Buitenbak bevroren wel of niet rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Buitenbak bevroren wel of niet rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:30

Ik begrijp dat vooral het risico zit in de hobbeligheid van een bevroren rijbak.

En wat met een trainingsmolen? In onze molen stappen en draven de paarden op behoorlijk tempo gedurende in totaal zo'n 3 kwartier. Deze bodem is vlak maar dus wel hard bevroren. Zou dat kunnen of is dat ook gevaarlijk? Normaal veert de bodem veel meer me.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:44

simodi schreef:
Ik begrijp dat vooral het risico zit in de hobbeligheid van een bevroren rijbak.

En wat met een trainingsmolen? In onze molen stappen en draven de paarden op behoorlijk tempo gedurende in totaal zo'n 3 kwartier. Deze bodem is vlak maar dus wel hard bevroren. Zou dat kunnen of is dat ook gevaarlijk? Normaal veert de bodem veel meer me.

Je moet het toch een beetje zien als werken op harde bodem, dus geen flink tempo draf als het paard daar niet aan gewend is. Een paard dat met regelmaat voor de kar loopt en dan op de weg veel draaft, zal wel kunnen draven in die molen. Maar een paard dat altijd op een zachtere bodem werkt, moet je dat liever niet aandoen, daar zijn de pezen niet aan gewend. Ik zou nu een paard alleen laten stappen in de stapmolen en dan niet de volle 3 kwartier. Normaal zou je ze ook niet 3 kwartier op de weg laten stappen, toch?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:39

Vanavond in de bak geweest en hij was niet meer bevroren.
Nou ja, misschien iets maar je kon er zeker weer in rijden.
Hopelijk blijft het zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:40

Bij ons is de bak ook bevroren en ik ga nu voornamelijk gewoon het bos in lekker stappen.
Hij heeft nl. hele gevoelige hoeven en het doet hem dan harstikke pijn, het is ook niet goed voor de benen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:41

Waratje schreef:
simodi schreef:

Je moet het toch een beetje zien als werken op harde bodem, dus geen flink tempo draf als het paard daar niet aan gewend is. Een paard dat met regelmaat voor de kar loopt en dan op de weg veel draaft, zal wel kunnen draven in die molen. Maar een paard dat altijd op een zachtere bodem werkt, moet je dat liever niet aandoen, daar zijn de pezen niet aan gewend. Ik zou nu een paard alleen laten stappen in de stapmolen en dan niet de volle 3 kwartier. Normaal zou je ze ook niet 3 kwartier op de weg laten stappen, toch?

Nee.
Dank voor je reactie! Dan doe ik dit idd maar beter niet. We rijden sowieso zelden op verharde weg, altijd alleen bak of bospaden. Stappen in diezelfde molen doet hij wel dagelijks.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:45

Nou ja, het is ook niet meer zo van belang, het is al aan het dooien Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:48

Maar ontdooit de bodem dan ook zo snel? Vorst zit altijd wel lang in de grond toch?
Ik moet mijn beslissing nemen of ik het paard morgenmiddag in die trainingsmolen zal laten draven ... lastig hoor, dat termijn-plannen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:58

Als je twijfelt, hou het dan gewoon bij stapwerk. Die bodem is inderdaad niet binnen een etmaal terug naar normaal. Je krijgt al wel een iets prettiger bovenlaag, maar daaronder blijft nog wel vorst zitten.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 03:22

Ik heb hem gewoon een paar dagen stil laten staan, ik wil het risico niet lopen. Of naar een binnenbak gaan dat kan natuurlijk ook.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 03:34

Koop gewoon een grote ton met stooizout. Als het dan dreigt te gaan vriezen kun je van te voor de bak strooien.
Kost wel iets, stooizout is niet zo goedkoop, maar je kan wel redelijk blijven trainen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 03:47

Nimmedor schreef:
Koop gewoon een grote ton met stooizout. Als het dan dreigt te gaan vriezen kun je van te voor de bak strooien.
Kost wel iets, stooizout is niet zo goedkoop, maar je kan wel redelijk blijven trainen.

en in de zomer goed sproeien, want dan gaat het zout erg stoffen is mijn ervaring Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 06:11

Stappen en draven over harde ondergrond is onontbeerlijk voor de pezen en botten van een paard. Maar een bevroren bak kan wel weer hobbels en bobbels vertonen en dat wil je niet. Je wilt toch geen blessures? maar zoalng de bodem hard maar vlak is, moet rijden geen probleem zijn.
Mits je niet gaat galopperen over een harde bodem natuurlijk.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 06:48

Zou niet gaan rijden in hobbelige bevroren bak,iemand bij ons deed het wel van de week uit onwetendheid en heeft nu een kreupel paard.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 07:34

Wij hadden de bak gesleept net voordat het ging vriezen, net als de paddocks en de longeerbak. De bodem is mooi glad opgevroren. Hierdoor konden de paarden lekker naar buiten in de paddocks en konden we toch nog wat stapwerk doen. Als afwisseling hebben we lekker met de paarden buiten aan de hand gestapt.
Het begint nu wel te dooien, hoop alleen dat de regen uit blijft anders gaat het weer zo'n lekkere drek worden die nergens heen kan omdat de bovenlaag al een klein beetje dooi is en de laag eronder nog niet.........

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:06

Ik heb ook de hele week niet in de bak kunnen rijden omdat die bevroren was. Heb dus maar wat op straat gereden..
Gisteren voor het eerst weer in de bak gereden, maar het dooien gaat nu ook wel snel. Ja

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:14

Hier dooit het niet snel! Erg balen, hij s nog steeds te hard om in te rijden.

_Diede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:12

ik heb ook al een weekje niet gereden,
maar ik ga gwoon elke dag een stukje met haar wandelen en ze gaat elke dag 2 uurtjes naar buiten

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:06

Bij ons is het ook alweer aan het dooien. Ik verwacht dat de bak na de kerst weer volledig ontdooit is en dat ik er weer normaal in kan rijden. Nu kan dat nog niet dus vanavond maar weer even naar de manege toe

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:43

Onze buitenbak is nu wel weer goed. Maar gister en de dagen ervoor was hij echt TE hard om te rijden dan breekt een paard zijn benen zo hard Tong uitsteken Gelukkig hebben we een binnenbak Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:42

De bovenlaag van de buitenbak en longeerbak waren wat ontdooid, maar verder vond ik de bodem nog best heel hard. Heb dus alleen maar gestapt en gedraafd. Ik wacht liever langer dan te vroeg en en blessure! Onze ruin had wel zin om te scheuren aan de longe maar luisterde toch braaf en bleef alleen draven, de schat! Haha!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:16

Bij ons was hij gesleept.
We hebben zaterdag gewoon veel gestapt en wat gedraaft.
pensionklanten gaan vooral naar buiten of niet rijden.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:17

bij ons hebben we zaterdag in de wei wat kunnen stappen en klein beetje draven.. ging best, omdat de wei vlak was en de bak hobbelig

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:31

Mijn 3,5 jarige heeft nu ook al bijna 2 weken vrijaf door de vorst, nu is dat niet erg omdat ik haar heel de zomer lekker door getraint heb en ze best 2 weken stilmocht staan.
Maar overdag gaan ze hier wel zolang het licht is het land op. Dus kan ze toch een beetje haar ei kwijt, de vorst is hier
nu al ver over en de bak zal morgen al weer goed zijn. Donderdag wil ik er dan voor het eerst sinds 2 weken weer op.
Dus als de bak het morgen toelaat gaat ze wel eerst morgen en overmorgen rustig aan de longeerlijn aan het werk.

nijla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:41

Nu is de bak bij ons aardig goed, maar een paar dagen geleden haalde ik het echt niet in mijn hoofd om in een bevroren bak te rijden.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 21:46

Ik had in de binnenbak gereden , want ik vertrouwde het niet in de buitenbak Tong uitsteken
Maar de buitenbak is bij ons nu opgeknapt Haha!