[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:47

SachavanDijk schreef:
Hoi allemaal!

Ik wil mijn paard volgende winter volledig scheren behalve zijn benen en het hoofd.
Ik heb voor hem nu een 150 grams en een 300 grams deken die ik kan combineren. Moet ik als ik hem wil scheren nog meer dekens aanschaffen? Ik wilde namelijk eerst even kijken hoe het met deze dekens ging en dan eventueel nog een onderdeken kopen als hij nog last heeft van kou (als dat er komt dan ;) )
Kan dit volgens jullie of heb ik dan meerdere dekens nodig?

Ligt er natuurlijk aan wat voor paard je hebt en hoe die gestalt is. Ik heb mijn geschoren ruin dit jaar max onder 360+200 hals gehad, en hij is een koukleum die snel afvalt. Al was het dit jaar dan ook een bizar warme winter, vorig jaar stond 'ie ongeschoren dikker ingepakt :=

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 07:40

Wij gaan de shetten bij ons scheren, omdat ze niet door hun verharing komen (slechte conditie en ouderdom) en ze hebben luis. Moeten ze nu nog een dekentje om daarna? Echt heel koud is het niet meer. Ze staan wel altijd buiten, maar hebben wel twee grote stallen waar ze in en uit kunnen lopen.

Nies_

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:00

Ik denk het haast niet :n Zou wel voor alle zekerheid regendekentjes aanschaffen als je die nog niet hebt. Als het hard regent zet ik zo'n geschoren pony namelijk altijd met deken.

Jessica2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:12

Regendeken is nu toch niet meer nodig... of wel?

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:13

We hebben ze toch zonder iets gezet. Koud is het niet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:14

Jessica2006 schreef:
Regendeken is nu toch niet meer nodig... of wel?

Normaal gezien niet, maar als het hard/lang gaat regenen heb ik ze geschoren toch liever met dekentje aangezien de vacht het water niet meer af kan voeren en de huid dus ook nat wordt.

Jessica2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:20

Dat is ook weer waar Nies :o

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:22

Ze hebben hun haar niet meer, maar nog wel een mega vetlaag

Astrid_Brann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:00

Hoihoi, ik zoek met "spoed" iemand die mijn veulen wil scheren. Het arme dier zweet zich kapot en heeft ook nog luizen gehad.
Het veulen staat in Malden, bij Nijmegen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:11

Vandaag shetter geschoren helemaal, wel met de haren mee.
Ik had weken geleden de borst en buik al helemaal kaal gemaakt en toen heb ik mijn messen laten slijpen voor het mooie week maar die kwamen botter terug dat ze heen gingen.
Dus moest ik het scheren uitstellen.
Messen opgestuurd naar kommer biopharm, binnen een week kreeg ik ze terug.
Het is nu niet mega warm maar gister lag mijn shet gewoon te jeuken op de grond en hij broeide in z'n vacht.
Vandaag scheren en de machine ging er weer super doorheen.
Nu ben ik alleen een beetje aan het twijfelen voor komende nacht dan zou het hier af gaan naar 4 graden.
Of ik een regendeken op moet leggen, ik zelf wil er eigenlijk niet aan.
Hij kan in en uit de stal en krijgt bijna doorlopend hooi.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:27

Heb dit jaar een Strik boven de staart geschoren was wel erg grappig en goed gelukt, hij is er nu pas af :=

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:28

Hoi, ik heb niet heel het topic doorgelezen dus misschien is het al vaker gevraagt.

Ik heb nu 1jaar een tinker. Toen ik hem kocht, vorige zomer, zat hij nog erg in zijn winterharen. Hij was verkouden en had droes gehad. Nu deze zomer zit hij veel beter in zijn haren, maar is het nog erg dik en krullerig (of hoe je dat noemt).

Nu zit ik te dubben. Zal ik hem nu nog laten scheren of wacht ik dit jaar gewoon af. Als ik hem nu scheer zal hij dan meer last van dazen en vliegen hebben? Hij staat 24/7 buiten met schuilstal. Hij zelf lijkt geen last van de haren te hebben. Het is meer dat ik het zo warm vind voor hem. We willen hem nu door gaan trainen en hij gaat vaker in de kar.

Iemand een tip/advies wat ik zou kunnen doen?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:17

Jane2

Zit hij heel dik in zijn haar? toen ik het las dacht ik meteen aan kushing :=

Als hij heel erg zweet zou je een jacht model kunnen doen.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:31

cushing is het niet , gelukkig. Hij heeft nogal veel meegemaakt voor hij bij ons kwam. En het afgelopen jaar natuurlijk ook. Werd ineens geborsteld, hahaaa. Mocht op een stal staan, daarna 24/7 op de wei met een nieuwe schuilstal. Een hoefsmid. Noem maar op.

Ik heb contact met de da gehad en hij zegt dat het logisch is dat hij nog zo in zijn haren zit. Het is al veel beter dan vorig jaar. Da zegt, dat het komt omdat hij niet alles tegelijk kan. Hij heeft veel moeten verwerken en daar zijn energie voor gebruikt. Nu krijgt storm een paar weken extra vitamine en ik was al bezig met lijnzaadolie bij te geven.

In het najaar wordt proberen we er idd een jachtmodel in te scheren.
Dus alles komt goed, hahaha

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:00

Oh kijk dat scheelt :)

Ik zou niet te veel weg scheren aangezien hij toch ook buiten staat is dat ook niet heel fijn voor hem.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:22

Ik was eigenlijk bang dat als je een paard nu scheert hij dan meer last krijgt van de vliegen en dazen. Kan me voorstellen als je strakker in je vel zit dat die beesten dan pas echt irritant zijn. Nu heeft hij er wel wat last van, maar blijft rustig in de wei grazen.

Volgens de da heeft hij volgende zomer pas een mooi strak vachtje. Dus we wachten maar af. Hij is kern gezond en doet het super goed.

Bedankt voor het meedenken. Heel fijn.

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:15

Hoii, ik ga vandaag met de eigenaar voor het eerst mijn verzorgpony scheren. Zoals gezegd moet je tegen de richting in scheren, maar moet je dan dus ook op de kont beginnen naar de nek toe?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:33

ellalover schreef:
Hoii, ik ga vandaag met de eigenaar voor het eerst mijn verzorgpony scheren. Zoals gezegd moet je tegen de richting in scheren, maar moet je dan dus ook op de kont beginnen naar de nek toe?

Waarom scheer je je paard midden in de zomer? Lijkt me niet goed.

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:29

Hoi! Ik wil mijn pony deze winter scheren, ze staat nu 24/7 buiten en heeft nooit een deken op gehad, maar elk jaar word ik gek van de haren en het rijden is vreselijk! Ze zweet supersnel en het drogen duurt heel erg lang! Daarom wil ik haar gaan scheren! Vooral de hals en flanken zijn een zweetprobleem in de winter! Die wil ik dus gaan zowieso gaan scheren, de benen en het hoofd sowieso niet! Het is trouwens een kruising fjord x onbekend (?kwpn?) als die info nodig is! En er is overgens wel een schuilstal met veel stro in de winter!

-Welk scheer"partroon" raden jullie aan?
- Hoeveel grams dekens zou ik nodig hebben?
- wanneer moet je beginnen met scheren en kan je voordat je gaat scheren al dekens opleggen om de vacht minder dik te laten worden en dan pas als het nodig is laten scheren?

Alvast bedankt voor het andwoorden :)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:44

Weet even niet hoe het precies heet maar dan doen ze de flanken, onderkant hals, halve hoofd en de buik dus je krijgt alst ware een 'streep' weg geschoren. Ik heb het met mijn koudbloed afgelopen jaar (warme winter) prima gered met 150 maar had voor alst kouder werd ook nog een 300&400 grams liggen.
Laatst bijgewerkt door Babbelaar20 op 08-08-14 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:47

Al de nachten onder de +/- 12 graden komen zou ik 's nachts een deken opdoen. Overdag onderde 15 graden een dunne waterdichte deken die wel ademend is.

Halsdeken is ideaal om korte haren te laten staan op de hals. ga met het weer mee en als het kouder wordt een dikkere onderdeken eronder.

Er zijn niet echt richtlijnen voor dekens opdoen, gewoon af en toe hand onder de deken en voelen of je paard niet staat te zweten.

Voor het begin zou je de onderhals eruit kunnen scheren, werkt dat niet afdoende een dekenmodel met uitrijddeken en als dat niet volstaat kun je jachtmodel scheren, benen en hoofd dan niet, de rest kaal.

Let erop: goede deken schelen zoveel in vachtaangroei en schuurplekken.

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:26

Sardis schreef:
ellalover schreef:

Waarom scheer je je paard midden in de zomer? Lijkt me niet goed.

Ik heb mijn fjord vorige week nog geschoren, ze heeft namelijk cushing en daardoor groeit der haar heel snel. ze had al weer bijna een wintervacht. der benen en hoofd heb ik niet geschoren. Volgens mij maakt het niet heel veel uit wanneer je scheert. Alleen moet je goed kijken of je pony optijd weer een wintervacht heeft.

Youry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:25

Hoi
Ik weet niet goed waar ik dit moet vragen
Weet iemand of je met een geschoren figuur op de kont gewoon dressuurwedstrijden mag rijden of werkt dit afkeurend?
alvast bedankt

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:35

Ik doe het gewoon, nooit opmerkingen over gehad.
Het was wel een hartje, ik denk niet dat ze blij zijn met een playboy ofzo.

Youry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:19

nee ok dank je