vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:14

Die van mij lopen nog heerlijk buiten hoor, scheelt dat ze zelf kiezen of ze in de stal gaan of niet. Ik heb er ook 1 staan met ijzers, die loopt iets voorzichtiger maar loopt wel.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:15

HIer ligt niet veel sneeuw maar onze buitenbak heeft een verstopte ijsbaan onder de sneeuw en in de paddock liep de hengst ook te glibberen. Heb hem dus maar weer binnen gezet. Helaas dus weer huisarrest. Ben met rijden ook gestopt, manege was een week terug ook niet bereikbaar, lessen werden afgezegd. En met aanvriezende ijzel ga ik liever niet met de wagen op pad, een paard kan maar 1x iets breken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:47

Wij kunnen nu ook schaatsen in de buitenbak dus verplichte stalrust, gelukkig vliegen ze hier niet tegen de muren op, voer aanpassen en dan gaat het, vroege winter en laat de lente maar komen, hoe mooi het buiten ook is nu. Manege wel bereikbaar maar we komen niet eens van de dam af, 300 meter pad sneeuw en ijsvrij houden is toch iets teveel van het goede.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:52

Hier ook, ik kan niet eens bij mijn auto zonder mijn nek te breken, laat staan de straat uitrijden. Voordat de weg begaanbaar is, is het zo'n 500 meter lopen.

Maar dat is toch wel ver als je dan een auto op je schouders moet meesjouwen.....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:12

Hier vanaf gisteren ook paarden niet meer buiten.
Door de regen van gisteren lag er veel water op het landje achter het huis, en das nu bevroren.

Nu moeten ze het doen met de stal, uitloop en paddock.
Bak ook bevroren.

Naar de manege durf ik nu niet met dit weer.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:15

Hier is de weg gelukkig redelijk begaanbaar.
En staat m'n paard op een manege met 2 binnen rijhallen.
Buiten mogen ze al 2 dagen niet, morgen zet ik haar zelf
een paar uurtjes in de paddock. Rijden/longeren kan gelukkig
wel elke dag.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:20

mijn vriend en ik wilde morgen eigenlijk een rustige winterrit maken.
Helaas door gladheid kan dat nu niet :(
Had er zo'n zin in....

Staan nu alweer even stil, rijlessen gaan niet door ivm te harde bodem, te nat etc.
En we hebben wel een trailer maar geen auto die 'm kan trekken momenteel...

Beetje balen, gelukkig lopen en draven ze zelf nog steeds door het weiland, dus ze krijgen wel iets beweging

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:33

En het sneeuwt hier weer.................. |o

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:02

Wij hebben heerlijk gesleed vandaag :j. Weiland in, pony ingespannen en slee erachter. Ze is heerlijk dr energie weer kwijt!

Het blijft wel drama zeg om je vooruit te bewegen. Het is echt ploeteren haha.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:09

Bij ons op de manege is alles spekglad dus gevaarlijk om er met een paard door te wandelen.

Ook de oprit van manege is spekglad (deze heb ik vandaag van dichtbij gezien). Toen ik naar huis ging ben ik een heel stuk te voet gegaan en ik schoof regelmatig weg en aangezien ik mij verplaats met een scooter... niet echt ideaal.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 19:49

hey allemaal

wat een ellende dit zeg.....pffff alles zo ontzettend glad de paddocks nog redelijk sneeuw vrij gekregen maar het is zo glad allemaal, niet leuk meer.
de bak is echt niet meer te slepen of wat ook zo balen..

ik vroeg me af, stel we kunnen bv een maand of langer niet rijden maar ze komen wel ff los en het krachtvoer word geminderd, hoe bouwen jullie het dan weer op?

ik bedoel mijn paard is vrij slap achter, en die heeft normaal al moeite met galop, hoe train je dat weer eerlijk op? bv als ze een hele tijd niet gelopen of iig geen galop hebben gedaan hoe bouw je dat dan weer op?

ik dacht aan paar dagen longe, week ofzo dan kwartier twintig minuten, en dan eerst alleen stap en draf en na paar dagen galop en dan er weer op na een tijdje longe...
iemand tips?

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:54

Wij zitten met het exact hetzelfde probleem. 6 paarden/pony's aan huis, veel sneeuw/ijs en gladde weggetjes. Continu water sjouwen, noem maar op...
Ik heb mijn paard op ijzers staan, met een rubberen rand er langs zodat er geen sneeuw in blijft plakken, dus kan hij mooi op de wei. Verder heeft hij schroefgaten waar ik widiapuntjes (zo heten die dingen toch) indraai, zodat ik met hem aan de hand over straat naar de manege kan stappen. Ideaal!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:05

Bonny4life, ik heb ergens gelezen dat dat toch weer vrij snel terug is op het oude nivo. Gewoon longeren en de gangen opbouwen, steeds korte stukjes galop en ophoudingen maken voor de spieren. Maar rustig aan tegen verzuren en echt de tijd menen op goed uit te stappen......

untraceable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:28

Mijn verzorgpaardje loopt heerlijk buiten, heeft een schuilstal tot haar beschikking.Maakt hier weinig gebruik van.
Van de week heerlijke buitenrit gemaakt door de sneeuw. Ga morgen weer ritje door t bos maken samen met een vriendin.Dus ze blijft wel aan het werk

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:34

Wij zijn 2 jaar geleden van een stal met binnenbak verhuist naar een (volpension)stal met buitenbak. Voordeel is dat deze stal zeer ruime paddocks heeft. Nadeel is dat je niet in de bak kan rijden met dit weer. Voor mij geen probleem, we hebben net zoals vorig jaar wederom een winterstop ingelast. De paarden komen heerlijk elke dag de hele dag buiten en geven zichzelf wel beweging. Vorig jaar is mijn paard hier enorm van opgeknapt.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:46

Vanmorgen toen ik aankwam waren ze de sneeuw van de rijbak aan het schuiven.
Vervolgens gesleept, zout erover en rijden maar.
Ik heb dus heerlijk gereden in het zonnetje tussen de besneeuwde weilanden in een te berijden bak. *D

Eowyn was ook errug blij zeg maar :+
Iets te blij.... {:) O:)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:00

Volgens mij mag ik mijzelf en mijn paard gelukkig prijzen. Wij staan op een pensionstal met een goede binnenbak. Wordt als het goed vriest wel iets harder, maar er is nog prima te rijden en je kunt er lekker wandelen met je paard, zodat ie veilig de beentjes kan strekken. Ook zijn er sinds dit najaar 3 paddocks met een all-weather bodem, waar de paarden zonder ijzers gewoon met deze sneeuw kunnen ronddreutelen. Frisse neus halen en rondkijken. Voerprogramma op deze stal is ook erg goed. Paarden hoeven zich niet snel te vervelen. Erf wordt ook netjes bijgehouden. De voor de paarden belangrijke stukken worden goed sneeuwvrij gehouden. Morgen houden we zelfs een Kerstconcours. Het zal koud worden, maar gelukkig hebben we ook nog eens 2 verwarmde, gezellige minikantines, waar we lekker aan de snert en de warme chocolademelk gaan :9

Klinkt vast allemaal erg heppiedepeppie, maar als ik eerlijk moet zijn. Doe mij de lente en de zomer maar. Lekker de paarden hele dagen op de wei, heerlijk trainen in de buitenbak en relaxen en racen in de bossen...

Laat de lente maar snel komen!

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:27

eowyn04 schreef:
Vanmorgen toen ik aankwam waren ze de sneeuw van de rijbak aan het schuiven.
Vervolgens gesleept, zout erover en rijden maar.
Ik heb dus heerlijk gereden in het zonnetje tussen de besneeuwde weilanden in een te berijden bak. *D

Eowyn was ook errug blij zeg maar :+
Iets te blij.... {:) O:)

Is jullie bak nog helemaal zacht? Dat is wel lekker zeg! Ik heb hem na donderdag (hele dag regen en daarna vorst) niet meer los gekregen (wel vlak). Hopelijk wordt het deze week nog een keer iets boven nul, dan ga ik ook weer met zout aan de slag.

Vandaag heb ik weer even lekker in de binnenbak gereden, ik had namelijk wedstrijd. We hebben zelf nog een winstpuntje kunnen rijden met zo'n slechte voorbereiding :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 08:35

Na al die regen en daarna vorst en sneeuw zijn er hier flink veel plekken met ijzige ondergrond, dus flink glad. Heb ze wel de hele dag buiten staan.
Als de sneeuw trouwens eerder is gevallen voor de flinke vorst in heeft gezet, kan het zand in de bak wel gewoon los zijn. Dat hadden wij hier vorig jaar ook. Heb nu niet gekeken - had nog geen zand nodig om een paadje naar de wei te maken. :+

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 09:10

Lang leve het sneeuwbeslag...

Afbeelding

Afbeelding

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:56

De buitenbak is glad en niet bevroren, maar voor hoe lang nog?

Vandaag wil de stalbaas ze niet buiten zetten omdat de sneeuw te hoof is. Ban dat paarden hun benen breken. Het zijn toch paarden van anderen. Maar ik heb toch aangedrongen en bel dalijk even. Anders ga i toch echt zelf met hem naar buiten! :P

Juist lekker met die sneeuw!!!! {:)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:14

vippie, is jou ondergrond in de wei niet ongelijk en onwijs hard.. en ijsplassen ertussen.. die van mij staat ook buiten maar gaat echt niet zo hard rennen.. achter ijzerloos en voor zooltjes ertusesn dus scheelt wel een hele hoop klompvorming.. ga zo grote sokken halen voor om de voorijzers en kijken of dat het glijden wat minderd. Dan misschien stukje langs de weg stappen of als er genoeg sneeuw ligt in de bak

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:30

Tes82 schreef:
Is jullie bak nog helemaal zacht? Dat is wel lekker zeg! Ik heb hem na donderdag (hele dag regen en daarna vorst) niet meer los gekregen (wel vlak). Hopelijk wordt het deze week nog een keer iets boven nul, dan ga ik ook weer met zout aan de slag.

Vandaag heb ik weer even lekker in de binnenbak gereden, ik had namelijk wedstrijd. We hebben zelf nog een winstpuntje kunnen rijden met zo'n slechte voorbereiding :D

Jep en gisteren ook nog eigenlijk. Maar niemand heeft gereden gisteren.
Door omstandigheden kon de bak niet sneeuwvrij gemaakt worden.

Ze hebben op het weiland gestaan, maar daar moeten we ook voorzichtig mee zijn, want die is ook zacht, anders lopen ze de boel kapot en dat is zonde voor de zomer. Gelukkig is de tijd nog lang en kan er in die periode nog behoorlijk wat hersteld worden van het land volgens mij.
Maar ze hebben even gerend en vervolgens graven ze met hun neus door de 30 cm dikke sneeuw opzoek naar de grassprieten.
Errug leuk gezicht als ze omhoog kijken. :D

De paardjes vinden het in ieder geval erg leuk de sneeuw.
Ach en ik, heb plezier als ik zie hoe leuk mijn paarden het vinden. Dan maar een stappie terug met rijden en opnieuw eind van de week beginnen.
Dan worden de temp weer hoger.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:31

Vippie schreef:
Lang leve het sneeuwbeslag...

Afbeelding

Afbeelding

:wave: :wave: :wave:
FF off-topic: Dit je kanjertje?? Alles goed verder?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:36

De paarden spelen bij ons wel in de sneeuw, maar kijken wel uit.
Ben erg blij met de zolen die Tommie nu heeft. Hij heeft geen last van klompen.