[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yinthee
Amadeus <3

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:10

Daarbij, je hoeft je shetlander toch niet helemaal op zijn kortst te scheren?
Je kan - als je machine instelbaar is - ook een cm of wat laten zitten ipv echt 'tot op de huid' te scheren. En als hij niet instelbaar is dan scheer je met de haren mee en dan blijft er ook nog wat meer zitten.
Dan zit ze in ieder geval niet meer zo extreem dik in haar vacht en heeft ze het minder warm..

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:13

Yinthee schreef:
Daarbij, je hoeft je shetlander toch niet helemaal op zijn kortst te scheren?
Je kan - als je machine instelbaar is - ook een cm of wat laten zitten ipv echt 'tot op de huid' te scheren. En als hij niet instelbaar is dan scheer je met de haren mee en dan blijft er ook nog wat meer zitten.
Dan zit ze in ieder geval niet meer zo extreem dik in haar vacht en heeft ze het minder warm..

Ik ga haar laten scheren door iemand omdat ik zelf geen scheermachine heb en het helemaal niet kan. Ik zal het er zeker over hebben

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:40

Hier ben ik weer met een vraag.
Dus shet word geschoren, dat is geregeld. Enkel is dit haar eerste keer en is het dus niet gewoon. Zou haar dus graag verdoven. Mijn DA haal ik er liever niet bij want hij is niet zo voor scheren en al zeker niet onder verdoving. Welke verdoving is goed? Werkt goed?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 01:05

Luca03 schreef:
Hier ben ik weer met een vraag.
Dus shet word geschoren, dat is geregeld. Enkel is dit haar eerste keer en is het dus niet gewoon. Zou haar dus graag verdoven. Mijn DA haal ik er liever niet bij want hij is niet zo voor scheren en al zeker niet onder verdoving. Welke verdoving is goed? Werkt goed?

Niet. Gewoon rustig laten wennen met een hele berg geduld, vooral niks af willen raffelen of het 'even snel doen.'

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:57

Gina kennende is ze heel snel over de zeik en dan kan je er gewoon niet meer bij komen. Ik heb liever geen gewonden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:00

Als er gewonden komen ging je te snel.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:52

Ik zou ook zeker geen verdovingsmiddelen gebruiken zonder zeker te weten of hij/zij nou echt door het lint gaat.
Bij mijn Shet ging het bij zijn lichaam prima, maar zijn hoofd was een drama, hij ging als een idioot trillen. Wat ik toen deed was zijn bovenste lipje vastpakken. Dat doen ze ook bij een Praam, maar een praam zit zo ontiegelijk strak! Dus heb ik z'n bovenste lipje vast gepakt en ging het een beetje in masseren zeg maar. Hij werd hier gelijk heel rustig van. Ik ben zelf ook niet zo van de verdovingsmiddelen, maar als het moet dan moet het, het bespaard een hoop gedoe en het zorgt ervoor dat het paard er niet zo'n slechte herinnering aan achter laat.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:43

Gina schreef:
Novito, hierbij een foto van de sterren van mijn pony. Is dit wat je bedoelt?
[ Afbeelding ]

Komt al in de buurt :D ik had net iets grotere gezien. Maar ik heb ook dus een haflinger, en het ziet er wel leuk uit!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 07:42

jesito schreef:
Hier kan me vast iemand helpen.
Ik heb een twee jaar geleden een scheerapparaat gekocht om mijn shet te scheren in het voorjaar.
Alleen nu heb ik de messen weggebracht om te slijpen maar het scheerapparaat ging niet door de vacht heen en er pakte zich steeds haren tussen de messen.
Zijn ze nu slecht geslepen of doe ik iets anders fout??

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:07

Heb je al geprobeerd om aan die knop aan de bovenkant te draaien? Ik heb ook weleens dat het scheerapparaat niet goed 'pakt', een draai aan de knop en het probleem is ineens over. Volgens mij zet je daarmee de messen strakker op elkaar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:54

Nee krijg het daarmee niet opgelost.
Voor ik de messen liet slijpen was er niks aan de hand en nu krijg ik er niks mee gedaan.
Ze lijken juist wel botter.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:46

Hmm vervelend Jesito, even teruggaan en kijken of ze ze kunnen testen waar je ze hebt laten slepen?
Morgen is mijn pony ook toe aan een scheerbeurt. Ze is al een keer in een dekenmodel geschoren maar omdat ze nu met 'r exceemdeken op staat kan ze d'r vacht totaal niet kwijt. Ik wil ook voor de eerste keer haar benen meescheren, staat wel zo netjes. Iemand misschien tips voor de benen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:43

Ik heb ze vandaag opgestuurd naar kommer biopharm, hopelijk kan ik dan weer scheren want het schiet niet op.
Ik lees al veel over dat het ene slijpen het andere niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:33

Iemand die mij kan helpen?
In december is mijn paard deels geschoren, maar hoelang kan het nog duren voordat het weer aangroeit?
Momenteel is er nog niks van aangegroeid maar vind het echt heel lelijk, ze is wel al aan het verharen maar zit zelfs te denken om haar helemaal te scheren.

Is het bij jullie paarden al aangegroeid?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:38

het valt nu uit omdat ze zomervacht maken en vanaf 21 juni (na de langste dag, als de dagen weer korter worden, gaat het weer aangroeien, dan krijgen ze weer langer haar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:43

Morrie schreef:
het valt nu uit omdat ze zomervacht maken en vanaf 21 juni (na de langste dag, als de dagen weer korter worden, gaat het weer aangroeien, dan krijgen ze weer langer haar

Hè chips, duurt nog zo lang -O-
Ga ik toch denk ik maar voor helemaal scheren, dit is geen gezicht meer namelijk.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:45

Romy1234 schreef:
Morrie schreef:

Hè chips, duurt nog zo lang -O-
Ga ik toch denk ik maar voor helemaal scheren, dit is geen gezicht meer namelijk.

Ik zou 'm juist lekker laten verharen, dan krijg je weer een mooie zomervacht terug!

Edit; ponylief vandaag geschoren en ze was enorm braaf, geen pas verzet (tenzij ik er om vroeg) en ook de benen waren geen enkel probleem, waren juist bijna het allermakkelijkst van alles. Wel duidelijk dat ze vroeger zeer waarschijnlijk met regelmaat is geschoren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:17

mijn paard laat ik nu ook rustig verharen, hij is al goed op weg, maar mijn bejaarde Welsh en mijn ezel komen nooit door het haar heen en die ga ik na Ijsheiligen scheren (dan gaat het niet meer vriezen). Zijn ze vorige jaren enorm van opgeknapt!

Vorig jaar had ik bij het paard een racestreep geschoren, zag er niet uit, maar in de zomer zag je er niks meer van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:10

Bedankt voor jullie antwoord, ik kijk het nog even aan, hoop dat ze snel dr zomervachtje heeft :)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:40

Romy1234 schreef:
Bedankt voor jullie antwoord, ik kijk het nog even aan, hoop dat ze snel dr zomervachtje heeft :)

Zo laten en de komende weken flink roskammen, haar groeit wel weer mooi aan hoor ;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:14

Mijn 6 jarige mini shetlander heeft nog een dik pak haar, hij heeft het nu met deze dagen best warm.
Haren zijn nog niet nat van zweten maar je voelt aan hem dat hij toch warm is.
Ik geef hem al een scheutje zonnebloemolie en het begin van verharen is gemaakt.
Maar toch haal ik er erg weinig haren vanaf wanneer ik hem met de furminator kam.
Scheren wil ik niet aan beginnen aangezien hij toen ik hem kocht was geschoren en ik denk dat het verhaar probleem daar eigenlijk door ontstaan is....
Zijn er tips om toch wat meer haar er vanaf te krijgen?

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:04

Raden jullie het aan om bij een shetland die 1 keer in de week gereden wordt, een 'dekje' te laten staan? Hij heeft geen gevoelige huid.

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:25

Ja ik zou het wel doen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:15

Nee, ik scheer die er ook altijd af. Vind het lelijk, blijft zweten en is een enorm pak onder je zadel.

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:48

Hoi allemaal!

Ik wil mijn paard volgende winter volledig scheren behalve zijn benen en het hoofd.
Ik heb voor hem nu een 150 grams en een 300 grams deken die ik kan combineren. Moet ik als ik hem wil scheren nog meer dekens aanschaffen? Ik wilde namelijk eerst even kijken hoe het met deze dekens ging en dan eventueel nog een onderdeken kopen als hij nog last heeft van kou (als dat er komt dan ;) )
Kan dit volgens jullie of heb ik dan meerdere dekens nodig?