[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mayka1234

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:54

Mijne staat ook in z'n blote kont! Maar heeft wel een lekker wintervachtje

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:34

Dit blijft zo'n lastige periode. Pony staat 24/7 buiten. Overdag heerlijk weer met zon en in de nachten lichte vorst..

Wat doe je op (of af..)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:40

Heb mijne nu onder haar ongevoerde regendeken staan. Ze was er vanavond nog erg warm onder dus schijnbaar warm genoeg.
Helemaal bloot zou ook kunnen maar met een schimmel is een deken op wel erg praktisch..
Als de wei helemaal moddervrij is mag de deken af.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:58

Het verschil is ook wel extreem momenteel, -4 ‘s nachts tot wel 12 graden overdag. Vond het vanavond wel al sneller koud dan gister.
Heb gelukkig hele lieve stalgenoten die de deken af willen doen, hoef ik alleen uit het werk even langs te gaan om hem weer op te doen. Ben benieuwd naar het weekend, dan ben ik er eigenlijk niet..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:08

Hier nog een frisse wind overdag. Ze voelden niet te warm onder 200 dus maar zo gelaten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:31

Oh dit is zo'n lastige tijd! Hier was het vandaag heerlijk in het zonnetje. Ze hebben even paar uurtjes zonder gestaan. Ik had ze 150 op voor de nachten en overdag smartex Rain op. Deze nacht heeft de shet de smartex op en de grote 100 gram ipv osteo behandeling.

Ik heb voor ze zomer de Rambo summer series gekocht vanwege rug artrose. Morgen even passen. Ik hoop dat hij goed past.

En de niet meer lekker rhino is netjes afgehandeld. Ik moest hem testen 3n mocht hem toen terug sturen. Ik heb een nieuwe deken ontvangen. Hopelijk een betere productie want ondanks dat hij dus wat door ging lekken binnen een jaar is het wel een van de fijnste dekens (en hals) die ik voor haar heb gehad. De rhino plus turnout light

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 01:00

Nouvel schreef:
Hier nog een frisse wind overdag. Ze voelden niet te warm onder 200 dus maar zo gelaten

Hier hetzelfde. Ook Figo voelde niks te warm onder zijn 200 grams (24/7 buiten met grote inloopstal). Het zonnetje was wel lekker, maar de koude wind maakte het toch fris. En vanavond heb ik weer zijn 300 grams opgedaan. Met een gevoelstemperatuur van op z'n koudst -6 vannacht vind ik het anders wel erg koud.
Volgens mij is koning winter toch nog even wakker geworden en wil hij nog even duidelijk maken dat de winter nog niet voorbij is :') Ze zeggen ook niet voor niets "maart roert z'n staart", dus ik hoop dat het hierbij blijft en het niet nog opeens heel koud wordt.
Voorlopig blijven de nachten hier wel nog rond het vriespunt, maar overdag gaat het kwik in ieder geval langzaam omhoog :D

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 01:03

Tancreda4 schreef:
Oh dit is zo'n lastige tijd! Hier was het vandaag heerlijk in het zonnetje. Ze hebben even paar uurtjes zonder gestaan. Ik had ze 150 op voor de nachten en overdag smartex Rain op. Deze nacht heeft de shet de smartex op en de grote 100 gram ipv osteo behandeling.

Ik heb voor ze zomer de Rambo summer series gekocht vanwege rug artrose. Morgen even passen. Ik hoop dat hij goed past.

En de niet meer lekker rhino is netjes afgehandeld. Ik moest hem testen 3n mocht hem toen terug sturen. Ik heb een nieuwe deken ontvangen. Hopelijk een betere productie want ondanks dat hij dus wat door ging lekken binnen een jaar is het wel een van de fijnste dekens (en hals) die ik voor haar heb gehad. De rhino plus turnout light

En wat fijn dat je een nieuwe deken hebt ontvangen. Overigens ook volledig terecht hoor. En Horseware heeft gelukkig goede service heb ik ook al mogen ervaren.
Hopelijk kun je van deze deken wel gewoon jaren plezier hebben!

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 02:07

Hier ook nog 250 op zonder hals, wel nog dun velletje want ze is twee keer geschoren afgelopen winter. Daar komt nog bij dat ze al snel koud voelt en daar weer strammig van wordt op de spieren, dus ik vind het prima zo. Blijf wel dagelijks voelen. Rijd morgen nog even op en neer in de middag om te voelen.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:34

Wat zouden jullie doen?

Ik ben dit weekend weg, en mijn moeder wil geen dekens op of af doen. Nu ben ik al een tijd aan het twijfelen.

Ze staat nu overdag zonder, snachts in de box met een 100gr. Ze is ongeschoren, maar geen dikke vacht.

Ik ben bang dat ze gaat zweten met het zonnetje erbij, ze staan 9/10 x uit de wind. Heb eventueel nog een 0gr liggen die ook op kan.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:11

Die van mij had ik bloot gelaten, vanochtend was der vacht wit bevroren aan de topjes. Maar totaal geen tekenen dat ze het koud heeft gehad. Dus laat der lekker bloot. Zonnetje mag wel even gaan doorkomen in het noorden.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:08

Hebben jullie ongeschoren het echt koud met 0/onder 0 graden zonder deken? Of hebben ze geen onbeperkt toegang tot ruwvoer? Absoluut geen oordeel maar ben even benieuwd omdat ik ooit anders heb geleerd.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:46

Macs schreef:
Hebben jullie ongeschoren het echt koud met 0/onder 0 graden zonder deken? Of hebben ze geen onbeperkt toegang tot ruwvoer? Absoluut geen oordeel maar ben even benieuwd omdat ik ooit anders heb geleerd.

Hier een beertje <3 in de wei staan. Sinds woensdag haar dekentje af. Dekentje gaat wel weer op met regen. Mijn oma wordt over twee maandjes 30. Tot haar 28e heeft ze eigenlijk nooit een dekentje gehad en staat ze al haar hele leven buiten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:22

Ze heeft het wel wat fris maar het gaat omdat het wel uitzonderlijk droog en windstil is.
Ze is iets aan het afvallen maar dat kan ze wel handelen. Ze krijgt altijd onbeperkt voordroog en nu meer fibrebeet en olie

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:48

Macs schreef:

Niet koud, maar wel stijve spieren. Maar mijn paard is inmiddels ook wat ouder en met gevoelstemp -6 is dat net ff te koud.
Overdag in de zon had hij wel zonder deken kunnen staan.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:06

Macs schreef:

Nee, maar ik ben wel van mening als ik de hele winter dekens op heb, ik haar nu niet ineens met die temperaturen zonder kan laten staan. Verbaas me er ook iets over dat er nu paarden die dekens dragen nu ineens zonder dekens ‘s nachts buiten moeten staan. :brr:

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:55

Het vriest de nachten echt nog, hier gaan ze ook nog niet zonder deken

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:34

Het merendeel van de winter stond ze met een 0 grams deken. Niet eens weken achter elkaar 100 grams en in totaal 2 nachten 200 gram.

Het zit hem voor mel echt in het feit dat de vacht tussen oktober en december nog best verder is verbeterd, en regen maakt het ook lastiger. Vooral als het lang doorregent of erbij waait.

Dus ze krijgt alleen deken als ondersteuning, als het enigszins kan is hij altijd af

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:52

prugelpiet schreef:
Macs schreef:

Nee, maar ik ben wel van mening als ik de hele winter dekens op heb, ik haar nu niet ineens met die temperaturen zonder kan laten staan. Verbaas me er ook iets over dat er nu paarden die dekens dragen nu ineens zonder dekens ‘s nachts buiten moeten staan. :brr:

Dan heb je mijn ongeschoren beertje <3 nog niet gezien die nog niet is begonnen met verharen. En waarom had ze dan wel een dekentje op? Ze heeft helaas af en toe last van rainrot dus met regen en nattigheid mag ze een dekentje op.

Foto's van vorig jaar van ongeveer dezelfde periode.

Afbeelding

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 04-03-22 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:53

Oma ziet er heerlijk uit hoor <3

Mel is al wel wat aan het verharen, tot nu toe alleen de 'dekharen' en geen pluis.
Gelukkig doet ze het dit jaar veel rustiger aan daarmee, vorig jaar werd het net een geplukte kip met hele kale plekken :+ toen kreeg ze het er ook erg koud van
Laatst bijgewerkt door Sintara op 04-03-22 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:55

Vooral die lange dagen van zo ontzettend veel regen is dan heel lastig. -O- Ze wordt immers ook een dagje ouder. Zo blij dat het nu iig even paar dagen lekker droog is.

Sintara schreef:
Oma ziet er heerlijk uit hoor <3

Tnx!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:05

Bagheera_206 schreef:
Dan heb je mijn ongeschoren beertje <3 nog niet gezien die nog niet is begonnen met verharen. En waarom had ze dan wel een dekentje op? Ze heeft helaas af en toe last van rainrot dus met regen en nattigheid mag ze een dekentje op.

Foto's van vorig jaar van ongeveer dezelfde periode.

[ [url=m/FkMsVR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/y6GxFY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ Video ]

Die ziet er heerlijk warm uit. En die had ik zeker geen 30 gegeven!

Ik doelde meer op paarden die de hele winter verder onder dekens hebben gestaan die nu ineens zonder moeten. Een dekentje op op dagen met regen en wind is wel zo lekker, ook als ze verder geen dekens dragen :j

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 08:44

prugelpiet schreef:
Ik doelde meer op paarden die de hele winter verder onder dekens hebben gestaan die nu ineens zonder moeten. Een dekentje op op dagen met regen en wind is wel zo lekker, ook als ze verder geen dekens dragen :j

Omdat deze droge vorst totaal anders voelt dan de 10 graden met regen en wind. Mijn paard heeft het nu warmer met min 2, dan met 10 graden en regen/wind.
Als ik haar nu een deken op laat, gaat ze staan zweten. Plus die van mij heeft maximaal 100 gram op gehad, dus de stap naar bloot is niet enorm.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:53

Dank voor jullie antwoorden! Gaat dus vooral om oude paardjes.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:59

Moest ook even slikken hoor toen ik mijn 21 jarige deze week weer dekenloos door het leven laat gaan en 24/7 buiten staat. Maar overdag is het echt te warm en altijd wisselen gaat niet. Zolang het droog is en er geen wind staat moet zijn Teddy vacht het aankunnen zou je denken. En inderdaad heeft hij veelal onder 0 grams, 50 grams of uiterlijk 100 grams gestaan, maar dat is dan in combinatie met platgedrukte haren. Nu komt hij elke dag als een opgezette beer de paddock uit. :')