Wintervacht begint nu al?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Re: Wintervacht begint nu al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:13

Zoezi schreef:
ikowtje schreef:
Haha, door scheren worden de genen van een paard niet aangepast hoor, dus die invloed zal het niet hebben.

Wedden van wel Knipoog
Waarom denk je anders dat de huiskat hier een veel dikkere pels heeft dan de katten in Afrika?
Evolutie........past zich aan aan de omstandigheden.......
Kunnen we wel een topicje in de huiskamer over starten Tong uitsteken
Weet je, zullen we over een maand allemaal een wollen teddyfoto topic gaan doen?
Gaan we kijken welk paard er het meest knuffelbaar uitziet in zijn wintervachtje Haha!

Schijnheilig

Ik ben bioloog...
Een paard kan zich alleen genetisch aanpassen als je er met het fokken rekening mee gaat houden. Als je altijd verder fokt met paarden die niet dik in het haar komen, zullen de paarden dunner in de vacht komen te zitten. Het scheren heeft hier echt GEEN effect op.

Denk je ook dat ons kapper gedrag erfelijk is??

Sorry, maar dit is echt zo'n idiote gedachtegang, kon het niet laten hier even iets over te zeggen Bloos

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:14

willeke_nijs schreef:
als je paard helemaal in het schuim staat wil dat vaak zeggen dat je'm fysiek overvraagt... Dat is echt niet gezond voor je paard... Als je dan niet lang genoeg uitstapt zorgt dat voor een enorme verzuring in de spieren en kan het wel eens héél goed zijn dat je paard de volgende dag serieus spierpijn heeft...

Voor mij betekent het dat het paard zijn warmte niet kwijt kan. Ik train mijn paarden echt wel goed hoor. De vacht kan ze helaas niet uit trekken als ik met haar ga sporten.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:16

ik kan ergens wel inkomen in hetgeen linda zegt... Scheren op zich zal geen effect hebben op de genetica, maar als je vaak scheert en compenseert met een deken, gaan paarden dan niet op den duur een dunnere vacht aanmaken en als je ermee fokt dat verder doorgeven? Is het niet een beetje zoals paaren zich aanpassen aan de temperaturen in een bepaald land. Je ziet bijvoorbeeld bij het ras arabier dat ze een véél dunnere vacht hebben dan bijvoorbeeld een fjord omdat ze in een veel warmer klimaat opgroeien.

Wordt dat zo ook niet met honden en katten gedaan? Kijk naar bijvoorbeeld die naakthonden...

Allé 't is gewoon een bedenking...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:17

Weet je, zullen we over een maand allemaal een wollen teddyfoto topic gaan doen?
Gaan we kijken welk paard er het meest knuffelbaar uitziet in zijn wintervachtje Haha![/quote]

jaaa leuk!
Onze shettenhengst is een hele goede kandidaat Vork
Wat betreft het weer is vriezen niet eens zo erg. Een paard heeft het lekker naar zijn zin (gevoelsmatig dan) met een temperatuur tussen -5 en 15 graden. En in Nederland vriest het tegenwoordig niet echt vaak veel meer.
Met scheren is het natuurlijk weer een ander verhaal..

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:19

willeke_nijs schreef:
ik kan ergens wel inkomen in hetgeen linda zegt... Scheren op zich zal geen effect hebben op de genetica, maar als je vaak scheert en compenseert met een deken, gaan paarden dan niet op den duur een dunnere vacht aanmaken en als je ermee fokt dat verder doorgeven? Is het niet een beetje zoals paaren zich aanpassen aan de temperaturen in een bepaald land. Je ziet bijvoorbeeld bij het ras arabier dat ze een véél dunnere vacht hebben dan bijvoorbeeld een fjord omdat ze in een veel warmer klimaat opgroeien.

Wordt dat zo ook niet met honden en katten gedaan? Kijk naar bijvoorbeeld die naakthonden...

Knipoog precies, misschien iets verkeerd geformuleerd door mij.
Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 19-09-08 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:19

willeke_nijs schreef:

Kleine biologieles: GENEN veranderen niet gedurende je leven. Hoe gezond/ongezond je ook bezig bent, je genetische pakket krijg je van je ouders en kan je vanaf de bevruchtig NIKS meer aan doen.

Die naakthonden is een genetische afwijking die mensen leuk vonden en waar ze mee door zijn gaan fokken. Dit gebeurd met alle rassen. Honden/katten met een bepaalt uiterlijk worden geselecteerd en mee verder gefokt.

Volgens mij dwalen we wat af, maar ik hoop dat je het nu snapt

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:20

willeke_nijs schreef:
Paarden die zweten worden niet ziek door gure wind. Hun vacht is net zoals een zweetdeken... het vocht wordt naar buiten gefilterd en verdampt daar. De huid zelf blijft droog. Het is niet zoals bij ons mensen... Wij hebben geen vacht. Als wij zweten is onze huid nat waardoor wij kou kunnen vatten.

Nou niet helemaal waar, kou vaten doe je niet door zweten of wind, een verkoudheid is gewoon een virus.

Of een paard een deken opmoet of niet, daar heb ik geen mening over al kan ik me wel voorstellen dat je als sportruiter je paard niet lang in de haren wilt hebben.

De hele dag binnen is natuurlijk helemaal niets maar aan de andere kant vind ik de hele dag buiten in regen ook niets.
Kijk maar naar paarden als ze een schuilgelegenheid hebben gaan ze bij regen binnen staan.
Ach wie zal het zeggen.

Mijn grootmoeders wijsheid over paarden die vroeg in de wintervacht komen, en dat oude mensje,( ze is nu 80) die kan het weten, ze heeft vroeger altijd met paard en wagen gereisd en kan mennen als geen ander.

Oke haar gezegde is dat je aan een paard kunt zien hoe snel de winter invalt en hoe streng hij wordt.
Vroege koude winter, snelle dikke wintervachten.
En mijn opoe heeft altijd gelijk Haha!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:21

berpie schreef:
Nou niet helemaal waar, kou vaten doe je niet door zweten of wind, een verkoudheid is gewoon een virus.

Wat raar dat onze bioloog die fout niet opmerkte Tong uitsteken

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:22

berpie schreef:

Haha!

ben ik met je eens. Toch is mijn idee dat paarden die kou vatten, sneller vatbaar zijn voor een virus

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:23

trisca schreef:
Kleine biologieles: GENEN veranderen niet gedurende je leven.

Wat doet evolutie dan? Of heb jij nog dezelfde genen als de oermens Tong uitsteken Haha!
Ik vind mezelf ook soms wel eens een aapje hoor Clown

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:23

@berpie, sorry ja, volledig waar... zal ik het zo zeggen, wanneer wij mensen zweten en onze huid nat wordt, de wind erop komt waardoor we teveel moeten opwarmen en ons afweersysteem vermindert waardoor we veel vatbaarder zijn voor virussen... en dus eerder een verkoudheid oplopen.

Bij paarden werkt dat héél anders: zie link die ik eerder gepost heb Knipoog

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:24

Haflo is echt al een beertje. Staat wel weer erg leuk!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:25

Zoezi schreef:
trisca schreef:
Kleine biologieles: GENEN veranderen niet gedurende je leven.

Wat doet evolutie dan? Of heb jij nog dezelfde genen als de oermens Tong uitsteken Haha!
Ik vind mezelf ook soms wel eens een aapje hoor Clown

Doordat sommige mensen handiger waren kregen ze meer nageslacht, daardoor werd de genetica langzaam van generatie op generatie anders. Het gebeurd dus niet tijdens het leven, maar door partnerkeuze en natuurlijke selectie

Zoezi schreef:
berpie schreef:

Wat raar dat onze bioloog die fout niet opmerkte Tong uitsteken

flauw hoor Tong uitsteken Ik wilde het niet nog moeilijker maken Knipoog

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:27

trisca schreef:
flauw hoor Tong uitsteken Ik wilde het niet nog moeilijker maken Knipoog

Knipoog Ach gut

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:28

trisca schreef:
Doordat sommige mensen handiger waren kregen ze meer nageslacht, daardoor werd de genetica langzaam van generatie op generatie anders. Het gebeurd dus niet tijdens het leven, maar door partnerkeuze en natuurlijke selectie

Gebeurt dat dan ook niet bij paarden na zovele tientalle jaren? Vraag dat me gewoon af.
Vind dit wel een interessante discussie worden nu.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:33

willeke_nijs schreef:
trisca schreef:

Gebeurt dat dan ook niet bij paarden na zovele tientalle jaren? Vraag dat me gewoon af.

Absoluut! We hebben de Fries, de Haflingen, De Tinker Clown
Bij de KWPN ner is het in om grote paarden te fokken, dus de hengsten die we gebruiken zijn groot. Die genen geven ze door, dus worden de paarden van dat ras groter. Ik vind het zelf eigenlijk geen evolutie meer. Evolutie is voor mij een natuurlijk proces, zoals een dier die net een ander dieet heeft en daardoor beter overleeft en meer nakomelingen krijgt. Bij ons is het meer kenmerk specifiek fokken Bloos

We zijn bij de mensen trouwens bezig het natuurlijke selectieproces compleet te negeren door IVF en IUI waar ik helemaal tegen ben. Paren die natuurlijk geen nageslacht kunnen hebben krijgen ze zo wel. Maar dwalen we nu niet ietsie af? Schijnheilig

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:34

een beetje wel, maar vind het wel interessant zo Lachen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:36

willeke_nijs schreef:

Mensen zijn gewoon raar Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:38

Zoezi schreef:
willeke_nijs schreef:

Mensen zijn gewoon raar Knipoog

eyla spreek voor jezelf Haha! hihihi

Ik vind gewoon dat mensen zo vaak paarden als mensen behandelen, terwijl paarden wat die dingen betreft mijlenver van de mens afstaan.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:39

Over wintervachtjes gesproken........ ik ga de kachel aanzetten! Clown
.........en zelf een dikker pelsje aandoen Haha!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:39

Dat is wel waar, is een interessant onderwerp. En we zijn wel heel gericht aan het fokken met dieren

Wij gaan toch ook niet fokken met de spelers die het op de Olympische spelen het goed deden ROFL

Bij paarden is dat wel zo. Hengsten die het daar goed doen, mogen buisjes vullen Huilen van het lachen

Daar zit nog wel een klein verschil Willeke.. Tong uitsteken

Wij fokken zelf maar raak. En mocht het niet lukken, raadplegen we de techniek Vork

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:40

willeke_nijs schreef:
Ik vind gewoon dat mensen zo vaak paarden als mensen behandelen, terwijl paarden wat die dingen betreft mijlenver van de mens afstaan.

Jáááá van die mooie vlechtjes erin.........zo menselijk dat optutten Tong uitsteken

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:41

trisca schreef:
Wij fokken zelf maar raak. En mocht het niet lukken, raadplegen we de techniek Vork

Vandaar dat steeds minder mensen sporen Tong uitsteken

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:42

Maaruh, even iets anders. Cisco verliest dan nu eerst wel zijn zomervacht, waaronder langere haren groeien zijn wintervacht?
Waarom valt de zomervacht uit? Kunnen die haren niet gewoon gaan groeien in de winter?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:42

Zoezi schreef:
trisca schreef:

Vandaar dat steeds minder mensen sporen Tong uitsteken

ROFL

(serieus, ik maak me daar wel eens zorgen over hoor Bloos )