[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marengolike

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:40

Ik wil mijn shet voor het eerst deken loos laten sinds een aantal jaar.

Maar hij begint nu zo'n dikke vacht te krijge dat hij na nog geen 5 min al nat sta.

Kan ik alleen zijn borst scheren en een stukje van zijn hals?
Is dat genoeg?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:54

Quickstar1 schreef:
Ik denk eraan om mijn Fjord te scheren, omdat ze helemaal bezweet is na het rijden. Ik wil dan haar hals (gedeeltelijk) tot aan de singel ongeveer scheren. Ze staat 24/7 buiten en heeft beschikking over een schuilstal, maar die wordt vrijwel nooit gebruikt. Ik rij haar gemiddeld 4/5x per week. Ik verwacht dat ze een dikke wintervacht krijgt (op het moment heeft ze een 'beginnende' wintervacht).
Wat is wijsheid qua dekens? Hoeveel gram moet ik er opleggen? Laagjes of juist niet?

Een vriendin stelde voor een onderdeken van 100gram en dan een outdoor/regendeken van 100gram. Op die manier kan ik diktes afwisselen. Mij lijkt het alleen dat dit kan gaan schuiven? Passen onderdekens meestal onder regendekens die niet van hetzelfde merk zijn?

(Ik wil eigelijk zo min mogelijk dekens aanschaffen :o .)
Alvast bedankt :)

Ik heb mij fjord nu zo staan zonder deken, maar vind het waardeloos. Had het gedaan omdat ze nog geen dekens op kon, maar had het net zo goed niet kunnen doen.

Quickstar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:07

@Nies, is jou fjord geschoren? Zo ja, hoe?
Als ik het goed begrijp staat 'ie nu zonder deken, maar hij/zij had beter wel een deken op kunnen hebben? Ik snap je zin niet zo goed :o

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:12

Daarin tegen is mijn rhino hals weer te klein. Ouder model natuurlijk. Kan weer weg.
Afbeelding

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:14

Quickstar1 schreef:
Ik denk eraan om mijn Fjord te scheren, omdat ze helemaal bezweet is na het rijden. Ik wil dan haar hals (gedeeltelijk) tot aan de singel ongeveer scheren. Ze staat 24/7 buiten en heeft beschikking over een schuilstal, maar die wordt vrijwel nooit gebruikt. Ik rij haar gemiddeld 4/5x per week. Ik verwacht dat ze een dikke wintervacht krijgt (op het moment heeft ze een 'beginnende' wintervacht).
Wat is wijsheid qua dekens? Hoeveel gram moet ik er opleggen? Laagjes of juist niet?

Een vriendin stelde voor een onderdeken van 100gram en dan een outdoor/regendeken van 100gram. Op die manier kan ik diktes afwisselen. Mij lijkt het alleen dat dit kan gaan schuiven? Passen onderdekens meestal onder regendekens die niet van hetzelfde merk zijn?

(Ik wil eigelijk zo min mogelijk dekens aanschaffen :o .)
Alvast bedankt :)

Bij mijn pony wordt binnenkort weer onderkant hals, borst en buik geschoren.
Nu blijft zij zonder deken staan tenzij het erg slecht weer is dan krijgt ze een regendeken op.
Hier kan dat omdat ze geen mega dikke vacht aan maakt en er dus wel degelijk minder gezweet wordt maar ze vooral veel sneller opdroogt. Verder vind ik het gewoon heerlijk zonder gedoe met dekens.
Mocht ik nou wel met dekens gewerkt hebben dan zou ik inderdaad kijken naar enkele gevoerde waterdichte dekens en een onderdeken om zo alles aan de temperatuur aan te kunnen passen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:25

wortelsussie schreef:
Daarin tegen is mijn rhino hals weer te klein. Ouder model natuurlijk. Kan weer weg.
[ [url=m/YyQgQc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is die te klein?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:26

Nouvel schreef:
wortelsussie schreef:
[ [url=m/YyQgQc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is die te klein?

Als ze der hoofd naar beneden doet is der halve leeg niet bedekt met hals. Heeft weinig nut.
Oja en hij zit best strak!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:33

Quickstar1 schreef:
@Nies, is jou fjord geschoren? Zo ja, hoe?
Als ik het goed begrijp staat 'ie nu zonder deken, maar hij/zij had beter wel een deken op kunnen hebben? Ik snap je zin niet zo goed :o

Ik heb nu de hals/borst/kaak geschoren en dan geen dekens. Ik scheer normaal helemaal, maar ze kon tijdelijk geen dekens op ivm een wond.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:36

Marjo89 schreef:
De Rhino dekens zijn echt precies hetzelfde. De halzen dus ook

Lang van onderen vind ik juist fijn. Ze lopen 24/7 buiten.
De amigo vond ik niet mooi. De onderdeken kwam er onderuit. Dat hoort niet.

Ik vind die een stuk mooier ja.. misschien is de onderdeken ook gewoon te groot?
Lang van onder vind ik waardeloos, vangt dan ook water van onder wat in de binnenvoering gaat zitten. Juist met 24/7 buiten vind ik zulke jurken dus echt niet fijn voor de beestjes.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:38

Quickstar1 Ik zou aparte dekens nemen als je wilt scheren. 1 100 grams deken, 1 200 grams deken en een 300 grams deken. Als je net teveel geld wilt uitgeven aan dekens (Wat is teveel geld?) dan zou je eens kunnen kijken naar de Fedimax dekens. Deze hebben een hoog waterkolom. En zijn prijs kwaliteit gunstig geprijsd.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 19-10-16 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:43

smurffie schreef:
Marjo89 schreef:
De Rhino dekens zijn echt precies hetzelfde. De halzen dus ook

Lang van onderen vind ik juist fijn. Ze lopen 24/7 buiten.
De amigo vond ik niet mooi. De onderdeken kwam er onderuit. Dat hoort niet.

Ik vind die een stuk mooier ja.. misschien is de onderdeken ook gewoon te groot?
Lang van onder vind ik waardeloos, vangt dan ook water van onder wat in de binnenvoering gaat zitten. Juist met 24/7 buiten vind ik zulke jurken dus echt niet fijn voor de beestjes.

Ik denk dat het een beetje aan het paard ligt. Ik vind het prettig dat het ook onder de buiken een beetje luw/uit de wind is. Maar als je een paard hebt wat in de modder op z'n pens gaat liggen is het natuurlijk wel onhandig.

Overigens valt bij mij de Rhino nét over de buik. Mijn pony is wat ronder gebouwd dan die van Marjo denk ik. Ik heb een deken van Rhino Proper Pony, de ponylijn.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:03

Alle onderdekens zijn 115/165, dus dat zou gewoon moeten passen lijkt mij. Heb de dekens al jaren, en nooit problemen gehad. Maar ook bij de Amigo twijfel ik over de maatvoering.

Intussen contact gehad met de paardendrogist, de foto,s gestuurd. Ze gaan ea natrekken.
En mij is gevraagd foto,s te maken van de labels van de halzen, en maak nog wat combi foto,s van de amigo hals. Ze gaan ze ook doorsturen naar Horseware om te laten zien dat er echt iets niet goed gaat !
Wel fijn dat ze er iets mee gaan doen.
Komt voor mij wel beetje te laat, want heb de halzen wel nodig. Mijn moeder gaat ze verbouwen (inkorten)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:26

Mijn fjord is eergisteren geschoren uitgezonderd hoofd en benen. Staat nu onder 400 gr liner van horseware. Vanavond even kijken hoe hij aanvoelt of er evt 300 gr van moet worden gemaakt

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:07

Quickstar1 Ik zou in ieder geval losse waterdichte dekens kopen, niet onderdekens ofzo. Ik zou denk ik een 100 grams en een 300 grams kopen, maar dat licht er ook aan hoe je pony met de kou omgaat. Sommige staan met 10 graden al te bibberen en andere die vinden 0 graden prima. Maar zorg in ieder geval voor waterdichte dekens, en twee is wel genoeg. Dat gaat hier altijd goed.
Qua merken heb ik niet veel ervaring, ik kijk meestal gewoon bij divoza naar de goedkoopste :o en naar de beoordelingen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:12

De goedkoopste is meestal dan ook een slecht ademende prut deken... Ik zou juist gaan voor een0 of 100 grams horseware of bucas deken en hier dan enkele bijpassende onderdekens bijnemen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:40

Blon_D schreef:
Mijn fjord is eergisteren geschoren uitgezonderd hoofd en benen. Staat nu onder 400 gr liner van horseware. Vanavond even kijken hoe hij aanvoelt of er evt 300 gr van moet worden gemaakt

Wow dat is best veel zeg, het is hier nog 10 graden.
Ik heb bij een geschoren paard meestal pas 400 op rond of onder het vriespunt.
Is het zo'n enorme koukleum? :brr:

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:29

Josien_ schreef:
_helga_ schreef:
Zit in een dillema..
Wil zaterdag naar Brabants ruiterhuis want daar is outlet.
en die hebben 300 en 450 grams dekens 50 procent korting.
Maar misschien wil ik in plaats van outdoor dekens staldekens of onderdekens halen voor mijn 200 grams outdoor deken..

Ik weet zo niet welke merken dekens ze hebben, maar ik heb daar vorig jaar een fleece gevoerde regendeken van profi-rider gekocht in de outlet en die lekt helaas bij langdurige regen.
Dus even goed kijken misschien.

Die heb ik ook gekocht vorig jaar.
Maar nog niet gebruikt.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:43

Yvank_ schreef:
Patt schreef:
Zou toch even deze foto aan de Paardendrogist doorsturen!
Ze hebben daar een erg goede service en denk toch dat dit een foutief gemaakte hals erbij is.

Is het niet..

De maten zijn vorig jaar veranderd. Mijn paard van 1,68 die voorheen een L had heeft een M en die is nog groter dan zijn oude L.

Bij mij precies hetzelfde, voorheen een hals in L die is nu veel te groot en heb ik een M moeten bestellen (paard is 165 dekenmaat 6,6/198).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:45

Yvank_ schreef:
De goedkoopste is meestal dan ook een slecht ademende prut deken... Ik zou juist gaan voor een0 of 100 grams horseware of bucas deken en hier dan enkele bijpassende onderdekens bijnemen.

Ik ook.

Echt heel koud is het niet. Wel waterkoud. Met de noordenwind er bij gaat mijn ruin vanavond voor het eerst onder 100 grams.

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:59

Vraagje:

Ik heb nu 0 g regendeken en 200 g staldeken.

Welke deken zou ik sowieso nog moeten halen als pony geschoren is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:02

Dat weten wij niet. Wij weten niet of je met laagjes wil werken of niet, we weten niet of je pony het gauw koud heeft of niet, we weten niet welk patroon je gaat scheren. We weten ook niet of je pony bij voorbeeld 's nachts op stal staat, en hoe beschut het is als hij buiten staat.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:20

Ik heb een Bucas Smartex Rain deken die perfect past, daar wil ik van de winter een Bucas Quilt onderdeken onder doen. Ik heb voor de Quilt precies dezelfde maat besteld als de Smartex, maar toch is hij te kort voor de rug. Ik ben bang dat als ik een maat groter neem de deken te groot is, want qua hoogte en van voren past het perfect.. Wat denken jullie?

Afbeelding

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:23

Ponybeest staat nu onder ongv 100 gram, had het lekker warm ondanks dat ie de hele dag in de regen heeft gestaan, binnenkort wordt hij geschoren want hij zit nu al zo dik in zn vacht ondanks de dekens :\

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:36

Een onder deken hoort iets korter te zijn dan de buiten deken, anders steekt ie uit en word ie nat/vies.

Hier nu 200 gram en geschoren. Stond al tijdje onder 100 maar voelde gisteren echt koud aan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:38

Silver_Fox schreef:
Ik heb een Bucas Smartex Rain deken die perfect past, daar wil ik van de winter een Bucas Quilt onderdeken onder doen. Ik heb voor de Quilt precies dezelfde maat besteld als de Smartex, maar toch is hij te kort voor de rug. Ik ben bang dat als ik een maat groter neem de deken te groot is, want qua hoogte en van voren past het perfect.. Wat denken jullie?

[ Afbeelding ]

Is bij mij ook, met de rain er over zit het bij mij in ieder geval gewoon goed.