deken vraagje: hoeveel gram hebben jullie er nu op ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Re: deken vraagje: hoeveel gram hebben jullie er nu op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:57

karoliena schreef:
Jeetje zeg en die van mij staat geschoren 24/7 buiten met maar 300 gram

Lijkt me lekker koud!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:58

Waarom? Als die pony het gewend is.

Mijne blijft onder 500 grams staan, geschoren.. Zie nóg een deken eronder niet echt zitten . Kijk straks wel of ze het koud heeft.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:00

Groeit de haar weer lekker snel aan Haha!

niet dat mijne nog zo weinig haar heeft hoor. hihi. Haha!

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:09

*Vraagje; De mijne is in Novermber geschoren, vanaf toen heeft hij al een 370grams deken op en daaronder een onderdeken van 200gram. Hij heeft het wel lekker warm, dus heeft hij er vannacht ook niet een bij onder gekregen. Nu wordt hij a.s. maandag weer geschoren, dan gaat het helemaal niet meer vriezen! Wat zal ik er dan bij doen, een zomerdekentje?
*Hij staat wel op stal!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:14

Als hij het gewoon lekker warm heeft zo laten, en anders een dunne deken onder doen van 100 of 150 gram.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:17

Gisteren op allebei mijn merries een 300 grams deken gelegd. Tot dan toe 150 grams opgehad.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:59

De mijne zou normaal gesproken nou een 640 grams eronder liggen Ja

340 outdoorregendeken en 300 gram anky staldeken

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:08

ik ben gewoon sprakeloos over de hoeveelheid grams wat er op sommige paarden ligt Lips are sealed

ik vraag me echt af of dat wel nodig is Clown

de mijne is geschoren,we hebben alleen een buitenbak,en staat met 400gr en is daar lekker warm onder Pling
ik was steeds bang dat er ,toen het nog niet vroor, teveel op lag Cool
maar wat ik hier allemaal lees,vind ik mijn pony bijna zielig met zo weinig gram Sigaar

en ik wil ook maar 1 deken erop ,want meer dekens zit niet lekker ,dat gaat schuiven. Clown

waarom hebben jullie zoveel dekens op jullie paarden????
----------------------------------------------------------

daar ben ik nou echt benieuwd naar!

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:11

Omdat ik geen dikkere deken heb dan 400 grams.
En sommige zijn niet waterdicht, dus doe ik er een regendeken over.
Ze heeft er geen last van, dat het er meer zijn. Is alleen lastiger voor mij, omdat het meer werk is Clown

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:55

Paard is geschoren. 450 grams bucas all in one deken. Staat op stal.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:04

De mijne staat sinds december onder een 300gr. regendeken (ongeschoren). Daarvoor had ze sinds oktober een 0gr. regendeken met een zomerdekentje eronder op. Ze staat elke dag een paar uurtjes in de wei en voor de rest binnen.
Lady is één van die paarden die juist een dek op moet hebben omdat ze juist geen haar krijgt (en het dus te koud heeft in de winter).

Wat Mirgino volgens mij meer bedoelt, is waarom iedereen zoveel 'grammen' op z'n paard heeft liggen.

Maar ook ik zit met verbazing en soms met m'n mond open hier in dit topic te lezen. Lips are sealed Ik vraag me af of de meerderheid van de paarden het echt wel nodig hebben om zoveel grammen (>500gr.) op zich te hebben liggen en of het uberhaupt gezond is om de huid/haar met zo'n laag af te dekken. Als je er dan al zoveel grammen op wilt gooien, koop dan gewoon 1 dikke (en eventueel nog 1 dunnere). De dekens mogen dan wel ademend zijn, maar je moet je wel bedenken dat het ademend vermogen van het onderste dek (vd 3 ofzo) er echt niet erop vooruit gaat.

Maar dat is iets anders, wat er bij mij echt helemaal niet in kan: is dat de paarden zoveel grammen op hebben ... terwijl de meesten ook nog gewoon binnen staan Verward
Of er moet iets verschrikkelijk mis zijn met de stallen waarin de paarden staan, heerst er zo'n dramatische tocht ofzo? Bij ons in de stallen wordt het, als het vriest, echt niet kouder dan een graad of 4. Een week geleden, toen was het 10 graden overdag, was het bij ons in de stallen vrijwel even warm als buiten.

Onze pensiongasten verkijken zich er soms ook erg op, hoe warm hun paard het eigenlijk heeft. Er wordt een dek(ens) en halsstukken op gegooid als het kouder wordt (beter: als wij het kouder vinden), dan komen ze de volgende dag weer en staat hun paard variërend van licht tot zwaar te zweten. Kan er weer wat 'grammen' af. Is het nog te warm. Uiteindelijk komen ze weer op het 'vorige' dek uit. Het gaat hier om geschoren en ongeschoren paarden.

Begrijp me niet verkeerd. Dit is totaal niet aanvallend bedoelt. Maar ik wou gewoon mijn mening hierover ook kwijt .. ieder zijn mening toch Knipoog
Ik wil er ook heel vaak maar meer op gooien (want ja, mijn paard is een ware koukleum), maar dan bedenk ik me later waarmee ik in vredesnaam mee bezig ben. Dan ga ik eerst maar bij m'n paard kijken of zij het werkelijk wel koud heeft of dat ik het gewoon koud heb!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:37

Haha! ik bedoel idd de grammen Haha!

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:42

Ik ben het met Lappie en Mirgino eens sommige hebben 900 gram op vind ik ook erg veel, wat als het echt gaat vriezen?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:57

ik heb een staldeken van 550 grams opliggen (lijkt meer op 300) en voor buiten op de weide een 400 grams..

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:09

wilde vandaag mij 150 deken vervangen door een 240 gr (paard staat dat en nacht buiten, nu onder 150 + 300 gr, maar ze had het nog niet eens koud, dus de 150 zit er nog lekker onder.

staat nu dus nog met 450, geschoren dag en nacht buiten en zeker niet koud

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:13

De mijne staat in een buitenstal en niet geschoren en heeft een dekentje van 200 gram op. Zijn stal is binnen echt goed warm dus je voelt wel een verschil met buiten. Als ik hem nu buiten zet, moet hij dan een warmer deken? (dus gewoon door de dag buiten als het weer niet te slecht is)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:32

Mijne hebben een stoere dkeen Haha!

Afbeelding

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:44

En ik lees ook even mee met inmiddels half open mond. Mijn paard staat onder een 300 grams deken..overdag buiten en 's nachts in een buitenstal.. Ook ik rij er serieus mee en ook wedstrijden. Dan vraag ik me dus ook af..waarom zou je nou bijv. 800 gram op een paard gooien? Wat als het straks -10 is? Ligt er dan 2000 gram op ofzo? Dat vind ik dus gewoon niet paardvriendelijk..paarden zijn geen mensen!

Die zijn stoer horsewisper!!! Haha!

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:46

Steffie89 schreef:
De mijne zou normaal gesproken nou een 640 grams eronder liggen Ja

340 outdoorregendeken en 300 gram anky staldeken

Die van mij staat ook ongeveer onder zoiets (300 + 360). Als het nog kouder wordt gaat er een 200 grams bij, zielig he? Whoosh!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:54

Snap het ook echt niet al die grammen. In stal bij ons wordt het al niet veel kouder dan een graad of 8 (of soms misschien 5 of 6), dus vorig jaar stond ze geschoren en wel 's nacht alleen onder een staldeken van 150 gram (of minder, want hij was wat dun geworden) en had het nooit koud. Overdag als ze naar buiten gingen, ging daar dan nog een 150 grams winterdeken overheen en écht ze had het wederom nooit koud (ook met vorst midden in de winter). Dit jaar wilden de staleigenaren 's morgens geen dekens meer opdoen en toen heb ik die dekens vervangen door een Bucas Smartex all in one (geloof 370 gram, kan ook 470 gram zijn). Die kan van -20 tot + 12 dus dat is altijd goed Haha! Ze staat er al onder sinds oktober en meer krijgt ze ook niet op tot het weer warm genoeg wordt voor alleen haar regendek (zal wel april/mei zijn). Zodra de temperatuur weer rond de 12 graden wordt 's nachts gaat alles gewoon lekker af. Paarden voelen zich het prettigst bij een temperatuur van een graad of 8, warmer hoeven ze het dus in feite niet te hebben...

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:01

Mijn idee is dat mensen denken dat paarden mensenideeen hebben..maar dat is echt niet zo Haha!.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:19

mijn ongeschoren paard staat sinds gisteravond (dus sinds de vorst) met 360 + een onderdeken van 200 gram. de 360 had ze al op.
ze staat de hele dag op het land en dan vind ik het met deze temperaturen toch echt te koud om haar onder dezelfde deken te laten als bij 10 graden

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:24

Mijn paard staat onder zoveel gram in een binnenbox. Haha!

als je simon na het scheren niet zo warm inpakt kan je met 3 weken weer scheren. Vindt het onzinnig om
3x te gaan scheren als ik hem ook gewoon warm in kan pakken en zo het haar tegen gaan.

Ook krijgt hij anders van die hele lelijke lange haren onder zijn kaak, buik en bij zijn billen. Nu blijft hij
lekker strak in het pak.

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:30

De mijne staan allebij onder een 200 gr deken waterdicht. Bij Summer is dag en nacht haar deur open en kan ze ook naar buiten de paddock in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:33

Ook ik lees met verbazing over 800 of 900 gram op een paard...Jemig wat een hoeveelheid!
Mijn beide paarden staan de hele dag buiten en 's nachts op stal. Ze staan beiden nog onder,schrik niet, een ongevoerd regendekentje... En nee ze hebben het niet koud, dat hou ik scherp in de gaten en nee, t zijn geen beertjes, gewoon een mooi iets dikker vachtje, maar zeker geen dikke vacht en ook zeker geen vacht waarin ze snel gaan zweten tijdens t werk. Dat dit uitzonderingen zijn snap ik, maar meer dan 500 gram (zelfs dat vind ik al veel) snap ik echt gewoon niet...een enkeling okee, maar zoveel paarden met zoveel gram op...phoe! Da's t andere uiterste! Maar goed, ieder heeft t beste met zijn/haar paard voor, dus no offence! Haha!