[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:56

Mijn ongeschoren paard staat overdag buiten (weiland, niet erg beschut) en 's nachts (binnen) op stal.
Staat nu onder 0g regendeken, krijg morgen een 100 grams amigo bravo binnen en die gaat dan ook morgen op.
Hij wordt over een paar weken geschoren en krijgt dan 200g op en als het onder de 10 graden wordt wellicht de 100g liner eronder. Als het dan echt heel koud wordt krijgt hij de 350g met hals op. :)
Allemaal van Horseware by the way. De 350 grams past hem het beste, is een Horseware Trot, speciaal voor dravers! Die zit echt als gegoten :) Vind het erg jammer dat ze die niet met andere vullingen hebben!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:59

Koper schreef:
Past 't dan ook niet met zo'n borstverbreder?

Ik heb juist het probleem dat bij die van mij z'n hals ongeveer tussen z'n voorpootjes begint. Daarom voor hem helaas ook geen Horseware. Ik zou het arme dier maar kelen.

Borst verbreder nooit geprobeerd. Weather beeta kun je zelf stellen.
Daardoor kan ik hem altijd zo maken zoals goed is voor hem.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:00

Koper schreef:
Woepsie! Niet doen! Je had al die andere mooie, dikke deken besteld toch?

Nee op het laatste moment vanaf gezien. Bleef toch aanhikken tegen £15 verzending (toch ongeveer €17,50 :( ).

Daarnaast kwam ik erachter dat al mijn dekens zwart of zwart met rood zijn. Fleece, stal, regendekens, 150gr winterdeken, alles. Vind het leuk om dat aan te vullen, hou wel van een eigen stijl :+ erg he...

Ben dus op zoek naar sterke 300gr winterdeken in het zwart (ev. met rood). Ik dacht dat de naam Amigo betekende dat ik goed zat :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:01

Amandananana: er is niet zo veel zinnigs over te zeggen. Per paard verschilt het behoorlijk. Voorbeeldje: die van mij staan dag en nacht buiten, maar aankomende nacht de ene bloot en de andere met 50 grams en wollen onderdeken. Het ene paard heeft het eerder koud dan het andere.

Wat natuurlijk ook meespeelt zijn dingen als wel/niet onbeperkt ruwvoer, de weerstand van je paard, of hij geschoren is en hoe beschut hij staat. In de open polder waait het nou eenmaal meer. Vaak hebben oudere paarden het eerder koud.

Kijk gewoon naar wat je paard aangeeft. De één wil een dikkere deken als het kouder wordt, de andere juist wanneer het natter wordt. Leer je paard kennen :)

Marjo: ik vind zowel Rhino als Amigo veel fijner dan Weatherbeeta. Beter ademend, soepeler vallend enz. Als het probleem alleen de breedte is zou ik het met zo'n tussenstuk oplossen. Tenzij je natuurlijk, zoals bij die van mij, tussen de onderste en de bovenste sluiting een paar centimeter verschil hebt.

woepsie wat jammer... hij was zo mooi.

Ik ben dekentassen aan het maken :Y) De Nika die ik gisteren binnen kreeg zat alleen in een fluttig plastic zakje. Even iets afsluitbaars en regenbestendigs voor knutselen :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:06

Koper schreef:
Woepsie! Niet doen! Je had al die andere mooie, dikke deken besteld toch?

Marjo89 hoe is jouw fjord gebouwd dan als hij niet in Horseware past?

Zo vreemd is dat niet hoor, mijn fjord past er ook niet in en ik heb verschillende dekens geprobeerd :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:08

Ik zeg ook niet dat het vreemd is. Mijn ruin past ook niet in Horseware. Voor hem heb ik ook een Weatherbeeta die een stuk minder beroerd zit. En als iemand anders het zelfde probleem heeft kunnen we misschien gezamenlijk op zoek naar een oplossing :+ Wat heb jij op je fjord liggen Nies_?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:10

Ik vind weather beeta juist wel heel fijne dekens, ze zitten hem perfect als gegoten.
En ik ben niet zo van de tussen stukken, want ik heb ook bij mijn oudste past rhino mooier dan amigo.
Mijn middelste heeft het andersom bij haar zit de rhino voor veel te ruim en de amigo sluit beter..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:12

Het fijne aan de Weatherbeeta is inderdaad dat ze beter passen. Maar de stof vind ik minder fijn en die stukken bij de schoft zijn irritant. Nou heb ik dan ook wel een uitgesproken schoftloos paard.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:22

Koper schreef:
Ik zeg ook niet dat het vreemd is. Mijn ruin past ook niet in Horseware. Voor hem heb ik ook een Weatherbeeta die een stuk minder beroerd zit. En als iemand anders het zelfde probleem heeft kunnen we misschien gezamenlijk op zoek naar een oplossing :+ Wat heb jij op je fjord liggen Nies_?

Oh, dan had ik je verkeerd begrepen. :) Mijn fjord heeft alleen maar Bucas, die plooitjes geven de schouders mooi de ruimte waar het anders altijd gaat trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:03

Hoezo is Amigo niet goed eigenlijk? (of niet goed .. jullie snappen wel wat ik bedoel ;) ).

Die van mij zijn happy denk ik zoals ze nu staan, voelen aangenaam aan maar niet te warm, en de oudste eet weer een normale portie stro :Y) Alleen nu even zien wat ik ga doen in het weekend, want het wordt weer warmer natuurlijk.. :+

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:39

Els_175 schreef:
Hoe staat jullie geschoren paarden erbij? En met een buitenstal?
Heb nu 100 gr staldeken met gevoerde regendeken erop. Ze voelt er nog prima onder.

100 gram staldeken met 100 gram buitendeken erover, staat in een buitenstal.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:42

amandananana schreef:
Hoi, ik meld me voor mijn oudje, ik heb er sinds afgelopen zomer de volledige verantwoordelijkheid over, eigenaresse doet een stapje terug. Afgelopen jaren heeft hij als het onder de 10 graden werd meteen een 370 gram outdoordeken opgekregen (hij staat overdag buiten en 's nachts binnen in de winter en wij wisselen niet van outdoor naar staldeken). Dat lijkt me echt veel te warm. Ik heb hem nu zijn 0-grams tegendelen met fleeceje opgedaan, hier overnacht hij ook mee buiten en dit gaat prima. Wat wordt de volgende stap en bij welke temperatuur? Ik vind het mega lastig te bepalen, zelf denk ik aan een 200 grams als het onder de 10 graden worden, en pas als het gaat vriezen de hele dikke 370 grams. Denk ik dan een beetje in de goede richting? Het gaat om een 21-jarige ruin.

nu is het gewoon een kwestie van voelen. Ik hik altijd tegen het moment aan van geen deken naar wel deken. Vorige jaren merkte ik bij natte dagen dat paard zuur en boos werd (20 jarige trekpaardmerrie, winters worden moeilijker). Ik heb vandaag besloten de ongevoerde regendeken op te doen (mevrouw is vrij duidelijk in wat ze wil, ik heb ze in de weide deken getoond en laten besnuffelen, en ze bleef netjes staan toen ik hem opdeed. Als ze er geen zin in heeft loopt ze wel weg :D ) om te voorkomen dat ze zuur en boos wordt, imo ben ik dan nl te laat.

Nu is het gewoon een kwestie van voelen onder de deken hoe het haarkleed ligt en hoe warm het aanvoelt, zodra ik mijn handen niet lekker kan warmen eronder doe ik iets dikker op. Meestal blijft ze gewoon onder de ongevoerde staan en gooi ik er iets bij als het écht onder 0 gaat in combi met regen/sneeuw.

snorremans

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:09

Mijn geschoren pony staat nu onder een ongevoerde Rhino met daar onder een 100 grams liner. Hij staat in een binnenstal. :j

Voor de horseware kenners: klopt het bij een deken maat 6.3 een hals maat M 'hoort'?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:37

Els_175 schreef:
Hoe staat jullie geschoren paarden erbij? En met een buitenstal?
Heb nu 100 gr staldeken met gevoerde regendeken erop. Ze voelt er nog prima onder.

Hier hetzelfde!

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:47

Hier geschoren haflinger met toch weer een beetje fluffy vachtje onder de 100grams liner met amigo bravo 0 grams eroverheen. Staat overdag buiten en de rest in buitenstal. :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:58

Mijn 20 jarige heeft vanmorgen een 150 gram opgekregen, ze had een fleece gevoerde regen deken op maar voelde heel koud vanmorgen..
Dag en nacht op de wei en ongeschoren.
Dus echt per paard verschillend, een standaard temp om bepaalde dekens op te doen is er niet..

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:59

snorremans schreef:
Mijn geschoren pony staat nu onder een ongevoerde Rhino met daar onder een 100 grams liner. Hij staat in een binnenstal. :j

Voor de horseware kenners: klopt het bij een deken maat 6.3 een hals maat M 'hoort'?

Dat klopt! De paardendrogist heeft wel een mooi tabelletje op hun site.

Hier ook een ongevoerde Rambo deken met 100 grams liner :)

FelinevdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:09

FennaK schreef:
Heeft 1 van iemand hier ervaring met het halsstuk van de EJ Tolga deken? Ik heb hem sinds woensdagavond opgedaan maar hij hangt meer los dan dat die vast blijft zitten... Meer mensen hier ervaring mee?

Hee misschien ben je hier allang niet meer actief naar zag niet echt een reactie hier op! Hoe bevalt die en er staat ONE SIZE. ik heb een d pony arabiertje dus vrij smal kort nekkie met een maatje 175 maar zou dit passen of zwemt ze hier echt in?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:20

Nies_ schreef:
Koper schreef:

Oh, dan had ik je verkeerd begrepen. :) Mijn fjord heeft alleen maar Bucas, die plooitjes geven de schouders mooi de ruimte waar het anders altijd gaat trekken.

Bucas... dat gaat met die van mij nooit lukken :=

Het is gewoon bijna lekker buiten, de wind is helemaal niet koud. Mijn merrie was nog oké onder de dikke ongevoerd.

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 06:03

De mijne staat onder de 100gr Rhino. Ik heb de deken nog maar een week maar ik ben er nu al super blij mee. Geen gedoe met de liner. Op de één of andere manier worden mijn onderdekens altijd nat :') .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:25

Het is zo jammer dat er geen 100 grams Rhino in ponymaten bestaat.

Er komt regen aan. Ze zijn nu nog bloot maar gaan vannacht allebei onder ongevoerd. Mijn merrie met de hals er aan. Ze haat regen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:25

Ik kom weer met een vraag. Ik ben ook echt een tut, sorry. Ik denk heeeeeeeeel lang voordat ik doe :').

Mijn volbloed van 165 cm heeft meestal 6'3 maar van QHP 195cm (=ongeveer 6'6)
Welke maat van deze Amigo Bravo zou ik dan moeten kiezen?

https://www.agradi.nl/amigo-bravo-12-pl ... 40-190.htm

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 14-10-16 19:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:26

Het kan zondag op sommige plaatsen wel 20 graden worden als je de weerman moet geloven. Die van mij staat nog alleen onder de regendeken. Vanmorgen voelde ze daar goed onder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:27

Gewoon 6.3 zou ik doen. Amigo valt toch niet groot? Mijn ruin heeft onderlengte 175 en van Amigo 5.9.

A propos groot uitvallende Horseware: klopt het dat voor brede paarden de Optimo wel gewoon valt? En dat die dus alleen een maat groter valt bij normale/smal gebouwde paarden?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:41

Koper schreef:
Gewoon 6.3 zou ik doen. Amigo valt toch niet groot? Mijn ruin heeft onderlengte 175 en van Amigo 5.9.

A propos groot uitvallende Horseware: klopt het dat voor brede paarden de Optimo wel gewoon valt? En dat die dus alleen een maat groter valt bij normale/smal gebouwde paarden?

Bii Agradi voor de Amigo deken kan ik niet voor 6'3 kiezen. Wel uit 185/135 of 190/140 of 195/145, vandaar dat ik twijfelde...