[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:45

Overdag met een zonnetje zal dat best te warm zijn. Snachts niet. Staan hier al paarden onder 150+- te zweten overdag met de zon erop, gewoon zielig.

Van mij staat nog steeds zonder al doe ik vannacht even de 50 gram bucas op omdat we morgen vroeg les hebben zodat der spieren niet al te koud zijn. Daarna gaat ze weer zonder.

Omdat ik door de weeks niet smorgens haar deken eraf kan halen staat ze nog zonder. Anders had ik de nachten al met deken gezet en overdag zonder

Tineke90

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:45

Overdag te warm onder de deken??? Mijne niet hoor die staat sinds vandaag onder de 200 grams. Is echt per paard wisselend. De ene heeft het wel nodig de ander niet.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:46

Ik heb bij die van mij vandaag een fleecedeken onder zijn ongevoerde fleeceloze regendeken gedaan.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:14

Tineke90 schreef:
Overdag te warm onder de deken??? Mijne niet hoor die staat sinds vandaag onder de 200 grams. Is echt per paard wisselend. De ene heeft het wel nodig de ander niet.

Ja die stond hier zeker te zweten met de zon erop. Weinig wind en 13 graden. Is wisselend per paard en plaats. 200 zou mijn paard vandaag in gezwommen hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:56

Hier ligt nu sinds vanavond bij 1 pony de 200 gr op (met ongevoerde erover voor de hals). Gaat hier tot tegen het vriespunt gaan en misschien heeft hij het wel nodig, ik weet het niet (eet nog steeds wat veel stro tov de vorige weken, maar wel minder als die ene keer... ). Stalhouder gaat morgen kijken, moest die het toch warm hebben gaat de fleece weer eronder, maar ik denk het niet eigenlijk.
De andere staat nog onder ongevoerd, daarbij weet ik ook niet wat ik ermee moet :+ Maar hij lijkt er geen probleem mee te hebben.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:28

Hier nu ook snachts 200 gram en overdag 100 gram

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:38

Ik ben zo blij dat die van mij overdag nog bloot kunnen. Lekker de zon er op, maken mijn paardjes helemaal zelf vitamine D van. Dat het maar een koude, zonnige, regenloze herfst en winter mag worden.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:54

Hier ook 100 gr met 0gr hals, was toch te koud onder de 0grams. Paardlief was zichtbaar erg blij :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:25

Mijn dame van 33 heeft een regendeken en mijn ruin van 21 staat nog bloot.Als de zon lekker schijnt en geen wind gaat de deken af.Maar vandaag blijft de deken op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:58

Hier ook vandaag allebei onder de regendekens, mijn merrie met hals. Komende nacht lijkt 't niet koud te worden, even kijken vanavond wat ik met m'n merrie ga doen dan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:08

Tineke90 schreef:

Hier ook, ze staat lekker van de zon te genieten terwijl ze ook in de schaduw kan. 200 gram op ongeschoren pony. Ik check meerdere malen per dag maar geen druppel zweet.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:09

Hoe zit het eigenlijk met een nekstuk en geschoren?
Ik heb momenteel nog geen enkel deken met nek. Is het voldoende om een los halstuk te halen van 200 gr, of moet dat echt ook dezelfde gradaties hebben als mijn dekens?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:23

Ik heb de hals juist altijd minder dik.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:33

Nies_ schreef:

Ik heb nu nog geen enkel deken met hals, en ik zou hem willen laten scheren, maar dit is de eerste maal dat hij buiten zal staan geschoren dan in de winter. Nu ben ik aan het twijfelen wat voor hals ik moet zoeken. Gewoon een regendeken met ongevulde hals, of zou 200gr genoeg zijn?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:00

Vraagje..Ik heb een horseware fleece liner,maar die vind ik bij de borst niet mooi zitten..Zitten de gewone horseware liners wel mooi bij de borst,dus niet strakker of anders qua model?Wel jammer want die fleece liner is een mooi ding vind ik zelf :)

Hebben er hier ook mensen onder hun rambo outdoordeken gewone Staldekens ipv de liners?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:05

Wat is niet mooi zitten ?

Hier 3 totaal verschillende paarden onder een liner. Zit perfect. Welsh. New forest en fjord

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:10

OK dat is mooi!Vroeg het me gewoon af omdat de pasvorm van die fleece liner niet mooi is en de sluiting van de gewone liner wat strak op de borst lijkt op de foto's..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:16

Hier een bwp onder een liner, geen fleece. Heb wel de nieuwste optimo liners met loopsplitten, past rondom perfect.
Ik doe alleen de liners onder de waterdichte buitendeken, mijne staat ook alleen maar buiten met inloopstal.
(Mijn koudbloeden lopen altijd naakt met eigen berenvacht)

Heb nu trouwens een 150 grams nek er bij op omdat ik geen rare lange vacht in de hals wil. Mocht het echt gaan vriezen dan gaat de 400 grams liner er onder en de 200 grams nek daarbij.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:17

Ik vind de fleece liner ook wel wat minder mooi vallen/voegen dan de gewone liners.
De amigo staldekens worden trouwens ook veel gebruikt onder de Horseware outdoordekens, als je wat anders wilt.

Ik heb ze beide onder 100 staan, 's morgenvroeg zou wel dikker kunnen, maar 's middags in het zonnetje is dat echt warm zat.

Afbeelding

Afbeelding

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:33

The_Cat schreef:
Nies_ schreef:

Ik heb nu nog geen enkel deken met hals, en ik zou hem willen laten scheren, maar dit is de eerste maal dat hij buiten zal staan geschoren dan in de winter. Nu ben ik aan het twijfelen wat voor hals ik moet zoeken. Gewoon een regendeken met ongevulde hals, of zou 200gr genoeg zijn?

Ik heb Bucas, in die halzen zit een laagje fleece, verder heb ik nog een 150 grams hals, die doe ik pas op als ik de 300 grams deken op doe. Als het even kan heb ik de hals sowieso af sinds ik ze thuis heb staan. Op stal vond ik het niet echt de moeite om daarvoor op en neer te rijden, maar heb wel het idee dat de manen er net wat mooier bij blijven. Een hals zou wat mij betreft dus ook niet dikker dan 200 gram hoeven zolang we geen Siberische temperaturen krijgen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:37

Heeft iemand ervaring met je deken laten wassen bij de epplejeck? Komt je deken ook echt waterdicht weer terug na t impregneren?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:46

felicity schreef:
Ik vind het ook weer erg moeilijk die dekens.
Die twee van mij staan onder bucas power turnout light (50 grams).
Ze gaan om 7 uur naar buiten en komen rond 9 uur binnen.
Ze zijn nier geschoren maar vind ze ook niet echt warm aan voelen onder de dekens.
Nu heb ik een 100 grams staldeken en een licht gevoerde dominick staldeken liggen die ik er onder zou kunnen doen. Zou dat nog niet te warm zijn?

Hier precies hetzelfde. Snachts 50 gr Bucas op overdag als het even kan zonder. Vraag me altijd af als mensen zeggen dat hun paard er niet heel warm onder voelt. Dat is toch helemaal geen graatmeter? De vacht isoleert en als deze tussen vacht en deken niet warm aan voelt hoeft nog niet te betekenen dat je paard het koud heeft, hij is goed geïsoleerd :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:22

Voor mij zijn de graadmeters: zweten = te warm, koud onderaan de oren, rillerig, ineengedoken = te koud.

Komende nacht laat ik ze allebei met de ongevoerde dekens staan. Tenzij mijn merrie rillerig is.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 18:35

Koper schreef:
Voor mij zijn de graadmeters: zweten = te warm, koud onderaan de oren, rillerig, ineengedoken = te koud.

Komende nacht laat ik ze allebei met de ongevoerde dekens staan. Tenzij mijn merrie rillerig is.

Zo ver laat ik het nooit komen. Als mijn paard warm of koud voelt zonder andere "verschijnselen" dan ga ik veranderen in dekens.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:36

Lijkt me ook niet onverstandig.