[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:07

Voor de nacht ligt er nog een 0 gram regendeken op en gister overdag ook op gehad, vanmorgen weer afgehaald. Vind 17 graden nog te warm voor een deken overdag al wordt het wel erg vochtig buiten en voelt het kouder aan.
Ons nieuwe paard is niet gewend zonder deken te staan dus gaat echt trillen en trekt heel zijn buik op als hij denkt dat hij het koud heeft. Heb hem een week zo laten staan omdat ik dacht dat het wel wennen was en trillen betekend dat hij zich zelf aan het opwarmen is maar na een week was hij zeker 50 kilo afgevallen dus snel maar onder een deken gezet en nu gaat het prima. Op pension 24/7 buiten is dat toch altijd lastiger dan als je ze aan huis hebt, volgend jaar kan ik ze aan huis zetten en ga ik zonder deken proberen omdat er dan genoeg schuilmogelijkheden komen en ze onbeperkt hooi gaan krijgen. Vind de dekens wisselen maar een ramp en of de paarden het nu ook zo lekker vinden zitten...

paddraigh

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:34

zolang ziez niet zweet houd hij de 0 grams (amigo) op ideale deken vind ik het, hij zweet er niet gauw onder gelukkig (staat dag en nacht buiten onder de 0 grams)

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:35

paard staat nog steeds onder de 200 en voelt daar lekker warm onder (misschien wat te warm?)
er is over zijn hele lichaam nog geen enkel dik winterhaartje te vinden, staat dus nog volop in zijn zomervacht..
heb hem net getemperatuurd en daar komt 36,9 uit, zou dus betekenen dat hij het niet te warm heeft? >;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:44

felicity schreef:
Ik heb zelf meerdere dekens en bouw dus ook op naar meer of minder. Ik doe dit puur om mijn paard dun in het haar te houden. Zodat ik niet uren aan het uitstappen ben na het rijden.

Maar ik zie nu zo vaak de vraag langs komen of een deken genoeg is voor heel de winter. Dat ik benieuwd ben naar de achterliggende gedachte waarom maar een deken. Waarom niet op en af bouwen naar meer en minder na gelang het weer? Wij kleden ons toch ook op het weer?

Ik heb een ongeschoren paard, dus een ongevoerde regendeken kan ik de hele winter mee doen :j

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:11

Mijn paard is ook niet geschoren en heb toch meerdere dekens.
Bouwt jou paard dan nog een wintervacht op?
Of krijgt hij alleen een deken op als het gaat heel de dag regent?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:44

Mijn merrie ( engels volbloed ) wordt dit jaar niet geschoren, is bijna 21 jaar en staat 24/24 buiten met een inloopstal.
ik ben aan het twijfelen, op zich maakt ze wel een vrij goede vacht aan, alleen kan ze echt niet tegen regen, staat ze helemaal stijf en opgetrokken.
ok wordt ze elke winter weer mager, zonder deken zal dus niet lukken.
hoop dat een gevoerd regendeken genoeg zal zijn. ik heb nog een 200 en 350 grs deken ook dus als het nodig is krijgt ze deze ook op.
Ik vind het enkel moeilijk om te beslissen wanneer ik het erop leg, dit weekend wordt het hier (belgie) weer 21 -22 graden maar afgelopen nacht was het bv nog maar 7 graden en voelde ze vanmorgen niet echt warm aan :(

hier even een foto van haar nek, de ene helft geschoren, andere helft nog niet ( foto van vorig jaar)
Afbeelding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:47

felicity schreef:
Mijn paard is ook niet geschoren en heb toch meerdere dekens.
Bouwt jou paard dan nog een wintervacht op?
Of krijgt hij alleen een deken op als het gaat heel de dag regent?

Paard staat 24/7 buiten en is van een wollig ras, dus heeft een flinke wintervacht :) vorig jaar heeft hij de hele winter alleen een ongevoerde regendeken op gehad.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:24

felicity schreef:
Ik heb zelf meerdere dekens en bouw dus ook op naar meer of minder. Ik doe dit puur om mijn paard dun in het haar te houden. Zodat ik niet uren aan het uitstappen ben na het rijden.

Maar ik zie nu zo vaak de vraag langs komen of een deken genoeg is voor heel de winter. Dat ik benieuwd ben naar de achterliggende gedachte waarom maar een deken. Waarom niet op en af bouwen naar meer en minder na gelang het weer? Wij kleden ons toch ook op het weer?

Met één deken red ik het niet, maar zo heel veel heb ik ook niet nodig. Meest gebruikte is de fleecegevoerde regendeken (voorjaar/najaar) Daar heb ik er wel twee van mocht er één gaan doorlekken. Maar tot op heden die reserve deken niet nodig gehad. Pas als het nog maar een paar graden boven nul is krijgt mijn paard een 300 grams deken en daar kan ze het dan in principe mee doen tot ze in het voorjaar weer overstapt op de fleecegevoerde deken. Dus in principe aan twee dekens genoeg. Bij extreme vorst kan de fleecegevoerde over de 300 grams.
Ik heb wel meer dekens omdat ik wel eens wat gekregen heb, maar die gebruik ik eigenlijk niet. Zoals niet waterdichte staldekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:39

Ik vind de overstap van 0 grams naar 300 veel te groot persoonlijk.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:59

Nou dat vind ik ook. Krankzinnig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:04

Ik snap persoonlijk ook nooit waarom er op zulke manieren gekort wordt op dekens. Doe dan helemaal geen deken op...

Je gaat zelf toch ook niet van een lakentje door naar de winterdekbed := Nee daarom werk ik met liners van horseware. Ik heb een rhino 0 grams en 370 grams outdoordekens met afneembare hals. + een 100 en 200 grams liner. Hierdoor kan ik dekens maken van 0, 100 , 200 , 370 , 470, 570 en 670 grams. Van alle gemakken voorzien dus,

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:07

Daarom blijf ik bij het lakentje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:08

vuurneon schreef:
Daarom blijf ik bij het lakentje :D

:)) , ja precies maar om ineens te zeggen zo lakentje af winterdekbed op bij een ongeschoren paard vind ik persoonlijk echt not done :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:09

Nee, dan kun je mijn paard uitwringen :')
Heb wel 200 grams liggen, maar dat is puur voor nood als hij door ziekte zich niet warm genoeg kan houden onder het lakentje. Maar al jaren niet nodig gehad gelukkig, ook tijdens ziekte lukte het nog goed met het lakentje om de wind en regen uit de vacht te houden :)

(Overigens is het echt niet vanwege zuinigheid om maar 1 type deken te gebruiken bij mij, want hij heeft simpelweg niet meer nodig)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-09-14 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:13

Ik heb ze nu onder een ongevoerde regendeken.
De 250 grams gaat er op zodra ik ze geschoren heb.
Mocht het tussendoor wat kouder worden dan heb ik nog een fleece gevoerde.
Maar ik heb geen koukleumen dus ze kunnen wel even wachten tot ze geschoren zijn.

Dit jaar Rambo dekens gekocht,wil dus ook met de liners gaan werken.
100 grams vind ik dan te weinig,denk dan eerder aan 200 grams er bij te doen.
Maar de extra deken gaat er meestal pas onder wanneer ze voor de 2de x geschoren zijn.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 16:14

Vraagje aan de mensen met liners: ik heb een amigo regendeken waar geen ringen aan zitten om een liner eraan vast te maken. Als het over een tijdje kouder word wil ik de 200 grams liner eronder doen, moet ik dan nog een dekensingeltje om doen of blijft het wel liggen? :)

cadansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:16

Mijn paardje staat nog lekker naakt in de wei :)
pas als het echt gaat vriezen en snachts heel koud word krijgt hij een regendekentje op van 100 grams

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:18

Amiigo schreef:
Vraagje aan de mensen met liners: ik heb een amigo regendeken waar geen ringen aan zitten om een liner eraan vast te maken. Als het over een tijdje kouder word wil ik de 200 grams liner eronder doen, moet ik dan nog een dekensingeltje om doen of blijft het wel liggen? :)

Dat blijft wel liggen hoor :) had ik eerder ook. Je kan ze wel vastklikken aan de achterkant.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:24

Amiigo schreef:

Mijn ene paard staat op dit moment met een 0 grams regendeken zonder ringen (hero) met daaronder een 100 grams liner, gaat prima!

Beide paarden hier hebben een 100 grams deken op, als het weer warmer wordt gaat de RSIH weer op. Meer ga ik nu nog niet opleggen als het niet nodig is want eind oktober scheer ik ze.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:34

Ik heb vandaag mijn haflinger geschoren. Ze stond nog zonder deken omdat ik wist dat ik haar ging scheren. Heb haar een 100 gram regendeken opgedaan. Ga vanavond haar op stal zetten en kijken of ze het warm genoeg heeft.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:50

Yvank_ schreef:
Amiigo schreef:

Dat blijft wel liggen hoor :) had ik eerder ook. Je kan ze wel vastklikken aan de achterkant.

Wel aan de achter kant vast maken.
Voorkant maak ik niet vast. Dat zit niet lekker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:55

Wat zit daar niet lekker aan dan? Dan blijft de deken juist heel mooi zitten bij mij :)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:58

0 grams regen deken met hals zowel buiten als op stal.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:33

je hebt vooraan van die lussens die je door de outdoor deken kan halen.
Die gebruik ik niet. Verder top deken !!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:44

Liners blijven ook prima zonder singels of bevestiging aan de buitendeken liggen hoor!
Ik maak ze wel altijd achter even vast.

Ik heb ze nu nog onder de ongevoerde amigo's staan.
Van het weekend maar even kijken of ze toch nog af moeten als het echt warm wordt.
vandaag twijfelde ik, maar was het toch niet echt heel warm geworden...

Ik heb alle diktes dekens en liners zo ong. zodat ik alles aan kan passen en kan wisselen als ze eens echt nat geregend zijn ofzo.