[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 07:51

Ik heb er een paar jaar terug een een hele winter met de smartex rain gehad. Was in oktober al twee keer geschoren, maar had al snel weer een dikkere vacht dan het gemiddelde paard. Als het echt puur voor buiten gaat kun je met een fleecegevoerde regendeken of 50/100 grams waarschijnlijk wel uit de voeten. Mocht het niet genoeg blijken heb je er zo een bij gehaald.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:56

Duhelo schreef:
Als je het niet zeker bent. neem dan een fleecegevoerd deken en een onderdeken of staldeken. De mijne krijgen dan op koude dagen het staldeken eronder.
Echter, online heb je voor leuke prijsjes waterdichte dekens, dus ik heb standaard ongevoerd/gevoerd met fleece, 150 en 300 grams liggen. Onderdekens doen de pasvorm geen goed.

Ik heb de Rambo original ongevoerd en 100 grams en dan nog de Rambo medium vari layer voor als het echt koud is en werk verder met de liners. Waterdicht met een fleece lijkt me ook heel lekker maar het nadeel vind ik dat al die haren eraan bljven plakken. Hoe doen jullie dit? verder past mijn paard alleen de Rambo variant van Horseware en Bucas is te smal ook Harry's horse was geen succes. Misschien moet ik het maar bij de Rambo dekens laten, iedere keer weer dekens doorverkopen is ook zo wat :(

Nies_

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:06

Met rubberen borstel erover, zijn ze zo weg.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:08

Nies_ schreef:
Met rubberen borstel erover, zijn ze zo weg.

Hmmm ok, heb ik maar vind het resultaat bij bijvoorbeeld sjabrakken maar matig of lukt het bij dekens beter?

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:48

Hoi!
Ik zou jullie graag even om advies willen vragen.
Ik heb een Tinker ruin die ik binnenkort ga scheren, maar ik heb nog geen passende deken gevonden. Ik heb hem gister opmeten en hij heeft een 140/190 deken nodig. Ik kwam bij de bucas Big Neck smartex extra, de power turnout light en de select turnout (met onderdekens) uit. Kan de power turnout ook met die onderdekens?
Ik zit nog enorm te twijfelen, welke deken(s) raden jullie voor hem aan?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:54

Heeft er iemand ervaring met de rambo dekens met de V-sluiting bij paarden met een moeilijke hoge schoft?

Ik zie de trust tetris dekens echt wel zitten en die zijn de ultieme oplossingen maar ga niet beginnen aan hun rare stappen qua vulling. Ga niet van een 150 gram naar een 400 gram en 150 gram lijkt me dan voor heel de winter weer wat weinig zonder andere opties te hebben.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:56

Hoe hoog is de schoft? Mijn paard heeft ook wel een redelijk hoge schoft en heb nu het nieuwe model van Amigo met V sluiting (de bravo lite dus 0 gram en de medium 200 gram) . Ze passen heel mooi bij hem, sluiten hoog waardoor ze voor de schoft blijven en niet naar achter trekken.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:58

Hier nu eczeemdeken met 150 grams erover(ongeschoren). Ze staat 's nachts binnen, dat scheelt al wel een heleboel, daar koelt het nooit heel erg af.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:59

Afbeelding

Ik weet niet of het hier goed op te zien is. Zijn schoft komt echt hoger dan zijn hals. Dus als hij zijn hals naar beneden doet, ligt het deken echt op de bovenste wervel van de schoft en veroorzaakt hier dus ongemak/een drukking.

Van het Amigo Mio vliegendeken 2 maanden 4 tot 6 uur per dag te dragen heeft hij toch een klein vierkant plekje met wat witte haren overgehouden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:03

Capriootje schreef:
Hoe hoog is de schoft? Mijn paard heeft ook wel een redelijk hoge schoft en heb nu het nieuwe model van Amigo met V sluiting (de bravo lite dus 0 gram en de medium 200 gram) . Ze passen heel mooi bij hem, sluiten hoog waardoor ze voor de schoft blijven en niet naar achter trekken.

Het probleem met hoog sluitende dekens is dat wanneer hij dus zijn hals naar beneden doet om hooi te eten, het deken echt op de schoft trekt. De Bucas Select Turnout ligt dus echt bereslecht op hem.
Als het een te losse halsopening heeft, schuift het deken ook weer naar achteren toe 8)7

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:10

Wug model geprobeerd?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:13

Kasmir schreef:
Wug model geprobeerd?

Een wug nog niet. Maar trekt dat dan ook niet op de schoft als hij zijn hals naar beneden doet dan? Dat lijkt mij met die dekens dan nog erger. Al heb ik het nog nooit geprobeerd in de praktijk.

Heb ook niet het budget om nog tig dekens te bestellen en te proberen. Ben er al 2 van de 4 die niet pasten kwijt.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:14

Yontheke schreef:
Capriootje schreef:

Het probleem met hoog sluitende dekens is dat wanneer hij dus zijn hals naar beneden doet om hooi te eten, het deken echt op de schoft trekt. De Bucas Select Turnout ligt dus echt bereslecht op hem.
Als het een te losse halsopening heeft, schuift het deken ook weer naar achteren toe 8)7

Ik ken een paard met precies hetzelfde probleem en daar ligt deze deken perfect op! Enige nadeel is dat deze wel heel dik is voor geschoren paarden, hopelijk komt het model ook in minder dikke diktes:
http://www.decathlon.nl/allweather-500- ... 16114.html

En anders denk ik iets met een halve hals.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:22

Je vraagt om ervaring met hoge schoft en V sluiting, ik heb daar dus een hele goede ervaring mee. Door de V sluiting staat hij er ook nu nog mee in de wei en geen enkele drukplek. Met een gewone sluiting had ie dat wel. Succes met je zoektocht!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:28

Capriootje schreef:
Je vraagt om ervaring met hoge schoft en V sluiting, ik heb daar dus een hele goede ervaring mee. Door de V sluiting staat hij er ook nu nog mee in de wei en geen enkele drukplek. Met een gewone sluiting had ie dat wel. Succes met je zoektocht!

Klopt het dat er door de V-sluiting dan inderdaad minder druk op de schoft komt te staan als ze met hun hals naar beneden staan?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:35

Yontheke schreef:
Capriootje schreef:

Klopt het dat er door de V-sluiting dan inderdaad minder druk op de schoft komt te staan als ze met hun hals naar beneden staan?

Ja want de hals heeft meer ruimte dan bij een rechte sluiting. De Paardendrogist heeft trouwens een passervice.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:41

Ik zit in België dus ik vrees dat de passervice hier niet geldig zal zijn maar ik zal eens kijken op hun website.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:30

Wat zijn de ervaringen met de Amigo Mio 350gr winterdeken met nek? Heb deze gezien voor £62, en ik heb een slanke volbloed van 165 cm met dun nekje.

Afbeelding

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:15

De Mio is echt een budget lijn, ik zou er zelf niet voor kiezen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:58

MoniekV schreef:
De Mio is echt een budget lijn, ik zou er zelf niet voor kiezen.

Dit. Zonde van je geld.

Ik heb voor mijn pony's nieuwe winterjassen gekocht. Voor de oudste een Rhino lite. En de andere een amigo. En de fjord had al een weather Beeta. Hij past geen horseware helaas

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:24

Hoe staat jullie geschoren paarden erbij? En met een buitenstal?
Heb nu 100 gr staldeken met gevoerde regendeken erop. Ze voelt er nog prima onder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:34

Woepsie! Niet doen! Je had al die andere mooie, dikke deken besteld toch?

Marjo89 hoe is jouw fjord gebouwd dan als hij niet in Horseware past?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:42

Koper schreef:
Woepsie! Niet doen! Je had al die andere mooie, dikke deken besteld toch?

Marjo89 hoe is jouw fjord gebouwd dan als hij niet in Horseware past?

extreem breed :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:46

Past 't dan ook niet met zo'n borstverbreder?

Ik heb juist het probleem dat bij die van mij z'n hals ongeveer tussen z'n voorpootjes begint. Daarom voor hem helaas ook geen Horseware. Ik zou het arme dier maar kelen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:50

Hoi, ik meld me voor mijn oudje, ik heb er sinds afgelopen zomer de volledige verantwoordelijkheid over, eigenaresse doet een stapje terug. Afgelopen jaren heeft hij als het onder de 10 graden werd meteen een 370 gram outdoordeken opgekregen (hij staat overdag buiten en 's nachts binnen in de winter en wij wisselen niet van outdoor naar staldeken). Dat lijkt me echt veel te warm. Ik heb hem nu zijn 0-grams tegendelen met fleeceje opgedaan, hier overnacht hij ook mee buiten en dit gaat prima. Wat wordt de volgende stap en bij welke temperatuur? Ik vind het mega lastig te bepalen, zelf denk ik aan een 200 grams als het onder de 10 graden worden, en pas als het gaat vriezen de hele dikke 370 grams. Denk ik dan een beetje in de goede richting? Het gaat om een 21-jarige ruin.