[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:58

Dragen jullie geschoren paarden een hals aan het deken?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 19:01

Hier zijn ze nog niet geschoren en staan ze zonder hals, alleen met als het heel slecht weer is, en dat doe ik ook als ze geschoren zijn.
Verder lekker zonder hals.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 19:04

Michelle77 schreef:
En aan t eind vh seizoen na het wassen even strootjes tussen klittenband vandaan halen

Ik gebruik zo'n dingetje om klittenband weer schoon te krijgen daarna plakt het weer perfect.

Afbeelding

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 19:12

Even gepast met t zomer dekentje eronder, zat netjes.

Afbeelding

Afbeelding

@salamaleque wat is dat voor ding?

MoniekV

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 19:20

Mooie deken Michelle!

Ik heb eigenlijk nooit hooi/stro oid aan de klittenbanden zitten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 19:46

Mooie deken, zit ook mooi zo te zien!

Ik heb ook zo'n borsteltje, zijn handig inderdaad, maar hier ook zelden troep tussen het klittenband eigenlijk.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 19:54

Dilemma.. geschoren pony staat onder ongevoerde amigo deken en 100 grams liner. Vannacht schijnt het aardig koud te worden maar heb alleen 300 grams. 200 grams komt van de week binnen... wat doen jullie er vannacht op?

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:12

Hier ongeschoren onder 100 gram Liner en 0gr regen deken met hals. Voelt ze super onder, twijfelde wel over warmer gaan maar wilde ik nog even uitstellen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:15

Hier de 100 gram liner onder de 50 gram gedaan. Wordt hier maar 2 graden vannacht en vandaag pittig lange rit gemaakt dus kan geen kwaad voor der spieren..

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:22

Koper schreef:
Robin_Rikkie ik heb dat gewoon met de hand gedaan. Kwartiertje per stiksel en ik heb er nu elke regenachtige dag plezier van +:)+

Aah top! Dan ga ik eens kijken of ik dat voor elkaar krijg! :)

Iemand toevallig een idee waar ik rechthoekige 'ringen' kan kopen? De amigo halzen hebben namelijk vierkante/rechthoekige klittenband :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:25

Elk jaar weer aan het dubben :P Ik sta nu een aantal jaren op een stal waar ze 24/7 kunnen buiten lopen, ook in de winter (in een paddock). Nu twijfel ik dit jaar weer wat beter is.

Vorig jaar heb ik haar bloot gelaten en enkel bij langdurige regen een deken op gegooid. December heeft ze snachts binnen gestaan, maar dat wil ik dit jaar zo min mogelijk doen ivm haar luchtwegen.

Maar haar luchtwegen zijn ook een reden waarom ik twijfel. Ze is chronisch en haar weerstand is niet optimaal. Ze hoeft hierdoor niet veel te werken, zal niet in het zweet gewerkt worden, dus ze hoeft niet dun in haar vacht te blijven. Maar wat zou nu beter zijn, bloot laten (en alleen bij langdurige regen een dek op) of wel met dekens gaan werken? De vacht is natuurlijk het fijnste werken. Zeker bv met deze dagen, snachts loopt het tegen het vriespunt en overdag gaat het boven de 10 graden. Een vachtje kan dat prima regelen, maar met dekens zit je dan al snel weer te rotzooien dat het voor de nacht misschien te koud is en voor dag weer te warm. Dan blijf je misschien op en af halen, wat gewoon heel erg arbeidsintensief is. Stal ligt niet op de route naar mijn werk, wat een hoop meer tijd & bezine kost. Heb ik er best voor over als het moet (heb het dit jaar bijna heel het jaar gedaan ivm medicaties) maar eerlijk is eerlijk breekt dat je uiteindelijk wel op.

Ik heb haar begin deze week wel een deken op gedaan (0 gram) ivm de regen. Maar gisteren liep ik dus wat 'vast' want het bleef wel droog maar het zou wel weer koud worden. Kan ik nog wel terug, of moet ik gewoon met dekens blijven werken.

En is dat misschien sowieso beter met haar slechte luchtwegen en verminderde weerstand? Ze heeft by the way een afdakje, maar die vind ze nog te eng om te gebruiken :+ Bij enorme nattigheid komen ze een nachtje binnen, sowieso rond oud & nieuw.

Wat zouden de bokkers doen?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:26

Hier staan ze nog onder een gevoerde regendeken. Deze is er een paar weken geleden op gegaan.

Helaas is hij dus echt in zn vacht geschoten.
Dus ben wel blij dat we m gaan scheren. Al vind ik t een gedoe met dekens etc, doe t liever niet.

Maarrrr wel een goed excuus om een mooie deken te kopen haha en kan dan mn mooie eskadron zweetdeken vaker gebruiken haha

Heb nog nooit een eigen paard, maar spullen... :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:31

Tancreda4 schreef:
Elk jaar weer aan het dubben :P Ik sta nu een aantal jaren op een stal waar ze 24/7 kunnen buiten lopen, ook in de winter (in een paddock). Nu twijfel ik dit jaar weer wat beter is.

Vorig jaar heb ik haar bloot gelaten en enkel bij langdurige regen een deken op gegooid. December heeft ze snachts binnen gestaan, maar dat wil ik dit jaar zo min mogelijk doen ivm haar luchtwegen.

Maar haar luchtwegen zijn ook een reden waarom ik twijfel. Ze is chronisch en haar weerstand is niet optimaal. Ze hoeft hierdoor niet veel te werken, zal niet in het zweet gewerkt worden, dus ze hoeft niet dun in haar vacht te blijven. Maar wat zou nu beter zijn, bloot laten (en alleen bij langdurige regen een dek op) of wel met dekens gaan werken? De vacht is natuurlijk het fijnste werken. Zeker bv met deze dagen, snachts loopt het tegen het vriespunt en overdag gaat het boven de 10 graden. Een vachtje kan dat prima regelen, maar met dekens zit je dan al snel weer te rotzooien dat het voor de nacht misschien te koud is en voor dag weer te warm. Dan blijf je misschien op en af halen, wat gewoon heel erg arbeidsintensief is. Stal ligt niet op de route naar mijn werk, wat een hoop meer tijd & bezine kost. Heb ik er best voor over als het moet (heb het dit jaar bijna heel het jaar gedaan ivm medicaties) maar eerlijk is eerlijk breekt dat je uiteindelijk wel op.

Ik heb haar begin deze week wel een deken op gedaan (0 gram) ivm de regen. Maar gisteren liep ik dus wat 'vast' want het bleef wel droog maar het zou wel weer koud worden. Kan ik nog wel terug, of moet ik gewoon met dekens blijven werken.

En is dat misschien sowieso beter met haar slechte luchtwegen en verminderde weerstand? Ze heeft by the way een afdakje, maar die vind ze nog te eng om te gebruiken :+ Bij enorme nattigheid komen ze een nachtje binnen, sowieso rond oud & nieuw.

Wat zouden de bokkers doen?

Ja, dat is er een :+ Mijn fjord zit ook wat met de luchtwegen, maar die rij ik nog. Scheren en niet te dik in de dekens zetten werkt heel goed. Ik denk dat ik in dit geval wel een deken op zou leggen ter bescherming tegen regen ed, maar niet te dik. Toen mijn fjord echt ziek was van de luchtwegen heeft ze een hele winter met de Bucas smartex rain gestaan. Te warm icm slechte luchtwegen moet je echt voorkomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:04

Robin_Rikkie schreef:
Koper schreef:
Robin_Rikkie ik heb dat gewoon met de hand gedaan. Kwartiertje per stiksel en ik heb er nu elke regenachtige dag plezier van +:)+

Aah top! Dan ga ik eens kijken of ik dat voor elkaar krijg! :)

Iemand toevallig een idee waar ik rechthoekige 'ringen' kan kopen? De amigo halzen hebben namelijk vierkante/rechthoekige klittenband :D

Die ringen heten klittebandringen en ik bestel ze bij boomsma (samen met nog veel meer troep :P ). Maar je kunt ze natuurlijk ook gewoon van een oude deken af halen, of wie weet heeft je schoenmaker ze wel, als die ook tassen kan repareren. Of anders weten ze vast hoe je er aan kunt komen, als je nog zo'n ambachtelijke schoenmaker hebt.

Hier helaas de 200 grams liner ook nog niet binnen. Pony moet het doen met 50 grams + wolletje. Het is niet anders. Vorig jaar had ze alleen die dikke ongevoerd en ik ben al blij dat ik er wat onder kan doen nu. Ruin blijft bloot.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:04

Hier geschoren onder 200 grams.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:10

Michelle77 schreef:
Even gepast met t zomer dekentje eronder, zat netjes.

[ [url=m/120sQk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BxOslt.jpg]Afbeelding[/url] ]

@salamaleque wat is dat voor ding?

Het is een borsteltje met kleine haakjes waarmee je klittenband kunt schoonmaken. Bij mij zit er wel eens wat haar en troepjes tussen waardoor het minder goed gaat plakken. Kun je hiermee makkelijk schoonmaken.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:11

En waar haal je zo'n borsteltje voor het klittenband ??

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:18

Pony (19jr, ongeschoren) sinds vanavond onder een bucas power turnout extra die ik tweedehands heb gekocht. Hij stond onder een fleecegevoerd regendeken maar voor de nacht was dat eigenlijk wat te koud.

Paard (5jr, ongeschoren) staat nog onder fleecegevoerd, hoop ik ook snel een bucas voor te hebben.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 22-10-16 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:19

kimmetje26 schreef:

Bij de dierenwinkel.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:24

Debbie00 schreef:
kimmetje26 schreef:

Bij de dierenwinkel.

Thanks ga daar eens kijken

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:29

_helga_ schreef:
Hier geschoren onder 200 grams.

Met of zonder hals ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:00

Hier waren ze beide nog goed warm onder 100, dus de liner die ik er onder wilde doen maar weer terug gehangen...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:58

Ik heb Rambo liners onder de Amigo. Niet ideaal, dat snap ik, maar hoe slecht dat gaat, had ik echt niet verwacht. Hij kan aan de achterkant met klipjes gewoon vadt aan de ringen van de Amigo. Maar voor draait hij helemaal (en ook heel snel. Had m rond 19.00 uur opgedaan en nu al hing hij geheel scheef) en trekt daarmee alles mee. Dus aan 1 kant hangt hij er een halve meter onderuit en aan de andere kant is hij bijna helemasl over zijn rug getrokken :roll: >;)

Heb m nu even aan de voorkant vast gezet met het klitteband aan de voorsluiting van de Amigo en de sluiting aan de Rambo. Maar moet inderdaad ook maar extra klittebandjrs erop zetten. Heeft iemand uit de bovenstaande berichtjes foto's hoe je dat hebt gedaan (en waar, vooral)?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:10

Toen ik nog liners gebruikte had ik dat ook bij mijn ene paard toen ik een keer uit nood een liner onder een amigo hero had gedaan. Mijn moeder heeft bij een ander paard ringen aan de binnenkant van een amigo hero regendeken gezet zodat de liner gewoon vast kan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:15

Dat is mss slimmer ja. Doe ik dat