wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:55

Er is een verschil tussen: mijn paard heeft aanwijsbaar last als ie nat wordt dus ik doe een (ongevoerd) regendekentje op of mijn paard is 31 en kan zich niet goed meer warmhouden en: hoezo geen deken? Ik heb het toch koud en op stal hebben alle paarden een deken dus die van mij ook!

Niemand zal beweren dat dekens in bepaalde gevallen niet nuttig zijn.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:06

Maanling schreef:
Er is een verschil tussen: mijn paard heeft aanwijsbaar last als ie nat wordt dus ik doe een (ongevoerd) regendekentje op of mijn paard is 31 en kan zich niet goed meer warmhouden en: hoezo geen deken? Ik heb het toch koud en op stal hebben alle paarden een deken dus die van mij ook!

Ik kan me wel voorstellen dat een paard wat iedere dag word natgespoten het koud krijgt, er zit dan nog erg weinig huidvet op het dier Lachen

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:16

Heb hier en daar wat gelezen maar niet alles.
Maar ik zit ook altijd met dit probleem.
Ik moet ieder jaar mijn paard scheren omdat ik iedere keer te laat ben met de dekens op te leggen.
Heb trouwens ook geen zomerdeken Bloos
Heb deze week op stal al paarden met een zomerdeken op zien staan, zelfs overdag.
Deze paarden staan idd een superkort in de haren.
Mijn paarden staan nu ook nog kort in de haren maar dit slaat heel snel om.
Heb ook al gehoord dat, als je het licht 's avonds tot een uur of 11 laat branden, dit ook wel wil helpen om ze kort in de haren te houden.

Natuurlijk hangt alles van het weer af, maar de precieze tijd om met dekens te beginnen vraag ik me ook af Vork
Mijn vader verklaarde me voor gek toen ik zei dat ik nu al wilde beginnen met 's nachts een dun dekentje op te leggen...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:26

Myrano, het hangt niet van het weer af maar meer van het licht en de lengte van de dagen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:29

Elaine schreef:
Ohh oke Clown Maar dan kan ze dus toch nog kou vatten tijdens het drogen? (Dit in het geval dat het paard het niet gewend is om zo op te drogen)

Zweetdeken eroverheen, even laten eten en dan even opwrijven met de deken en dan lekker (kaal Knipoog )de wei in, zo doe ik het tenminste.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:36

Tallie_Ho schreef:
Maanling schreef:

Ik kan me wel voorstellen dat een paard wat iedere dag word natgespoten het koud krijgt, er zit dan nog erg weinig huidvet op het dier Lachen

dus een paard wat op de weide staat en natregent raakt dan ook het huidvet weg dus jij doet dan ook een deken op je paard?

ff voor de goede volgorde; er gaat echt geen huidvet verloren bij alleen maar het afspuiten van een paard; dit gebeurdt alleen als je vaak wast zonder de juiste shampoo
tegenwoordig zijn er veel goede shampoo's die het huidvet niet aantasten

en ik heb ook al weer een week of 3(sinds het weer zo slecht werd) een o grams regendeken op

de regenpartijen en koude wind zijn voor mij een paard een funest op zijn spieren

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:17

De mijne staat momenteel dag en nacht buiten en ik merk dat ze toch al wel een wat dikkere vacht begint te krijgen. Had tot ik dit topic zag nog helemaal niet over een deken nagedacht. Voorlopig zal ze het sowieso even zonder moeten doen, want op een wei met 10 merries en veulens is een deken ben ik bang geen lang leven beschoren.

Maar ik zit dus nu wel te dubben wat ik straks moet gaan doen. Nu staat ze 24/7 buiten, maar als het veulen eraf gaat komt ze weer meer binnen te staan. Wordt het dan niet te warm als ze meteen een deken op krijgt? Is trouwens ook nog een beetje afhankelijk van welke box ze krijgt want haar oude box was al vrij vlug weer vergeven nadat ze in een merriebox was gezet Boos!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:04

Ik heb mijn paarden in de winter ook altijd onder een deken staan maar ik heb er nog geen opliggen hoor.
Overdag is het nu nog 20 graden en s'nachts ook nog warm genoeg.
Ze staan gewoon nog dag en nacht buiten.
Meestal begin ik als de nachten koud worden zo meestal rond half sept is dat vaak eerst alleen nog s'nachts en overdag af en dan de ongevoerde regendeken.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:53

nogmaals , als je pas over 2 maanden begint dan is er al een vacht ,om daar dan een deken over te doen dat is imo veel slechter.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:57

nou mijn paard heeft ook al een deken op en komt net onder d`r vliegendeken uit dus die heeft ook zowat het hele jaar een deken op en die is niet anders gewent dus ze lijd er niks van en zo zijn er meer bij ons op stal die dat doen dus ik vind het ook geen trend Pling

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:38

Uriah schreef:
nogmaals , als je pas over 2 maanden begint dan is er al een vacht ,om daar dan een deken over te doen dat is imo veel slechter.

juist, dit klopt exact, Haha! Haha! daarom nu met deze regenachtige periodes al langzaam beginnen met ene o grams regendeken

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:35

zelfs mijn B - & D pony's krijgen nu al een dun dekentje op snacht's Knipoog
als je goed voelt kweken ze al een wintervelletje Tong uitsteken
en aangezien ik niet scheer, ben ik er vroeg bij !

ook met de dikke dekens ben ik al in beweging, ik heb ze alvast later herstellen/kuisen/....
de winter komt er vroeg aan, het word al snel donker
en snachts kan het best fris zijn hoowr

edit: ze staan ook altijd met een deken op
in de zomer hun vliegendeken
lente/herfst: dun dekentje ofwel vliegendeken
winter: dik buitendeken/ staldeken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:50

Ik heb ze nog zonder deken staan.
Ze staan 's nachts op stal en overdags wordt het van de week als het goed is nog best mooi weer.
Zo gauw het weer nu slechter wordt gaan de ongevoerde regendekens er op.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:57

Vandaaag voelde ik voor het eerst dat de wollie vacht weer op komt. Mooi laten komen. Die van mij krijgt niet zo'n dikke vacht. Ze krijgt straks wel een deken op. Wanneer? Dat ik nog even de vraag, pas als het wat kouder wordt. Er kan hier niet gewisseld worden met dekens, dus er kan pas een deken op als het koud genoeg is om een deken dag en nacht op te hebben.
Voor een aantal is het teken van de eerste wollie vacht een reden om er direct een deken op te leggen. Dat kan, ik doe het niet. Overigens telt het korter worden van de dagen (minder licht) zwaarder mee dan de kou, voor het aanmaken van de de vacht. Voor de fanatiekelingen is het dan misschien een tip om het licht (van hoge intensiteit, een peertje is niet genoeg) in de avond op stal langer aan te laten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:15

Ja, die tip heb ik ook vaker gehoord.

Wij gaan dit jaar voor het eerst met een deken beginnen omdat het oudje op stal het nogal zwaar heeft in de winters. Heb een 200grams regendeken gekocht, en ondanks dat het nu nog zo regent gooi ik hem er nog niet op. Bij haar gaat het ook niet zo zeer om de vacht als wel om de bescherming wanneer ze weer wat minder vet heeft om bij te zetten.
Ik heb altijd begrepen dat je het beste kan beginnen als de temperatuu onder of rond de tien graden ligt. Ik denk dat wij rond oktober ermee gaan beginnen.

Maar ik heb een vraagje aan de mensen die een paard buiten hebben staan en ook zomers een deken op.
Wat doen jullie wanneer een een regenbui valt en die de deken doorweken. Ik neem aan dat je nu nog geen regendeken erop hebben liggen, lijkt me een sauna, maar een zomerdeken of een vliegendeken lijkt me nat ook niet zo fijn. Helemaal niet omdat ik het argument naar voren zag komen over de spieren. Stel je hebt net getraind, paard weer lekker op het land, dekentje op en weer naar huis. Onverwacht een regenbui, paard+ deken doorweekt en dan? Ga je dan terug om de deken te vervangen voor een droge? Of tijdens de bui voor een regendeken?
Dit is geen aanal hoor, vraag het me serieus af.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:35

RianneH schreef:

Wij gaan dit jaar voor het eerst met een deken beginnen omdat het oudje op stal het nogal zwaar heeft in de winters. Heb een 200grams regendeken gekocht, en ondanks dat het nu nog zo regent gooi ik hem er nog niet op. Bij haar gaat het ook niet zo zeer om de vacht als wel om de bescherming wanneer ze weer wat minder vet heeft om bij te zetten.
Ik heb altijd begrepen dat je het beste kan beginnen als de temperatuu onder of rond de tien graden ligt. Ik denk dat wij rond oktober ermee gaan beginnen.

Maar ik heb een vraagje aan de mensen die een paard buiten hebben staan en ook zomers een deken op.
Wat doen jullie wanneer een een regenbui valt en die de deken doorweken. Ik neem aan dat je nu nog geen regendeken erop hebben liggen, lijkt me een sauna, maar een zomerdeken of een vliegendeken lijkt me nat ook niet zo fijn. Helemaal niet omdat ik het argument naar voren zag komen over de spieren. Stel je hebt net getraind, paard weer lekker op het land, dekentje op en weer naar huis. Onverwacht een regenbui, paard+ deken doorweekt en dan? Ga je dan terug om de deken te vervangen voor een droge? Of tijdens de bui voor een regendeken?

ik heb nu mijn paard al een paar weken onder de bucas sunshower staan; dat is een zomerdeken met uv werende stof waaronder ze dus niet zo snel gaan zweten en tevens is het waterdicht dus ook een o grams regendeken; ideaal
als het van de week weer warmer wordt en de dazen steken weer de kop op dan gaat de rambo sweet itch hoody er weer op
deze is niet waterdicht dus in de regenachtige periodes net zoals nu gebruik ik daarom dan ook de rambo sweet itch hoody

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:12

RianneH schreef:

Bij ons krijgen de oudjes al weer een behoorlijke vacht. Staan ook 24 uur per dag buiten. Alleen als het echt veel regent gaan ze
s nachts op stal.

Ze staan echter beide al met een ongevoerde regendeken op en ze hebben nooit een katoenen deken op omdat ze het
alleen maar koud krijgen als die nacht regent.

Mijn paard staat nog onder een katoenen deken maar die staat op stal en daar is het nog te warm om een andere op te doen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:30

Moderatoropmerking:
Gezien het grote aantal offtopic reacties en persoonlijke aanvallen zijn een deel van de berichten uit het topic verwijderd. Houd vetes buiten Bokt, zodat anderen er geen last van hebben. Vanaf hier dus weer gezellig verder ontopic. Lachen

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:33

die van mij staat al 2 weken met een 0 grams regendeken op,

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:20

RianneH schreef:

Mijn paarden hebben allemaal goed ademende regendekens, daaronder is het absoluut geen sauna hoor Lachen
Ze staan daar nu al weer geruime tijd onder, ik verwacht dat ze in het weekeinde weer een paar dagen afkunnen Ja

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:07

Ik heb ze van de week ook onder dunne regendekens gezet.
Als het echt warm wordt 't weekend gaan ze er inderdaad ook nog even af...

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:36

Ik begin altijd redelijk vroeg met dekens. (ze hebben nu al een zomerdeken of 0 grams regendeken op...) en als het straks wat kouder wordt krijgen ze een gevoerde deken op.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:24

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:28

Maanling schreef:
Myrano, het hangt niet van het weer af maar meer van het licht en de lengte van de dagen.

Idd. En de dagen worden NU al korter.

Ik deed altijd 1 september een dun dekentje op. Of het nu warm was of al koud, 1 september ging hij gewoon steevast op.
Ik weet nog wel dat ik vorig jaar scheef werd aan gekeken met mijn deken en dat ik allerlei opmerkingen kreeg van; nu al een deken, het is hartstikke warm 0.ô [wat overigens meeviel].
Maar uiteindelijk had mijn paardje lekker geen vacht en moesten al hun beestjes geschoren worden en dik in de dekens staan, terwijl die van mij nog haar huidvet erop had en dus nog tegen een 'stootje' kon *LOL*
Als je wilt scheren moet je nog wel even wachten dacht ik. Tot er wat vacht op zit..

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 07:52

Ik heb ook een regel, als de R in de maand zit,; deken op!
Dus 1 september krijgt hij zijn dekentje weer op. Dit omdat de dagen korter worden en dan het haar aanmaken het snelst aangaat.
Zal waarschijnlijk toch wel moeten scheren, maar ga het proberen om het de kop in te drukken!