2-jarige nu wel of geen deken op doen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: 2-jarige nu wel of geen deken op doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:27

runningkawa schreef:
Ziet er daar kern gezond en glimmend uit
Waarom heeft hij een slechte weerstand en heeft hij vitamine enz nodig?

Hij heeft een virusje onder de leden.. zijn neus en mond zitten onder de wratjes..
Dat verklaart ook dat ie misschien wat sneller zweet..
DA zegt dat een kwestie is van weerstand op bouwen... en dan gaan ook die wratjes vanzelf weg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:29

Zolang hij dat virusje heeft niet in het zweet gaan "jagen"
hij is pas 2...laat hem toch lekker heen trutten op zijn eigen tempo
Waarom zoveel willen?
Nog jaren genoeg omdat te doen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:33

Heel dubbelzinnig..
*aan de ene kant hoeft hij ook helemaal niks te doen, slechts en moet hij tijd krijgen om hier over heen te groeien..
*aan de andere kant wordt er gezegd dat een goeie conditie zorgt voor meer weerstand..

Vandaar de gulden middenweg om em 2x 10 minuten te laten lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:36

Ga jij trimmen en conditie opbouwen als je ziek bent?
Laat jij een kind van 2 rondjes rennen als die te vaak verkouden is?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:38

Das waar..... maar echt ziek is nou ook weer niet....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:47

Hij ziet er inderdaad geweldig uit, een zie paard gilmp over het algemeen niet zo hij kijkt ook lekker attent, leuk ding hoor, maar heel erg baby nog kwa bouw zou hem echt neit iets laten doen, hij meot nog veel te veel groeien

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:21

Mijn 2 jarige komt volgende maand uit de opfok en is dan 2 jaar en 8 maanden.. en iedereen doet het anders...
Onze stal begint met een dekentje van de winter, gaat een beetje longeren (2x per week), en met 3 jaar zitten we erop, en de zomer dat ze 3 zijn gaan ze weer voor 2 maanden de opfok/wei in.
Dan pakken we ze van de winter er weer uit.. en gaan ze rustig aan weer wat doen, en op wedstrijd.
Er zullen erbij zijn die dit een domme of geen goede methode vinden, en er zullen er bij zijn die het wel een goede methode vinden.
Niet ieder paard is hetzelfde, en laat langer op zich wachten dan de ander.
Wij doen het zo al jaren, en het gaat prima...! Lachen
Misschien dat we meer respect moeten hebben voor elkaars paarden en werkwijze?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:25

Tuurlijk doet iedereen het op een andere manier en dat moet iedereen ook zelf weten als je het direct zo uitgelegd had was het in ieder geval een stuk duidelijker geweest dan dat je steeds een andere reden zegt.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:40

TS, allereerst: je paard is erg leuk op de foto's!
Hij is nu dus 2,5 en heeft een wrattenvirusje onder de leden. Ik zou gewoon heel rustig aan doen met hem tot hij weer helemaal fit is. Niet gek dat hij snel zweet; hij is nu niet lekker.
Je zegt zelf dat hij zijn balans nog niet goed heeft en een conditie van 0,0. Misschien is het slim om hem zoveel mogelijk buiten te zetten en lekker samen met één of meerdere jaargenoten zodat hij lekker kan spelen en zo zijn conditie wat meer op kan bouwen en zijn balans kan vinden.. De deken en het scheren zou ik verder achterwege laten, juist om zijn weerstand op te bouwen, anders heb je later zo'n paard die heel vaak verkouden is.. Je weet hoe dat gaat, paard komt uit stal, deken af om te poetsen en hij staat op de tocht.. Als het echt een paar dagen hoost van de regen zou je een dunne regendeken op kunnen doen.
Je zegt zelf: ik wil er tzt 10 minuten op gaan zitten en ben bang dat hij daarvan gaat zweten. Nu heb ik geleerd om het paard altijd eerst 10 minuten warm te stappen. Misschien dat je een klein, kort drafje doet tegen het einde van die 10 minuten, hoogstwaarschijnlijk gaat hij daar echt niet van zweten.
Je zal zien: als hij van zijn virusje af is en je laat hem zoveel mogelijk buiten lopen en spelen wordt zijn conditie vanzelf beter.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:41

Die wratjes zijn jeugdwratjes en vallen er vanzelf af,niks aan doen en niet te veel trutten met dat dier,komt vanzelf goed.
Hij kan ook ziekjes zijn omdat hij aan het wisselen is,daar worden sommigen ook grieperig van.
Mijn advies naar jou is bij zo'n jong dier niet te veel gaan lopen kijken wat er allemaal wel aan mankeert,komt ie vanzelf met goede dagelijkse verzorging,dus vrijheid in beweging,onbeperkt ruwvoer en gewoon optijd ontwormen gewoon doorheen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:45

PERENBOOMPIE schreef:
Die wratjes zijn jeugdwratjes en vallen er vanzelf af,niks aan doen en niet te veel trutten met dat dier,komt vanzelf goed.
Hij kan ook ziekjes zijn omdat hij aan het wisselen is,daar worden sommigen ook grieperig van.
Mijn advies naar jou is bij zo'n jong dier niet te veel gaan lopen kijken wat er allemaal wel aan mankeert,komt ie vanzelf met goede dagelijkse verzorging,dus vrijheid in beweging,onbeperkt ruwvoer en gewoon optijd ontwormen gewoon doorheen.

Die van mij heeft het ook gehad toen ze een een maandje of 4 was.. later kreeg onze toen 2jarige shetland hengst het ook!
maar het is bij allebei goed gekomen! Knipoog

Karoliena: pb'tje gestuurd..

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:18

Volgens mij heb je je beslissing al gemaakt voordat je dit topic opende en hoop je op bevestiging van anderen.
Maar dat valt vies tegen en draai je eromheen!

Lees je onderschrift nog eens!

monique1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:44

Mijn tweejarige heeft sinds 2 weken een deken op (waterdicht en 200 grams vulling). Ze heeft tot 15 oktober dag en nacht buiten gelopen. Onbeperkt gespeeld en ook onbeperkt gegeten. super dik dus. 3 á 4 keer per week laat ik haar in de binnenbak los lopen, maar houdt haar wel aan het werk. 10 minuten per keer. Na haar werk is ze bezweet (steeds minder) en krijgt ze een wollen dekentje op, na 15 min. kan die af en krijgt ze haar eigen dekentje weer op. Iedere dag loopt ze nog ongeveer 6 uurtjes buiten. Dus eigenlijk nog steeds veel spelen en onbeperkt eten.
Dit heb ik vorig jaar ook met m'n 3 jarige gedaan. Dat gaat prima, die wordt nu, sinds 4 maanden 2 x per week gereden, 2 x per week gelongeerd en de rest van de week vrij! Ook op het land overdag en ook een dikke waterdichte deken op.

Waarom conditie opbouwen?
begin dec. gaat ze naar een vrijspringwedstrijd en begin volgend jaar naar de hengst en ! belangrijkste van allemaal ze vind het geweldig die aandacht!!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:52

Ik was van plan om mijn 3 jarige een deken op te doen, maar ik begin volgend jaar, als we ook serieus gaan rijden. Ik heb haar zadelmak gemaakt, maar nu het herfst en winter wordt en ik geen verlichting heb in de (natte) buitenbak zit ik er alleen in het weekend een keer op. 20 minuutjes hooguit en daar wordt ze amper warm van. Ze redt het dus prima zonder deken. Ze hebben wel een schuilstal in de wei en 's nachts staan ze binnen. Ik vind het zelf nog wel even makkelijk zo zonder dekens.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:55

waarom zou je een jong paard, waar je niks mee doet een deken op doen? heeft helemaal geen nut.
ik zou m gewoon deze winter bloot laten staan.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:56

k zou geen deken op doen! en zeker niet scheren zo een jong paard moet gewoon een beetje hard worden en niet gelijk al van af jongs af aan niet meer tegen regen kuinnen;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:02

Hangt van je paardje af, mijn 2-jarige stond letterlijk te bibberen op de wei...die heeft idd een dekentje op. Niet vanwege t werk, maar dus puur omdat ie t écht koud had!

Een beetje werken met een 2-jarige heb ik geen moeite mee. [naam] is nu ruim 2,5, ik doe ongeveer 2x per week rustig wat dubbele lijnen werk met hem zo'n 15 a 20 minuutjes per keer. Maar dus rustig aan, conditie opbouwen kunnen we alle tijd voor nemen aangezien ik toch pas over minstens een half jaar met inrijden wil beginnen. Hij bouwt op deze manier langzaam conditie en spiermassa op zodat straks, wanneer ie dan ingereden wordt, ook al wat spieren heeft om mij te dragen. En wat conditie om t aan te kunnen. Verder maken we regelmatig een wandeling.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:04

ik zou hem zonder deken laten lopen en er pas mee in het voorjaar beginnen.

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:04

Mijn tweejarige kwam oktober uit de opfok, vorige maand had hij een zomerdeken op en sinds het weekend een 200 grams waterdicht. Ik ben het helemaal met Maxxina eens, nu beetje beginnen met longeren (doe ik ook), van het voorjaar erop en van de zomer paar maanden rust. Ergens in oktober weer rustig oppakken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:32

waarom zou je niet een maansje voordat je eropgaat beginne met longeren!

Longeren op zo jonge leeftijd is echt niet goed!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:41

Mijn nieuwe 2-jarige ruintje, heeft wel een dekentje op, een ongevoerde regendeken..

Hij heeft een spierprobleem, en heeft moeite om zichzelf warm te houden.. hij loopt erg stram en stond te rillen, ondanks zijn wintervacht.
Nu hij slechts onder dat regendekentjke staat, loopt hij weer als een kiviet, en gaan zijn haren ook weer mooi vlak liggen (onder de deken dan)..

Voorlopig hoeft hij nog niks te doen.. alleen spelen met zijn vriendje.. iig tot hij weer helemaal super in zijn velletje zit (en dat zal wel een paar maanden duren)..