Is dit zielig? wassen met koud water

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Re: Is dit zielig? wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:25

Ik was alleen met warm water als ik het te koud vind om m´n handen te laten bevriezen.
Voor die 1x per jaar in de winter dat ik m´n paard (dr benen) schoon maak, wil ik best een emmertje warm water binnen halen. de andere zomer maanden gaat lekker de koude tuinslang erop.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:15

Ik vind zoiezo dat je beter het water even met een zweetmes weg kan halen, maar het koelt wel voor het paard, want het water verdampt, daardoor gaat de warmte weg.
dat gaat het zelfde als met zweet.

lindabaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:23

het is vooral slecht voor de spieren Verdrietig

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:02

Ach als het zielig is zijn alle verzorgpony's die ik ooit gehad heb of nog steeds heb erg zielig Vork

doe 't alleen 's zomers, en dan vaak alleen beentjes en als t echt heet is helemaal de slang erop.. ze hebben er niets aan over gehouden hoor.. Ik stap ze ook wel een heel eind droog altijd!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:16

Ik heb zelf ook alleen de mogelijkheid om te wassen met koud water, en als het warm is laat ik haar lekker in het zonnetje staan. Is het kouder weer en MOET er gewassen worden doe ik enkel de plekken dat nodig is en daarna een zweetdeken op.

_Fan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:34

ik was me pony ook met koud water, en dan alleen in de zomer. maar vanwege dat hij zijn staart afschuurt moet ik 1 x in de 2 dagen een speciaal soort spul in zijn staart masseren, en dan met water eruit spoelen. dus dat is ook met koud water. en zielig ?! als het sneeuwt staatie ook gewoon nog buiten ( ook al kan hij naar binnen ) en dat is echt niet voorverwarmd Haha!

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:21

Nelleke1 schreef:
Ik doe het ook, veel vaker dan jy haha ik begin met de benen (onderaan en langzaam naar boven, zo kunnen ze geen hartstilstand krijgen ofzo) maar ik vind het niet zielig, zeker niet als het als het warm is

ja dat vind ik ook Vork

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:28

heb de mijne lekker met koud water gewassen vandaag, twee keer zelfs
daarna lekker in de wei in de zon opgedroogt
ze vond het heerlijk
leeft nog steeds

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 01:29

Ik was mijn paard altijd met koud water.
als het wat kouder is plaats ik hem even onder de solarium

XxpaulinexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:23

ik doe het ook met een tuinslang. ik echt niet weten waarom het zielig zou zijn

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:24

Is echt geen probleem hoor. Paarden staan toch wel vaker in de koude regen? Vooral in de zomer vinden die van ons het een heerlijke verkoeling. Als het wat kouder is pas ik alleen wel op dat ik niet tegen de haarrichting inga (de haren kunnen dan niet/nauwelijks warmte vasthouden) en doe ik een fleecedekentje op erna.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:03

Niet zielig.
'vroeger' op warme dagen spoten m'n vriendinnen en ik elkaar ook kleddernat met de tuinslang. Nooit last gehad van m'n spieren of iets dergelijks Clown, en ik heb me ook nooit zielig gevoeld.
Voor een paard is dat heus niet opeens anders. Kijk als hij net keihard heeft gewerkt en je zet hem zonder koeling down een half uur onder een ijskoude straal, ja dan zullen de spieren niet blij zijn.
Trouwens, voor een paard is belangrijk om zijn overtollige warmte kwijt te raken. Van oververhitting kunnen ze veel meer last krijgen dan van afkoelende spieren. (dit even over het afspuiten na het werk). Bij de endurance gooien ze niet voor niets flessen water over hun paarden, die moeten afkoelen.

viviannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:12

Ik spuit Tinky & de pony's op de manege ook wel eens af en dan ook eerst de benen en daarna verder. Dan ook gewoon met koud water. Bij Tinky Winky (Bij een mega grote koeienboerderij) gebruiken ze grondwater en dat is meestal wat warmer. In de winter worden ze meestal niet afgespoten, want dan is het meestal erg koud buiten en daarna moeten ze op de wei. Knipoog

yvonne1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:27

Ik doe hetook met warm weer en niet teveel wind of tocht zodat ze niet kou kunnen vatten

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:30

ik doe het ook altijd.
als ze zonder deken op de wei staan, en ze krijgen een plensbui over zich heen zijn ze ook zeiknat toch?
what´s the problem?

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:36

Ik was alleen met koud water als het echt warm is buiten. Ik heb dr net ook gewassen (heb vanavond wedstrijd), en de slang met warm water werkte niet, dus toen heb ik maar met emmers lopen zeulen, ik ga echt niet die koude slang op haar lichaam zetten

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:38

Ik was ze ook met koud water. Als het weer te koud is dan even snel. Dan zie je pas wat een bilspieren ze hebben.......brrrrr.....hahaha.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:43

Zielig...dat weet ik niet
Maar ik weet dan mijn paard het verschrikkelijk vind, ook als het heet buiten is.

Hij staat heerlijk te soezen als ik hem met lauw water afspuit, heerlijk vind hij dat.
Pak ik kou water en al doe ik dat alleen al bij zijn benen dan staat hij me al aan te kijken van, hey, jij bent gek, je hebt de verkeerde slang Tong uitsteken
Ga ik naar boven met koud water gaat hij hangen in de touwen, lijkt me duidelijk genoeg wat hij er van vind Lachen

En eigenlijk ook wel logisch, want ook met heet weer douche ik nooit met alleen maar koud. En lijkt me voor het paard niet anders aanvoelen Lachen

sweetangel19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:08

Op zich kunnen ze dat wel hebben als het een dag geregend heeft en ze staan zonder regendeken op de wei zijn ze ook nat als je ze goed af doet na het wassen. En het afspoelen met water is geen probleem maar zodra je ze vaak met schampoo gaat wassen dat is wel slecht dan gaat hun vet laag weg. heel veel succes

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:13

Ik was alleen met warm weer ter verkoeling. Zeker na het rijden lijkt het mij niet zo prettig voor de warme spieren om zo hard weer afgekoeld te worden. Dat doe ik dus niet. Als hij echt gewassen moet, dan zeul ik wel met emmers lauw warm water. Ik zie het wel vaker hoor mensen zelfs met koud weer hun paard helemaal afspoelen... het is niet mijn manier

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:11

Ik vind het niet zielig, maar als je warm water tot je beschikken hebt zou ik eerder lauw water gebruiken. Ik merk bij mijn lease paarden dat ze koud water helemaal niet op prijs stellen, terwijl ze van lauw water echt genieten.

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:53

Als ik mijn paard na het rijden wil afspoelen doe ik dit ALTIJD met lauw water. Die spieren krijgen m.i. zo'n oplawaai als ze nog warm zijn en er een plens koud water overheen wordt gegooit. Zelf vind ik het ook niet lekker als je net flink bezweet bent en dan gaat douchen met koud water.
Wassen met koud water na arbeid vind ik dus echt funest voor de spieren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:25

lindabaak schreef:
het is vooral slecht voor de spieren Verdrietig
En waar baseer je dat op? De meeste recente onderzoeken promoten koelen van de spieren na werk.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 16:54

Nou, ik heb ze net alletwee gewassen met koud water.
Tja, ik moest toch wat.
Volgens mij vonden ze het helemaal niet erg.
Ik heb ze daarna lekker zoveel mogelijk drooggewreven en een zweetdekentje opgedaan.

Alleen mijn ene pony is nu een beetje beledigd.
want ik denk dat ik per ongeluk water in haar oortjes heb gesproeid bij het 'voorpluk wassen'.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:01

IvysToeter schreef:
ze bedoeld ook niet de benen.
Maar als je gereden hebt om het paard dan over zijn hele lijf met koud water af te spuiten zo vlak na het rijden.
Dan zijn de spieren nog veel te warm om met koud water af te spuiten en dan krijgen ze dus die 'opdonder' waar ik het over heb.
Voor de benen is het niet erg, maar het lijf is niet zo goed.
Voor mensen is dat net zo.

je stapt je paard toch uit?? Nagelbijten / Gniffelen
dan zijn de spieren echt niet warm meer hoor als je goed 10/15 minuten uitstapt, hup slang d'rop kan best.
mijne vind het héérlijk!