Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
simodi schreef:Ik begrijp dat vooral het risico zit in de hobbeligheid van een bevroren rijbak.
En wat met een trainingsmolen? In onze molen stappen en draven de paarden op behoorlijk tempo gedurende in totaal zo'n 3 kwartier. Deze bodem is vlak maar dus wel hard bevroren. Zou dat kunnen of is dat ook gevaarlijk? Normaal veert de bodem veel meer me.

Waratje schreef:simodi schreef:Ik begrijp dat vooral het risico zit in de hobbeligheid van een bevroren rijbak.
En wat met een trainingsmolen? In onze molen stappen en draven de paarden op behoorlijk tempo gedurende in totaal zo'n 3 kwartier. Deze bodem is vlak maar dus wel hard bevroren. Zou dat kunnen of is dat ook gevaarlijk? Normaal veert de bodem veel meer me.
Je moet het toch een beetje zien als werken op harde bodem, dus geen flink tempo draf als het paard daar niet aan gewend is. Een paard dat met regelmaat voor de kar loopt en dan op de weg veel draaft, zal wel kunnen draven in die molen. Maar een paard dat altijd op een zachtere bodem werkt, moet je dat liever niet aandoen, daar zijn de pezen niet aan gewend. Ik zou nu een paard alleen laten stappen in de stapmolen en dan niet de volle 3 kwartier. Normaal zou je ze ook niet 3 kwartier op de weg laten stappen, toch?
Nimmedor schreef:Koop gewoon een grote ton met stooizout. Als het dan dreigt te gaan vriezen kun je van te voor de bak strooien.
Kost wel iets, stooizout is niet zo goedkoop, maar je kan wel redelijk blijven trainen.

Gelukkig hebben we een binnenbak