deken vraagje: hoeveel gram hebben jullie er nu op ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hiboune

Re: deken vraagje: hoeveel gram hebben jullie er nu op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:39

mijn paardjes staan dag en nacht buiten met inloop stal natuurlijk maar ze staan heb ik het idee lekker de hele dag en nacht buiten
de 1 staat onder een 250 grams deken en de ander een 150 grams deken(hij heeft een dikkere vacht dan de ander:S)
maar het wordt net zoals vorige nacht deze nacht wel weer erg koud misschien wel -8
en vanmorgen waren ze niet zo warm
dus denk de 1 een 380(380 t staat erin haha) grams en de ander 250 grams
en dan morgen ochtend weer omwisselen als t weer wat begint op te warmen buiten...
gewoon goed in de gaten houden of je paardje het niet te warm krijgt! of te koud natuurlijk hahaha

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:05

mijne staat onder 500 gram en er tussen een wollen deken. ik wil haar kort in het haar houden en anders voelt ze ook koud aan.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:08

Nu heb ik toch maar 's nachts, als 'ie op stal staat, een dekentje op! 't Is aan het vriezen enzo. Een 150 grams geloof ik. Niet zo heel veel.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:51

mijne staat onder een bucas smartex all in one + een shamrockpower met hals. nu dus als het vriest, hiervoor stond hij alleen onder de smartex

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:59

die van mij staat onder een deken van 400 gram, maar staat de laatste dagen binnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:38

Miojne staat onder 330 grams (ongeschoren) Als het overdag ook nog gaat vrezen gaat er nog een dekentje onder/over..

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:07

Heb er vandaag een 200 grams overheen gedaan

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:09

Mijn friese merrie staat onder 500 gram, en in een super gissoleerde binnenstal.
Ze is geschoren

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:18

Heb vandaag onder de 280 gram een fleece deken gedaan. Paard hoestte een beetje maar voelt nu gewoon lekker warm aan totaal niet zweterig.

vraagje aan de mensen die hun paarden nu onder 800 gram hebben staan: Heb je als je die deken(s) eraf trekt niet gelijk een ziek paard en hoe doen jullie dat dan met rijden want dan kun je er moeilijk 3 dekens overheen gooien.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:26

marloezzke schreef:
mijne staat onder een bucas smartex all in one + een shamrockpower met hals. nu dus als het vriest, hiervoor stond hij alleen onder de smartex

Die Smartex All in One is voor -20 tot + 12; waarom doe je dan nog een andere deken erbij ?? Dat is toch helemaal niet nodig ?? Het wordt niet kouder dan een graad of -5, dan is die Smartex echt nog ruim voldoende toch ?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 07:55

Mijn eigen pony's staan altijd zonder deken en de meeste staan 24/7 buiten.
Hooguit na het werk even een zweetdeken op als ze erg nat zijn, daarna gaat ie weer af.
Op dit moment zit ik op een stal in Amerika waar het regelmatig -30 of kouder is en daar staat ook alles zonder deken. Ook tijdens sneeuwstormen Haha!
En deze paarden hebben heel wat minder vacht dan mijn eigen pony's...

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:57

MarijeR schreef:
Hooguit na het werk even een zweetdeken op als ze erg nat zijn, daarna gaat ie weer af.
Op dit moment zit ik op een stal in Amerika waar het regelmatig -30 of kouder is en daar staat ook alles zonder deken. Ook tijdens sneeuwstormen Haha!

Jeetje, wat gaaf zeg !!! Cool Die pony's hebben wss een ijsberenhuid, lekkere dikke speklaag die ze warm houdt !! Vork Maar in principe kan elk paard zonder deken, we verpesten ze er alleen zelf mee. Bijna elk ras heeft tenslotte ook in het wild rond gelopen, en vooral de paarden uit koude landen kunnen er prima tegen. Wat dacht je van de doorgewinterde Haflinger, Fjord, Shet of IJslander ? Pling Echte teddyberen in de winter, lekkere speklaag... Haha! Een deken is handig vanwege het zweten ed, maar in principe overbodig. Bloos

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:06

MarijeR schreef:

Had ik ook graag gewild, maar mijn paard heeft niet zo'n super dikke vacht, dus als het vriest krijgt 'ie toch een (dun) deken op. Waterdicht.
Zijn vacht wordt wel elk jaar dikker, heb ik het idee. Da's wel mooi. Ja

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:36

Netje schreef:
marloezzke schreef:

Die Smartex All in One is voor -20 tot + 12; waarom doe je dan nog een andere deken erbij ?? Dat is toch helemaal niet nodig ?? Het wordt niet kouder dan een graad of -5, dan is die Smartex echt nog ruim voldoende toch ?

kunnen ze wel mooi zeggen, maar het heeft er toch echt mee te maken hoe je paard aanvoelt onder de deken!

k_i_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:54

ik heb hem nog steeds onder dezelfde dekens staan, een onderdeken van ik gok, 150/200 gram en een wb deken 200 met hals. hij is geschoren maar voeld hier lekker warm onder, dus laat het eerst zo denk ik.

heb ook nog een ander wb deken, 300 met fleecevoering die is ook lekker warm, maar zit losse hals bij, en die waait heel erg op in de wind.
Meer mensen die hier last van hebben? en wat doe je er dan aan?

ik twijfel zo, doe hem namelijk liever de dikke wb op, en dan 1 deken. krijgt ie ook geen schuurplekken, maar dan zit ik dus met die hals, wat zouden jullie doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:56

[***] staat onder 300 grams zonder hals nu en heeft het warm genoeg Lachen

k_i_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:58

daam heeft al vanaf het begin een hals op, omdat die vastzit aan mijn 200 grams WB en wil hem nu niet ineens zonder zetten...

pff moeilijk....

Benna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:03

Ik heb haar vanacht een extra fleece deken opgedaan, onder een 300 grams winterdeken. Die heeft ze al een langere tijd op en nu word het pas echt koud. Volgend jaar begin ik met een 150 grams en bouw het zo op. Deze winter is het zo'n afwisselend weer geweest dat je niet weet wat je erop moet doen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:06

LiSSy schreef:
Netje schreef:

kunnen ze wel mooi zeggen, maar het heeft er toch echt mee te maken hoe je paard aanvoelt onder de deken!

Hier bij ons zijn er verschillende paarden die met deze deken staan en echt allemaal alleen met die deken. Je paard hoeft echt niet als een centrale verwarming aan te voelen hoor, die kunnen wel tegen een stootje.

Pas als een paard gaat staan rillen heeft hij het koud en niet eerder. Veel mensen maken watjes van paarden of vergelijken het met hunzelf. Ik een extra trui aan, mijn paard een extra deken op, maar dat is volstrekte onzin.

En paard voelt zich prettig bij een graad of 8 en niet zoals wij bij een graad of 21 !

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:16

waarom ik er nog een deken bij doe

omdat mijn paar gruwelijk snel last heeft van koude sprieren
dus vandaar.

ik merk het verschil erg goed, als ik dit niet doe is hij giga stijf met dit weer puur door de kou op zijn spieren, met 1 er onder die ik nu heb heeft hij dit niet en heeft hij het er ook absoluut niet te warm onder omdat de deken giga goed ademd.

paard staat overigens de hele dag buiten

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:47

Mijn paard heeft nu met de vrieskou een onderdeken onder haar winterdeken gekregen. Als het weer boven 0 wordt (dag en nacht) gaat hij er weer onderuit.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:43

Joonsel schreef:
MarijeR schreef:

Had ik ook graag gewild, maar mijn paard heeft niet zo'n super dikke vacht, dus als het vriest krijgt 'ie toch een (dun) deken op. Waterdicht.
Zijn vacht wordt wel elk jaar dikker, heb ik het idee. Da's wel mooi. Ja

Het valt me juist zo op dat deze paarden hier (quarter horses) juist zo weinig wintervacht hebben.
Mijn eigen pony's zijn beertjes maar deze paarden hebben korter haar dan mijn KWPNers vroeger met een deken op. Ook zijn ze hier al weer volop aan het verharen omdat het langer licht is.
En toch komt er weer een koufront aan en is de verwachting voor het weekend weer zeer koud. En dan niet -10 maar -30 Haha!
Ook met sneeuw hebben ze er geen problemen mee, afgelopen weekend moest er eerst met de trekker en de sneeuwschuiver een pad van de wei naar de stallen gemaakt worden voordat de paarden weer naar stal konden en ze zagen er echt niet uit alsof ze het koud hadden.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:32

Mijn geschoren fjord heeft nu een fleecedeken onder haar 360grams outdoordeken. Als de temperaturen weer boven 0 komen, gaat ie er weer onderuit Ja

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:15

mijn paard staat onder 240 gram. en ze krijgt er niet meer bij. Ze voelt lekker warm aan ze verhaart al. ze heeft ook zeker geen dikke vacht. Knipoog Die van mij zal dan wel een uitzondering zijn dan Sigaar

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:19

mirgino schreef:
Haha! ik bedoel idd de grammen Haha!

Mijn pony heeft dus nu 600 grams.
Ik heb dit er nu op, omdat ze geschoren is, ze is wat ouder en heeft last van artrose.
Dus wil ik haar goed warm houden Lachen
Ze heeft het niet te warm nu, gewoon goed zo.