[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:24

MyChoice schreef:
De liner is niet waterdicht. De rug zelf wel. Wel teer materiaal. In een kudde zou ik die alleen kopen als je zeker weet dat je paard hoog in rang staat en dus weinig klappen of tanden hoeft op te vangen.

Dan laat maar :') bij ons gaan dekens heeeeeel snel stuk.

Ik heb wel een rambo protector. Als ik daar een fly liner onder steek heb ik hetzelfde effect. Gaat me vooral om een droge rug ivm de spieren (pssm, net als die van jou toch?)

Bedankt voor je reactie :j

MyChoice

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:42

Die combinatie heb ik idd ook. Voor m’n beide PSSMers idd :-) En anders de nika spacer. Die zijn ook fantastisch.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:11

Hoi! Aangezien het weer is omgeslagen twijfel ik enorm over wanneer ik een deken op moet gaan leggen.
Pony van 21 jaar, is nu goed op gewicht, vorig jaar veel te mager en dat wil ik nu voorkomen. Kan in de nacht bij erg slecht weer op stal maar staat liever 24/7 buiten met hooi.
Wanneer beginnen jullie met de dekens?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:52

Rond de 10 graden overdag, maar bij een oude pony die wat kouwelijk is kan je misschien ook wel 10 graden 's nachts aanhouden wat dus betekend dat je ongeveer vanaf nu/aankomende week een deken op kan leggen. Het ligt er ook heel erg aan of er ijzige wind staat en of het veel regent. Regen+harde ijzige wind is al een stuk kouder dan droge warme lucht.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:58

Ik heb een 31 jarige pony en ik houdt altijd een beetje de gevoelstemperatuur aan.
Soms is het 12 graden voelt het als 7, en soms is het 10 graden maar voelt het veel warmer door bijvoorbeeld de zon die heel de dag schijnt.

Wij gaan maar 1 keer per dag dus te veel wisselen kan ook niet.
Bij twijfel krijgt hij de 0 grams op, maar hij heeft dan ook Cushing en een flinke vacht, dus het is vooral bij regen dat het nodig is.

Wordt het echt onder de 7 graden leg ik er iets onder zodat het warmer is voor hem en hij niet te veel energie hoeft te steken in warm blijven.
Hij staat 24/7 buiten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:38

Het valt of staat met de locatie. 24/7 buiten zonder goede schuilmogelijkheden dan had de mijne allang een deken op gemoeten. Zelfs in de zomer heb ik op een vorige stal elke maand dekens moeten gebruiken met de aanhoudende regen.

Maar nu op deze stal met meerdere schuilplekken, best uit de wind en ook overdekt onbeperkt ruwvoer maakt dat hij nu nog lekker bloot staat. Echt heel fijn!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:47

Ik houd ook meestal aan als het overdag onder de 10 blijft. Of als er tussendoor een dag met de hele dag regen en wind en 11 graden is of zo, dan gaat de regendeken op. Maar dat kan dan ook voor een dag zijn. Hopelijk nog een paar weekjes zonder dus! Hij staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheden en onbeperkt hooi.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:46

Ik heb afgelopen 2 dagen bij mijn ruin de deken op gehad.
Het was ineens fris en regen voorspelt. Merk dat hij echt wat strammer word op de achterhand rug.
Vanmorgen stapte ik de deur uit en vond het warmer aanvoelen en heeft hij er geen op. Maar word vandaag ook weer 19 graden.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:36

Ik heb nu overdag wel een deken op maar op stal haal ik hem af.

Overigens heel fijn geslaagd met deze Bucas Anniversary deken :D
Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:50

Bestaan er meer merken dekens met een disc sluiting? Of alleen amigo?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 08:10

Mijne staat alweer een bijna anderhalve week onder de regendeken. Ook overdag := Maar niet helemaal eerlijk, want die heeft een virus te pakken en stond vorige week dus ineens met koorts maar wel ijskoud met haar overeind. Die dag serieus 2 deken op moeten doen, terwijl het die dag helemaal niet zo koud was en zelfs zonnig.

In normale omstandigheden zou ze deze week ook dekens op krijgen, hier is het hele week al bagger weer en zelfs als de zon schijnt is het vrij fris door de wind en echt maar korte tijd wat warmer, waar paard dan geen last van de deken heeft. Plus buitenbox dus niet warmer in de nacht.

Vannacht gaat er zelfs deken onder in de nacht, omdat het hier 8 graden wordt... en morgennacht nog kouder.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:06

Ik blijf bij mijn paard toch wat worstelen met een goed passende deken. De horseware dekens draaien bij de boeg het klittenband naar binnen wat schuurplekken geeft. De reguliere Bucas dekens zitten te strak bij de schoft of zijn te lang. De PE dekens regenen in bij de boeg vooraan, dat gaat net te ver van de boeg af staan.
Ik heb nu de Bucas Freedom en dan heeft hij het nog steeds een beetje, dat het open gaat staan bij de boeg. En de horseware liners komen er dan ook weer boven de voorkant uit. Zie het roze v’tje bij de afbeelding van de vos.

Afbeelding

Mijn paard is in bouw best verandert nu hij met pensioen is. Wat schraler rondom de hals en schouders voorbeeld.
De shires eczeem en vliegendeken lijken wel goed te passen. Zou daarvan een regendeken nog kunnen passen? Andere suggesties?

Hals ook al erop geprobeerd, dan blijft het hetzelfde omdat het precies bij de sluiting is. Wug meerdere geprobeerd, dito probleem met inregenen bij de boeg.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:43

Verdorie... Vorig jaar flink geïnvesteerd in dekens. Merrie heeft het snel koud.
En steekt te veel energie in warm blijven dus woensdag regen deken op zodat ze droog blijft.
Vandaag trillen dus 50gram regendeken op.
Kom ik tot de conclusie dat het echt niet meer past. Vorig jaar lag die nog prima. Blijkbaar is ze toch voller geworden dit jaar....

Ik moet dus weer opzoek naar nieuwe dekens. Ze moet het er maar even mee doen voor nu. Maar iemand tips voor mijn lang gelijnd paard met flinke schoft en hoge hals aanzet?
Vorig jaar veel geprobeerd dit was de enige die goed paste... Dat kan ik nu niet meer zeggen
Afbeelding
Afbeelding

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:07

Dezelfde deken een maat groter proberen?

Die Bucas anniversary ziet er heel goed uit!

Hier ook een paard dat door veranderingen haar dekens niet meer goed past -O-
Amigo Bravo lag eerder wel goed maar of een andere maat nu beter gaat passen is de vraag. En ik blijf het een hoop geld vinden. De Hero vond ik trekken bij de schouder, kennelijk toch net een andere pasvorm.

Heb nu een EJ deken in de aanbieding gekocht. Moet hem nog binnen krijgen maar ben aan het duimen dat die past.
Lees er goede verhalen over.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 15:05

Ik heb als test een Master deken gekocht. Lag op de foto op een Tinker dus maar geprobeerd. En die past gewoon op mijn maatje dino *\o/*

Afbeelding

Heel blij, mooie 100 grams aanvulling naast de Amigo’s.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 15:12

Oh. Dat is mooi om te weten :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 15:40

Ja, ze zijn namelijk heel vriendelijk geprijsd. En ik weet dat er meer ‘maatje meer’ paarden zijn waarvoor een passende deken een uitdaging is :))

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 15:47

Ja zeker.
Momenteel hebben ze beide een goede.
Maar we weten allemaal hoe snel momenteel ombuigt naar geen :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:19

Ja, dat dus. En ik vind een 100grams reserve ook wel lekker, de Amigo’s zijn nu 2x gewassen dus ff afwachten hoe waterdicht ze blijven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:23

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:38

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:38

Ooh die kleur die wil ik!

Klikt weg
Klikt weg..

Ooh 195 staat er niet tussen. Kan weer kijken :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:41

Gaaf hè! Feyre haar maat (215 :') ) stond er nog tussen dus dat was een mooi mazzeltje :D

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 20:30

Goed om te weten! Mocht de EJ deken niet passen dan is de Master een kanshebber.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 22:20

Ik heb een vraagje, misschien kunnen jullie me hier antwoord op geven.

Momenteel heb ik 2 paarden met dekens lopen, waarvan eentje nog in de groei.
Ik was er vrij zeker van dat ik afgelopen voorjaar voor beide paarden een reservedeken had gekocht van 250 gram.
Helaas kom ik er vandaag achter dat ik alleen 50 en 150 gram voor ze heb gekocht en de zwaardere is uit het assortiment gegaan.
Normaal ga ik in de winter tot maximaal 350 gram.
Kan het kwaad om maximaal 200 grams liners onder de 150 grams dekens te leggen of kan ik beter op zoek naar een zwaardere winterdeken waarbij ik geen liner hoef te gebruiken?