[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:00

Nouvel schreef:
Apart !
Is dat ook een Horseware deken?

Een Amigo! :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:15

Hij is er ook in de medium versie van de bravo zie ik.
Ben benieuwd hoe dat bevalt.

Jodi93

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:24

Hoi :)

Ik had een vraagje over de Harry's Horse highliner.
Ik vind de dekens persoonlijk vrij groot uitvallen en breed van voren.

Nu heb ik een nieuwe merrie (kwpn) en die heeft nu een 205 cm van pagony op. Die vind ik van voor ook nog wel breed en slecht passen.

Nu wil ik een Harry's Horse highliner maar zal ik dan een 195cm of wel een 205 cm doen?

Foto van de merrrie:
Afbeelding
Afbeelding

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:44

Hier een vraag voor de bucas gebruikers.
Ik zit te kijken naar de bucas power turnout extra.
Hoef je inderdaad de hele winter geen dekens meer te wisselen?
En kan hij ook echt op een nat paard gelegd worden?
Is het de 284 euro waard, of kan ik maar beter door blijven gaan met deken op-deken af-op-af etc..

Of iemand misschien nog andere deken suggesties?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:27

In een blog die ik op Facebook voorbij zie komen, en die gaat over de (on)zin van het gebruik van dekens bij vorst, lees ik net iets over -vrij vertaald- bruin vet. Is er iemand die deze, of een vergelijkbare, term kent?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:35

Eva schreef:
Hier een vraag voor de bucas gebruikers.
Ik zit te kijken naar de bucas power turnout extra.
Hoef je inderdaad de hele winter geen dekens meer te wisselen?
En kan hij ook echt op een nat paard gelegd worden?
Is het de 284 euro waard, of kan ik maar beter door blijven gaan met deken op-deken af-op-af etc..

Of iemand misschien nog andere deken suggesties?

Ik wissel wel altijd nog. Ze kunnen inderdaad op een nat paard, maar denk er wel aan dat het vreselijk gaat stinken als ze er steeds bezweet onder gaan. Na het wassen doe ik het wel. Ik ben zelf nog niet helemaal overtuigd van de meerwaarde van de power tov de smartex, maar ik ga deze winter pas voor het eerst met de power dekens werken dus ik ben benieuwd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:42

Ik denk dat het sowieso altijd prettiger is voor je paard om af te kunnen koelen en opdrogen onder een zweetdeken en dan pas onder de dikke winterdeken te gaan.
Kan me voorstellen dat opgedroogd zweet onder een warme deken enorm gaat jeuken...

Ik spons ook als het koud is altijd de zweetvlekken af na het rijden, zweetdeken erop, als ze droog zijn borstel er overheen en dan pas de winterdeken weer op.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:53

Dat denk ik inderdaad ook. Ik spons nooit af, ga 's winters bijna dagelijks met de trailer weg dus als we thuis zijn is het meestal wel droog, even een borstel er over en dan weer de deken op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:08

Koper schreef:
In een blog die ik op Facebook voorbij zie komen, en die gaat over de (on)zin van het gebruik van dekens bij vorst, lees ik net iets over -vrij vertaald- bruin vet. Is er iemand die deze, of een vergelijkbare, term kent?

Nee.maar ik ben heel benieuwd!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:37

Koper schreef:

Bruin vet is vetweefsel waarbij er in de cellen extra veel mitochondrieën zitten (energiecentrales van een cel) waardoor warmte meer wordt opgeslagen en een zoogdier warmer blijft.

De mitochondrieën kleuren bruin, vandaar de naam. Nu weet ik niet wat er in het artikel staat, maar bruin vet bestaat en zorgt voor extra warmte.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:44

Oh ja, vind inderdaad al info op google,maar dat geld dus voor mensen ook :j

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:52

Nouvel schreef:
Ik denk dat het sowieso altijd prettiger is voor je paard om af te kunnen koelen en opdrogen onder een zweetdeken en dan pas onder de dikke winterdeken te gaan.
Kan me voorstellen dat opgedroogd zweet onder een warme deken enorm gaat jeuken...

Ik spons ook als het koud is altijd de zweetvlekken af na het rijden, zweetdeken erop, als ze droog zijn borstel er overheen en dan pas de winterdeken weer op.

Zo doe ik het idd ook altijd, ik vind opgedroogd zweet altijd zo vies :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:16

x_Rebecca schreef:
Koper schreef:

Bruin vet is vetweefsel waarbij er in de cellen extra veel mitochondrieën zitten (energiecentrales van een cel) waardoor warmte meer wordt opgeslagen en een zoogdier warmer blijft.

De mitochondrieën kleuren bruin, vandaar de naam. Nu weet ik niet wat er in het artikel staat, maar bruin vet bestaat en zorgt voor extra warmte.

In de blog staat dat het paard zulk bruin vet inzet op het moment dat het koud is. Dus het paard moet het eerst koud hebben (denk aan een rillend paard) voordat hij bruin vet gebruikt. Of aanmaakt, zo goed ben ik niet in biologie.

Ik vind het een beetje raar. Het komt op mij over als een noodmaatregel van het lichaam. Waarom zou je het zo ver laten komen als je ook gewoon voor je moderne paard een deken kunt gebruiken? Maar de tekst is pro-dekenloos.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:41

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:23

Koper schreef:
x_Rebecca schreef:

In de blog staat dat het paard zulk bruin vet inzet op het moment dat het koud is. Dus het paard moet het eerst koud hebben (denk aan een rillend paard) voordat hij bruin vet gebruikt. Of aanmaakt, zo goed ben ik niet in biologie.

Ik vind het een beetje raar. Het komt op mij over als een noodmaatregel van het lichaam. Waarom zou je het zo ver laten komen als je ook gewoon voor je moderne paard een deken kunt gebruiken? Maar de tekst is pro-dekenloos.

Het wordt inderdaad aangemaakt bij kou. Op zich niet direct een overlevingsmechanisme, meer een manier om een mens of dier te beschermen tegen kou zonder dat het lichaam zich heel de winter uit moet sloven om warm te blijven. Bruin vet is niet iets wat slecht is, alleen wordt het niet aangemaakt als het lichaam het nooit wat frisser heeft, omdat het de extra warmte/verbranding niet nodig heeft.

Als je het geen fijn idee vindt dat je paard het eerst even frisser heeft voor hij bruin vet aan maakt, zou ik gewoon lekker een dekentje opgooien.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:46

Iemand ervaring met Back on Track dekens? En dan ook in vergelijking met 'gewone' dekens? Werkt dat beter coor de spieren? Ook nog als je er liners onder doet?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:02

Je moet het materiaal wel op de huid hebben liggen volgens mij, want het weerkaatst de lichaamswarmte en dat doet het denk niet meer als er een liner tussen zit.
Dan zou je een BoT staldeken onder je outdoordeken moeten doen voor het effect.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:18

Interessant om te lezen over bruin vet! Ik had er nog nooit van gehoord.
Maar vooral erg fijn dat je lichaam het niet alleen aanmaakt bij kou, maar ook als je sport. Klinkt logisch dat je paard dat dan ook bij zijn/haar training aanmaakt he?

En ik heb mijn paard (PRE van net 4, eerste jaar in NL) al een tijdje een 100 grams deken op. Hij staat nu nog dag en nacht buiten en heeft een schuilstal.
Ik heb hem een aantal dagen geleden even een 200 grams opgelegd omdat het echt heel koud was, vooral ook door de gure wind. Ik had toen het idee dat hij dat echt nodig had, want daarvoor had hij altijd viezigheid in de hoeken van zijn ogen en met de 200 grams deken op niet meer.
Nu de 100 gram weer opligt, heeft hij weer die viezigheid in zijn ogen. Ik twijfel nou enorm of ik dan toch een 200 grams op moet leggen. Qua temperatuur lijkt me dat nogal overdreven. En ik kan helaas niet dagelijks steeds wisselen.
Wat zouden jullie doen? Is die viezigheid in zijn ogen teken dat hij het te koud oid heeft?
En daarnaast is hij echt extreem aan het verharen. Maar alleen waar de deken ligt, dus niet bij zijn hals. Bij zijn hals zit hij nog erg kort in zijn haren, maar bij de rest van zijn lichaam voelt zijn vacht ruw omdat hij daar dus mega aan het verharen is.
Ben ik nou te laat begonnen met dekens? Of is 100 gram nou echt te weinig? Ik weet het even niet meer zo goed. Ik kan me niet herinneren dat ik vorig jaar hetzelfde met mijn vorige PRE had.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:43

Oogprut is een teken van gebrek aan weerstand. Zeker als je paard aan het verharen is, en daar energie in aan het steken is, zou ik er de komende dagen meer op leggen. Het gaat flink waaien en regenen en als hij nu met prut staat zou ik een dikkere deken pakken als het mijn paard was. Alleen ben ik in de positie dat ik die van mij 2 of 3 keer per dag zie :o

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:01

Mijn ruin loopt ook al een tijdje te snotteren, vooral na het rijden. Hij heeft inderdaad ook troep uit zijn ogen. Hij staat onder een 0 grams deken, heeft het niet koud ofzo. Het heerst ook een beetje bij ons op stal.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:08

@koper: dankjewel voor je snelle reactie. Mijn gevoel zegt inderdaad ook dat ik 200 gram op moet leggen. Maar ik wil hem ook niet betuttelen.
Maar dat zijn oogprut verdween met een 200 grams deken en weer terugkomt met een 100 grams, zegt natuurlijk wel wat.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:36

Ik kom weer even binnen met een vraag.

Volgende week wil ik mijn shetlander gaan scheren en onder dekens zetten. Dit omdat ze met de training te snel nat is en niet meer droog te stappen.
Ik zit er alleen even mee dat ze vrij brede schouders heeft (blijkbaar). Daardoor zit een deken snel te krap. Wie heeft er tips qua dekens? Het gaat om een ondermaat 125 / 127.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:37

__elise__ schreef:
Ik kom weer even binnen met een vraag.

Volgende week wil ik mijn shetlander gaan scheren en onder dekens zetten. Dit omdat ze met de training te snel nat is en niet meer droog te stappen.
Ik zit er alleen even mee dat ze vrij brede schouders heeft (blijkbaar). Daardoor zit een deken snel te krap. Wie heeft er tips qua dekens? Het gaat om een ondermaat 125 / 127.

Amigo en Rhino hebben mooie ponydekens.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:56

Bedankt voor je reactie Moniek. Ik begreep eerder juist dat Amigo een smalle pasvorm heeft. Rhino is een goede tip, maar ik dacht wel aan een prijsklasse goedkoper :=

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:47

Dekens van Nika? Zijn volgens mij verstelbaar op de borst.