[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mygoldeneye

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:52

Ahgg! Ik zie door de bomen het bos niet meer!
Ik heb een 3 jarig paardje gekocht maar nu weet ik niet wat voor deken ik op zal doen.
Zijn situatie is:
Tot eind okt ongeveer 24/7 land daarna overdag op de paddock en snachts op stal op de paddock heeft hij GEEN INLOOPSTAL Hij staat dus overdag altijd in wind,regen etc
Nu heeft hij nog nooit met een deken opgestaan maar had hij wel altijd beschikking over een inloopstal.
Vandaar wil ik hem niet helemaal bloot laten staan. 0 gr deken krijgt hij zoiezo niet op dit drukt zijn haren alleen maar plat waardoor hij niet warm kan worden van zichzelf. Nu dacht ik aan een 100 gr deken voor regen en extreme kou dus gewoon een eigen wintervachtje laten kweken en deken alleen op met extreem weer. Of 24/7 een deken op en dan twijfel ik of 200 gr niet te weinig is. Ik ga deze winter nog niet rijden alleen grondwerk dus helemaal in het zweet werkt hij zich zoiezo niet wordt ook niet geschoren en krijgt een mooie wintervacht van zich zelf. Wat zal ik doen en waarom?? Stel gerust nog vragen als iets niet helemaal duidelijk is!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:57

Je kunt niet én én doen. Hem een wintervacht laten kweken en dan alleen een deken op als het 'extreem weer' is. (want dat valt reuze mee in Nederland) zeker als je niet gaat werken en hem dus niet kort in de vacht wil houden, geen deken op doen want je belemmert het vachtmechanisme er alleen maar mee. Alleen met dekens werken als je ze kort in de vacht wil houden (ik begin nu bijvoorbeeld langzaam met een 0 grams regendeken) en/ of ze geschoren worden zoals die van mij. Maar in de jaren dat ik hem zonder deken liet staan stond hij ook overdag buiten, ook tijdens de echte winters met -5 de hele dag. Verder moet je gewoon naar je paard kijken. Zie je dat hij het echt koud krijgt, ga dan voor een dikke en volledig waterdichte deken en laat die dan ook op, anders is de overgang te groot, bouw het af met lichtere dekens naar het voorjaar toe.

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:59

Ik wissel dat af en let op de temperatuur. Hij heeft tot nu toe snachts buiten gestaan met deze week snachts 100 grams op. overdag bij 15 gr een regendeken en warmer zonder deken. als het straks nog frisser word dan de 100 gr op overdag en snachts 200 grams. maar ik heb het geluk dat ik hem bij slecht weer snachts lekker binnen kan houden

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:28

Ik zie zo vaak de vraag voorbij komen of een paard heel de winter met een deken kan doen.
Mijn vraag is dan waarom zou je dat willen?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:32

felicity schreef:
Ik zie zo vaak de vraag voorbij komen of een paard heel de winter met een deken kan doen.
Mijn vraag is dan waarom zou je dat willen?

Hoe bedoel je dit ?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:56

Ik zie vaak de vraag voorbij komen of een 0 grams deken of een 200 grams deken voor heel de winter genoeg is. Mijn vraag is waarom mensen het heel de winter met een deken willen doen?

Is het puur om het paard tegen regen te beschermen of schoon te houden?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:32

Sommige omdat paard geschoren is. Om vacht minder te hebben.

En ja om misschien schoon te houden.
Al vind ik dat geen juiste reden.
Maar denk eenmaal begonnen aan een deken heb je er wel meerdere nodig. Want wordt warmer en kouder etc. Je kan niet met + 10 een deken van 200 gram opleggen. En met -20 heb je niet genoeg aan 200 gram bewijze van.
Ook dat wisselt per paard.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:43

Ik heb zelf meerdere dekens en bouw dus ook op naar meer of minder. Ik doe dit puur om mijn paard dun in het haar te houden. Zodat ik niet uren aan het uitstappen ben na het rijden.

Maar ik zie nu zo vaak de vraag langs komen of een deken genoeg is voor heel de winter. Dat ik benieuwd ben naar de achterliggende gedachte waarom maar een deken. Waarom niet op en af bouwen naar meer en minder na gelang het weer? Wij kleden ons toch ook op het weer?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:46

Omdat dat geld kost. :+ Zag zelfs iemand voorbij komen die voor een geschoren paard maar 1 deken wilde hebben.. Ik vind het vreemd. Een paard het van nature een gratis jas en alle andere opties kosten geld. Zo simpel is dat.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:05

Hier meerdere dekens. Maar wel allemaal van dezelfde soort. Ik doe niet meer aan onderdekens, die trekken zich strak, gaan schuiven etc. Daarom ben ik in het bezit van 3 waterdichte buitendekens, die hij zowel binnen als buiten draagt. 0 gram in de herfst, 100 om hem kort te houden en 350 als hij in dekenmodel geschoren is. (Buitenbox) Echter schoor ik hem eerst niet, toen deed hij inderdaad de hele winter met de 100 grams, bleef daardoor netjes kort in de vacht, schoon, niet te warm noch te koud. Dus het kan wel, je kan het met dekens zo ingewikkeld of zo makkelijk maken als je wil lijkt me.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:13

Lara silver. De liners van horseware trekken zich niet strak. Fijn en soepel materiaal.

Met een deken de hele winter is krankzinnig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:37

Horseware is hier niet verkrijgbaar. Desalniettemin heb ik drie fijne goed passende dekens waarmee ik varieer. Zo heeft hij steeds één deken op, qua vulling aangepast aan de tijd van het jaar. En aangezien hij er ook mee naar buiten gaat (en rolt), geen last van natte onderdekens met alle gevolgen van dien.

Ik ga echt niet direct van deken verwisselen als het bij wijze van opeens 5 graden warmer of kouder is. (laten we het woord krankzinnig niet misbruiken) Heb ik geen zin in en geen tijd voor. Nu hij geschoren word let ik er wel meer op omdat ik hem dat aan warmte moet bieden wat ik weg genomen heb. Maar die winters dat ik de vacht liet staan, echt niet, daar ging vanaf begin december de 100 grams op (vanaf september de 0 grams) totdat de temperaturen weer stabiel stegen, dan weer de 0 grams.

Daarom met één deken is het prima mogelijk. Niet voor een geschoren paard trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:40

Ik wissel juist wel met temperatuurschommelingen := als het ineens veel kouder of warmer is pas ik de dekens daar gewoon op aan.. Sterker nog hij staat nu s'nachts onder 100/150 grams en overdag onder 0 grams..

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:54

Yvank_ schreef:
Ik wissel juist wel met temperatuurschommelingen := als het ineens veel kouder of warmer is pas ik de dekens daar gewoon op aan.. Sterker nog hij staat nu s'nachts onder 100/150 grams en overdag onder 0 grams..

Inderdaad, dat doe ik ook.
Overdag en 's avonds wisselen is helaas geen optie, dus probeer zo goed mogelijk de vooruitzichten in de gaten te houden.
Op het moment staat hij dag en nacht onder 0-gram. Denk voornamelijk dat hij daar vandaag erg blij mee is geweest, wat een weertje! :brr:

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 00:24

Heb de kou kleum vanavond onder een 200 grams gezet, net even gevoeld en hij is daar zeker niks te warm onder. Als het morgen nacht echt nog kouder word, zoals voorspeld, ben ik bang dat hij het zelfs onder de 200 niet meer warm genoeg heeft.. Wat moet je nou met zo'n koudbloedig beest he?! :brr:

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 07:37

Hebben mensen hier tips over een hals die niet schuurt bij de manen? Lees zoveel tegenstrijdige berichten, de éen zegt dit maar de ander zegt weer dat het juist schuurt.
Mijn paard z'n manen groeien namelijk heeel sloom, en zijn nu bijna pas weer op lengte tegenover de rest van zijn manen (en hij heeft gewoon een sportcoupe :') ).

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 07:59

Ik wil voor mijn Haflinger een uitrijdeken aanschaffen. Ze heeft van deken de ene keer 165 en andere keer 175. Welke maakt uitrijdeken kan ik dan het beste nemen, cob of full?

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:37

xChantal94 schreef:
Hebben mensen hier tips over een hals die niet schuurt bij de manen? Lees zoveel tegenstrijdige berichten, de éen zegt dit maar de ander zegt weer dat het juist schuurt.
Mijn paard z'n manen groeien namelijk heeel sloom, en zijn nu bijna pas weer op lengte tegenover de rest van zijn manen (en hij heeft gewoon een sportcoupe :') ).

Voor mij nooit geen hals meer! Mijn pony kan er gewoon niet tegen denk ik met zijn gevoelige huidje.

Hier een regendeken! Voelde hij gisteravond prima onder, had hem toen liever een fleece regendeken op gedaan, maar vandaag wordt het hier 17 graden en redelijk weer dus heb hem gewoon zijn regendeken opgelaten.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:10

Mijn paard staat nog steeds blood. Overdag te warm voor een deken die paar spetters smelt ze niet van. Snachts op stal dus als t wat kouder is overleefd ze wel.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:10

Lara_Silver schreef:
Horseware is hier niet verkrijgbaar. Desalniettemin heb ik drie fijne goed passende dekens waarmee ik varieer. Zo heeft hij steeds één deken op, qua vulling aangepast aan de tijd van het jaar. En aangezien hij er ook mee naar buiten gaat (en rolt), geen last van natte onderdekens met alle gevolgen van dien.

Ik ga echt niet direct van deken verwisselen als het bij wijze van opeens 5 graden warmer of kouder is. (laten we het woord krankzinnig niet misbruiken) Heb ik geen zin in en geen tijd voor. Nu hij geschoren word let ik er wel meer op omdat ik hem dat aan warmte moet bieden wat ik weg genomen heb. Maar die winters dat ik de vacht liet staan, echt niet, daar ging vanaf begin december de 100 grams op (vanaf september de 0 grams) totdat de temperaturen weer stabiel stegen, dan weer de 0 grams.

Daarom met één deken is het prima mogelijk. Niet voor een geschoren paard trouwens.

HAHA niet gezien dat je niet in NL woonde.
Iets importeren kan natuurlijk altijd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:33

xChantal94 schreef:

horseware.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:33

maikevermeer schreef:
Ik wil voor mijn Haflinger een uitrijdeken aanschaffen. Ze heeft van deken de ene keer 165 en andere keer 175. Welke maakt uitrijdeken kan ik dan het beste nemen, cob of full?

cob. ful is voor dekenmaat 195/205

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:34

wortelsussie schreef:
Mijn paard staat nog steeds blood. Overdag te warm voor een deken die paar spetters smelt ze niet van. Snachts op stal dus als t wat kouder is overleefd ze wel.

Overdag is het hier ook koud...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:01

Marjo89 schreef:
Lara_Silver schreef:

HAHA niet gezien dat je niet in NL woonde.
Iets importeren kan natuurlijk altijd..

Niet nodig omdat het systeem nog altijd met onderdekens werkt en ik dat niet fijn vind. :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:33

Caspian staat sinds gisteren onder zijn fleecegevoerde regendeken. Maandag wordt een deel van de hals en borst geschoren.