor ze ,het land is erg vertrapt en nu dus hobbelig en niet aangenaam om op te lopen .bij ons in het noorden is weinig sneeuw gevallen dus geen zachte ondergrond in de vorm van sneeuw.We hebben wel geprobeerd om een gedeelte wat begaanbaarder te maken door er een tiental aanhangers met zand over te gooien .

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:27

Bij ons gaan ze ook zand storten..... bruintje breekt de stal bijna af! hahaha Kan blijven wandelen met dr maar ze is er een beetje op uit gekeken! Heb een aantal hooinetten in de stal gehangen zodat ze overdag wat meer te doen hebben.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:38

Die van heeft alleen voorijzers.. en krijgt mooi sokken om!.. ideaal helpt prima en kan lekker de hele dag naar de buiten!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:31

Ennnn jaaaaa hooorrrr, er is nog meer sneeuw gevallen!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:14

Ik ben eigenlijk wel blij met dit nieuwe pak sneeuw, vanmiddag kan ik eindelijk gaan wandelen met mijn verzorgpaard. Arm peerd heeft gewoon stalbenen van het binnen staan maar het was de afgelopen dagen echt niet te doen om buiten te komen (volgens de eigenaar tenminste).
Mijn grootste missie vandaag is dus om op verantwoorde wijze kilometers te maken door de sneeuw, hoevenkrabber in the pocket. :)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:18

lisanne112 schreef:
Die van heeft alleen voorijzers.. en krijgt mooi sokken om!.. ideaal helpt prima en kan lekker de hele dag naar de buiten!

Sokken, daar heb ik niet eens aan gedacht, gaan die niet los zitten na een tijdje??
De mijne staat nu binnen, met maar liefst 2 dikke achterbenen. Gisteren vochtverdrijvers gespoten door de DA, maar na eht stappen wordt het niet slanker.. Baal onwijs van dit weer. Ik haat sneeuw en wil lekker rijden!!

Annemiekz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:30

Drama dit weer met een uberfitte tinker! Gelukkig hebben wij hier de mogelijkheid om ze 's ochtends nog 3 a 4 uur buiten te zetten, maar ik durf er met deze gladheid niet op. De wegen waren goed, maar vanacht is er weer 5-10 cm sneeuw bij gevallen... Ik ben allang blij dat ze haar eigen evenwicht goed kan houden en nauwelijks uitglijdt (ze staat zonder ijzers). Wat doen jullie nu met dit weer? Gewoon rijden of ook maar een beetje niksen?
Groeten, Annemiek

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:40

wij zijn nog steeds rijdende, de baan is mooi los en de paarden met ijzers staan op sneeuwbeslag. we hebben dus nergens last van :D ook komen alle paarden zeker 4 uur per dag los in de baan en kunnen lekker spelen met elkaar

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:44

Ik heb er gisteren ook efkes op gezeten, maar vond de bak nu wat te zwaar. Dus heb enkelt wat gestapt.
Maar die van mij komen in ieder geval lekker een paar uurtjes los. Ik hoop vanaaf anders nog even te longeren.
Misschien even kijken of de bak iets minder zwaar is, dan spring ik er nog even op.

1 voordeel, als je nu van je paard afvalt, val je wel zacht in zo'n dikke laag sneeuw,. :+ :D

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:20

Vorige week heeft die van mij anti-sneeuwgel tussen haar voor ijzers gekregen, ook zitten er kalkoen gaten in. Onze bak is niet te rijden doordat de regen die donderdag gevallen was opgevroren is en door de sneeuw dat er nu op ligt, is dat nog steeds ijs.

Ook hebben wij 2 paddocks die ondanks de 20cm sneeuw die er op ligt, wel vrij zacht is. Aangezien ik nu sneeuwbeslag had kon Annie er ook in, maar Annie is Annie niet als ze geen 3 keer onderuit gaat.. Dus toen heb ik haar maar binnen gezet en durf ik het eigenlijk niet zo heel goed meer aan.

Wel zorgen we dat het erf naar de stapmolen schoon is en we strooien de stapmolen, zodra er sneeuw inligt scheppen we dat eruit. Gelukkig hebben we tot nu toe de stapmolen goed gehouden en lopen ze er 3x per dag 3 kwartier tot een uur in.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:38

Wij hebben ook al 2 weken niet meer gereden, gelukkig kunnen de paarden overdag wel naar buiten. Maar ik hoop dat dit weer niet de hele winter aanhoudt. Ik heb mijn paard nog niet zo lang dus het is jammer dat het nu stil ligt.
Bij onze buurman staan de 3 paarden al vanaf vorige week donderdag op stal, hun bak ligt in een soort laagte, en is 1 grote ijsplaat. Het zijn jonge, onbeleerde paarden, dus die staan te stuiteren in de stal. Hij kan ook niet met de paarden naar onze bak lopen. Dan moet ie een stukje over de weg maar daar zijn die 3 paarden nu veel te wild voor.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:00

Hier wordt ook maar heel weinig gereden. Met het meeste geluk wat stappen op de weg. Zo lang ze op de wei kunnen, heb ik er niet zo'n probleem mee......

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:02

Hier wordt ook niet gereden.
De bak is keihard en het erf is net een ijsbaan, ik hoop niet dat dit nog lang gaat duren want ben bang
dat het een hele lange 'vakantie' voor mijn paard wordt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:08

Bij ons komen ze gewoon buiten. Ong. 4 uur per dag... daarna zijn ze het zat en willen eruit. Vnvd krijgen de paarden sneeuw beslag, want die klompen eronder lopen niet fijn. Overigens rennen en bokken ze gerust.. ik draai me dan maar om.

Heb zelf ook de longeercirkel vrij gemaakt van sneeuw. Had voor de sneeuw al mega veel zoutgestrooid, dus kan iig longeren thuis. Voor de rest ga k met de trailer naar de manege. Gewoon 20km p/u rijden en je komt er vanzelf wel.

Maar alle gedoe is wel zo tijdrovend. Steeds sneeuw schuiven, zout strooien. In de wei doe ik ze geen water meer voor die 4 uurtjes en in de stal bevriezen de waterbak GELUKKIG niet. Dat scheelt zoveel.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:13

eridinges schreef:
lisanne112 schreef:

Sokken, daar heb ik niet eens aan gedacht, gaan die niet los zitten na een tijdje??
De mijne staat nu binnen, met maar liefst 2 dikke achterbenen. Gisteren vochtverdrijvers gespoten door de DA, maar na eht stappen wordt het niet slanker.. Baal onwijs van dit weer. Ik haat sneeuw en wil lekker rijden!!

Ik heb wat langere sokken, ik doe dan peesbeschermers of bandages om zodat ze goed vast blijven zitten, de sokken zitten dan voor een gedeelte onder de peesbeschermer!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:44

Ik heb net ook een stukje kunnen wandelen in het donker. Heel voorzichtig nadat ik zelf eerst het rondje geinspecteerd had. Het was maar een klein stukje, van de stal naar de achterkant van de wei en terug. En dat dan een paar keer. Ze vonden het heerlijk! Die sokken is wel een goede tip! Heb nog een flink aantal oude slobbersokken liggen, die rekken mooi! Dat ga ik nog eens proberen van de week! Nu was de bovenlaag goed los dus nu was het goed te doen, maar morgen kan het zomaar weer anders zijn!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:51

Hier ook nog steeds winterstop...

Paar uurtjes los in de sneeuw, wat wandelen binnen in de schuur, lekker poetsen e.d.
en dan houdt het wel een beetje op...

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:31

Paarden vind het poetsen best leuk hoor....... alleen willen ze ook wel weer eens schandalig vies worden!!!!

IrisGr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:37

Bij ons gaan de paarden ook gewoon naar buiten , wel heel voorzichtig en maar voor een paar uurtjes maar zodat ze wel lekker een frisse neus kunnen halen. Bij ons had de boer op de brug gewoon mest gelegd? eerst dacht ik iewlll maar ik kan wel gewoon over die brug heen lopen :+

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:26

heeft iemand ervaring met speciaal beslag in de sneeuw?
en daarmee bedoel ik niet sneeuwijzers oid, maar equipack (soort kunstof wat de binnenkant van de hele hoef vult). hier staat ze namelijk op, maar weet niet of het verantwoord is haar hiermee naar buiten te laten gaan. ze staat overigens alleen voor op ijzers. :)