[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:16

Ik heb sinds vorige zomer een D-pony gekocht.
Hij stond al zo'n 2jaar in die manege.
In de zomer merkte ik wel op dat hij gemakkelijk zweet (zelfs als hij stil stond op stal).
Nu vraag ik me af of ik hem een deken moet gaan aandoen in de winter en welke dan best? Voordien heeft hij het nooit gedragen. Hij wordt 5 dagen per week gereden. Moet ik hem scheren of gewoon dekens omdoen om de vacht kort te houden of niks zoals hij gewoon is. uiterlijk maakt me niet uit, ik wil gewoon wat het beste is voor zijn gezondheid.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:28

Ik kom even binnen vallen hier omdat ik even wat raad nodig heb.

Ik ga deze week mijn paard en pony scheren.

Paard: kwpn'er die slechte wintervacht aan maakt waardoor hij het snel koud krijgt.
Loopt in de wedstrijd sport, wordt doorgetraint deze winter. Staat 24/7 buiten met een stal waar hij naar binnen kan. Is de bedoeling zo lang mogelijk buiten te laten maar kan zijn dat hij dadelijk toch de nachten naar binnen gaat.
Ik heb een bucas turnout extra voor hem gekocht alleen vindt ik het hier nu nog te warm voor.
Staat nu nog zonder deken.

Nu de vraag: welke deken moet ik hem opleggen na het scheren? ( hoeveel grams?)

Pony: wordt 4/5X in de week gereden en is nu al echt heel snel nat dit werkt zo niet dus ook daar gaat her scheer apparaat overheen.
Staat 24/7 buiten.
En wordt getraint voor de wedstrijdsport.
Voor deze heb ik een bucas turnout light gekocht en een 200 grams outdoordeken.

De vraag : welke deken moet de pony dadelijk op?

Alvast bedankt!

Marjo89

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:52

Zou even aanvoelen als je iets erop doet. Mijn kou kleum heeft aan 100 nu nog genoeg

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:03

Net nog even langs stal gereden.
Mijn merrie staat 24 uur per dag buiten met een afdakje. Staat nu onder een Bucas 50 grams deken.
De temperatuur was net nog 16 graden en ze voelde lekker warm onder de deken. Heb hem dus opgelaten en niet gewisseld voor een dikker.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:07

Mijn paard stond vorig jaar tot 300 gram. De jaar ervoor met die extreme kou stond ze ook onder 300 gram! Niks kouds beide winters.

Nu staat ze nog steeds bloot. Begrijp dat jullie geen wintervacht willen maar 100 gram overdag in de zon 18 graden... Phoe!!! Doe dat zelf maar eens!

Mijne krijgt pas een deken op als ik het zelf echt fris vind worden.

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:10

Mijn pony heeft vorige week een aantal dagen met regendeken gelopen. Sinds afgelopen weekend staat ze weer gewoon zonder deken, met deze temperaturen vindt ik het wel prima zo.

Eind oktober / begin november wordt ze weer geschoren. Dan maar eens zien wat ze opkrijgt. Vorig jaar (ook geschoren) heeft ze ook niet meer opgehad dan 400 gram, hopen dat het dit jaar weer zo kan :D.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:13

Bravura schreef:
Meld zich ook weer! Oh jee, ja, de dekentijd komt er weer aan... :D

Weet iemand nog een goede dekenwasserij rondom Apeldoorn? Moet de Bucas AIO gewassen hebben maar ben een beetje huiverig er voor of dat wel goed gaat.
Waar gaan de dekens van Divoza heen? Of wassen ze zelf en zijn jullie tevreden over het wassen daar?
Laatste keer, paar jaar geleden, heb ik de WB's laten wassen bij Kootwijk in de buurt. Ik was er niet echt enthousiast over...

Je kunt ze opsturen naar de paardendrogist dan weet je zeker dat ze goed gewassen worden ivm waterdichtheid.
Ik heb ze bij drunens ruiterhuis laten wassen maar weet nog niet hoe of wat

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:23

wortelsussie schreef:
Nu staat ze nog steeds bloot. Begrijp dat jullie geen wintervacht willen maar 100 gram overdag in de zon 18 graden... Phoe!!! Doe dat zelf maar eens!

Dat noemen ze kijken naar je paard.
Mijne zijn al geschoren. En de oudste heeft het super snel koud. Bij ons is het erg open en winderig. Geen enkele beschutting. Alleen een afdak.

Afgelopen winter is het totaal niet koud geweest. Mij boeit het niks als ze met 300 koud heeft dan maar 400 desnoods meer..

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:28

Mijne is nu ook geschoren, maar staat met deze temperaturen lekker in zijn blote kont. 's Nachts gaat er een 0 grams deken op. Is van zichzelf geen koukleum :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:02

wortelsussie schreef:

Ik kijk naar me paarden. Beide staan in de zelfde wei. 1 met 100 gram, 1 zonder.
De gene met deken heeft sinds vandaag weer regenschurft. Geeft aan dat ze het koud heeft, verliest snel gewicht en wordt dan ook nog is stijf.

Waarom zou ik het er op gokken? Alleen maar omdat ik dat zo graag wil?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:39

Hier nog steeds een bloot en geschoren paard. Zowel het scheren als de zon doet hem erg goed, de laatste dagen verschijnen er steeds meer appeltjes in z'n vacht. Toch met het rijden vandaag wel weer erg nat, het is hier dan ook erg broeierig maar denk er aan om iets korter te scheren de volgende keer. Op hoeveel mm scheren jullie?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:39

mijn paardje met hoefzweer maar onder de bucas zomerdeken :( baal als een stekker

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:49

Twijfel twijfel! Ik ga morgen scheren, paard is 17/18, heeft al een maand ongeveer een 0 grams regendeken op maar al een aardige vacht aangemaakt en komt telkens nat onder het zadel vandaag. Heeft het niets te warm onder z'n regendeken, maar ook niets te koud.
Ik scheer hem morgen volledig. Ik twijfel nu alleen over de volgende deken. Ik heb op het moment een 0grams ongevoerde regendeken, 200gr en 300gr. De 300 is natuurlijk veel te warm, en eerst was ik er zeker van dat ik de 200 erop zou doen. Maar het blijft deze week toch nog wel aardig weer.
Paard staat in een stal met buitenluik, staat overdag vaak een paar uur buiten en de deken kan er vanaf mocht de zon dan erg schijnt. Deze kan daarna weer erop.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:46

Veulen84 schreef:
wortelsussie schreef:

Ik kijk naar me paarden. Beide staan in de zelfde wei. 1 met 100 gram, 1 zonder.
De gene met deken heeft sinds vandaag weer regenschurft. Geeft aan dat ze het koud heeft, verliest snel gewicht en wordt dan ook nog is stijf.

Waarom zou ik het er op gokken? Alleen maar omdat ik dat zo graag wil?

Uu bedoelde het niet aanvallend? Begrijp heus wel dat er uitzonderingen zijn. Ziek / oud / zwak paard.

Maar zijn er dan zoveel paarden ziek / oud of zwak?

Maar dit is mijn mening :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:39

Waarom zou een paard met 100 grams, ziek/oud of zwak zijn? Enig idee hoe warm 100 grams is? Zoveel verschilt dat ook weer niet hoor van 0 grams := , als ik pas een deken op doe als het echt fris wordt ben ik al veel te laat en heeft die al een dikke vacht. Nou nét hetgeen wat we graag voorkomen.

Kwestie van je paard kennen en kijken en voelen. Het is niet overal in Nederland de hele dag 18 graden en vollop zon. Ik heb de zon vandaag niet gezien. Frisse wind wel.

Merendeel van de paarden heeft een deken op om ze in zomervacht te houden of omdat ze geschoren zijn. Een deken op doen voor de kou is natuurlijk niet nodig daarvoor krijgen ze wel een vacht :=

Dekens zijn 9 van de 10 keer altijd in het belang van de ruiter en de training van het paard en niet omdat ze het koud hebben.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:34

Precies en daarom staan mijn paard en de pony van mijn dochter 's nachts al sinds die klote regen in augustus onder 200 gram. 'S midags rond 12 uur haal ik de dekens eraf als de zon doorkomt, ze hebben beide nog een mooie korte vacht. Inderdaad puur eigenbelang. De pony moet ik wel scheren 1 keer per jaar, mijn paard heb ik nog nooit hoeven scheren in 6 jaar tijd.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:22

Als ik een vacht kort kon houden door dekens dan had ik naakt paarden.
Helaas nog nooit gelukt,al pakte ik ze vanaf begin augustus in.
De ene heeft al flink wat pluis en de andere zit nog strak in het pak.
Buitenstallen zonder licht,dat scheelt ook nog.Gelukkig nog makkelijk af te spuiten en droog te krijgen,kan ik het scheren nog even uitstellen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:32

Ik scheer ook deels in belang van mijn pony. Ze heeft het zo warm. Van de week stond ze te puffen in de wei. En rijden had ze geen zin meer in. Niet vooruit te branden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:42

Wij gaan vrijdag ook scheren.
Zijn we ook gelijk af van dat deken op deken af met dit wisselvallige weer. Dan kan hij gewoon opblijven.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:32

Ik wil pas november scheren.
Anders moet ik zo vaak..

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:34

ik ga eind oktober mijn [paard voor een deel laten scheren
is 43,93 euro goedkoop voor een deken van amigo (mio)

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:37

Ik ook pas mijn shet eind vd maand.

Of als het nog niet dringend nodig is de maand erna

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:30

Paard staat nu met regen/vochtig weer onder een 0 grams regendeken.. Pas eind nov. scheren wij de paarden..

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:16

Ik twijfel enorm of ik nu al een deken op moet doen. Mijn gevoel zegt ja, maar dan kijk ik naar de temperaturen en dan denk ik; ze kan eigenlijk nog wel zonder.
Het is de eerste winter dat ik haar heb, en ze begint al een aardig vachtje te krijgen.
En ik weet niet hoe scheren zal gaan.. Wsl zal ze erg vervelend zijn. Zal ik nu een deken om doen of niet?
Het is een regen dek met fleece erin

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:22

Yvank_ schreef:
Ik snap persoonlijk ook nooit waarom er op zulke manieren gekort wordt op dekens. Doe dan helemaal geen deken op...

Je gaat zelf toch ook niet van een lakentje door naar de winterdekbed := Nee daarom werk ik met liners van horseware. Ik heb een rhino 0 grams en 370 grams outdoordekens met afneembare hals. + een 100 en 200 grams liner. Hierdoor kan ik dekens maken van 0, 100 , 200 , 370 , 470, 570 en 670 grams. Van alle gemakken voorzien dus,

Ik doe het zoals het het beste werkt voor mijn paard. Heeft niets met financiële redenen te maken, die aanname vind ik nogal een belediging.

Bij the way, van 200 naar 370 is vrijwel net zo'n groot verschil. En tja bijna 700 gram opleggen, in tig dekens op elkaar, tis maar wat je lekker vindt.
En ja ik heb één dekbed voor het hele jaar en alleen als het erg koud wordt leg ik daar een slaapzak overheen.