[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:23

Yontheke schreef:
Heeft er hier iemand ervaring met paarden ook geschoren te houden in de zomer?

Mijn paard heeft zomereczeem en lijkt zich als hij geschoren is, beter in zijn vel te voelen dus ben aan het overwegen van hem het gehele jaar door kort in de vacht te houden.

Moet prima kunnen.
Paarden in de topsport worden jaarrond geschoren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:25

Yontheke, maakt die van jouw zo'n dikke zomervacht aan dan? Als die er gemak van heeft, zou ik het gewoon doen.

Die van mij is heel harig (haflinger) en dicht in de vacht maar scheren in de zomer is hier niet nodig (ook eczeem helaas).

Yontheke

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:28

Ik heb hem nog maar 1 zomer in mijn bezit gehad en hij had geen overdreven dikke zomervacht maar was wel een ontzettende zweter. In het werk en met de hete temperaturen stond hij ook bezweet op stal. Hij heeft dus al zomereczeem en had de indruk dat dit enkel maar meer jeuk veroorzaakte of ik moest hem echt continue afspuiten en "wassen".

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:34

Heb je hem onder een deken staan? Want dan is het geen probleem.

Scheren en dan in de zon zonder deken is een no go ivm verbranden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:36

Door zijn zomereczeem staat hij buiten altijd onder een eczeem/vliegendeken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:18

Sectolin se-210 heb ik nu 3 jaar en scheert echt super.
Die kopjes bestel ik bij Agradi vaak met stickerkorting.
Heb vorig jaar de hele shet mee geschoren wel 2 kopjes nodig gehad.
Maar je bent wel even bezig, is maar kleine machine.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:47

Thanks, ga dan de sectolin maar bestellen. Benen scheer ik niet maar het hoofd wil ik wel graag nog netjes hebben. Vandaag in het daglicht was ik minder onder de indruk van mn scheren :+ Het is te zien wanneer mn paard er genoeg van had en echt overal strepen. Viel ons al meteen op, kan dat aan de machine liggen? Een kant is wel erger dan de andere, die heeft mijn pa gedaan en die duwde wat harder op de machine. Andere kant ik maar ik heb hier gelezen dat ik er niet op mag duwen dus ook niet gedaan. Toch overal strepen... Zal wel wegtrekken maar ja hopelijk ligt het aan mij en niet aan de machine haha.. Van het weekend proberen de rest wat bij te werken dan begin ik maar meteen daar zodat het gedaan is voor die weer vervelend begint te doen :+

Edit; de vragen blijven komen sorry hiervoor. Ik ben echt een leek hierin :+ als ik nieuwe messen bestel welke moet ik dan nemen? Ik heb een heiniger handy apparaat gekocht. Word er niet echt wijzer van met op internet te zoeken en hier weet vast wel iemand het. Eventueel een linkje erbij dan kan ik die opslaan. Dankjewel alvast!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:23

Je moet het apparaat idd over het paard laten glijden, geen druk zetten, dan krijg je strepen. Als je messen te heet worden krijg je ook sneller strepen, dan zet het metaal nl uit en krijg je ook verschillen.

De kleur van je paard maakt ook nog uit, de een streept sneller dan de ander als je onervaren bent.

Strepen kun je ook wegkrijgen door er nogmaals overheen te gaan. Als voorbeeld: als je horizontaal tegen de vacht in bent gegaan, ga je nu nogmaals verticaal over de streep heen, en daarna nog een horizontaal tegen de vacht in. >>>> ^^^^^^>>>>>

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 11:27

Ik heb een vraag voor jullie. Ik ga vandaag mijn shet scheren omdat ze heel veel last van haar vacht heeft. Ik heb haar gisteren gewassen.
Ze heeft een super lange en dikke vacht waardoor scheren niet zo gemakkelijk is.
Nu staat ze 24/7 buiten, maar kan wel altijd droog en beschut staan. Zeker onder de dekens die ik heb zal ze wel warm blijven.
Nu is mijn vraag, zou ik de benen ook doen?
Als ik ze niet doe heeft ze net Ugg’s aan en dat ziet er niet uit -O-
Ik zou de benen eventueel op een andere lengte kunnen doen, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Ze staat sowieso niet diep in de modder waardoor de kogels altijd nat zouden zijn.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:41

Ik liet bij mn haf wel altijd de benen staan, idd net ugg's. Was anders bang dat ze koude pootjes zou krijgen of mok ofzo.
Ik heb alleen ff geen foto ervan, maar ik vind t persoonlijk niet heel lelijk

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:52

Jazzie03 schreef:
Ik heb een vraag voor jullie. Ik ga vandaag mijn shet scheren omdat ze heel veel last van haar vacht heeft. Ik heb haar gisteren gewassen.
Ze heeft een super lange en dikke vacht waardoor scheren niet zo gemakkelijk is.
Nu staat ze 24/7 buiten, maar kan wel altijd droog en beschut staan. Zeker onder de dekens die ik heb zal ze wel warm blijven.
Ik zou de benen eventueel op een andere lengte kunnen doen, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Ze staat sowieso niet diep in de modder waardoor de kogels altijd nat zouden zijn.

Ik zou dr benen scheren

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:59

EmptyWords schreef:
Jazzie03 schreef:

Ik zou dr benen scheren

Ik zou mooi de benen met rust laten.... voor het paard prettiger.

Wat mooi of lelijk is doet er niet echt toe, het gaat erom of het functioneel is toch?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:56

Ninx schreef:
EmptyWords schreef:

Ik zou dr benen scheren

Ik zou mooi de benen met rust laten.... voor het paard prettiger.

Wat mooi of lelijk is doet er niet echt toe, het gaat erom of het functioneel is toch?

Tja, hier gaat t juist beter als ik de vacht er af haal bij de benen. Minder/Geen korsten of schilfers, droogt sneller en dus makkelijker en beter weg te poetsen en geen broei

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:41

Citaat:
Tja, hier gaat t juist beter als ik de vacht er af haal bij de benen. Minder/Geen korsten of schilfers, droogt sneller en dus makkelijker en beter weg te poetsen en geen broei

Ik heb uiteindelijk de benen toch gedaan. Niet voor het mooie, maar omdat er heel veel korstjes onder zaten waar ze duidelijk last en jeuk van had. Heb het op een andere lengte gedaan zodat er toch nog haar op staat om de benen warmer te houden, maar niet meer zo lang dat de huid niet meer kan ademen. Hopelijk is het voldoende zo...

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 18:31

Ons haffje vleden week geschoren, ze zweete zo erg dat de uitvallende vacht er direct helemaal in vast zat en vast klitte.
Merk echt een verschil lekker vrolijk ia ze weer een geen gezweet en gedoe meer voor haar
Afbeelding

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:23

Hier net geschoren, maar jezus, dat duurde vier uur :') Letterlijk. Ik had nieuwe mesjes besteld en die erop gezet, maar die schoren nagenoeg nog slechter dan mijn vorige... iemand tips daarvoor? Het leek echt alleen haar te trekken, niet te snijden... Ik heb ze losser gezet, vaster gezet, extra vast gezet, alles uitgeboend... echt, wat een gedoe. Ik neem ze vanavond eens mee naar huis om te kijken of ik ze kan maken.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:56

Kirania schreef:
Hier net geschoren, maar jezus, dat duurde vier uur :') Letterlijk. Ik had nieuwe mesjes besteld en die erop gezet, maar die schoren nagenoeg nog slechter dan mijn vorige... iemand tips daarvoor? Het leek echt alleen haar te trekken, niet te snijden... Ik heb ze losser gezet, vaster gezet, extra vast gezet, alles uitgeboend... echt, wat een gedoe. Ik neem ze vanavond eens mee naar huis om te kijken of ik ze kan maken.

Welke machine?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:44

Premiere eagle expert. Heb ook een Lister star liggen, maar de kosten omdat dat een Engelse machine is zijn belachelijk hoog voor nieuwe messen, heb daarvoor enkel de fijne 1.4 mm messen liggen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:27

alles was niet geschoren is bij mijn haflinger, is nu erg aan het verharen.

gedeelte wat wel geschoren is (maar toch al wat langer is) verhaard niet. Nu twijfel ik om nog 1x alles te scheren zodat het mooi geheel wordt. Of laat ik het rusten.

ik heb laatst geschoren in dec voor de 21e, dus heb niet de 'zomer' vacht geschoren.

nu ben ik bang dat de geschoren vacht alsnog langer wordt en dat hij straks weer last krijgt van voor zijn doen dikke zomervacht. (ouder paard,geen chushing, nog wel volop aan t werk)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:37

Waarom zou je nu scheren, alleen voor de look? Dan zou ik het laten, trekt vanzelf bij als ze uitharen en zo loopt die er toch al een tijd bij.
Want als je nu scheert, moet je meer dekens gaan leggen en in mijn ogen help je het dier er niet mee als ik het zo lees.

Als hij last krijgt van een te dikke zomervacht, kan je er altijd nog een scheerapparaat tegen die tijd overheen halen en een deken tegen de zon opleggen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:40

deken tegen de zon is niet nodig. Heb hem al eens in mei geschoren toen het vrij warm was. En geen verbrande pony. Had met de haren mee geschoren ipv tegen in.

Dus als ik het doe is het ergens april dan heeft hij meestal nog wel een deken om.

voor de kou hoef ik ook niet te laten, hij heeft het niet zo snel koud

het gaat me meer om dat het gelijk groeit.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:44

Dan is het toch simpel, als je alles gelijk wil hebben, moet je scheren of wachten.
Zomervacht wordt gewoon normale lengte, of het nu wel of niet is geschoren.
Kan je niet wachten tot de rui voorbij is, tja dan scheren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:46

Vaak vind ik nieuwe messen niet heel geweldig scherp, dat was toen bij mijn nieuwe messen zo en dit keer weer met een nieue machine met nieuwe messen. Opgestuurd naar kommer biopharm en ze gaan erdoor als door warme boter.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:01

jesito schreef:
Vaak vind ik nieuwe messen niet heel geweldig scherp, dat was toen bij mijn nieuwe messen zo en dit keer weer met een nieue machine met nieuwe messen. Opgestuurd naar kommer biopharm en ze gaan erdoor als door warme boter.

Wat voor soort messen gebruik je? 23/21 etc bedoel ik dan..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 08:12

Poeh, goede vraag.
Ik heb vorig jaar een nieuwe machine van iemand overgenomen en daar zaten messen bij.
Maar zijn goedkope messen, geen easculap.
Maar na een slijpbeurt bij kommer kon ik er goed mee scheren.