3 graden afgelopen nacht, met gevoels temperatuur nog lager. De recuptex krijgt ze er altijd al onder als het zo onder de 12 graden wordt, ligt aan de wind en eventuele regen. En gisteren overdag was het hier helemaal niet zo fantastisch weer, 12 graden met wind met de nacht 5 graden.
Onder de +/- 8/10 graden komt altijd de winterdeken al op. En met 0 of lager onderdeken eronder ook al zou het zogenaamd moeten kunnen volgens de range. Blijft een gemiddelde waarbij je dus paarden houdt die meer en eerder dekens nodig hebben en paarden die het later nodig hebben.
Zij houdt zich gewoon niet aan de range die bucas aangeeft en ik kijk naar het paard. Zij wordt stijf en gevoelig van te koud staan dus gooi ik eerder deken op om dat te voorkomen en na zoveel jaar weet ik wel wanneer dat is.
Plus dat ze nu ziek is en alle energie naar herstel moet gaan en niet naar warm houden want dat kan ze niet. Maar ook als ze niet ziek was had ik er afgelopen nacht een onderdeken onder gedaan met 3 graden.
Maar hier zit er met vorst ook max 300 gram op hoor. Alleen niet geschoren, want is niet nodig doordat ze net zo dun in de vacht zit als geschoren paarden.
Zoals ik zei, wij zijn er minimaal 2 keer per dag en kunnen dus continu wisselen als het overdag wel ineens beter is.
Een stal met buiten luiken is ook echt wel heel anders als een box met 3 open wanden en dus geen gangpad. Enkel een dichte achterwand en een dak. Zulke binnenboxen zijn altijd warmer en zelfs een buitenbox die maar 1 open kant heeft is warmer. Als het hier buiten 3 graden is is het in de box ook 3 graden. Terwijl de binnen boxen makkelijk boven de 10 graden blijven. Toen zij daar nog stond hoefde ze ook minder dekens op en moest je bijna s nachts dunnere dekens op als overdag als het richting vriespunt ging.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 12-10-24 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt