[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:25

Ik ben helemaal nieuw in de dekens en weet nu al niet meer wat ik moet kopen. Ik heb mijn paard pas en ik weet dat ze maar een heel dun vachtje aanmaakt voor in de winter. Maar bij haar oude eigenaar stond ze de hele winter in een wind dichte stal.

Nu staat ze nog halve dagen op de weide en straks gaat ze halve dagen de paddock in. De rest van de tijd staat ze in een binnenstal.
Mijn eerste plan was geen deken en mocht ze het toch niet redden en fleece gevoerde regendeken er op te gooien, maar dit werd afgeraden door stal genoten, omdat ik dan juist de functie van de wintervacht weg haal en ze het zeker koud gaat krijgen.

Dus ik moet dekens kopen, want ik heb alleen een zweetdeken en een fleece gevoerde stal deken. Dat gaat hem dus niet worden.

Nu zit ik ernstig te twijfelen over wat ik moet kopen. Dit zijn mijn twee opties:

- Een combinatie van een ongevoerde regendeken en twee onderdekens van 100 en 200 gram? of
- Een ongevoerde regendeken en de Bucas Smartex Medium.

Ik heb eigenlijk geen zin om constant zorgen te moeten hebben over of ik moet wisselen ja of nee, daarom lijkt de bucas mij fijn, maar gaat het genoeg zijn? Zou ik als het toch te weinig is mijn stal deken er onder kunnen stoppen?

Wat is jullie tip voor iemand zonder verstand van dekens?

Anoniem

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:47

Éen deken die je altijd kan dragen bestaat niet ook al doen fabrikanten je dat geloven....

Ik zou persoonlijk voor een horseware regendeken gaan en dan een 200 en 400 grams onderdeken erbij.. Die kunnen vast in de bovendeken waardoor het éen deken wordt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:49

SG1985 schreef:
Ik heb ook maar een dekentje opgedaan: vanmorgen in de wei (doordat het zo hard waaide / koud was).
maar in de middag toch nog even af, lijfje in de zon!
Net rond 17u toch maar weer de deken erop voor de nacht...

kunnen we geen knopje omzetten? Vanaf nu gewoon 1 temperatuur, en steevast deken op (of af?!) :?

Ik heb die van mij ook vanmorgen een deken op gedaan. Maar niet eraf gehaald toen de zon doorscheen, gewoon gevoeld of het niet te warm werd.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:27

Yvank_ schreef:
Éen deken die je altijd kan dragen bestaat niet ook al doen fabrikanten je dat geloven....

Ik zou persoonlijk voor een horseware regendeken gaan en dan een 200 en 400 grams onderdeken erbij.. Die kunnen vast in de bovendeken waardoor het éen deken wordt.

Het klinkt ook een beetje te mooi om waar te zijn.

Zou 200 en 400 gram niet te warm worden? Ik ga haar veder niet scheren. Vanaf wanneer zou ik dat dan op moeten gooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:35

Ligt aan het paard. Ik bouw gerust naar 600/700 op als het vriest dat het kraakt.. Maar bij mij staan ze wel in buitenstallen.

Ik heb nu 0 grams op. Je zou ook kunnen gaan als je bang bent dat het te warm wordt voor 100 en 200 grams. DIe kan je dan ook nog weer samen opdoen onder de regendeken.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:05

Vandaag heb ik een regendeken op gedaan. Toen ze op stal kwam weer afgedaan en morgen ook bloot.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:10

Ik heb een vraagje. Een 0 grams die gevoerd is, betekent dat dat de binnenkant van fleece is en ongevoerd is het gewoon de koude gladde stof?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:11

Lastig zeg, ik dacht vanaf nu de dekens er op te leggen en te laten, maar van de week wordt het weer warmer...

Ik heb ze nu nog op liggen, morgen maar weer kijken...

Fleecevoering wordt meestal gezien als 50 grams en bij Bucas als 100 grams

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:12

Geryon schreef:
Ik heb een vraagje. Een 0 grams die gevoerd is, betekent dat dat de binnenkant van fleece is en ongevoerd is het gewoon de koude gladde stof?

Ja wordt doorgaans aangezien als 50 gram.

Vind het persoonlijk niet fijn komt zo'n bulk haar in.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:17

Oke bedankt! Ik heb dus een ongevoerde.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:21

Lenora_C schreef:
Ik ben helemaal nieuw in de dekens en weet nu al niet meer wat ik moet kopen. Ik heb mijn paard pas en ik weet dat ze maar een heel dun vachtje aanmaakt voor in de winter. Maar bij haar oude eigenaar stond ze de hele winter in een wind dichte stal.

Nu staat ze nog halve dagen op de weide en straks gaat ze halve dagen de paddock in. De rest van de tijd staat ze in een binnenstal.
Mijn eerste plan was geen deken en mocht ze het toch niet redden en fleece gevoerde regendeken er op te gooien, maar dit werd afgeraden door stal genoten, omdat ik dan juist de functie van de wintervacht weg haal en ze het zeker koud gaat krijgen.

Dus ik moet dekens kopen, want ik heb alleen een zweetdeken en een fleece gevoerde stal deken. Dat gaat hem dus niet worden.

Nu zit ik ernstig te twijfelen over wat ik moet kopen. Dit zijn mijn twee opties:

- Een combinatie van een ongevoerde regendeken en twee onderdekens van 100 en 200 gram? of
- Een ongevoerde regendeken en de Bucas Smartex Medium.

Ik heb eigenlijk geen zin om constant zorgen te moeten hebben over of ik moet wisselen ja of nee, daarom lijkt de bucas mij fijn, maar gaat het genoeg zijn? Zou ik als het toch te weinig is mijn stal deken er onder kunnen stoppen?

Wat is jullie tip voor iemand zonder verstand van dekens?

Ik zou de laatste optie doen. De Bucas smartex dekens vind ik heel fijn, ik heb ze met een geschoren paard en weet niet of het aan de dekens ligt, maar die ellende van constant dekens wisselen heb ik in de wintermaanden nog nooit meegemaakt.

Als je de voering niet zit zitten en liever een gladde binnenkant hebt zou ik voor de horseware liners gaan, dat zijn ook gewoon goede dekens. Het fijne van beide merken vind ik dat je er altijd nog een hals voor kunt kopen of een extra deken er onder die je ook echt netjes vast kunt zetten.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:35

Hier staan ze voor deze nacht onder de 100 grams :)
Eentje buiten en eentje binnen maar die heeft nog echt een zomervachtje.

Vraagje de Horseware Rambo Duo Liner, kan je die ook gebruiken onder andere dekens?
Ik heb enkel verder dekens van Horseware Amigo dus geen bevestigingsringen.
Aangezien dat merk mijn paarden wel past, andere dekens zijn veel te ruim bij de hals.

Dan koop ik voor beide nog zo'n onderdeken :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:37

Ik heb er eentje een tijdje gebruikt onder een andere deken, ik maakte de klipjes aan de achterkant aan de buitendeken vast en dat ging prima

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:52

Oh ja die heb ik niet aan alle dekens die ringen :')
Maar ik kan het wel proberen want HH, Vantagio, Pagony, ... vallen al af en aangezien Horseware wel goed blijft liggen heeft dit voorkeur.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:25

Pff, voor vannacht weet ik het echt niet meer hoor..

Omdat het vannacht 3 graden wordt en Colenda lekker buiten blijft, had ik besloten mijn nieuwe Bucas Turnout Light er op te gooien (Om 18.00uur). Dit deken is voor temperaturen van -15 tot +15. Net ben ik nog even op stal geweest en ze stond er gewoon keihard onder te zweten!!! Nu weet ik wel dat het pas 8 graden was, maar ik schrok er wel van! Dit deken moet tot 15 graden kunnen, maar met 8 graden zweet ze al! Heb haar even droog gestapt en de bucas ingewisseld voor een 100grams deken. Ik hoop dat ze daar niet onder gaat zweten.. ze zal haar deken vannacht hard nodig hebben. Een 0 grams vind ik toch echt te weinig met 3 graden..

Dit is voor mij het eerste jaar dat ik een paard heb wat in de dekens staat. Ik vind het toch erg lastig. Afgelopen maart stond ze met 15 graden nog onder een 0 grams. Dat hoef ik nu met 15 graden echt niet te proberen. Het klinkt misschien raar, maar is het zo dat 15 graden in september warmer is dan 15 graden in maart?

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:40

Die van mij staat sinds gistermiddag weer onder de fleecegevoerde regendeken. Hij staat nu nog 24/7 buiten. Alleen bij veel regen gaat hij nu s'avonds naar binnen.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:38

Heb mijn regendeken in de aanslag maar vind het moeilijk wanneer op te doen. De ene keer is het heel koud en dan ineens komt de zon door. Maar ik ga er wel eerdaags mee beginnen want anders gaat ze vacht aanmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:58

Het is nu wel koud genoeg hoor. hier maar 5 graden.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:05

Vanacht een 0 gram regendeken op gehad, vanmorgen weer afgehaald. Morgen hebben ze het over regen dus teijfel of ik het dan wel overdag op doe pf niet. Na morgen blijft het weer boven de 10 graden in de nacht en laat ik de deken af.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:24

Ik ga er vannacht ook weer 0gr op doen.. Heeft eind augustus al een paar nachten opgelegen, toen weer af en nu gaat ie weer op, en ik denk definitief deze keer.. Voorlopig enkel 's nachts.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:07

Net even gewisseld van 100 naar 0 grams.

Morgen wordt het echt herfst, even kijken of ik dan 100 of 0 doe..
Ik wil zo laat mogelijk scheren, dus probeer die haren zo kort mogelijk te houden :+.

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:56

paard staat nu buiten onder een gevoerde regendeken, als de zon nog gaat schijnen vanmiddag krijgt hij de ongevoerde op.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:58

Van dit weer word je echt gek..
Zonnetje komt er flink door, vanmiddag even kijken als ik ga rijden..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:01

Ik heb ze gisteravond een regendeken omgedaan. Ik ga zo eens even controleren hoe ze het daaronder hebben.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:03

Hier alleen oudje nu onder regendeken. Gisteren 2 jonkies van 3en 6 wel onder regendeken vandaag niet.
Gisteren oudje onder 100 Gr. Dit is voor vannacht en morgen ook zo gezien hij morgen koud en veel wind opgeef