Hoe lang komt jouw paard uit stal in de wintermaanden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annetjee

Re: Hoe lang komt jouw paard uit stal in de wintermaanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:32

Mijn paard staat normaal in de winter 24/7 uur buiten, in een paddock, met schuilstal. Nu staat ie de hele dag op stal, ivm koliekoperatie (heeft een wond van een halve meter op z'n buik Clown ) Hij mag maar een paar keer per dag rondjes stappen aan de hand.
Ik vind het meteen een heel ander paard, erg ongeduldig en druk, terwijl hij normaal de rust zelve is Knipoog Hij schrikt ook van dingen waar die eerst niks om gaf. Dus ik ben heel blij dat ie over 2 weekjes weer lekker buiten mag staan Haha! Ik zou het niet anders willen!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:06

Gewoon 24/7 buiten heerlijk voor ze dus.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:26

VeerenAshley schreef:
rowan17 schreef:
Rijpaard 1; 1,5 uur molen en rijden/longeren (plm een uur)
Rijpaard 2; min. 4uur wei/paddock en rijden/longeren

Waarom zit er zoveel verschil tussen deze twee? Ben ik gewoon nieuwsgierig naar Knipoog

Omdat de een zichzelf sloopt op de wei/paddock (die komt dus ook niet los, alleen in de molen) en de andere is de rust zelve dus die mag lekker in de paddock spelen Haha!

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:29

Mijn paardje gaat iedere werkdag de hele ochtend naar buiten in de bak met een groepje andere paarden. 's Middags gaat de 2e groep, de trekpaarden.. En in het weekend is dat altijd anders, dan is er geen vaste indeling, dus soms 's middags en soms 's avonds!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:59

Die van mij staat in de winter van 8 tot 6 buiten. Als het weer goed is laat ik hem het liefst langer buiten, dan gaat hij rond 8 uur op stal. Ik heb hem het liefst zo lang mogelijk op de wei, ik vind 7 uur op de wei echt het minimum aantal uren weidegang per dag voor mijn paard.
In de zomer staat mijn paard 24/7 buiten Lachen

Babyreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 01:48

Van half 9 tot 3 uur ongeveer. Soms iets langer, soms iets korter. Zomers ligt het een beetje aan mijn pony, we hebben erg volle weilanden en die van mij heeft aanleg om moddervet te worden dus soms mag ze iets eerder naar binnen dan. Of ze gaat nog even in de buitenbak naar buiten. Zodra de weilanden wat kaler worden gaat ze ook 24/7 naar buiten.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 07:40

Het valt me op dat er toch best wel wat paarden naar mijn mening erg weinig 'eigen beweging' krijgen. Dus in het land of paddock. Wat hierboven ook al eens is gezegt vind ik 7 uur weidegang/paddock echt minimaal. Die paarden horen toch buiten? Waarom kiezen jullie voor zo veel in stal dan?

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 07:48

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 07:49

24 uur per dag staat zij lekker in de vieze smerige blub! maar ze krijgt wel alle beweging die ze wilen frisse lucht!

Amigoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:38

Mijn verzorgpaard staat over het algemeen gewoon 24/7 buiten. Tenzij het echt ***weer is, dan staat hij binnen.

Hij heeft wel de gehele dag beschikking tot een uitloopstal.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:53

Rayna staat 's ochtends en 's avonds 1,5 uur op stal om te eten, de rest van de tijd staat ze in de paddock en kan ze hooi knabbelen in de (open) stal. Ze wordt nog niet gereden maar loopt wel af en toe naast de fiets of wordt gelongeerd.
Joker staat 24/7 buiten in een paddock met hooiruif. Ze wordt 3 a 4 keer per week rustig gereden ivm artrose.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:12

Het hangt een beetje van het weer af, maar ze staan in de winter 8 - 12 uur per dag buiten.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:15

8.00 uur tot ± 16.30 uur weidegang, iedere dag met goede outdoor dekens op.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:21

's zomers van half zeven tot zes ofzo in de wei (groot!), tenzij het hoost.
's winters (dus na de ingang vd wintertijd): een uur of vier, vijf buiten per dag. ze staan nu in paddocks, wel groot (kunnen voluit rennen en spelen), maar vervelen zich eerder. na vier, vijf uur zijn ze er echt klaar mee, en willen ze gráág naar binnen.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:28

Zomers bij heet weer gaan onze paarden om 05.00 tot 12.00 uur naar buiten zodara de zon te heet wordt gaan ze naar binnen. Wintermaanden als het mooi weer is zonder hele dag plens buien gaan ze van 11.00 tot 16.00 naar buiten. Bij super slecht weer gaan ze in de paddock en in de trainigsmolen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:33

mijn eigen pony staat 24/7 in de wei
en mijn verzorg pony's kunnen op stal waarneer ze willen. hun boxen zijn namelijk altijd open waardoor ze lekker kunnen kiezen tussen land/bak en stal. Als het echt heet is staan ze dan ongeveer van 12 tot 3 binnen. En verder staan ze eigenlijk altijd lekker buiten een gaat als het regent naar binnen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:03

yvotje14 schreef:
Het valt me op dat er toch best wel wat paarden naar mijn mening erg weinig 'eigen beweging' krijgen. Dus in het land of paddock. Wat hierboven ook al eens is gezegt vind ik 7 uur weidegang/paddock echt minimaal. Die paarden horen toch buiten? Waarom kiezen jullie voor zo veel in stal dan?

Kom hier maar eens een stal vinden waar het anders is. Mijn laatste hoop, die de paarden meestal nog wel 5 uur per dag op het land had, is er nu ook mee gestopt. Simpelweg omdat al het land nu al één grote glijbaan was geworden.
Mijn paard komt er elke dag uit, voor eigen beweging, minimaal 2 uur, maar meestal meer( 4 uur). Dat is tot nu toe het meeste wat ik hem heb kunnen bieden. Paddockabbo's van andere stallen zijn meestal voor een half uurtje tot drie kwartier per dag, veel te weinig dus.
Als ik nog eens de loterij win, ga ik gewoon op een ander eiland wonen ( Zeeland uit, zie ik echt niet zitten Knipoog ), waar wat meer zand in de bodem zit Haha!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:14

Bij de vorige stal kwam mijn paard gemiddeld denk ik zo'n ander half uur per dag naar buiten. Niet zoveel dus. Ze stond dan alleen op een niet al te groot stukje land (lees: weinig gras). Als ik haar langer liet staan, ging ze gaten graven of de omheining slopen.

De stal waar ze nu staat, komt ze 's ochtends er uit met drie andere paarden. Ze staan met z'n vieren in een groot weiland. Ze komt er meer en langer uit, en ze heeft vriendjes. Dit alles heeft er voor gezorgd dat ze merkbaar een stuk rustiger, tevredener is geworden. Heerlijk dus voor het paard.

Als ik dit topic zo doorlees, komen de paarden er veel uit. Volgens mij geeft dit geen reeel beeld, ik denk namelijk dat er een heel aantal paarden de box niet uitkomt voor weide/paddock. Die mensen reageren denk ik niet.

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:50

Die van mij staat 24/7 buiten. Maar als het écht koud wordt hebben we een stal op 5 min. wandelen Lachen

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:03

weer of geen weer, altijd buiten!! 24/7 zonder stal (wel schuil mogelijkheid)
oftewel.. zoals het hoort dus!!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:34

In de zomer lopen ze 24/7 buiten bij ons.
In de winter de hele dag Lachen 's nachts wel naar binnen, maar overdag op de wei. Er is op het weiland alleen geen schuilmogelijkheid. Daarom is het wel fijn dat ze 's nachts naar binnen gaan, maar als het slecht weer is, gaan ze toch naar buiten Lachen

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:58

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

racheldanst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:10

Mijne bepaald zelf waaneer hij naar binnen of naar buiten wil, haha.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:15

Mijn paardjes hebben niet eens een stal, ze houden niet van een gevangenis!!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 00:23

Ik ken hier genoeg paarden die er maximaal een uur per dag uitkomen, zomer en winter. Zelfs een paard die in de winter 5 x per week een uur in de stapmolen staat als enige beweging.

Mijn eigen paarden staan dag en nacht buiten met schuilstal en lopen 5/6 x per week. En als de wei echt heel nat is, staan ze 's nachts op het stoepje + schuilstal. Dat zal een nacht of 10 per jaar zijn. Ik zou mijn paarden niet zoveel binnen willen hebben, maar ik zou ook niet terug willen naar een wei zonder schuilmogelijkheden. Ik moet zeggen dat ik echt super fijn sta, heb het echt enorm goed getroffen Haha!