[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Figo88

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:50

Ik vind de dekens van Horsegear echt geweldig zitten op mijn paard. Maar dat is op een barok gebouwde PRE, ik weet dus niet hoe deze op een paard met hoge schoft liggen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:55

MDJ schreef:
Dekens van Nika? Zijn volgens mij verstelbaar op de borst.

Ik had mij inderdaad al verdiept in de Nika-dekens, schijnen voor die prijs ook goede dekens te zijn. Ik lees alleen ook overal dat ze zo geschikt voor juist de smalle paardjes. Ook bij Nika zelf geven ze aan dat ik dan maar een maat groter (135) moet bestellen, maar dat past natuurlijk ook never nooit niet.
Misschien moet ik het gewoon maar eens proberen en niet te moeilijk doen haha.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:57

Ik heb alleen een nika vliegendeken en die valt niet ontzettend breed áls ik hem bij de borst op het strakst heb. De merken als BR etc vallen nog smaller.. Bucas valt ook niet erg breed.

Ik denk dat het beste is om gewoon te passen! Maar ik denk dat je met verstelbare sluitingen bij de borst een heel eind komt.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:28

Ik heb een halsdeken amigo gekocht, nu valt de hals groot uit en het deken past perfect wat zouden jullie doen?

Of ik ga voor een deken waarvan je de halsmaat zelf kan kiezen of gewoon deze behouden en zit er wat ruimte tussen

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:30

lieskehh schreef:
Ik heb een halsdeken amigo gekocht, nu valt de hals groot uit en het deken past perfect wat zouden jullie doen?

Of ik ga voor een deken waarvan je de halsmaat zelf kan kiezen of gewoon deze behouden en zit er wat ruimte tussen

Een hals mag best wat ruim zitten, als de deken een afneembare hals heeft kun je er ook nog een losse hals bij kopen in een maatje kleiner.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:24

Ik hen voor mijn pony een Rhino gekocht
Vind alleen zo raar de maat voering van de hals. Heb al contact gehad met de paarden drogist. Helaas is er geen maat kleiner.
Beide dezelfde deken. Zit verder top. Maar die hals

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:27

Hahaha die hals!! Dat klopt niet helemaal nee :=

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:37

Wel meteen een cappuchon :D

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:54

Zou toch even deze foto aan de Paardendrogist doorsturen!
Ze hebben daar een erg goede service en denk toch dat dit een foutief gemaakte hals erbij is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:59

haha, die foto, zaaalig! :D
ik denk dat er inderdaad een verkeerde maat hals bij geleverd is, of jouw paard heeft een erg korte nek :D

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:11

Is het waar dat als je paard geschoren is dat je altijd 2 dekens op moet leggen? Ik ga mijn paard laten scheren en heb van verschillende mensen gehoord dat hij dan wel 2 dekens op moet. Nu is dat geen probleem, kan bouwen tot 400 gram ( is dat genoeg voor een geschoren paard?)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:21

2 dekens hangt gewoon af hoe dik je hem wil zetten.
Mijn geschoren trekpaard stond vroeger onder een bucas all in one (is dat nou 300 of 400 gram?) en die had het zat warm eronder.
als je enkel dekens van 100 gram hebt zou je er inderdaad enkele boven elkaar moeten doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:31

Figo88 schreef:
@koper: dankjewel voor je snelle reactie. Mijn gevoel zegt inderdaad ook dat ik 200 gram op moet leggen. Maar ik wil hem ook niet betuttelen.
Maar dat zijn oogprut verdween met een 200 grams deken en weer terugkomt met een 100 grams, zegt natuurlijk wel wat.

Bij mijn merrie is dat precies zo duidelijk: oogprut betekent dat ik er te weinig op gelegd had. Maar het kan natuurlijk per paard verschillen.

_elise_ mijn pony heeft bepaald geen brede schouders en haar Rhino is absoluut niet overdreven ruim daar. Heb je al bij minihorseshop gekeken? En Nika heeft ook betaalbare ponydekens. Die naar mijn weten juist voor paarden met bredere schouders geschikt zijn. En zoals gezegd: ze zijn verstelbaar.

Marjo die deken wil ik ook... maar die gaat nooit passen. De Rhino hals die ik voor mijn pony had viel ook heel ruim. Maat small is even groot als maat cob bij harry horse.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:42

@koper: Het verschilt uiteraard per paard, maar ik ga het wel nog een keer proberen, want ik vond het wel typisch dat zijn oogprut verdween met een dikkere deken.
Alleen vraag ik me af of een 200 grams niet te warm/overdreven is met dit weer. Zo koud is het nl nog niet. Maar aan de andere kant is het natuurlijk het belangrijkste wat je paard zelf aangeeft. Had jouw merrie dat (dikkere deken nodig) ook weleens als het nog niet zo koud was?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:45

Nee, zij niet. Zij heeft dikker nodig als het koud is. Mijn ruin juist als het nattig is.

Bikkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:14

femkepien schreef:
Is het waar dat als je paard geschoren is dat je altijd 2 dekens op moet leggen? Ik ga mijn paard laten scheren en heb van verschillende mensen gehoord dat hij dan wel 2 dekens op moet. Nu is dat geen probleem, kan bouwen tot 400 gram ( is dat genoeg voor een geschoren paard?)

Mijn paarden scheer ik ook altijd en dan hebben ze 200 grams deken op en meestal moet ik rondom kerst nogmaals scheren en dan krijgen ze 400 op, zodra het dan weer een paar weken verder is bouw ik het terug naar 200 en uiteindelijk geen deken of de vliegendeken.
Weet niet of er meer mensen dit doen maar heb gevoel dat ze het er lekker warm onder hebben.
:) :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:16

Ik vraag mij nou af wat jullie de ideale samenstelling qua dekens vinden. Ik heb nu:
Regendeken 0gram ingevoerd
Fleecedeken
200grams staldeken
3x 300grams staldeken
300grams outdoordeken

Zoals te zien is mis ik zelf nog een 100 grams deken, maar zit nou te twijfelen om een staldeken of 100grams outdoordeken. Voordeel van de outdoordeken is dat je dan makkelijk nog 400 gram met de staldeken kan 'maken'.

Ben benieuwd wat jullie hebben/willen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:22

liekec schreef:
Ik vraag mij nou af wat jullie de ideale samenstelling qua dekens vinden. Ik heb nu:
Fleecedeken
200grams staldeken
3x 300grams staldeken
300grams outdoordeken

Zoals te zien is mis ik zelf nog een 100 grams deken, maar zit nou te twijfelen om een staldeken of 100grams outdoordeken. Voordeel van de outdoordeken is dat je dan makkelijk nog 400 gram met de staldeken kan 'maken'.

In jouw geval zou ik ook voor 100 grams outdoordeken gaan. Zoiets zou ik ook voor mijn merrie willen maar ik wil wel een beetje degelijke kwaliteit. Ben erg blij met haar Rhino maar in haar maat zijn die er niet in 100 grams.
Voor mijn merrie heb ik een ongevoerde regendeken, een 200 grams liner en een wollen onderdeken. Ook heeft ze een ongevoerde hals. Voor haar wil ik nog graag een dunnere regendeken (de huidige Rhino is te warm in de zomer) en een 100 grams liner. Wellicht ook een 200 grams outdoordeken naarmate ze ouder en kouwelijker wordt. Ze is 26 en het is nu haar 3e herfst als buitenpony.

Voor mijn ruin heb ik 2 regendekens en een waterdicht ding van 100 gram. Voor hem wil ik vooral passende spullen, maar die heb ik nog niet gevonden.

Geen staldekens dus hier, aangezien ze buiten staan. En liners vind ik handiger (en voordeliger) voor warmte dan staldekens.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:50

Ik heb een
0 grams regendeken,
100 gram outdoordeken
200 gram outdoordeken
300 gram outdoordeken.
En een 400 gram outdoordeken maar deze nog nooit gebruikt. Mijn geschoren pony heeft het te warm onder een 400 grams deken.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 18-10-16 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:51

Ben ik blij dat ze nu een regendeken op heeft!! Phoe wat een regen. Net jammer dat ik der hals niet aan heb gedaan, dan was het helemaal super. Maar zoals mn broertje zegt: ze is toch al nat. Haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:09

Patt schreef:
Ze hebben daar een erg goede service en denk toch dat dit een foutief gemaakte hals erbij is.

Is het niet..

De maten zijn vorig jaar veranderd. Mijn paard van 1,68 die voorheen een L had heeft een M en die is nog groter dan zijn oude L.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:32

Koper schreef:
liekec schreef:
Fleecedeken
200grams staldeken
3x 300grams staldeken
300grams outdoordeken

In jouw geval zou ik ook voor 100 grams outdoordeken gaan. Zoiets zou ik ook voor mijn merrie willen maar ik wil wel een beetje degelijke kwaliteit. Ben erg blij met haar Rhino maar in haar maat zijn die er niet in 100 grams.
Voor mijn merrie heb ik een ongevoerde regendeken, een 200 grams liner en een wollen onderdeken. Ook heeft ze een ongevoerde hals. Voor haar wil ik nog graag een dunnere regendeken (de huidige Rhino is te warm in de zomer) en een 100 grams liner. Wellicht ook een 200 grams outdoordeken naarmate ze ouder en kouwelijker wordt. Ze is 26 en het is nu haar 3e herfst als buitenpony.

Voor mijn ruin heb ik 2 regendekens en een waterdicht ding van 100 gram. Voor hem wil ik vooral passende spullen, maar die heb ik nog niet gevonden.

Geen staldekens dus hier, aangezien ze buiten staan. En liners vind ik handiger (en voordeliger) voor warmte dan staldekens.

Mijne staat nu ook buiten overdag, maar bij z'n vorige eigenaresse niet dus al die dekens zijn daar vandaan meegekomen. Probeer ook al een aantal 300 grams highliners kwijt te raken maar het loopt voor geen meter.. bied ze voor 25 euro aan en ze zijn nog helemaal heel en schoon aan de binnenkant, buitenkant wat mestvlekken. Hoop dat geld bij te leggen voor een 100 grams deken.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:48

Hahaha die hals als capuchon :')
Heerlijke foto.

BR past bij mij juist perfect. Tinker. Dus breed paardje. Niet extreem. Maar andere dekens zitten te strak bij borst en schouder

Ik heb

Fleecedeken
Fleecedeken met hals
0 grams regendeken
150 grams regendeken
240 grams regendeken (ok die komt nog. Maar die komt 100% zeker)

En dan ga ik even afwachten. Als nodig is koop ik nog 340 grams erbij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:38

Mijn ruin is nu al weer ingelekt bij de schouders. Vanavond maar de andere ongevoerd er op. oliebol.

Verder heb ik net de stormsure binnengekregen. Je weet wel, de dekenlijm van Rambo. Om een paar lekkende stikseltjes mee te doen. De info op de site is nogal anders dan wat ik zie en hoor in de how to videootjes die ik heb geyoutubed. Wie heeft er ervaring met deze lijm en kan mij praktische tips geven?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:06

Patt schreef:

Ga ik inderdaad doen, ik heb nogmaals precies dezelfde deken besteld.
Dus straks gaan we het beleven !
De deken blijft, maar de hals dit lijkt mij toch niet normaal, ze hadden mij al gebeld.
Mevr is u pony zo klein dan, uh nee hoor ik koop toch niet voor jan banketstaaf een pony deken.
Dan verwacht ik daarbij toch ook een pony hals :')

Maar inderdaad een prachtig mooi afdak en een pony die onwijs voor banketstaaf loopt :') _/-\o_

Overigens mocht deze hals ook inderdaad niet goed vallen, gaat mijn moeder de klittenband stukken waarmee de hals vastmaakt verplaatsen *\o/* lang leven een mams die onwijs goed naaien kan _/-\o_
De deken is verder namelijk perfect !!