[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:25

Petrichor schreef:
Het word komende winter weer tijd voor een nieuwe deken. Ik heb nu de Bucas irish turnout big neck 50 gram en dan nog een liner voor als het kouder word. De turnout wil ik voor de herfst gewoon blijven gebruiken maar gezien ik de liner eronder mega irritant vind wil ik gewoon een nieuwe deken van 200 gram.

Ik ben benieuwd wat jullie adviseren. Dit is mijn wensenlijstje:

* 200 grams
* Sluiting aan de voorkant moet niet achter een hooinet kunnen blijven hangen.
* Fijne handelbare deken, dus niet te zwaar en soepele sluitingen.
* Het is voor een brede fries dus het moet een bigneck zijn.
* 100% waterdicht, liefst dat er ook geen water achter de deken lekt.
* Het liefst een donkere deken, maar dit is niet het aller belangrijkste.

Als bucas mooi past dan misschien de Atlantic big neck? Die is er in 200gram.

MyChoice

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:35

Kijk eens naar Premier Equine, wel even contact opnemen met de klantenservice voor de maat. Ze vallen groot uit. Maar dit zijn fijne dekens voor bredere paarden. Mijn Groningers hebben ze ook.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:24

Amigo bravo XL :j
Fijne pasvorm!

Is er in 0 gram en 250 gram

Je kunt bijv ook de 0 gram doen met een liner van 200, dan heb je 2 in 1.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 21:13

Bedankt dames, ik ga er even naar kijken. Voor mij geen liner systeem meer, ongelofelijk irritant vind ik dat. :+

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:51

Heeft iemand hier de Rambo Optimo in gebruik ?

Ik twijfel om deze aan te schaffen. Mijn 4 jarige is erg hard gegroeid en de Rambo Duo in 6'9/206 begint al wat krap te zitten op zijn schouders dus hij moet eigenlijk wel wat nieuws voor de winter. De original en supreme vallen iets ruimer en zitten hem beter maar de original wil ik niet door halsaansluiting met ringen. Ik wil klittenband op de deken i.v.m. schuur plekken hiervan als ze geschoren zijn en de supreme kan ik slecht vinden in zijn maat op het moment.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:07

Oei nu maken jullie het mij alsnog lastig. :')

De Bucas Atlantic big neck is natuurlijke de oude vertrouwde Bucas dus ik weet dat die sowieso gaat passen.

Maarrrr de Amigo bravo XL deken ziet er wel echt heel mooi uit, heel mooi zoals die bij de buik zit en lijkt iets degelijker wellicht ook door de kleur. Prijstechnisch is hij ook leuker..

Hoe zit het met de maten van Amigo gewoon vergelijkbaar met Bucas?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:24

Ik heb ook een Amigo Bravo 12 reflective (niet een XL) en ik vind het echt een top deken. Had hiervoor de Bucas Power Turnout, dacht dat die prima zat, maar de Amigo zit veel beter. Als een fijne jas, sluit overal mooi aan, maar zit nergens strak.
De maat komt qua lengte overeen, heb van beide merken 198.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:03

Top, 2 vriendinnen zeiden ook al heel blij te zijn met de Amigo dus dan is de keuze gemaakt! :D

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:16

Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag. Ik wil dit jaar na 20 jaar zonder, mijn pony voor het eerst een deken op gaan doen, hij wordt ouder en ook strammer. Hij heeft een schuilstalletje, maar afgelopen winter heb ik het idee gehad, dat ik hem wellicht een plezier ga doen met een deken. Hiervoor heb ik een Bucas turnout light aangeschaft, zodat ik niet continu hoef te wisselen.

Wanneer (dus met een welke temperaturen) start je bij een ongeschoren paard met een deken? En de vraag of het voor een paard niet erg vervelend is als ze met het hoofd naar beneden staan, dat er dan een deken strak onder de hals zit. Lijkt mij zelf zo onprettig..

Zoals je ziet, een totale leek met dekens, maar ik moet ergens beginnen :+

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:45

Wesseltje schreef:
Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag. Ik wil dit jaar na 20 jaar zonder, mijn pony voor het eerst een deken op gaan doen, hij wordt ouder en ook strammer. Hij heeft een schuilstalletje, maar afgelopen winter heb ik het idee gehad, dat ik hem wellicht een plezier ga doen met een deken. Hiervoor heb ik een Bucas turnout light aangeschaft, zodat ik niet continu hoef te wisselen.

Wanneer (dus met een welke temperaturen) start je bij een ongeschoren paard met een deken? En de vraag of het voor een paard niet erg vervelend is als ze met het hoofd naar beneden staan, dat er dan een deken strak onder de hals zit. Lijkt mij zelf zo onprettig..

Met een goed passende deken heb je daar geen last van.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:49

Hi Wesseltje, het is bij de mijne een beetje afhankelijk van de weersomstandigheden. Als het rond de 10 graden is met veel wind en regen doe ik m’n paard een 0 grams regendeken op. Maar is het 7 graden en droog met zon staat ie gewoon bloot. Pas als t dan ook ‘s nachts onder de 5 graden zakt houdt ie m op. Maar goed, die van mij kan binnen staan als ie wil en is een stuk jonger dan de jouwe dus kijk goed naar je paard. De mijne heeft overigens geen last van de sluiting maar een goede pasvorm is natuurlijk wel belangrijk en dat kan per paard/deken verschillen

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:58

Wesseltje schreef:

Hier zo'n zelfde situatie (oudere merrie, ook ongeschoren en ook zelden een deken opgehad) en vind dat inderdaad ook wel lastig, die vraag. Ik heb veel gelezen in andere topics en ik ga in eerste instantie aanhouden dat ik onder de 10 graden en veel regen (in combinatie met veel wind) een 0 grams regendeken ga opleggen. Mochten de temperaturen onder het vriespunt komen, wil ik er een 100 grams liner onder doen. Voor de rest zoveel mogelijk in haar blootje, wanneer het kan.

Mijn paard is geen ontzettende koukleum en dit is voor nu mijn plan, maar ik laat me leiden door hoe ze er overall bijstaat en hoe warm ze onder de deken voelt. In het begin zal het vaak voelen zijn, want dit is ook nieuw voor mij. :=

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:17

Dank voor jullie advies, ik heb de Turnout light, deze schijnt voor een grote range van temperatuur geschikt te zijn. Ik denk dat ik ook veel aan het voelen kom :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:54

Misschien heeft iemand er nog wat aan, ik heb voor mijn ( nog) vrij smalle jonge warmbloed vorige week twee dekens gehaald:
Een horsegear hybrid, 8000 waterdicht en ook 8000 ademend, mooie deken
En een simpele pagony tiger

Beide prima pasvorm ook voor paarden die smaller in de schouders zijn

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:06

Afbeelding
1.5 week in gebruik en nu al gat erin pff
Iemand idee hoe ik dit kan maken?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:41

xxxmh schreef:
[ Afbeelding ]

Is dit de Amigo vliegendeken? Dat had ik vorig jaar ook. Bericht gestuurd naar de winkel waar ik hem besteld had en nieuwe opgestuurd gekregen. Was bij mij ook na een kleine week dragen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:58

Friesfanaat schreef:
xxxmh schreef:
[ Afbeelding ]

Is dit de Amigo vliegendeken? Dat had ik vorig jaar ook. Bericht gestuurd naar de winkel waar ik hem besteld had en nieuwe opgestuurd gekregen. Was bij mij ook na een kleine week dragen.

Ja heb ik gedaan maar zit geen garantie op zegt hypostore.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 08:57

Je hebt altijd garantie. Een deken hoort niet stuk te gaan na 1,5 week. Ik heb toevallig net het volledige aankoopbedrag terug gekregen van Agradi voor een Mio vliegendeken, waarvan die voering los liet en de sluiting dag 1 al scheurde.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:24

Als het gesloopt is door een ander paard of duidelijk door eigen paard heb je zelfs na uur geen garantie meer, zo zijn er nog wel wat voorbeelden. Dus dat altijd garantie klopt niet, er zijn dingen die buiten de garantie vallen.

Als je via leverancier ook een nee krijgt zou ik dit gewoon laten maken. Sterker nog, ik doe nooit iets aan zo'n klein gaatje bij een vliegendeken.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 10:34

MyWishMax schreef:
Als het gesloopt is door een ander paard of duidelijk door eigen paard heb je zelfs na uur geen garantie meer, zo zijn er nog wel wat voorbeelden. Dus dat altijd garantie klopt niet, er zijn dingen die buiten de garantie vallen.

Als je via leverancier ook een nee krijgt zou ik dit gewoon laten maken. Sterker nog, ik doe nooit iets aan zo'n klein gaatje bij een vliegendeken.

Ook dat is niet waar. Mijn paard trok de Rambo Supreme regendeken op dag 1 de sluiting kapot aan de voorkant. Ik heb dit gemeld bij hypostore zodat ze wisten dat dit deken dus niet hufterproof is zoals het wel verkocht wordt op de site. Toen kreeg ik (ondanks dat ik hier niet om had gevraagd en het mij meer om het melden ging) direct een nieuw deken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 10:52

Dan wordt het verkocht als hufterproof. Of in ieder geval heel sterk en dan mag je bepaalde dingen verwachten. Maar het blijft een feit dat niet alles onder garantie valt en je dus niet altijd daar aanspraak op kan doen.
Het moet wel een fout van het product zijn...

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:15

Stalgenoot heeft deze deken ook en ook precies dezelfde plek een gaatje.

fla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:08

Ik ben voor mijn eczeempaard op zoek naar een lichte dunne regendeken met vaste hals voor als het dalijk wat kouder en natter wordt. Dan leg ik toch liever een regendeken op met de echt natte dagen. Ik heb een amigo bravo 0 grams liggen maar vind die nog vrij dik/warm. Zoek echt een dunne deken maar wel echt waterdicht. En een vaste hals want mijn Shetlander kleed hem nog weleens uit anders . Iemand tips.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:54

Maar als 0 gram al te dik is, hoe dun zoek je het dan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:12

fla schreef:
Ik ben voor mijn eczeempaard op zoek naar een lichte dunne regendeken met vaste hals voor als het dalijk wat kouder en natter wordt. Dan leg ik toch liever een regendeken op met de echt natte dagen. Ik heb een amigo bravo 0 grams liggen maar vind die nog vrij dik/warm. Zoek echt een dunne deken maar wel echt waterdicht. En een vaste hals want mijn Shetlander kleed hem nog weleens uit anders . Iemand tips.

De amigo bravo is van vrij dikke stof gemaakt, mijn ervaring is dat de amigo hero toch wel dunner en dus minder warm is.
Of anders de bucas sunshower.