Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evy

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:35

Bedankt voor je reactie

Hier staat een plaatje hoe hoog het hoogmodel is
http://www.whoa.nl/scheren.htm

Het probleem is dat we ook geen staldekens hebben, wel een wollenzweetdeken, maar dat is niet warm genoeg denk ik.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:38

licht er ook aan in wat voorn stal die staat maar ik zaloiezo een deken op doen ook al staat ie dag en nacht op staL
je haalt wel zijn warmte weg daar moet je ook wat voor terug geven

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:18

Ik wil mijn fjord Vuran gaan scheren. Maar mijn vraag is: Het hoofd ook scheren, of niet? De benen wil ik iig niet scheren, maar tot hoe ver moet ik dan wel scheren?

ff foto van Vuran (nog in de zomer):
Afbeelding

en eentje van zijn vacht nu:
Afbeelding

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:19

ik heb tot net boven de knieuwe geschoren en de rest laten zitten
hoofdje heb ik niet geschoren wil alleen de onder kant nog doen

joske_vuran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:32

Heb je een foto?

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:44

ja hoor
Afbeelding

ik heb hem dus in een soort deken model geschoren

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:46

Dan stel ik mijn vraag gewoon nog een keer
Waarvoor dient spiritus en wat kun je nog meer doen als je paard helemaal geschoren is behalve wassen/spiritus en schapenwol?

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:48

wat ik altijd doe is een baby doekje over het geschoren gedeelte halen voor de kriebels en de glans

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:34

Ik vraag me weleens af, wat voor nut zo'n dekenmodel nou eigenlijk heeft. Want dan laat je het bovenste zitten, terwijl de mijne echt veel zweet in zijn hals bovenop, onder zijn dek, zijn buik, billen en op zijn hoofd van het hoofdstel, wat je dus met een dekenmodel laat zitten. Dat zou voor mij totaal geen nut hebben. Ik heb een hele hoop dekens, dus koud krijgt hij het niet.
Ik heb echt elk haartje geschoren, behalve staart en manen uiteraard
Vind hem een stuk stoerder

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:46

Wie wil mijn kwpn'er scheren? Tegen vergoeding..

Omgeving stadskanaal.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:08

Zo, ik heb eigenlijk ook wel een vraagje. Ik wil mijn paard ook gaan scheren omdat als we echt hard trainen ze helemaal doorweekt is en ze heeft nog wel eens last van wat kuchen (niet door stof of wat dan ook). Ik heb nu twee echte dekens (en een uitrijd deken en een fleece deken). De ene is een regendeken van 200 gr en de andere een ontzettend zware deken die gevoerd is met wol (ik heb geen idee hoeveel grams die kan zijn, iemand een idee?) Ga ik het hiermee de winter door redden? Ze staat in een binnenstal welke bij erge vrieskou helemaal afgesloten kan worden, dus echt extreme kou kan niet echt haar stal in. Ze staat wel iedere dag buiten, in de polder...

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:44

Carolien word zaterdag helemaal geschoren, alleen d'r benen niet en d'r hoofd misschien als ze rustig is.
Ik doe voor de zekerheid wel dat seladin(ofzo?), omdat ze in een andere omgeving word geschoren. Maar waar kan je dat kopen en wat kost dat?

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:37

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:58

hoi ik heb even een vraag hoe krijgen jullie al dat haar tussen en achter de voorbenen weg?

joske_vuran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:05

Ik heb nog een vraag: Waarom zou het nodig zijn het hoofd te niet te scheren?

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:13

Mijn paard is geschorren, we hebben hem helemaal gedaan behalve zijn benen. Ik heb na het scheren een zachte borstel over hem heen gehaald en hij glimt als de beste. ik was hem ook niet dat vind ik niet nodig.

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:17

minnie_muis schreef:
hoi ik heb even een vraag hoe krijgen jullie al dat haar tussen en achter de voorbenen weg?

wij hebben het haar tussen de voorbenen weg geschorren door zijn voorbenen om de beurt even op te tillen zodat de huid strak stond.

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:39

hej allemaal
Ik rij normaal 4 maal per week , in vakantie elke dag ( als het mogelijk is natuurlijk ) en in de winter ga ik een 4tal wedstrijden doen .
Dan is het toch handig dat ik hem scheer niet ?

oja hij heeft ook een hele dikke vacht

lynn

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:28

Ik heb bij mijn paard het hoofd niet laten scheren omdat hij dan helemaal flipte. En omdat ik het niet zo mooi vind tenminste niet bij mijn paard omdat het kleurverschil zo groot is.

Afbeelding

@Rytir Mijn paard staat buiten daarom zijn de benen niet geschoren, scheer je de benen word het lichaam gauwer koud (als de benen koud zijn trekt het door) Hij staat nu met een 150 gr 24/7 buiten en heeft het heel warm. Word het kouder krijgt hij 370 op.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:48

Heey,

M'n verzorgpony is gister geschoren... Ik ben er niet bijgeweest ofzo maar ik vind het niet nodig dat hij geschoren is... maargoed.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

xxx

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:51

sorry dat ik het zeg maar ik vind 150 grams wel weinig voor een geschoren paard dat 24/7 buiten staat

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:12

Het ene paard is het andere niet. Mijn haflinger word binnenkort ook geschoren. Helemaal of hoog-streepmodel (buik en benen zowieso niet). Hij krijgt dan een ongevoerde of heel dungevoerde regendeken op. En hij heeft het dan niet koud.

Hij staat nu ook nog 24/7 buiten en as het een relatief droge herfst/winter wordt blijft dat ook zo. Alleen als het echt te nat wordt komen ze naar binnen, maar dan ook echt alleen 's nachts.

Ik vind juist nu al 700 gram oid opleggen veel en veel te veel. Wat moet je van de winter dan doen. Het dubbele.

Ik ben van mening dat er eerder teveel op een paard wordt gelegd als te weinig. Al is ieder paard natuurlijk anders.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:18

Ik vindt gewoon dat als je een paard scheert en dus zijn vacht afneemt dat je er wel wat voor terug moet geven. En een dunne of ongevoerde deken vindt ik dan niet genoeg.

Iemand die niet met dekens wil werken of maar 1 deken op wil doen kan beter niet scheren of alleen een streep eruit halen voor het erge zweten.

Als je scheert weet je dat er meer werk aan zit en ik zie bij ons op de manege te veel mensen die scheren omdat het paard zo zweet en vervolgens leggen ze hem 1 deken op en vinden het raar dat ze binnen een maand weer moeten scheren.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:19

[quote="Freggel"]Het ene paard is het andere niet. Mijn haflinger word binnenkort ook geschoren. Helemaal of hoog-streepmodel (buik en benen zowieso niet). Hij krijgt dan een ongevoerde of heel dungevoerde regendeken op. En hij heeft het dan niet koud.

Niet aanvallen bedoeld maar hoe weet je nu of hij het dan niet koud heeft. Kan je nu nog niets van zeggen of wel.?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:22

simongek schreef:
Freggel schreef:
Het ene paard is het andere niet. Mijn haflinger word binnenkort ook geschoren. Helemaal of hoog-streepmodel (buik en benen zowieso niet). Hij krijgt dan een ongevoerde of heel dungevoerde regendeken op. En hij heeft het dan niet koud.

Niet aanvallen bedoeld maar hoe weet je nu of hij het dan niet koud heeft. Kan je nu nog niets van zeggen of wel.?

Ervaring .

Natuurlijk moet je het gewoon constant in de gaten houden of je paard het nog wel warm genoeg heeft of niet. Maar ondanks dat je een paard zijn vacht weghaalt hoeft nog niet te zeggen dat je er gelijk hele dikke dekens op moet gooien.

Paarden zijn ook geschoren heel goed in staat om zichzelf op temperatuur te houden. Het interne kachtje moet wel wat hoger gestookt worden, maar dat is met veel ruwvoer gewoon op te lossen.

Vooral regen en vocht zijn boosdoeners vandaar de regendeken.

Bovendien scheelt het dat mijn knollie nog wel wat spekjes over heeft.

Maar dan nog het ene paard is het andere niet, en voor ieder probleem 10 oplossingen. Doe waar jij en je paard je prettig bij voelt dan is het toch goed.