[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:27

Nouvel schreef:
met een amigo hero ben je dan het voordeligst uit als reserve deken, of wil je met ringen voor liners?

Idd geschikt voor liner gebruik en 1200 D. De Hero is 600 meende ik en denk niet dat die een lang leven beschoren is. Mijn merrie staat in een groep van 8á9 er wordt nog wel eens wat over en weer gebeten.
Je komt dan al snel uit bij de Rhino of Bravo.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:31

Hinke schreef:
Even advies vragen hier: mijn paard heb ik de afgelopen 3 winters steeds een deken om gehad. De eerste winter, 3 jaar geleden, kwam ze bij mij om te beleren. Had haar eerst geen deken om gedaan want ze mocht van mij nog wel een wintervacht krijgen, maar die kreeg ze niet dus toch maar een deken om gedaan :D Deze winter staat ze volledig op rust, en mag ze dus ook weer een wintervacht krijgen. Heb alleen zo'n vermoeden dat ze die weer niet gaat krijgen. Op zich gek, want als veulen, enter en twenter had ze wel een dikke wintervacht.
Toch maar een deken op doen weer? Of zal ik er nog even mee wachten tot het s'nachts gaat vriezen? Of gewoon deken af laten?

Als een deken niet hoeft doe ik het liever niet. Paard wordt er ook nogal jeukig van, en je hebt het risico op schuurplekken maar ze moet niet de hele winter kou staan lijden omdat ik geen deken om doe :P

Heb je veel kunstlicht aan? Dat doet soms echt veel kwaad voor paarden hun wintervacht, dat brengt de aanmaak soms behoorlijk in de war.
Ik zou wachten tot ze aangeeft dat ze het koud heeft.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:20

Icrack schreef:
Een vraag voor de Horseware dekens gebruikers;

Ik gebruik Rambo dekens, deze hebben een V sluiting welke extra ruimte geeft dan bv een gewone rechte sluiting. Dit past mijn merrie erg goed en zit prima! Als ik nu een Amigo bravo xl versie zou nemen. Zou dat qua halsruimte wat overeen komen?

Amigo heeft wel de wug met V-sluiting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:49

MoniekV schreef:
Nies_ schreef:
Ik heb weleens de Bucas rain een winter op gehad, beest heeft het er geen moment koud onder gehad, maar had dan ook wel een flinke vacht. Die deken heeft ook geen voering op een laag fleece na.

Maar die heeft wel een goede fleece voering :P

Dus op zich zou een deken met fleece-voering wel een optie zijn en kan ik dan alsnog gewoon met 1 deken(soort) de winter rond?

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:15

Het kan wel maar wat wil je dr dan mee bereiken? De meeste paarden kunnen dan ook prima zonder staan. Tenzij je liever geen vies nat paard hebt als je wilt rijden maar een wintervacht geen probleem vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:34

Hij heeft dus die slechte achterhand, wind en regen werkt echt op zijn humeur en hij is dan een pak vrolijker met deken. Maar verder kan hij prima vacht kweken en doet hij weinig anders dan wat stapwerk dus is eigenlijk de bedoeling om alles zijn gang te laten gaan en hem een extra beschermlaagje te geven tegen die wind & regen. Maar ik weet dus niet of dat gewoon zomaar kan op die manier..

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:41

Weet iemand nog een stevige deken voor een echte sloper? Hij maakt geen gaten in de deken maar vreet alle sluitingen er vanaf. En kan ook alles open maken. Waardoor ik hem ook vaak zonder deken aantref. Heb al dekens van verschillende merken geprobeerd maar tot nu alles binnen een paar dagen kapot. Een enkele kan hij een paar weken mee doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:43

rambo of bucas?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:46

Nouvel schreef:
rambo of bucas?

Ik heb al de bucas smartex turnout gehad. Deze kan hij helaas ook open maken. En heeft hij de sluitingen afgesloopt.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:52

ze zeggen dat Rambo redelijk onverwoestbaar is.. maar of dat ook voor zulke slopers is ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:06

Ik zou gewoon een deken met een dichte borst pakken, dus zonder gespen ofzo, dan kan hij die ook niet slopen ;)

Je moet dan wel de deken over z'n hoofd heen om doen.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:07

palousa_boy schreef:
Ik zou gewoon een deken met een dichte borst pakken, dus zonder gespen ofzo, dan kan hij die ook niet slopen ;)

Hier ben ik inderdaad ook al een tijdje naar op zoek. Maar zijn helaas maar moeilijk te vinden. Weet jij toevallig iets?

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:08

Vraagje.. weet iemand waar je van die gespen kunt kopen waar je de liners aan vast kunt maken? Die rechthoekige?? Ik wil er een paar aan mijn oude regendeken maken vandaar

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:10

_coquette_ schreef:
palousa_boy schreef:

Hier ben ik inderdaad ook al een tijdje naar op zoek. Maar zijn helaas maar moeilijk te vinden. Weet jij toevallig iets?

Google eens op siebengewald dekens of renco dekens. Hier maken ze op verzoek ook dekens met een dichte voorkant.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:11

Even een heel andere vraag: we hebben een Amigo all in one Vamoose vliegendeken. Die is behandeld met een soort anti-vliegenspray die 25 wasbeurten meegaat. Gaat die laag er ook af in de regen? M.a.w. is de laag er na 25 regenbuien af :-)? Iemand ervaring met die vliegendekens?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:13

Of je eigen (kapotte) deken ergens laten dichtnaaien. Maar dan moet je wel goed aangeven welke maat hij moet worden.

We hadden er op m'n werk ook een paar maar die waren zo oud dat het merk niet meer te lezen was.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:43

carolina1278 schreef:
Vraagje.. weet iemand waar je van die gespen kunt kopen waar je de liners aan vast kunt maken? Die rechthoekige?? Ik wil er een paar aan mijn oude regendeken maken vandaar

Een hobbyzaak dacht ik, of een tuigmakerij oid. Op internet moeten ze ook wel te krijgen zijn ljkt mij.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 00:05

Veulen84 schreef:
Hinke schreef:
Even advies vragen hier: mijn paard heb ik de afgelopen 3 winters steeds een deken om gehad. De eerste winter, 3 jaar geleden, kwam ze bij mij om te beleren. Had haar eerst geen deken om gedaan want ze mocht van mij nog wel een wintervacht krijgen, maar die kreeg ze niet dus toch maar een deken om gedaan :D Deze winter staat ze volledig op rust, en mag ze dus ook weer een wintervacht krijgen. Heb alleen zo'n vermoeden dat ze die weer niet gaat krijgen. Op zich gek, want als veulen, enter en twenter had ze wel een dikke wintervacht.
Toch maar een deken op doen weer? Of zal ik er nog even mee wachten tot het s'nachts gaat vriezen? Of gewoon deken af laten?

Als een deken niet hoeft doe ik het liever niet. Paard wordt er ook nogal jeukig van, en je hebt het risico op schuurplekken maar ze moet niet de hele winter kou staan lijden omdat ik geen deken om doe :P

Heb je veel kunstlicht aan? Dat doet soms echt veel kwaad voor paarden hun wintervacht, dat brengt de aanmaak soms behoorlijk in de war.
Ik zou wachten tot ze aangeeft dat ze het koud heeft.

Ja dat wel. Dan zal ze nu dus weer geen wintervacht krijgen omdat ze slachtafval met kouder weer op stal staat.. Ik ga het nog even tot okt/nov aankijken :)

Wbt sterke dekens: de duurdere Rambo en bucas dekens zijn erg sterk :) Harry's horse ben ik minder over te spreken. Die scheuren al als mijn paard een scheet laat.

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 01:37

Oké ik zoek een winterdeken voor mijn andalusier. Een EJ deken gehad maar krijgt er een kale plek door bij zijn manen. Hij is ook best breed voor want alle dekens trekken strak..

Ik dacht aan een winter deken van Amigo. Heeft iemand hier ervaring mee op een andalusier?

Of iemand met een andalusier . Welke dekens gebruiken jullie in de winter?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:27

Ik heb Rambo op mijn lusitano, daar krijgt hij helaas aan het eind van de winter ook aan kaal/dun plekje van in de manen...
Ik had op mijn vorige lusitano Dominick, en ik kan me niet herinneren dat die dat ook had, dus ik twijfel om evt ook Dominick weer te proberen.
Maar de Rambo ligt verder heel netjes en is sloopvast voor een paar speelgrage mannen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:44

_coquette_ schreef:
palousa_boy schreef:

Bij Westernzaken heb je ze ook. Quarterhorsedekens hebben ook een dichte voorkant. http://westernstore.nl/index.php?dispat ... gory_id=96

Ik had die altijd voor mn fries. Heb nog een hele dikke liggen in een grote maat, maar dat is meer iets voor hartje winter.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:06

Die Quarterhorse dekens in de bovenstaande link zijn erg mooi. Liggen ook heel fijn op het paard. Ik heb er 2 gehad, beide helaas niet waterdicht, zelfs niet bij een heel klein buitje. Echt heel zonde.
Stormshield kun je nog proberen, zijn ook hele fijne dekens, zijn wel goed waterdicht. Maar zijn alleen te koop hier in Nederland bij de UHG-shop, daar moet je echt even op zoeken, hier op bokt, voordat je gaat bestellen.
Nu heb ik Rambo, zijn echt hun geld dubbel en dwars waard! Hebben alleen niet een gesloten voorkant. Die andere 2 wel.

PearlAzra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:14

Hallo, ik heb het een en andere gelezen over dekens, en zag bij verschillende topics dat er naar hier verwezen werd.

Ik heb 2 Shetlanders, die altijd buiten gestaan hebben 24/7.
Nu staan ze hier bij mij ook veel buiten, en in de nacht op paddock met schuilstal.
Ze zijn beide beetje aan de maat, dus wil er mee gaan fietsen. Maar ze zijn niet veel gewend, niet echt conditie, en de wintervacht komt er al op.

Als ik een rondje gefiets heb, bouw het langzaam op, zijn ze wel beetje bezweet, ook als ik er mee wandel (ik ook in m'n jas btw). Is het nodig om ze een zweetdeken op te leggen als ze gelijk terug de wei op gaan? Of kunnen ze gewoon gelijk zonder iets terug naar buiten?
Er staat hier wel altijd wind, en kunnen op wei niet echt ergens achter schuilen. (ben nog op zoek naar verplaatsbare schuilmogelijkheid, dat terzijde)

Eigenlijk ben ik er voor om zo min mogelijk met deken te werken, aangezien een shetlander best tegen kou kan, en ze gewend zijn om buiten te staan.
Maar ben benieuwd naar de menig van mensen met veel ervaring qua dekens.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:16

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:21