[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:11

Hier net geschoren onder 200 gram vannacht

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:12

Ja, alweer een week of 2 op denk ik. Regendeken met een bucas cooler eronder.
Nachten zijn ook echt alweer goed koud. Volgende week donderdag wordt het dan weer 20 graden, dus ruil ik hem weer om voor een vliegendeken denk ik |o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:26

Hier de ongevoerde deken op

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:27

Afbeelding
Half geschoren en regendeken op. Verder schuilstal en 24/7 buiten

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:17

Ik wissel me suf tussen 100 gram, regendeken en bloot sinds vorige week met de koudere nachten. Afgelopen dagen was wel weer lekker dus meer bloot en vannacht weer 100 gram. Gelukkig staat hij vlakbij en wisselen we ook voor elkaar maar blijft soms lastig nu.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:21

Woensdag en donderdag een regendeken op gehad. Maar vandaag weer bloot, ook 's nachts. Van de week wordt het ook weer best warm.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:50

Ongeschoren, ‘‘s nachts op stal en al weer een hele poos bloot :D Zolang het droog is/af en toe een bui houd ik dat ook zo. Ze is gauw warm onder een deken, wil haar alleen niet uren in de regen hebben staan zonder. In de wei met graasmasker en op de paddock geen beschutting.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 23:09

Heb geschoren, maar de rug er grotendeels in gelaten ivm een blessure afgelopen voorjaar. Ik heb nu de 150 op, overdag staat ze meestal alleen onder een 0 gram of met een 50 liner eronder. Maar het is zoeken momenteel.. Raar weer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 07:53

Gisterenavond er weer een dikkere opgegooid juist. Overdag staat ze met regendeken, 's nachts met recuptex eronder en nu dan extra onderdeken. Buitenbox met 3 open wanden, dus net zo koud als buiten. Ongeschoren, maar heeft nooit dikke vacht en snel koud.

Gisterennacht had ik nog de dunnere erop en dat was veel te koud :+

Maar continu aan het wisselen inderdaad. 'Gelukkig' gaat dat nu makkelijk, omdat wr er toch al 2 keer per dag moeten zijn.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 08:00

Is het bij jou dan al zo koud? Hier helemaal niet. Tenminste bucas geeft aan een recuptex zeker 100/150 grams warmte geeft en dan nog een onderdeken dat klinkt mij wel enorm warm al. Ze staan hier allemaal onder 0 grams en dat is meer dan warm zat. Ongeschoren nog in zomervacht. Maargoed hier is een 200/300 grams als het vriest ook wel de max geschoren over het algemeen. Hele dag buiten en snachts op stal met buitenluiken waar het altijd koel is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 08:25

3 graden afgelopen nacht, met gevoels temperatuur nog lager. De recuptex krijgt ze er altijd al onder als het zo onder de 12 graden wordt, ligt aan de wind en eventuele regen. En gisteren overdag was het hier helemaal niet zo fantastisch weer, 12 graden met wind met de nacht 5 graden.
Onder de +/- 8/10 graden komt altijd de winterdeken al op. En met 0 of lager onderdeken eronder ook al zou het zogenaamd moeten kunnen volgens de range. Blijft een gemiddelde waarbij je dus paarden houdt die meer en eerder dekens nodig hebben en paarden die het later nodig hebben.
Zij houdt zich gewoon niet aan de range die bucas aangeeft en ik kijk naar het paard. Zij wordt stijf en gevoelig van te koud staan dus gooi ik eerder deken op om dat te voorkomen en na zoveel jaar weet ik wel wanneer dat is.
Plus dat ze nu ziek is en alle energie naar herstel moet gaan en niet naar warm houden want dat kan ze niet. Maar ook als ze niet ziek was had ik er afgelopen nacht een onderdeken onder gedaan met 3 graden.
Maar hier zit er met vorst ook max 300 gram op hoor. Alleen niet geschoren, want is niet nodig doordat ze net zo dun in de vacht zit als geschoren paarden.
Zoals ik zei, wij zijn er minimaal 2 keer per dag en kunnen dus continu wisselen als het overdag wel ineens beter is.

Een stal met buiten luiken is ook echt wel heel anders als een box met 3 open wanden en dus geen gangpad. Enkel een dichte achterwand en een dak. Zulke binnenboxen zijn altijd warmer en zelfs een buitenbox die maar 1 open kant heeft is warmer. Als het hier buiten 3 graden is is het in de box ook 3 graden. Terwijl de binnen boxen makkelijk boven de 10 graden blijven. Toen zij daar nog stond hoefde ze ook minder dekens op en moest je bijna s nachts dunnere dekens op als overdag als het richting vriespunt ging.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 12-10-24 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 08:30

Die van mij staat al een tijdje onder haar regendeken met 100 gram liner van Back on Track. Afgelopen week wel een keer een dag en nacht zonder liner vanwege de warmte.

Voorspellingen zijn wel rot voor dekens... Zal een hoop gewissel worden met de koude nachten en warm overdag.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 09:21

Ja dat scheelt. Ik kan nu niet echt wisselen. Normaal wel maar zit aan de chemokuren := dus ik ben er zelf niet heel veel. Uiteraard wordt er volledig voor gezorgd maar ik durf mensen niet ook nog te vragen 2x per dag te gaan wisselen :') ze doen al zoveel nu voor me haha.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 12:13

Ja dat is lastig en vervelend om te vragen ja. Sterkte!
Wij moeten al meerdere keren per dag, omdat paard ziek is en meerdere keren per dag getemperatuurd moet worden, medicatie moet krijgen, bijgevoerd en noem alles maar op. Dan kan die deken ook nog wel, want die andere dingen kunnen we niet aan anderen vragen.
Moet zeggen dat het wel enorm opbreekt want ik heb slechte gezondheid, maar goed hopelijk snel niet meer nodig en sorry, dan hoop ik gewoon op kouder weer zonder deze wisselingen :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 13:10

Zolang het droog weer en er niet teveel koude wind staat red mijn paard het prima zonder deken. Uiteraard ongeschoren, anders zou ze wel een dunne deken op hebben.
Scheelt een hoop gepuzzel en denkwerk.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 13:24

Hier gelukkig nog steeds zonder deken waar ik vorig jaar al in de zomer begon met dekens en hij ze de hele winter nodig gehad heeft. De kou deert hem niets gelukkig met zijn super fluffy vacht. Regen daarentegen en zeker in combinatie met kou en regen zijn funest, maar hij staat nu sinds het voorjaar op een plek met veel schuilmogelijkheden en echt onbeperkt ruwvoer dus dat scheelt een hele hoop. :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 14:05

Hier onder de ongevoerde Rambo .
Wilde net een dikkere op doen omdat het hier nu toch best fris is maar hij voelde er nog warm onder dus toch maar zo gelaten.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 14:56

Hier net ook maar weer een opgegooid. Voelt toch frisser aan en wordt weer een koude nacht. Vanmorgen stond hij ook wat te rillen met zijn spieren om zichzelf warm te maken. Maar van de week kan die weer af blijkbaar, dan wordt het weer zomer met zwoele nachten.

Paardengek81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:39

MarjanB schreef:
[ Afbeelding ]

Ik overweeg mijn paard dit jaar ook zo te scheren. Staat s nachts op stal. Heb je een deken met buikflap als t kouder wordt? Of gewone dekens met 'blote buik'?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:45

Paardengek81 schreef:
MarjanB schreef:
[ Afbeelding ]

Ik overweeg mijn paard dit jaar ook zo te scheren. Staat s nachts op stal. Heb je een deken met buikflap als t kouder wordt? Of gewone dekens met 'blote buik'?

Heb z’n buik niet helemaal geschoren :') dus gewone dekens op

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:54

Paardengek81 schreef:
MarjanB schreef:
[ Afbeelding ]

Haha nee waarom zou je dat doen? Het zijn geen watjes hoor. Buikflappen worden ook ongeloof goor en nat.

Als ik mijn paard volledig scheer krijgt die ook gewoon een deken om zonder Buikflap die bestaan eigenlijk niet eens of amper.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:41

Vraagje, ik ben op zoek naar een nieuwe Amigo Hero 0 gram (900den) maar dan zonder die hals ringen, overal op sites gezocht maar ze lijken ze allemaal te hebben??
De bravo heeft het niet maar die vind ik te zwaar qua stof. Mocht iemand het weten graag naam-toenaam en evt de site als dat mag kan ook met pb.
Alvast dank!

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:42

Zoek je wel goed? Alle bravo's hebben het juist wel namelijk die bestaan niet zonder. En de hero zonder hals heeft het nooit

Ninah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:15

Ik denk ook dat alle Bravo’s wel ringen hebben. Maar de Hero 900 ook denk ik. Of heb je die ooit wel gezien zonder ringen? Hero 600 zijn er wel zonder ringen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:24

Je kunt die ringen er toch zo af knippen als je ze niet wilt?
Volgens mij hebben de nieuwste 900 Hero’s ze ook standaard tegenwoordig, de 60 weet ik niet, en de oudere Hero’s sowieso niet.
Misschien anders even op marktplaats kijken.