[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:45

Hij lijkt vooraan ook wat krap, in ieder geval bij het 2e paard. Is dit een big neck model?

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:00

Bij het eerste paard vind ik het deken op het zicht best oke liggen. Daar lijkt een maat groter me echt te groot. Bij de tweede zou je mijn inziens wel een maatje groter kunnen proberen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 09:58

MyChoice schreef:
Ik zal morgen nog eens keer rustig passen en kijken :-) bedankt voor jullie input!

Is Lemieux Arika niks voor je? Of de Kudos?

Hier nog steeds heel blij met mijn Kramers, ben 1 dag niet geweest en inmiddels liggen ze al 3 dagen op. Ligt nog steeds als een huis.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:19

Ja heb ik idd ook naar gekeken, maar wil graag 400 grams dekens voor extra erbij. 2 PSSM koukleumen hier. Heb nog eens rustig gekeken, maar beiden krijgen tocj een maat grotere Amigo, ook omdat er nog een 300 grams liner onder moet kunnen. Ze gaan rond 0 graden hier onder 700 gram. Stonden afgelopen weken al onder 300 omdat ze het anders koud hadden.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:20

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:22

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:27

Dat was ook altijd mijn gedachte, maar mijn paarden lopen momenteel lange tijd onder dezelfde denier en de dekens blijven heel, waarbij de balistic nylon dekens die ik eerder had binnen enkele dagen kapot waren. :x
Dus daar durf ik om die reden echt geen waarde meer aan te geven.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:51

Mooie deken wel! Eerste keer dat ik een halve hals zie waarbij er ook nog een halsstuk aan kan :)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:54

Dit merk heeft er meerdere gehad en dit schijnt de upgrade te zijn.
Ik twijfel alleen omdat het vorige model in de maat van mijn paard heel erg naar voren trok en in 1 maat groter voor schuurplekken zorgde.
Maar ik denk dat ik op een goede korting wacht en dan zal ik een foto delen hier.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:09

Ja ik heb de voorganger van deze deken, de Trinity. Hij past echt perfect op mijn paard met hoge schoft en lage halsaanzet, en inderdaad heel fijn met halve hals en toch mogelijkheid om een halsstuk er aan vast te zetten. Snap niet dat andere merken dat niet doen :+ Helaas voor de tweede keer dat deze deken doorlekt binnen een jaar bij minimale regen. We hebben laatst twee dagen echt continu harde regen gehad, en mijn paard was kurkdroog onder de allergoedkoopste Amigo Mio. Eerder deze week zou het kouder zijn met regen, dus ik dacht: goed moment om de Trinity weer op te doen, maar helaas na iets van 2-3 uur minimale regen, doorgelekt op de zoom die over de hele rug van de deken loopt, van schoft tot staart. Deze deken heb ik vorig jaar nieuw gekocht, dus ik ga proberen hem vandaag te retourneren bij Hööks (ik woon in Zweden :j). Via insta boden ze mij aan deze vernieuwde versie te sturen, maar ik ben een beetje klaar met de Hööks eigen merk dekens, ondanks dat ze echt perfect zitten voor mijn paard. Ik ga nu voor een Weatherbeeta. Uiteraard zou ik graag Horseware willen, maar dan moet ik ook een hele set nieuwe onderdekens kopen, want mijn hööks onderdekens zijn groter dan de horseware dekens. Ik hoop dus dat met een WB deken het wel goed past, en ik hoor overal dat die echt supergoed waterdicht zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:18

Naar wat ik begrepen heb, zit die zoom er zeg maar niet als verbinding voor 2 helften, maar als vage manier om de deken makkelijker af te doen.
Echt slecht dat hij zo doorlekt bij jou! Terecht dat je er mee terug gaat.
Ik heb momenteel ook een Trinity en andere Fairfield dekens en ik hou ze om die reden ook goed in de gaten aan de binnenkant.
Maar ik heb tot nu toe geen deken gevonden die beter past, helaas.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:24

Oh dat zou wel kunnen ja, dat handvat is opzich wel handig als je met je deken door het weiland wandelt maar verder echt 0 functie :+ Het is altijd precies daar waar de regen er door heen komt. De pasvorm is inderdaad echt zo goed, wat dat betreft een hele unieke deken! En ze liggen ook heel stabiel terwijl mijn paard regelmatig als een idioot door de wei rent, springt en bokt. Ze liggen altijd goed :j Maar dit is dus de tweede deken die binnen een jaar niet meer waterdicht is na minimale regen. Bij de hele dag regen: prima. Maar als je paard na een uur miezeren al nat is, tsja :+ Bij de eerste dacht ik: gewoon pech, maar nu bij de tweede heb ik 't gezien!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:26

Ik heb dat handvat echt nog nooit gebruikt en wilde de deken in eerste instantie ook laten liggen omdat ik dacht dat die naad echt in de deken zat. :+
Ja, dat kan dan geen toeval meer zijn, maar het is inderdaad echt zonde, wat de rest is wel echt uniek, met de schoftpadding en de hele vorm.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:36

Maar heeft die deken die hier nu geplaatst word ook die zoom of alleen dat vorige model?

edit
Dit staat er ook bij

Citaat:
Rudolf Bionic Finish Eco
Rudolf Bionic Finish Eco is een waterafstotende en vuilafstotende behandeling die vrij is van fluorkoolwaterstoffen (PFC's), wat het milieuvriendelijker maakt. Om deze reden moet u mogelijk de waterdichting opnieuw activeren als het water op het oppervlak geen druppels meer vormt. U kunt dit doen door het oppervlak op lage temperatuur te brengen, bijvoorbeeld met een strijkijzer of een droogtrommel. Mogelijk moet u ook een waterdichtingsproduct gebruiken. Er is geen bepaald type wasmiddel nodig. Gebruik geen wasverzachter, hierdoor wordt de waterdichtheid minder goed.

Zo maakt u kleden waterdicht
Was volgens de instructies en spoel al het wasmiddel uit. Laat het drogen. Breng het waterdichtmakende product aan en laat het ongeveer 12 uur intrekken. Opmerking: De deken kan iets donkerder worden wanneer u hem waterdicht maakt. Als de sneeuw bezinkt en op de deken blijft liggen, kunnen zelfs de waterdichte, ademende dekens vochtig worden. Tijdens langdurige regenbuien komt er vaak water binnen via de neklijn en kan het tapijt aan de randen vochtig worden. Versleten en gewassen vloerkleden kunnen na een tijdje gaan lekken. Breng een waterdichtingsproduct aan om dit probleem op te lossen. Was uw uitrijdekens niet te vaak. Borstel in plaats daarvan het vuil eraf als de deken droog is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:47

De deken op de foto heeft die zoom niet.

Hmm, waterafstotend is niet wat je wil voor een buitendeken.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:52

Ah dat verklaart een hoop waarom de dekens het eerste seizoen waterdicht zijn, en daarna niet meer, het zou de moeite waard zijn om te proberen, maar ik vind eigenlijk wel dat als je een deken uit het duurdere segment koopt, dat 'ie waterdicht is en dat ook blijft. Gelukkig heb ik een droger.

Qazplm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:36

Zouden jullie mee willen denken? Bij mijn paard (ruin 12 jaar) lijkt de halsopening van de amigo bravo met v-sluiting te wijd. De deken is niet te lang (maatje kleiner is echt te kort). Ik heb ook weatherbeeta geprobeerd maar die zakt scheef. Hebben jullie nog tips? Vooral dekens met een rechte sluiting (zoals amigo hero en rhino) zijn te breed in de halsopening. Is de wug nog een optie?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:39

MyChoice schreef:
Ja heb ik idd ook naar gekeken, maar wil graag 400 grams dekens voor extra erbij. 2 PSSM koukleumen hier. Heb nog eens rustig gekeken, maar beiden krijgen tocj een maat grotere Amigo, ook omdat er nog een 300 grams liner onder moet kunnen. Ze gaan rond 0 graden hier onder 700 gram. Stonden afgelopen weken al onder 300 omdat ze het anders koud hadden.

De lemieux kudos is 350 grams dr dikke is dat niet wat? Die is warmer dan de 400 amigo omdat de buitenstof van de amigo veel dunner en lichter is. Die lemieux kudos laat echt geen zucht wind door.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:48

Jawel, maar omdat alles hier keer 2 gaat, vind ik de amigo wat fijner qua prijs :-)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 14:50

Hier weer een paar dagen lekker bloot met dit zachte weer.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 21:21

Qazplm schreef:
Zouden jullie mee willen denken? Bij mijn paard (ruin 12 jaar) lijkt de halsopening van de amigo bravo met v-sluiting te wijd. De deken is niet te lang (maatje kleiner is echt te kort). Ik heb ook weatherbeeta geprobeerd maar die zakt scheef. Hebben jullie nog tips? Vooral dekens met een rechte sluiting (zoals amigo hero en rhino) zijn te breed in de halsopening. Is de wug nog een optie?

Je zou die met de disk kunnen proberen, die valt smaller had ik het idee.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 21:22

Bloodymary schreef:
Hier weer een paar dagen lekker bloot met dit zachte weer.

Hier ook, dag en nacht buiten maar m’n fjord die half geschoren is staat gewoon te zweten.. dus blij dat ik hem van wat haar af geholpen heb :')

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 22:26

Hier opstal ook bij mijn jonkie de 0 grams af gehaald( blijft normaal op) maar ze was er klammig / zweetplekjes onder dus kijken hoe het morgenochtend is of hij afblijft voor een dag of terug op gaat de voorspellingen hier is warm zat..
Raar weer nu

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 22:27

Hier ook sinds 2 dagen mijn ongeschoren PRE zonder deken. Stond in de avond te zweten op stal dus lekker bloot

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 06:49

Hier ook deken alweer een paar dagen af, veel te benauwd