amandananana schreef:Hoi, ik meld me voor mijn oudje, ik heb er sinds afgelopen zomer de volledige verantwoordelijkheid over, eigenaresse doet een stapje terug. Afgelopen jaren heeft hij als het onder de 10 graden werd meteen een 370 gram outdoordeken opgekregen (hij staat overdag buiten en 's nachts binnen in de winter en wij wisselen niet van outdoor naar staldeken). Dat lijkt me echt veel te warm. Ik heb hem nu zijn 0-grams tegendelen met fleeceje opgedaan, hier overnacht hij ook mee buiten en dit gaat prima. Wat wordt de volgende stap en bij welke temperatuur? Ik vind het mega lastig te bepalen, zelf denk ik aan een 200 grams als het onder de 10 graden worden, en pas als het gaat vriezen de hele dikke 370 grams. Denk ik dan een beetje in de goede richting? Het gaat om een 21-jarige ruin.
nu is het gewoon een kwestie van voelen. Ik hik altijd tegen het moment aan van geen deken naar wel deken. Vorige jaren merkte ik bij natte dagen dat paard zuur en boos werd (20 jarige trekpaardmerrie, winters worden moeilijker). Ik heb vandaag besloten de ongevoerde regendeken op te doen (mevrouw is vrij duidelijk in wat ze wil, ik heb ze in de weide deken getoond en laten besnuffelen, en ze bleef netjes staan toen ik hem opdeed. Als ze er geen zin in heeft loopt ze wel weg
) om te voorkomen dat ze zuur en boos wordt, imo ben ik dan nl te laat.
Nu is het gewoon een kwestie van voelen onder de deken hoe het haarkleed ligt en hoe warm het aanvoelt, zodra ik mijn handen niet lekker kan warmen eronder doe ik iets dikker op. Meestal blijft ze gewoon onder de ongevoerde staan en gooi ik er iets bij als het écht onder 0 gaat in combi met regen/sneeuw.