Nouvel schreef:Apart !
Is dat ook een Horseware deken?
Een Amigo!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eva schreef:Hier een vraag voor de bucas gebruikers.
Ik zit te kijken naar de bucas power turnout extra.
Hoef je inderdaad de hele winter geen dekens meer te wisselen?
En kan hij ook echt op een nat paard gelegd worden?
Is het de 284 euro waard, of kan ik maar beter door blijven gaan met deken op-deken af-op-af etc..
Of iemand misschien nog andere deken suggesties?
Koper schreef:In een blog die ik op Facebook voorbij zie komen, en die gaat over de (on)zin van het gebruik van dekens bij vorst, lees ik net iets over -vrij vertaald- bruin vet. Is er iemand die deze, of een vergelijkbare, term kent?
Nouvel schreef:Ik denk dat het sowieso altijd prettiger is voor je paard om af te kunnen koelen en opdrogen onder een zweetdeken en dan pas onder de dikke winterdeken te gaan.
Kan me voorstellen dat opgedroogd zweet onder een warme deken enorm gaat jeuken...
Ik spons ook als het koud is altijd de zweetvlekken af na het rijden, zweetdeken erop, als ze droog zijn borstel er overheen en dan pas de winterdeken weer op.
x_Rebecca schreef:Koper schreef:In een blog die ik op Facebook voorbij zie komen, en die gaat over de (on)zin van het gebruik van dekens bij vorst, lees ik net iets over -vrij vertaald- bruin vet. Is er iemand die deze, of een vergelijkbare, term kent?
Bruin vet is vetweefsel waarbij er in de cellen extra veel mitochondrieën zitten (energiecentrales van een cel) waardoor warmte meer wordt opgeslagen en een zoogdier warmer blijft.
De mitochondrieën kleuren bruin, vandaar de naam. Nu weet ik niet wat er in het artikel staat, maar bruin vet bestaat en zorgt voor extra warmte.
Koper schreef:x_Rebecca schreef:
Bruin vet is vetweefsel waarbij er in de cellen extra veel mitochondrieën zitten (energiecentrales van een cel) waardoor warmte meer wordt opgeslagen en een zoogdier warmer blijft.
De mitochondrieën kleuren bruin, vandaar de naam. Nu weet ik niet wat er in het artikel staat, maar bruin vet bestaat en zorgt voor extra warmte.
In de blog staat dat het paard zulk bruin vet inzet op het moment dat het koud is. Dus het paard moet het eerst koud hebben (denk aan een rillend paard) voordat hij bruin vet gebruikt. Of aanmaakt, zo goed ben ik niet in biologie.
Ik vind het een beetje raar. Het komt op mij over als een noodmaatregel van het lichaam. Waarom zou je het zo ver laten komen als je ook gewoon voor je moderne paard een deken kunt gebruiken? Maar de tekst is pro-dekenloos.
__elise__ schreef:Ik kom weer even binnen met een vraag.
Volgende week wil ik mijn shetlander gaan scheren en onder dekens zetten. Dit omdat ze met de training te snel nat is en niet meer droog te stappen.
Ik zit er alleen even mee dat ze vrij brede schouders heeft (blijkbaar). Daardoor zit een deken snel te krap. Wie heeft er tips qua dekens? Het gaat om een ondermaat 125 / 127.