welke verdoving om te scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: welke verdoving om te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:50

ik heb met verdoving ook 2 bezwaren... ten eerste hoor ik erg vaak dat mensen het niet eens zonder proberen, en ook niet proberen hun paard eraan te laten wennen. Nee, verdoven werkt altijd en veel sneller, kost je minder moeite. Daar krijg ik de kriebels van! Als het goed is, is tranquigel niet meer zomaar overal te krijgen en dat is niet zonder reden... (is nu ook een URA middel dacht ik)
Ten tweede heb ik er bezwaar tegen omdat scheren lang niet altijd nodig is. Een deken alleen werkt vaak al voldoende tegen dikke vacht.
Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom een paard wel geschoren moet worden en als de eigenaar dan eerst zonder heeft geprobeerd (en ECHT proberen dus niet 1 keer scheermachine erbij en concluderen dat het niet kan) en het paard blijft er bang van, dan is verdoving absoluut de beste oplossing.
Maar het word echt te pas en te onpas gebruikt, er wordt veel te luchtig over gedacht. "ach, kan geen kwaad, gewoon zo'n spuit erin". Het kan zeker wel kwaad, er zit altijd een risico aan en je brengt het paard toch lichtjes onder narcose.
Edit: daarom vind ik dat het ook ALTIJD via de DA moet gebeuren. Deze weet precies wat welk middel doet en wat de risico's en eventuele gevaren zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:15

Dyonne schreef:
Bandida, ik vraag me idd wel af wat jij beter vind.

1. niet scheren
2. mocht dat om een of andere reden noodzakelijk zijn, scheren zonder verdoving. M.a.w. tijd in steken tot je dat kan zonder dat het paard bang is. Als dat niet kan, dan niet.
3. verdoven om te scheren kan ik me alleen voorstellen als dat om een zeer dringende medische reden moet gebeuren, en dan mag de dierenarts beslissen wat hij doet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:43

1. valt af, want dat betekend dat rijden op een laag pitje moet.
2. Natuurlijk steek ik er tijd in. En zou eerst altijd zonder proberen.
3. Verdoven ging sowieso in overleg met veearts.

Dit jaar wordt ze dus niet verdoofd. Maar ik weet niet of ik haar geschoren ga krijgen, omdat ze nogal bang is. We zijn al aan het oefenen. Anders moet het rijden op een laag pitje..

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:10

@Zwerte:
ik scheer jaarlijks tig paarden, waarvan enkele onder verdoving. ie verdoving wordt dus gegeven door de da. Ik heb nog geen enkele da meeggemaakt die zomaar een verdoving erin stampt zonder eerst gevraagd te hebben of het scheren al zonder verdoving gebeurd is en hoe het paard toen gereageerd heeft.
Paarden die bang of gespannen zijn, eventueel gaan slaan en erg onrustig zijn scheer ik niet meer onder verdoving. Dat wordt gewoon te gevaarlijk voor mij, maar ook voor het paard zelf. Bovendien scheert het niet fijn als het paard gespannen is, je krijgt dan geen mooi scheerresultaat.
Sedalin werkt lang niet altijd en kan de spanning juist verergeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:19

Ik zal nu wel mensen tegen hun schenen schoppen, maar bij mij gaat elk paard wat voor het eerst geschoren wordt onder verdoving (door de DA). Ze ervaren dan dat er helemaal niks gebeurd, geen problemen door paniekreacties, en het jaar erop is scheren zelden een probleem juist omdat het de eerste keer in alle rust is gegaan.
Enige nadeel van verdoven vind ik dat ze er van kunnen gaan zweten.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:33

Bandida schreef:
Dyonne schreef:
Bandida, ik vraag me idd wel af wat jij beter vind.

1. niet scheren
2. mocht dat om een of andere reden noodzakelijk zijn, scheren zonder verdoving. M.a.w. tijd in steken tot je dat kan zonder dat het paard bang is. Als dat niet kan, dan niet.
3. verdoven om te scheren kan ik me alleen voorstellen als dat om een zeer dringende medische reden moet gebeuren, en dan mag de dierenarts beslissen wat hij doet.

@Bandida, gezien jij het blijkbaar heul goed weet... zou ik wel eens de gouden tip van jou willen krijgen! Ja
Maar misschien is het wat handiger als ik je bel de eerstvolgende keer dat mijn pony geschoren moet worden?
Maar lees mn onderstaande quote eens, en geef die gouden tip, ik zal hem absoluut de volgende keer uitproberen Ja

Loesje88 schreef:
Weet je wat ik nou het grappige vind aan deze reacties? Ze zijn zo kort door de bocht. Alsof iedereen zomaar even zijn paard verdooft om hem te scheren Verward

Vorig jaar is mijn pony voor het eerst geschoren, alles heerlijk rustig aan gedaan, benen en hoofd laten zitten. Ging prima.

Dit jaar sta ik ergens anders op stal en mijn instructrice heeft haar de eerste keer geschoren, bij de benen werd ze wel wat onrustig maar niet onhandelbaar.

Nu hebben we een 2e keer moeten scheren, alle tijd genomen en haar lijf ging wederom zonder problemen, het eerste voorbeen ook, en toen opeens ging de knop om, ze werd drammerig en dreigde te slaan. We zijn gestopt met het idee van, de rest doen we morgen wel, dan kan ze nu even bijkomen.

Zo gezegd, alleen helaas niet zo gedaan, de dag erop werd ze al helemaal woest toen ze het scheerapparaat hoorde... Waarvan het kwam? geen idee, ze had in ieder geval geen slechte ervaringen ermee gehad...

Dus ja, zo slecht als dat wij toen waren hebben we haar verdoofd, en daarna zelfs ook nog een praam opgezet, en toen hebben we de rest kunnen scheren.

Dus... als jullie nu nog steeds blijven zeggen dat iedereen 'zomaar' even zn paard verdoofd, en dat je met geduld en alle tijd er ook wel komt... dan nodig ik jullie uit om de volgende keer mijn pony eens te komen scheren... 3 keer raden wie dan gráág een verdovingsspuit zou willen gebruiken Duivel

Om weer geheel ontopic te gaan, ik heb geen idee wélk verdovingsmiddel wij gebruikt hebben, maar het was wel een injectie, dus geen gel.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:53

Dan zou ik toch niet kiezen voor verdoven Loesje. Dan maar niet scheren. Ik zet de gezondheid van mijn paard niet op het spel door een paard onnodig te verdoven.
Voor de tandarts hebben we ook wel eens moeten verdoven. Vond ik heel vervelend maar vond dit een medische noodzaak. Scheren valt bij mij niet onder medische noodzaak. Mijn pony werd nooit verdoofd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:55

Je schrijft zelf mooi uit wat er aan de hand is Loesje. Maar vreemd genoeg zie je het niet als 'een slechte ervaring'.
Je scheert een pony zonder gewenning aan het toestel of het effect ('kaal gevoel') erna. Gaat twee keer gewoon door als ze protesteert. Vervolgens kom je weer met dat onding aanzetten en ben je verbaasd dat ze alvast bij voorbaat kwaad wordt.
Dat is gewoon zelfverdediging. Je pony is bang, en jij legt niks uit, je gaat gewoon onder dwang door.
Tot slot heb je ze dan zo ongeveer half verdoofd, waardoor ze niets meer terug kon doen, maar het het wél meegemaakt heeft.
Benieuwd wat de volgende keer gaat gebeuren Gestoord.
Maar mijn gouden tip is: als je toch op deze manier door gaat, laat dat bellen maar gerust zitten, check je verzekering, draag een helm, en let op voor rondmaaiende hoeven.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:02

oké dan zou ik niet scheren, dat zou betekenen dat ik alleen nog in het weekend zou kunnen rijden.. (normaal rijdt ik in de avond na mn werk, maar dan is het koud, en als ze dan bezweet raakt, wat ze al na 10 minuten is met haar wintervacht, dan droogt ze dus zo goed als bijna niet meer op) niet om het een of ander, maar daarvoor heb ik geen paard gekocht...

@Bandida: Ze heeft er de eerste keer wel degelijk aan mogen wennen, hij is zonder dat hij aanstond al over haar heen gegaan, ze heeft het geluid gehoord voor dat ze geschoren werd, ze gaf geen kik, ging prima.

En toen ze bij de 3e keer scheren in ene 'druk' werd, zijn we ook gestopt, met het idee van, nou alles op zn tijd, kan gewoon zijn dat ze het zat was.

Dat ze de dag erna al helemaal druk werd toen ze hem alleen al hoorde... sja ik heb er geen verklaring voor hoor.. jij wel? het is 2 keer goed gegaan, de 3e keer werd ze halverwege druk/moeilijk, zijn we ook meteen gestopt. dus imo geen reden waardoor ze nu zo 'over de top' reageert.

Dus nu heb ik nog steeds geen goede tip van je gekregen, en ook nog niet het aanbod dat jij het wel even komt doen...?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:06

Vraag me toch af wat dat is met al die vachten. Ik schoor mijn pony eerst nooit, en dat was nooit een probleem. Pas toen hij de ziekte van Cushing kreeg en 15 cm haar op zijn lijf had zitten dat in de zomer er ook niet afging, werd het een probleem. Voornamelijk voor hem omdat ie in de zon in de wei stond te hijgen.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:11

Mijn pony staat ieder jaar in augustus al met een teddyberenvacht (ze is een fjord) denk je dan even in welk weer we hebben gehad in september en oktober?! Diertje stond nat van 't zweet op de wei, terwijl ze alleen maar stond te grazen (het is er niet een die zelf even een paar rondjes door de wei sjeest Clown).

Dus het is niet zozeer alleen voor mijn plezier, maar ook voor dat van haar... nu we de winter in gaan wordt het inderdaad wel voor mijn plezier

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:22

Ik had een Welsh pony. Het was net een ijsbeer. Nooit last mee gehad, tot de ziekte van cushing.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:24

De mijne wordt komend weekend voor de 2e geschoren.....
Ik wilde ook nooit scheren tot ik op het punt kwam dat mijn paard continu nat was, hetzij van de warmte hetzij na de training. De grootste druppel was toen ik de volgende dag mijn paard nog steeds nat aantrof sindsdien geen twijfel mogelijk, lekker kaal

Ik gebruik een praam als we het hoofd doen, verder niets.
De persoon die het voor mij doet, is zo zelfverzekerd dat verdoving niet nodig is en de praam bij het hoofd met name is voor bij de oren.

@Loesje ik begrijp precies hoe je pony zich voelt, mijn paardje staat ook elke dag nat van het zweet want laten we wel wezen het is nog steeds gruwlijk warm voor de paarden overdag....

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:27

Als ik het zonder iets afkon had ik dat ook gedaan (zo wordt haar lijf zonder praam of verdovingsmiddel geschoren).

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:28

zo ff topic geleze en wil tog ff reageren. Ik snap niet waarom je, je paard zou moeten scheren ? vorig jaar was die van mij ook een teddybeer nouwja niks aan te doen. Dit jaar onwijs veel geborsteld heeft de deken nu op.. en is nog nooit zo glad geweest... heerlijk. Ik zou het eerst zo proberen inplaats van gelijk te grijpen naar een scheermachine maarja.
over de verdoving gesproken? vind dat het ook zonder verdoving moet kunnen. als je een pony/paard zadelmak maakt dan spuit hem toch zeker ook niet plat?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:30

manonxxlove schreef:
zo ff topic geleze en wil tog ff reageren. Ik snap niet waarom je, je paard zou moeten scheren ? vorig jaar was die van mij ook een teddybeer nouwja niks aan te doen. Dit jaar onwijs veel geborsteld heeft de deken nu op.. en is nog nooit zo glad geweest... heerlijk. Ik zou het eerst zo proberen inplaats van gelijk te grijpen naar een scheermachine maarja.
over de verdoving gesproken? vind dat het ook zonder verdoving moet kunnen. als je een pony/paard zadelmak maakt dan spuit hem toch zeker ook niet plat?

Misschien had je nog iets beter moeten lezen mijn pony staat in Augustus!! al in haar wintervacht... als ik dat tegen wil gaan zou ik dus het hele jaar door dekens op moeten hebben, en dat vind ik gewoon te gek, gezien ze het al zo snel warm heeft van zichzelf...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:35

manonxxlove schreef:

Ik heb mijn paard al langer dan 10 jaar. Heb alles al geprobeerd
Ik ben zelf door mensen bedreigd dat de dierenbescherming ingeschakeld zou worden omdat het arme beest zo echt geen arbeid kon verrichten.

Sterker nog, die van mij is 5 weken geleden geschoren, en 2 weken geleden was hij er eigenlijk alweer aan toe, het feit dat mijn paard snel op kan drogen is voor mij vele malen belangrijker dan het behoud van de vacht, want wat heb ik aan een paard met zijn behouden vacht die ziek wordt omdat hij continu zeiknat is

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:43

Geen enkel paard heeft dezelfde soort vacht,hoor.
@Loesje88 toevallig ben jij gezegend met een paard die kort in het haar blijft met een deken om maar mijn kwpn-er krijgt toch een wintervacht ondanks dat hij al in sept een deken om kreeg.Sommige paarden krijgen ook een wintervacht zodra de dagen korter worden.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:48

manonxxlove schreef:

ik vind het weer niks om het hele jaar door onderhand dekens op te houden. En bij die van mij werkt dat ook niet. Ik heb 2 tinkers die behoorlijke wat haar krijgen en die 6x per week fanatiek dressuur matig mee wordt gereden na 15 minuten zijn ze al kletsnat en zwaar ademig en dan moet het echte werk nog beginnen. Ook zijn ze daarna echt nog uren nat. Dit vind ik zowel voor hun als voor mij niet fijn. Ik moet helaas mijn ruin verdoven omdat die anders levensgevaarlijk wordt omdat die er geen behoefte aan heeft. Hij gaat slaan, steigeren, en bijten. Mijn merrie vind het allemaal dood eng maar die kan ik met rustig aan doen en veel praten wel rustig houden alleen met de hals en hoofd moet een praam om.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:57

ESSIE70 schreef:
Geen enkel paard heeft dezelfde soort vacht,hoor.
@Loesje88 toevallig ben jij gezegend met een paard die kort in het haar blijft met een deken om maar mijn kwpn-er krijgt toch een wintervacht ondanks dat hij al in sept een deken om kreeg.Sommige paarden krijgen ook een wintervacht zodra de dagen korter worden.

Ik denk dat je de verkeerde voor je hebt... die van mij staat in augustus al met een berenvelletje Koe

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:59

Ow sorry Bloos ik bedoelde sheffie

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:01

Zo, 4 pagina's bijgelezen.
Ik snap dat je soms je paard moet scheren. (doe de mijne minstens 4 x per winter!)
Aangezien ze anders niet droog te krijgen is na arbeid.

Verdoven kan een optie zijn, net zoals praam.
Wat ik me wel afvraag is of het nuttig is om benen en hoofd en desnoods buik
eruit te scheren als je een scheertechnisch problematisch paard hebt?
(ja, staat chiquer, maar hij loopt er echt niet beter van!)
Het zijn namelijk de gevoeligere plaatsen, en maken de duur van het scheren
aanzienlijk langer!

Gewoon een simpele gedachten gang misschien.
Ik zie namelijk op stal ook regelmatig scheerapparaten vliegen etc. omdat het
nodig is om een hoofd of een paar benen uit te scheren. Zou het dan persoonlijk
doodleuk laten zitten. Bloedneuzen bij mensen die praam vast moesten houden etc.
Is dat het waard?

Ik scheer, mijn hondbrave, niet tijdens het scheren bewegende fjord, in 20 minuten.
Echter hoofd, buik en benen erin.
Resultaat, misschien niet chique, maar wel prima mee te rijden.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:27

ESSIE70 schreef:

Mij bedoelde je denk ik ook niet. Want die van mij blijven ook niet dun onder een deken Haha!

ik scheep trouwens het hoofd alleen tot waar de bakstukken zitten en de benen doe ik niet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:34

Mijne is extreem kietelig en druk. Werd vroeger altijd platgespoten. 1e jaar heb ik hem zonder verdoving geschoren en hoofd en benen niet. Vorig jaar heb ik hem vrijwel geheel geschoren, hoofd op 1 oor na en de benen grotendeels. Dit jaar ga ik voor het gehele paard. De kriebelplekjes en hoofd en benen doe ik met een heel stil opscheermachientje. Ik moet wel zeggen dat ik hem in heel veel etappes doe.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:39

Sheffie schreef:
ESSIE70 schreef:

Mij bedoelde je denk ik ook niet. Want die van mij blijven ook niet dun onder een deken Haha!

Ohhh ik ben vandaag er helemaal niet bij Haha! Het gaat om de reaktie van manonxxlove.Nu heb ik de juiste persoon Tong uitsteken Hoop ik Vork