Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:42

Haha! *LOL* !

Enne m'n scheef geval had vandaag volgens vriendlief zo'n 20 horzels gevangen Ja !
Zou hij dan toch werken Hyper! ?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:52

Laatst bijgewerkt door Tanja op 21-06-08 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag quoten zonder foto!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:32

Die dazenval doet nu echt wel goed zijn werk. Haha!
Hij staat er nu een week ongeveer en er zaten er al meer dan 100 in! En op het paard waar hij bij staat hooguit 1 als ik bij hem ging kijken.
Nu gaan we er zelf 1 maken voor bij de andere paarden te zetten (want nog eens 250€ is een beetje veel) en zo te zien werken de "self-made-dazenvallen" net zo goed! Pling

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:53

Bij ons zit hij ook al vol. We hebben hem al 2 keer geleegd en toen zat hij echt bijna tot over de rand vol.

Misschien ga ik er zelf ook nog een knutselen. Hoe meer er staan hoe beter. Maar ik heb geen idee waar ik zon zwarte bal vandaan moet halen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:10

@blacklight : de echte fender kun je via internet bij een botenzaak vinden. Vorig jaar adverteerde er zelfs al eentje met dazenvalbol Haha!
Een skippybal doet het dus ook goed mits je die zwart spuit.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 22:12

En mits je hem niet superhard oppompt anders kan hij klappen. Maar iid, bij mij zitter er ook al weer heel veel in. Echter hier zijn het er zo veel dat de paarden en ik zelf er ook last van hebben nog. Er zitten er zeker 5 minstens per paard en weer runderdazen erbij. Vannochtend tijdens het longeren zat er een runderdaas op de rand bij zn koken en bijna er in. Hij kreeg hem zelf niet weg dus kwam hij bij mij voor hulp. Hij rent zo recht naar bínnen van helllup. Ik kijken en sla dat ding er van af en hij slaakte een diepe zucht.....
Het is geen doen hoor nu rijden, voor de paarden niet en voor mezelf ook niet. Heb al weer drie dikke plakaten opgelopen vannochtend. En ook de Rokale bremsendeo is niet meer afdoende met zoveel dazen. Mn weidegenootje ging nog even het bos in. Ze heeft de hele weg gegalopeerd en was zelfs even de weg kwijt tot haar pony zelf de weg terug koos en bij de wei het bos uit kwam. Was dus ook niet te doen tenzij je de hele weg heel hard gaat.....Ze is ook maar heel kort weg geweest.

Dus de nieuwste uitvinding is een dazenbarbeque ! Dat werkt geheid.

Voor de duidelijkheid dit is dus een gewone regendaas op mijn auto:

Afbeelding

En deze grote jongen voorin is de runderdaas de anderen zijn regendazen.....

Afbeelding

Ik heb me laten vertellen dat de horzels niet steken maar eieren leggen op de benen van je paard. Er zijn trouwens enorm veel verschillende soorten horzels die er ook echt allemaal heel anders uitzien. Van gewone vliegen tot die pikzwarte driehoeken met zwarte vleugels en gele patronen er op.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:18

Hier is de dazeninvasie sinds donderdag ook begonnen. Echt zoveel als andere jaren is het nog niet, maar dat zal vast nog komen. Het is dit jaar trouwens wel heel erg laat dat het begonnen is. Nu maar hopen dat ze niet ook nog eens extra lang blijven.

Ik twijfel nog of ik een dazenval in elkaar zal knutselen. Want alles wegvangen lukt toch niet.
Diegenen die dan nog overblijven kunnen ook voor flinke overlast zorgen.
En met een deken op hebben mijn paardjes het prima naar hun zin.

Wat rijden betreft, deken en masker op en dan gaat het voor de paarden prima.
Jezelf goed insmeren (en dan gaat het redelijk). Die krengen prikken dan nog door je kleren heen.

Gisteravond ging ik een eindje wandelen met een van m'n paardjes en er dook gelijk een hele zwerm op hem neer. Paardje liep lekker ontspannen door met zijn deken op en had nergens last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:21

Wat voor deken heb jij dan?
Ik heb die blauwe van harry's horse http://www.mijnalbum.nl/Foto-M4XZY68X.jpg
maar daar steken ze doorheen.
Niet allemaal natuurlijk maar wel verschillende
Gisteren eigenlijk ook niet kunnen stappen, alleen maar in beweging blijven

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:24

Hello!
Nou, ik las vanochtend ff bij en daacht: huh? bij ons is het nog niet zo erg. Maar ja, gisteren ben ik niet bij paarden geweest en idd in 1 dag tijd kan veel veranderen Huilen ... Vriendlief was vanochtend wel al zo slim geweest om Un in te pakken maar na 30 min. bossen hield hij het voor gezien.
Dus dat wordt weer dorp-rijden Slapen ..
Hier is ons vliegendek + vliegennek:
Afbeelding
Deze is vn fleece op paardenrug en daar steken ze echt niet doorheen. Is wel warmer natuurlijk maar ja, warm is het toch Haha! !

Mijn val was ook goed bezig en idd er zat ook een runderdaas in! Weer wat geleerd want ik wist echt niet dat er regendazen en runderdazen zijn. Dus Perrokai: Thanks to you Go jij! Go jij!
Afbeelding
Is wel grappig om te horen, al dat getik om uit die fles te komen maar helaas Extreme duivel

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:20

runningkawa schreef:
Wat voor deken heb jij dan?
Ik heb die blauwe van harry's horse http://www.mijnalbum.nl/Foto-M4XZY68X.jpg
maar daar steken ze doorheen.

Ik heb dezelfde deken en ik moet zeggen mijn paard blijft er lekker rustig onder.
Met wandelen gisteren had hij trouwens zijn Bucas weidevliegendeken op.
Ik snap ook niet dat ze daar niet door heen steken, want dat is een heel dunne deken.
Mijn andere paard heeft een Rambo sweet itch hoody op. Die is wel van dikker materiaal.
Maar beide hebben ze absoluut geen last van de dazen.
Alleen hun benen smeer ik in met antidazen spul.

Vanmiddag liepen ze allebei lekker rustig te grazen en zeker na een regenbui krioelde het van de dazen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:43

Het was hier weer een dazeninvasie vandaag. Ik heb nog geprobeerd een filmpje te maken van de dazen rond mn auto maar dat is te vaag helaas. Je zou bijna niet durven uitstappen.
Er zit weer een laag dazen in van zo'n 7 cm en nog tientallen in de fuik. Voor het goede kan ik pas om negen uur s'avonds naar de wei. In het midden als het waait gaat het wel, als ik naar de bosrand loop dan hebben ze me gelijk in de gaten, dan stoei ik met een stuk of tien dazen....Paarden hebben volgens mij zo goed als heel de dag in de stal gestaan aan de mest te oordelen. Ze staan sinds een uur pas buiten.....
Ook nog weer vier teken van de belg gehaald en 1 van de pony. Er zat er nog 1 weer op zn ballen, die kreeg ik niet te pakken nu want hij was nog te onrustig door de dazen. Op de koker en de ballen zitten bij beiden trouwens kleine zwart vliegjes heel vast er op, die zuigen volgens mij ook bloed. Als ik ze er af veeg vallen ze dood neer en er komen niet gelijk nieuwe. Wat zijn dat ? Of zal ik er eens een foto van maken of is dat niet gepast.... haha Haha!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:23

*meld zich hier ook weer*

Knutselval 1 staat sinds vanmiddag en na 10 seconden vlogen er al ik weet niet hoeveel in. Clown

Ga deze week maar even echt aan het werk en nummer 2,3 en 4 helemaal repareren.
Joris staat al twee maand onder een rambo Buzz-off. Maar heeft nog erg veel steekbulten bij zijn hals. Verdrietig

Weet iemand of de zilverkleurige dekens van IR nog te koop zijn?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:03

Ja, het is helaas echt weer begonnen.
Ik heb nog even een vraagje: Op wat voor plek staan jullie vallen? Die van mij staat nl. op een open stuk waar veel wind komt. Hij staat wel in de volle zon.

We hebben verder (nog?) geen last van kleine koker-etende vliegjes! Ik hoop ook dat ze wegblijven hier Haha! ! Bij ons hebben de paarden wel bijna allemaal ontstoken ogen door de vliegeninvasie.

Kaatje77: wat zijn dat voor dekens?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:22

Afbeelding
Met masker uiteraard. Vork
Beetje een stout paard, maar het gaat om de deken:
Afbeelding

De IR dekens zijn van UV-werend materiaal en naar mijn mening beter dan de Buzz-off, maar wel met een kortere hals.
Deze deken heb ik 5 jaar in gebruik gehad.
Foto van vorig jaar:
Afbeelding
Pony erachter heeft een Weather Beeta opsoft mesh combo
Hier kun je echt zien dat de hals veels te kort is
Afbeelding
en
Afbeelding

De laatste 3 foto's zijn de deken van IR (= Imperial Riding)
staan ook niet meer op de site. Verdrietig

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:09

kaatje77 schreef:

Knutselval 1 staat sinds vanmiddag en na 10 seconden vlogen er al ik weet niet hoeveel in. Clown

Joris staat al twee maand onder een rambo Buzz-off. Maar heeft nog erg veel steekbulten bij zijn hals. Verdrietig

ff gegoogleld. Volgens mij staan ze nog op www.equiplaza.nl en ze worden ook op marktplaats verkocht.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:13

branki je hebt nu mooi vergelijkingsmateriaal. Welke deken bevalt je beter de bucas vliegendeken of de Rambo? Haha!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:13

Ik was trouwens dit jaar een onderdeel van mijn dazenval kwijt. Ik heb contact met de fabrikant opgenomen en die zei, dat de nieuwe dazenvallen veranderd zijn. Waren die voorheen met grondanker, nu moet er een buis in de grond geslagen worden. de dazenval staat hierdoor iets meer boven de grond. Uit onderzoek zou zijn gebleken dat de dazenval bij 50 cm boven de grond de meeste dazen vangt. Ik denk dat hij hiermee de onderkant vn de bal bedoelt.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:58

Nikka schreef:
kaatje77 schreef:

ff gegoogleld. Volgens mij staan ze nog op http://www.equiplaza.nl en ze worden ook op marktplaats verkocht.

Bedankt voor je moeite.
Die op equiplaza is een ander model, niet zo goed als diegene op de foto's en via mp ben ik niks tegengekomen.
Maar ik blijf door zoeken. Vork
Ben trouwens erg tevreden over de Bucas Buzz-off de hals is gewoon perfect.
Was bang dat ie te klein was, mijn paard heeft zo'n gespierde nek, maar hij past echt perfect. Ja

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:04

Dinopino schreef:
branki je hebt nu mooi vergelijkingsmateriaal. Welke deken bevalt je beter de bucas vliegendeken of de Rambo? Haha!

Weet ik eigenlijk niet zo goed welke het beste bevalt. Ze hebben allebei hun voors en tegens.

De bucas is dunner en van soepeler materiaal. Ik heb het idee dat die eerder droog is na regen.
Hoewel er laatst een buitje is gevallen en toen leek het dat de Rambo eerder droog was.

De rambo is echt een top deken. Wel erg veel gespen om dicht te doen, maar hij sluit dan ook overal heel mooi. De buik is goed bedekt, net als de hals. Er zit een heel lange staartflap aan, die met een elastiek om de staart heen zit. En dat is ideaal. Branco heeft een echte arabierenstaart, die hij heel hoog draagt. Daardoor schuurt hij altijd de staart aan de bovenkant kaal door de staartflappen. Bij deze dus niet.
De hals is mooi lang. Ook al gaan de oren uit de ooruitsparingen, dan nog zakt de hals niet af, maar blijft gewoon mooi op zijn plaats. De gespen zijn niet van plastic en lijken sterk. De buiksingels zijn in lengte verstelbaar. De deken heeft geen bilkoorden, maar een riem achter de achterbenen langs.
Hij blijft ook bij rollen prima zitten.
Door het dikkere materiaal, lijkt me niet dat dazen er doorheen kunnen prikken. Maar bij de Bucas heb ik ook nooit gemerkt dat ze er doorheen prikten, ondanks dat het zulk dun materiaal is.
Nadeel van deze deken is dat je hem aan de voorkant niet in breedte kunt verstellen. Branco heeft een korte rug. Voor zijn rug heeft hij een maat 175 nodig en voor zijn borst zou hij eigenlijk 185 moeten hebben. Aan de voorkant zit een ring waar je de sluiting aan vast knipt. Daar heb ik nog een extra ring tussen gezet, zodat hij iets wijder is. Maar echt perfect passen doet hij daar niet.

En dan de Bucas. Ook een heel goede deken. En ondanks dan ze er niet sterk uitzien, heb ik er eentje toch heel wat jaren gebruikt. Rollen kunnen ze prima hebben, alleen zijn ze niet bestand tegen paardentanden. Voordeel van het dunne materiaal is wel dat je hem zelf met de naaimachine heel makkelijk kunt repareren.
De gespen zijn van kunststof, maar ze zijn bij mij nooit kapot gegaan. De buikflap van de Bucas is wat kleiner en sluit wat minder mooi dan de Rambo. Ook is het een losse flap en bij de Rambo is het een geheel.
De hals van de Bucas is ook mooi lang en blijft ook redelijk goed zitten als het riempje van de oren afschiet. Deze deken heeft bilkoorden en een kleinere staartflap dan de rambo (wat ik wel een nadeel vind).
Qua pasvorm weer hetzelfde als bij de Rambo, voorkant te smal. Bij het oude model Bucas had ik er een tussenstukje tussen zitten van mijn Bucas regendeken, waardoor hij goed paste. Bij het nieuwe model hebben ze er al standaard een tussenstukje tussen zitten, maar dan is hij voor Branco nog niet breed genoeg en het is bij dit model niet mogelijk om er nog eens een los tussenstukje tussen te zetten.

Beide dekens zijn van goede kwaliteit en als ik er een bij moest kopen, zou de keuze best moeilijk zijn. Uiteindelijk denk ik dat ik toch voor de Rambo zou kiezen, omdat die net wat beter de buik bedekt.
Maar ik weet nog steeds niet hoe het met regen zal gaan (het heeft hier al in geen weken geregend) en dan denk ik toch dat de Bucas er beter uitkomt.

En nu weet je dus nog niet welke het beste bevalt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:03

Haha! Bedankt voor je uitvoerige verslag. Inderdaad nu weet ik het nog niet. Op het moment liggen bij mij thuis 4 totaal vernielde bucas dekens. Ze hebben slechts 1 seizoen niet eens kunnen volmaken.
Wanneer de rambo veel steviger is kan ik misschien beter daar in investeren. Bloos

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 16:23

Wacht even hoor, de bal moet 50 cm boven de grond hangen of moet hij nog 50 cm hoger hangen dan hij al hing ?
Ik zie in groningen de ballen volgens mij veel te hoog hangen wel meer dan 1,5 hoog.´En dat terwijl er gezegd wordt dat de aanvliegroute niet hoger is dan een meter...... Mijne hangt nu 50 cm boven de grond en hij vangt echt heel veel voor een nepper....

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:08

Die dazenval mag nog zo zijn best doen, ik wordt nog steeds gek van die beesten..
Ik kan gewoon niet meer rijden want we worden allebei helemaal gek. Boos! Binnenkort maar weer eens Atex daasspray kopen maar ik wordt er zo misselijk van en aangezien ik een schimmel heb ... jaa dan heb ik na gebruik van die spray een bonte.. Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:14

Of een uitrij-vliegendeken aanschaffen.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:35

DubbelDun schreef:
Of een uitrij-vliegendeken aanschaffen.

Inderdaad, meest effectieve oplossing. En ook nog eens goedkoop.
Ik geloof dat mijn deken iets van 30 euro kostte. Daar heb je hooguit 2 bussen Atex o.i.d. voor en die zijn zo leeg.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:38

Dinopino schreef:
Haha! Bedankt voor je uitvoerige verslag. Inderdaad nu weet ik het nog niet. Op het moment liggen bij mij thuis 4 totaal vernielde bucas dekens. Ze hebben slechts 1 seizoen niet eens kunnen volmaken.
Wanneer de rambo veel steviger is kan ik misschien beter daar in investeren. Bloos

Zijn jouw paarden zulke slopers dan? Ik heb mijn oude Bucas toch zeker 3 of 4 jaar gehad en misschien wel langer. De andere is nu aan zijn 2e seizoen begonnen en zie er nog als nieuw uit.
Ik heb ze trouwens niet op stal op (schuren), maar alleen buiten.
Soms zijn de paardjes wel eens een beetje baldadig en hapt de ene naar de andere. En als hij dan toevallig een stukje deken te pakken heeft, kan dat wel eens een scheur opleveren.
De rambo is inderdaal veel steviger dan de Bucas, dus misschien het proberen waard.
Misschien heeft iemand bij jou in de buurt een Rambo, dan kun je eens kijken.
Mocht je in de buurt van de Achterhoek of Salland wonen, kun je altijd bij mij een keer komen kijken.