[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:39

Als ze al onder een deken staan en ze voelen (een paar uur later) koud, ja natuurlijk wissel je dan :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:40

Koper schreef:
Voor mij zijn de graadmeters: zweten = te warm, koud onderaan de oren, rillerig, ineengedoken = te koud.

Komende nacht laat ik ze allebei met de ongevoerde dekens staan. Tenzij mijn merrie rillerig is.

Ik voel ook altijd achter de oren, maar ook in de oksel vlakbij singelplek is een handige!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:43

In de oksel doe ik inderdaad ook. En aan mijn merrie kan ik het aan haar ogen ook vaak zien.

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:11

wortelsussie schreef:
Heeft iemand ervaring met je deken laten wassen bij de epplejeck? Komt je deken ook echt waterdicht weer terug na t impregneren?

Mijn dekens zijn perfect waterdicht na het wassen. Dekenwasserij Jayo verzorgt het wassen voor de Epplejeck.

Ik zag vandaag dat er een gaatje in mijn Rhino zit. Pony is de laagste in rang en dat moet de deken ontgelden :+ . Iemand een goede tip om dat dicht te maken?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:40

Shanel schreef:
Ik zag vandaag dat er een gaatje in mijn Rhino zit. Pony is de laagste in rang en dat moet de deken ontgelden :+ . Iemand een goede tip om dat dicht te maken?

Dekenlijm van Rambo :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag mijn nieuwe amigo hero 200 gr deken binnen gekregen. Hij heeft nu natuurlijk geen 200 op maar 100 gram hoor! Alleen twijfel ik heel erg of de hals niet te ruim is, deken zelf past perfect net zoals zijn rekendeken van amigo. (lijkt op foto te trekken op schouder maar is in real life niet zo, hij lag hier niet helemaal goed) zouden jullie mij advies over de halsdeken kunnen geven? Er past echt een ruime vuist (2?) tussen hals en deken.
hierbij de foto's:

PanamaD

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:35

Zou m zeker niet kleiner doen. Ik vind m eigenlijk heel netjes zitten!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:36

Nies_ schreef:
The_Cat schreef:

Ik heb nu nog geen enkel deken met hals, en ik zou hem willen laten scheren, maar dit is de eerste maal dat hij buiten zal staan geschoren dan in de winter. Nu ben ik aan het twijfelen wat voor hals ik moet zoeken. Gewoon een regendeken met ongevulde hals, of zou 200gr genoeg zijn?

Ik heb Bucas, in die halzen zit een laagje fleece, verder heb ik nog een 150 grams hals, die doe ik pas op als ik de 300 grams deken op doe. Als het even kan heb ik de hals sowieso af sinds ik ze thuis heb staan. Op stal vond ik het niet echt de moeite om daarvoor op en neer te rijden, maar heb wel het idee dat de manen er net wat mooier bij blijven. Een hals zou wat mij betreft dus ook niet dikker dan 200 gram hoeven zolang we geen Siberische temperaturen krijgen.

Ok bedankt voor de info, dan ga ik eens kijken of ik ergens een goed halsstuk vindt, eventueel met nog een deken xD

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:41

wortelsussie schreef:

Mee eens :j

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:53

Nies_ schreef:
wortelsussie schreef:

Mee eens :j

Ik ook!
Beetje bewegingsruimte bij zoiets gevoeligs als een nek, kan geen kwaad +:)+

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:55

Ik vond wel dat de deken op de foto iets minder ruim lijkt, maar jullie hebben gelijk te strak is helemaal niet goed natuurlijk. En kwa lengte is ie top. Dankjulliewel dan houd ik deze! :D

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:57

woepsie90 schreef:
Koper schreef:
Voor mij zijn de graadmeters: zweten = te warm, koud onderaan de oren, rillerig, ineengedoken = te koud.

Komende nacht laat ik ze allebei met de ongevoerde dekens staan. Tenzij mijn merrie rillerig is.

Ik voel ook altijd achter de oren, maar ook in de oksel vlakbij singelplek is een handige!

Wat ik het lastige vind is dat "te warm" goed vast te stellen is. Maar te koud? Een paard zal toch niet zo snel koud aanvoelen? Merk aan mijn merrie dat ik duidelijk te laat was met dekens opdoen. Ze had veel energie moeten verstoken om warm te blijven en daardoor afgevallen :(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:02

Één keer heb ik mijn ruin, in de zomer, met z'n rug helemaal weggedrukt aangetroffen na een regenbui. Niet eens een heel heftige bui ook. Voor hem is het dus niet zozeer een kwestie van te koud dan wel te nat.

Aan mijn merrie merk ik dat ze er wat sipjes bij staat wanneer ze het koud heeft, en inderdaad dat ze invalt. Ook krijgt ze dan snotoogjes. Maar dan ben je dus al te laat ja. Wat je dan nog kunt doen is onthouden bij wat voor omstandigheden het paard het koud heeft, en voortaan bij die omstandigheden dus een deken in een geschikte dikte er op.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:28

Ik kom even binnenvallen
Onze fries is 17 jaar en wordt wat 'hoekiger' zeg maar. Nu heeft ze voorheen nooit een deken op gehad en kon ik van een kennis een Bucas proberen.
Wat vinden jullie, te strak van voren?
Hij ligt niet echt netjes vind ik

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:35

Wanneer starten vind ik zo moeilijk. mijn 20 jarig trekpaard heeft het niet snel re koud. wel last als het nat is. Maar nu bv is het overdag vrij warm. snachts dan weer koud en soms nat. Ze had vandaag ook traanogen, terwijl ze er anders wel happy bijloopt. Dus begin ik nu al met een regendeken ( die eigenlijk geen warmte geeft. enkel regen tegen houdt maar het regent niet ) of wacht ik tot het begint te regenen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:40

Die deken ligt voor geen meter inderdaad. Volgens mij is het ook een freedom, die hebben sowieso een mindere pasvorm.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:45

ik val hier even binnen

ik heb de Amigo Mio Turnout Lite

past daar ook een liner onder? zo ja, welke?

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:46

Klopt het is de voordeligere lijn van Bucas. Denk je dat de duurdere smartex beter zou passen?
Mijn eigen voorkeur gaat naar Amigo/Rhino of Bucas maar vind het lastig inschatten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 00:02

Ik denk dat de big neck nog wel zou kunnen passen, maar de normale maat niet. Ik weet niet of hij ook echt breed is, maar ik denk dat de halsaansluiting van de big neck in ieder geval voordeliger is uitgesneden voor hem.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:10

Dona85 schreef:
Klopt het is de voordeligere lijn van Bucas. Denk je dat de duurdere smartex beter zou passen?
Mijn eigen voorkeur gaat naar Amigo/Rhino of Bucas maar vind het lastig inschatten

Ik zou eens een Horseware deken met v-sluiting proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:37

Duhelo schreef:
Wanneer starten vind ik zo moeilijk. mijn 20 jarig trekpaard heeft het niet snel re koud. wel last als het nat is. Maar nu bv is het overdag vrij warm. snachts dan weer koud en soms nat. Ze had vandaag ook traanogen, terwijl ze er anders wel happy bijloopt. Dus begin ik nu al met een regendeken ( die eigenlijk geen warmte geeft. enkel regen tegen houdt maar het regent niet ) of wacht ik tot het begint te regenen?

Ik doe dat wel zo. Het is kil, nare wind er bij. Die van mij blijven lekker onder ongevoerd staan, ook al regent het niet. Die dekens houden namelijk ook wind tegen en ze zijn er íétsjes warmer onder heb ik het idee.

De deken op de Fries ligt inderdaad niet goed. Geen ruimte voor de schouder. Er is in de deken ook nergens ruimte voor gemaakt. Je zou inderdaad eens kunnen kijken voor een model waar je paard de hals en schouder beter kwijt in kan.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:03

Hier nu 100 gram op ongeschoren.. En ik denk dat die deze week wel op blijft!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:36

Bij mijn ruin heb ik de ongevoerd er toch maar af gehaald, en bij mijn merrie de hals er af. Het is niet waterkoud dus dan kan overdag mijn ruin wel bloot.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:37

SBravour: ik vind m netjes passen hoor!

Pff mijn paard heeft zijn deken weer kapot.. hopelijk komt de naaimachine er doorheen. Hij had de afgelopen dagen dus een ongevoerde regendeken op, nu niks. Staat buiten van 8- 23:00 ongeveer, daarna op stal. Ik ben zo bang dat 't kind het koud krijgt Y;(

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:37

Kan je niet iets lenen van iemand of snel een reserve deken op de kop tikken?

Die van mij is geschoren en voelt lekker onder 100 gram. S avonds 0 gram hals erop. Wou 200 doen s nachts maar ook s avonds laat voelt ie nog lekker dus blijkbaar niet te koud