[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 09:58

xxxmh schreef:
Bloodymary schreef:
Hier heeft de halve stal al een deken op. Ik vind dat nog zo vroeg en vindt het ook wel fijn als hij een beetje vacht kan kweken, vooral omdat hij 24/7 buiten staat. Gisterenavond was ik er en zagen ze er gewoon lekker warm uit. Wel hun haartjes overeind staan, maar daar zijn die toch ook voor...

Een vacht kweken ze doordat er minder daglicht is.

Dat weet ik, maar met een deken op groeit die wel minder goed. Daarom worden dekens vaak juist opgedaan, zodat ze geen dikke vacht krijgen.

Celebi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 10:02

Volgens mij lijkt de vacht dan voornamelijk dunner omdat de deken vaak de vacht compact en mooi glad houdt. Altijd als mijn dikke mammoet zijn deken op gehad heeft lijkt zijn vacht veel dunner. Tot een dag zonder deken dan is hij weer helemaal ontploft en fluffy.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 10:25

Nou die van mij groeit alsnog met deken als een mammoet. Heb die van mij al 3 weken terug geschoren en moet denk over paar weken weer

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 15:45

Dit harige exemplaar moet eerst deels geschoren want met een deken drijft ie weg ben ik bang _O-

En ja.. had z’n hals al deels geschoren maar hij verwacht een nieuwe ijstijd..
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 16:02

Die van mij is in de winter ook echt een mammoet maar nu is hij eerst al zijn oude haar aan het verliezen voor hij nieuw gaat maken lijkt wel, dus hij heeft nu ineens heel weinig haar…
Straks zal het wel ineens ontploffen :D :+
Ik heb de regendeken gewisseld voor de summer, zonnetje schijnt hier nu gelukkig weer!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 18:05

Ik heb gister m’n 0 grams meegenomen maar uiteindelijk toch niet opgedaan. Hij stond lekker in het zonnetje en er stond bijna geen wind. Maar ik twijfelde wel, hij staat in een buitenstal met uitloop.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 18:24

Bloodymary schreef:
xxxmh schreef:

Een vacht kweken ze doordat er minder daglicht is.

Dat weet ik, maar met een deken op groeit die wel minder goed. Daarom worden dekens vaak juist opgedaan, zodat ze geen dikke vacht krijgen.

Dat denken veel mensen, en gebruiken dekens ook op die manier, maar dat is dus niet zo.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:11

Vandaag overdag de oudere met atrose de 50gr Amigo op en de jonge de 0 gr Amigo. Voor de nacht de oudere een Kentucky 0 gr staldeken en de jongere de 150gr Amigo staldeken, maar zij staat gelijk bij een open deur

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:41

Oei vandaag de Bucas Atlantic big neck maat 135/183 gepast, maar joh hij ligt voor geen meter. Schrok er even van want de Irish turnout ligt perfect. Hij was ondanks de big neck veel te strak rondom de borst/nek. En hij valt heel recht bij de rug, dus er valt dan een loze ruimte tussen ruggengraat en deken.

Pff dan toch maar de Amigo bravo xl proberen denk ik? Die maat is wel iets kleiner namelijk 130/183 maar denk dat het kwa lengte wel moet passen. Iemand van jullie die een idee heeft? Vind het zo lastig met die dekens....

Hier even paar foto's van de Atlantic.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 14:56

Weet iemand nog meer dekens met een soort disc sluiting? Hoop dat dit namelijk niet in zijn net blijft hangen. En geen dekens en netten blijft slopen. Dus sluiting gespen en knip loos ( ja meerdere soorten geprobeerd)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 15:41

De V sluiting van Rambo kan ook niet in netten blijven hangen als je die goed dicht doet met de klippen naar binnen

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 16:57

Nouvel schreef:
De V sluiting van Rambo kan ook niet in netten blijven hangen als je die goed dicht doet met de klippen naar binnen

Das toch de zelfde sluiting als horseware dekens 2 knippen in 1 ring.. dat lukt namelijk..

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:17

Iemand tips voor dekens voor mijn merrie? Ze draagt nu een Rambo optimo, in maat 6’6, deze ligt eigenlijk echt heel erg goed, maar is over een tijdje aan vervanging toe, hoewel het een hele fijne deken is, vind ik hem te duur in verhouding met de kwaliteit.

Nu zoek ik een nieuwe regendeken, waar bij voorkeur ook liners onder kunnen,

Voor het beeld: Kentucky past niet, bucas past ze niet, amigo bravo past niet, amigo bug heb ik de XL variant van, en is eigenlijk net te ruim :+ wie heeft er een idee?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:21

snorkel1986 schreef:
Nouvel schreef:

Das toch de zelfde sluiting als horseware dekens 2 knippen in 1 ring.. dat lukt namelijk..

Ja die maar die sluit met de opening naar de binnenkant dus dan kunnen ze nooit in een net blijven hangen of je paard moet wel heel bijzonder doen

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:42

SharonIndezz schreef:
Iemand tips voor dekens voor mijn merrie? Ze draagt nu een Rambo optimo, in maat 6’6, deze ligt eigenlijk echt heel erg goed, maar is over een tijdje aan vervanging toe, hoewel het een hele fijne deken is, vind ik hem te duur in verhouding met de kwaliteit.

Nu zoek ik een nieuwe regendeken, waar bij voorkeur ook liners onder kunnen,

Voor het beeld: Kentucky past niet, bucas past ze niet, amigo bravo past niet, amigo bug heb ik de XL variant van, en is eigenlijk net te ruim :+ wie heeft er een idee?

Heb je al eens gekeken naar de Rhino dekens? Ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze die zelfs verkiezen boven de Rambo (qua waterdichtheid).

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 18:20

Nouvel schreef:
snorkel1986"
[quote="Nouvel schreef:

Ja die maar die sluit met de opening naar de binnenkant dus dan kunnen ze nooit in een net blijven hangen of je paard moet wel heel bijzonder doen[/quote]
:') dat doet ze idd ze gaat uitgebreid staan krabbelen aan het net.. eerst hooft dan borst/ rug
Gewoon alleen
gesp= vast
snelsluiting is 100% vast
T sluiting ( met sok en zonder) is vast ( afgetapet ging wel goed maar vind ik niet handig)
Je hebt ook een soort platte gesp/ knip daar kan ze hem ook tussen krijgen maar minder vaak vandaar nu mijn hoop op disc sluiting

Het net verhangen hebben we ook al gedaan het net draait ook extra mee en hangt nog wat in een hoek zo dat schuren daar ingewikkeld moet zijn... ( ze staat alleen snachts op stal en soms iets eerder ivm echt regen/ wind)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:30

Welke Bucas past niet? Want er zit wel verschil in pasvorm tussen de verschillende dekens. Mijn paard past geen Irish Turnout en al helemaal geen freedom varianten, maar de Power Turnout en Smartex wel. Die heeft een perfecte sluiting voor jouw probleem.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 04:56

snorkel1986 schreef:
Weet iemand nog meer dekens met een soort disc sluiting? Hoop dat dit namelijk niet in zijn net blijft hangen. En geen dekens en netten blijft slopen. Dus sluiting gespen en knip loos ( ja meerdere soorten geprobeerd)

Weatherbeeta heeft een fijne sluiting. Geen disk, maar een klik sluiting en daaroverheen doe je nog klittenband.

https://www.ej.nl/deken-weatherbeeta-co ... 55384.html

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 07:18

StonedRomy schreef:
snorkel1986 schreef:

Weatherbeeta heeft een fijne sluiting. Geen disk, maar een klik sluiting en daaroverheen doe je nog klittenband.

https://www.ej.nl/deken-weatherbeeta-co ... 55384.html

Is dat net zoiets als de sluiting van Bucas?

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:20

Welke Bucas deken zouden jullie mij aanraden?

Ik heb bij koop van die van mij een Rambo Wug meegekregen, achteraf had ik hem nog even moeten passen want hij zit toch wel een beetje strak bij de borst. Ze heeft aardig wat nek... Ik heb een big neck in maat 190 kunnen passen maar die was wel erg ruim qua borst, maar ik denk dat de vorm van Bucas (power turnout) wel erg geschikt voor haar is.

Van de power turnout spreekt de range me wel aan (+20 tot -10) omdat je dan eigenlijk bijna de hele winter maar 1 deken nodig hebt. Maar ik denk dat ik toch liever een gladde binnenkant wil ipv een fleecestof.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:02

is er hier nog iemand die interesse heeft in een 2x gedragen en toch niet passend bevonden amigo xl bravo ongevoerd in de maat 183cm ?
hij draagt normaal 191 in bucas big neck, maar van deze moest ik een stap kleiner nemen.
helaas past het niet goed rond boeg/hals.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:30

@elbony
Is dat de blauwe met rode bies?
In 6.0?
Wat vraag je er voor?

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:41

Nibbit schreef:
@elbony
Is dat de blauwe met rode bies?
In 6.0?
Wat vraag je er voor?

ja nibbit blauwe met rode bies in 6.0
ik wil er 100 euro voor hebben excl. verzenden.
ps. hij is ongewassen en er zitten wel wat modder vegen op.
ik kan jer er wel een foto van pb-en bij genoeg interesse

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:33

Wie van jullie heeft ervaring met de Rambo autumn of summer series?

Ik vroeg me af of beide dekens nu een waterdicht gedeelte hebben aan de rug? Of dit enkel dmv de bijgeleverde liner?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:41

De liner is niet waterdicht. De rug zelf wel. Wel teer materiaal. In een kudde zou ik die alleen kopen als je zeker weet dat je paard hoog in rang staat en dus weinig klappen of tanden hoeft op te vangen.