[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:58

Nou schokkend is niet echt het juiste woord, ik was meer verbaasd, geen van de paarden bij ons op stal en die ik verder uit de buurt ken zit al dik in het haar op dit moment, dus vandaar...

Dat is ze ruien zo gauw de dagen korter worden is bekend, hier zijn ze ook al even in de rui, en met een paar weken zullen ze vast en zeker ook dik in het haar zitten helaas... :+

smurffie

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:20

Mijn shet heeft echt al wintervacht. De andere 2 zijn nog niet echt begonnen gelukkig. Dekens doen best veel :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:14

zoutvaatje schreef:
Loopt ie nog buiten op dit moment Eline? Dan zou je zo'n soort landdeken kunnen overwegen.

Ja, ze staat 24/7 buiten tot het echt winter wordt en dan gaat ze ' snachts op stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:29

Ik kom ook even langs met een dekenvraagje ...

Zijn er ook mensen die puur & alleen een ongevoerde regendeken opgooien heel de winter? Of werkt iedereen met het opbouwen van grammen en zit daar een reden achter? Ik weet dat ze minder vacht aanmaken als er een x aantal grams deken op ligt, maar kunnen ze wel gewoon hun vacht maken bij een ongevoerde deken?

Die van mij krijgt een deken op eigenlijk puur voor de regen & wind (en koude). Blijkt een slechte achterhand te hebben (vermoedelijk artrose in knieen & misschien ook spronggewricht, maar vanwege leeftijd en dat hij toch zowat niks doet geen foto's laten maken) en ik merk aan zijn humeur dat hem dit wel goed doet. Maar nu zat ik dit jaar te denken om niet te gaan zitten opbouwen, en gewoon die ongevoerde als een laagje bescherming en hem verder gewoon alles zelf te laten regelen.

Kan dit op die manier? Of doe ik dan meer kwaad dan goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:37

Ongevoerd zorgt er dan voor dat ze het juist koud gaan krijgen. dan kan je beter een 100 grams opleggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:39

bij ons op stal zijn er wel mensen die de paarden alleen een ongevoerde of fleecegevoerde deken op hebben in de winter

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:52

Leuk topic om te lezen wat andere mensen doen met dit beroerde weer. Mijn paard staat onder een 0 grams regendeken met hals momenteel. Ze staat 24/7 buiten, maar daar zal snel verandering in komen. Ze is overigens nog niet begonnen met verharen en ook nog strak in het vel, alhoewel... Laatst stond ze naakt in de regen en toen ze opgedroogd was had ze toch een donslaagje. ^)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:57

Hier alle dekens nu compleet, laatste liners (mooi goedkoop) gisteren binnen gekregen en alles aan het checken, evt wassen, aanpassen met liner ringen en de waterdichte dekens nog een keer extra aan het insprayen met inpregneer spray.. hoop dat het nog lang duurt, maar ik ben klaar voor de herfst en de winter! Als het straks weer wat mooier weer is zal ik de 0 grams regendeken met hals ook behandelen die hij nu op heeft met deze regen en dan is alles weer strak voor komende tijd.. heerlijk alles schoon en ready to go in de kast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:03

@ Yvank_ : Maar als je 100 grams oplegt gaan ze minder vacht aanmaken ... Komt het dan niet gewoon op hetzelfde neer als ongevoerd waar ze meer vacht onder kunnen maken? Of werkt dat zo niet?

@ Nouvel : en weet jij of die paarden gewoon hun normale vacht aanmaken?
Want het idee is eigenlijk dat hij gewoon zijn vacht kan maken, maar wel een extra beschermlaagje heeft voor regen & wind (al staat hij dan wel veel in de schuilstal, dus hij weet het zelf ook wel ;) ).

Zit overigens ook nog te twijfelen om het zo te houden zoals het nu is, of toch voor een (ongevoerde) deken met hals te gaan. Hals moest ik toch maar eens bekijken voor deze winter omdat zijn nek ook niet 100% zou zijn ... Maar heb niet het idee dat hij daar echt last van heeft, of toch anders als bij die achterhand..

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:14

Onder een ongevoerde deken gaan ze het koud krijgen, ze kunnen de vacht namelijk niet opzetten maar een 0 grams deken geeft ook geen warmte. Ik ben van mening dat je of je paard helemaal zonder deken moet laten of '100%' met dekens moet werken, niet half half maar een dekentje opgooien.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:25

sabine, ja die hebben een normale wintervacht, ik zie ook niet dat ze het heel koud hebben ofzo.

het zou mijn keuze niet heel snel zijn, maar ieder op z'n eigen manier.

ik zou zelf als je niet te dik in de dekens wilt dan toch voor licht gevoerd gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:33

Nu, ik kan wel gewoon de hele rimram gaan doen natuurlijk .. Heb ongevoerd, 150g & 300g, daar heeft hij het vorige herfst/winter/lente prima mee gedaan. Maar dan is het steeds zo kijken naar het weer & de temperatuur, proberen zoveel mogelijk te anticiperen maar toch regelmatig de staleigenaresse lastig vallen wegens onvoorziene dingen (en die doet daar totaal niet moeilijk over, maar vindt het zelf niet zo fijn ;) ). Daarom dat ik dat eens wilde bekijken, omdat ik eerder dacht gelezen te hebben dat sommige paarden puur een deken op hebben tegen de regen en zo hun wintervacht nog kunnen maken (maar misschien niet gebruiken neen, en dan schiet het ook niet op natuurlijk..)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:47

MoniekV schreef:
Onder een ongevoerde deken gaan ze het koud krijgen, ze kunnen de vacht namelijk niet opzetten maar een 0 grams deken geeft ook geen warmte. Ik ben van mening dat je of je paard helemaal zonder deken moet laten of '100%' met dekens moet werken, niet half half maar een dekentje opgooien.

Dat is ook wat ik begrepen heb :j Ik heb zelf een hele stapel dekens (voor 1 paard :+ ) inclusief ongevoerde regendeken, maar die gebruik ik om die reden bijna niet.

Even advies vragen hier: mijn paard heb ik de afgelopen 3 winters steeds een deken om gehad. De eerste winter, 3 jaar geleden, kwam ze bij mij om te beleren. Had haar eerst geen deken om gedaan want ze mocht van mij nog wel een wintervacht krijgen, maar die kreeg ze niet dus toch maar een deken om gedaan :D Deze winter staat ze volledig op rust, en mag ze dus ook weer een wintervacht krijgen. Heb alleen zo'n vermoeden dat ze die weer niet gaat krijgen. Op zich gek, want als veulen, enter en twenter had ze wel een dikke wintervacht.
Toch maar een deken op doen weer? Of zal ik er nog even mee wachten tot het s'nachts gaat vriezen? Of gewoon deken af laten?

Als een deken niet hoeft doe ik het liever niet. Paard wordt er ook nogal jeukig van, en je hebt het risico op schuurplekken maar ze moet niet de hele winter kou staan lijden omdat ik geen deken om doe :P

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:38

Een vraag voor de Horseware dekens gebruikers;

Ik gebruik Rambo dekens, deze hebben een V sluiting welke extra ruimte geeft dan bv een gewone rechte sluiting. Dit past mijn merrie erg goed en zit prima! Als ik nu een Amigo bravo xl versie zou nemen. Zou dat qua halsruimte wat overeen komen?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:55

Icrack schreef:

Ik gebruik Rambo dekens, deze hebben een V sluiting welke extra ruimte geeft dan bv een gewone rechte sluiting. Dit past mijn merrie erg goed en zit prima! Als ik nu een Amigo bravo xl versie zou nemen. Zou dat qua halsruimte wat overeen komen?

Nee dat denk ik niet. De V-sluitimg zorgt namelijk voor meer ruimte bij de hals/luchtpijp terwijl de XL voor brede paarden is dus brede schouders enz.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:58

Marjo89 schreef:
Dit dacht ik ook. Ze zijn net bezig met loslaten van hun zomer jasje !

Mijne had zijn zomervacht 6 weken geleden al helemaal losgelaten en is al weken lang een wintervacht aan het kweken. Hij was er vroeger bij dan de andere paarden op stal. Niet scheren was niet echt een optie, want hij was iedere keer drijfnat na het werk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:00

Ik heb weleens de Bucas rain een winter op gehad, beest heeft het er geen moment koud onder gehad, maar had dan ook wel een flinke vacht. Die deken heeft ook geen voering op een laag fleece na.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:03

MoniekV schreef:
Icrack schreef:

Nee dat denk ik niet. De V-sluitimg zorgt namelijk voor meer ruimte bij de hals/luchtpijp terwijl de XL voor brede paarden is dus brede schouders enz.

Dat donkerbruine vermoeden had ik al :( ...jammer hoor. Ik wil er nog een reserve deken bij, maar om nu weer diep de buidel in te moeten vind ik net wat te veel van het goede.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:20

de rambo's met de rechte sluitingen voor vallen naar mijn idee ruimer op de borst dan de rambo's met de v sluiting

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:40

Ik dacht eerder aan een Rhino of Amigo als reserve :-)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:50

Citaat:
Dat donkerbruine vermoeden had ik al :( ...jammer hoor. Ik wil er nog een reserve deken bij, maar om nu weer diep de buidel in te moeten vind ik net wat te veel van het goede.

Wil je gewoon een regendeken (0grams), met v sluiting of?
Wacundo heeft ook namelijk dekens met V sluiting, kan je anders de site wel geven? :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:50

met een amigo hero ben je dan het voordeligst uit als reserve deken, of wil je met ringen voor liners?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:54

Nies_ schreef:
Ik heb weleens de Bucas rain een winter op gehad, beest heeft het er geen moment koud onder gehad, maar had dan ook wel een flinke vacht. Die deken heeft ook geen voering op een laag fleece na.

Maar die heeft wel een goede fleece voering :P

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:03

er zijn ook zat paarden die het prima doen een hele winter onder fleece gevoerd of 100 grams, dat geeft nog net een beetje extra warmte op de vacht, en ze blijven droog en uit de wind, dat scheelt ook al een stuk.
ga je scheren moet je natuurlijk dikker qua dekens gaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:18

MoniekV schreef:
Nies_ schreef:

Maar die heeft wel een goede fleece voering :P

Psies.