Zwart paard dat bruin wordt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Zwart paard dat bruin wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 23:41

Dat schijnen fabeltjes te zijn. Maar je hebt gitzwarte Friezen, die dus zwart blijven, en zwarte Friezen, die bruin worden. Als ik het goed heb begrepen..

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:25

Bij ons op stal houden ze friezen. vroeger kregen die veel wortels en toen werden ze bruin. Minder wortels en dan bleven ze zwart.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:39

Ik geloof er niks van. Onze paarden vreten helemaal geen wortels en moet je die zien. Ze hebben van de winter wel wortels gehad, maar ze verschillen allemaal hoor. Ik geloof er niks van.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:52

ja op wei staan heeft er ook wel mee te maken ( in de zon lopen). Die mensen hebben jaren ervaring met friezen ( hengstenstation). Is hun ervaring en ze hebben al heel wat friezen gehad denk ik. Maarja misschien is het niet bij alle friezen zo of zwarte paarden in het algemeen, kan zijn hoor

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:53

Ik heb namelijk toen gepraat met verscheindende GROTE handelsstallen (tijdens de zoektochten naar onze huidige Friezen Tong uitsteken ) En die zeiden allemaal, welnee fabeltjes, onze ervaring is heel anders etc. etc. Tong uitsteken En zelf ervaren we het ook niet zo...

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:56

ja ik weet niet ( bij ons zijn ze ook wel goed gekend in de friezenwereld , adel enz) Maar ja mss verschilt het ook van paard tot paard. Ze zeiden dat ze veel wortels gaven en de paarden bruiner werden, ze minderden de wortels en ze bleven zwart. Maar ja ik zeg het verschilt mss in ervaring. En heb ook geen zin om tot ruzie te komen over hoe het komt dat zwarte paarden bruin worden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:59

Ik reageer toch ook niet op zo'n manier dat het ruzie moet uitlokken, ik vertel hoe ík het heb vernomen en ervaren, en jij vertelt jouw ding. Tong uitsteken Misschien leren we nog van mekaar Knipoog Niet gelijk over ruzie gaan praten

Pasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:03

VIPPIEKIPPIE schreef:
Dat schijnen fabeltjes te zijn. Maar je hebt gitzwarte Friezen, die dus zwart blijven, en zwarte Friezen, die bruin worden. Als ik het goed heb begrepen..

Zwart is zwart, je hebt geen bruinzwart of gitzwart.
Je hebt dus ook geen zomerbruin.
Een zwart paard mag verkleuren en dan nog is het zwart, heb ik laatst ergens gelezen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:04

Natuurlijk blijft het zwart, overigens bestaat volgens mij GITzwart wel degelijk. Maar dat moet je zelf maar opzoeken.

Pasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:15

Het zou best kunnen, maar van friezen heb ik dan ook echt geen verstand geef ik eerlijk toe Bloos
Maar ik heb dat een keer ergens gelezen (volgens mij in in de strengen, is dus KWPN)
Weet ook niet of dat verschil uitmaakt.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:31

Hoi hoi,
ik ben hier nieuw omdat ik eigenlijk steeds op de site van de groningers zit want die fokken wij maar ik heb ook een frieze hengst.
Toen ik hem net had werd hij ook steeds bruin en dacht ach ja heb ik weer hoor ik koop een zwarte fries maar die wordt zomers bruin. Ik heb hem Black Magic gegeven en dat hielp dus echt niet bij hem en het schijnt zo te zijn dat het ook niet bij alle paarden werkt. Tja als je allles van te voren weet. Hij liep ook overdag buiten totdat hij vreselijk ziek werd en ik hem niet meer kon rijden van wege een longbloeding.
Heb hem op het land gezet met medicijnen uiteraard maar toen dus niet meer bruin worden.
Dus toen hij beter begon te worden en weer wat kon werken ben ik hem gaan afsponzen met gewoon water en wat denk je ik houd een zwarte fries hoe hard hij nu ook werkt.

Crum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:38

Er bestaan volgens mij speciale suplementen voor het behouden van kleur, ik denk dat je dit op www.pavo.nl kan vinden

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 12:00

VIPPIEKIPPIE schreef:
was het een fries dan? Dan kreeg ie geen minpunten maar geen opname. Knipoog En het is verboden, hoewel iedereen de witte vlekjes op zijn fries wegverft. Maar een heel wit been?!

maar het is niet hier in NL maar in Engeland Tong uitsteken daar krijg je minpunten met 1 wit been ofzo, dus verven ze het maar.... Bloos ook niet mijn voorkeur, was echt verbaast toen ik het zag,, maarja.....

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:40

Misschien kan je eens Diamond Omega (van Equimins) gebruiken, hier worden de paarden intens van kleur van. Binnenkort is er ook Grand Coat (Grand Meadows) te koop in Nederland, hier worden Friezen echt zwart van. Kijk maar al vast op de amerikaanse site www.grandmeadows.com

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:56

volgens mij kan ze toch het beste een deken op

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 22:53

Dibah schreef:
Misschien kan je eens Diamond Omega (van Equimins) gebruiken, hier worden de paarden intens van kleur van. Binnenkort is er ook Grand Coat (Grand Meadows) te koop in Nederland, hier worden Friezen echt zwart van. Kijk maar al vast op de amerikaanse site http://www.grandmeadows.com

Ik heb gekeken op die site van grand coat maar ik begrijp eruit dat ze er vooral spieren van krijgen, ik lees niet echt dat ze er ook echt zwart van worden. Heb je hier zelf ervaring mee dat het echt helpt?

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:53

Ik denk dat je dit niet goed hebt gelezen. Grand Coat (misschien bij het verkeerde product gekeken?) Het is echt voor de vacht. Ik weet dat er momenteel een hele goede Friese Hengst dit product gebuikt en hij is super intens zwart.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 10:05

Dan heb ik denk ik verkeerd gelezen bij de reacties van klanten. Ik zal eens kijken of ik het kan bestellen. Bedankt!

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:15

Je kan beter wachten tot het hier in Nederland te verkrijgen is. 1 pot over laten komen vanuit Amerika kost een boel geld. Stuur maar pm als je wilt weten wie dit in in Nederland (Europa) gaat verkopen.

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:23

Nou, onze shet is zwart. In de zomer verkleurt hij een beetje naar de bruine kant, maar niet veel zo dachten wij.

Verleden jaar in december hebben we haar door omstandigheden moeten scheren. haar benen hadden we niet geschoren.
En ja, hoor, nu is ze weer bruin verkleurd, maar enkel op de plekken waar ze niet is geschoren.

Dus, momenteel hebben we een zwarte shet met bruinzwarte benen. Lekker grappig hoor. Maar we zitten er niet mee in, binnen enkele maanden is ze weer helemaal zwart

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:29

loveseben schreef:
http://www.jordenshippo.nl

Henna Shampoo Zwart 16oz.
HENNA SHAMPOO VOOR PAARDEN, ZWART 475 ML. van Cheval international.
Als gewone kleurshampoo niet genoeg is !!
Deze zwarte hennashampoo voor paarden haalt dat saaie rood/oranje, droge uit de vacht
en brengt de donkere, rijke glans in de vacht terwijl u wacht op de Black-As-knight
die zijn werk van binnenuit doet !
Shampoo het paard in, laat 30 minuten inwerken, uitspoelen en op laten drogen.
De superieure kleur en glans blijft ± 3 maanden zitten !
Kan niet afgeveegd of uitgewassen worden.
Ook geschikt voor manen en staart.
Ideaal als uw paard naar een keuring of wedstrijd moet !

HENNA SHAMPOO VOOR PAARDEN IS OOK VERKRIJGBAAR VOOR VOSSEN, BRUINE ENSCHIMMELS.

Weet je hoe chemisch dat spul is.

Nee, hoor, dan maar bruin!

Liset_Diffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:59

daantjuhhh schreef:
loveseben schreef:
http://www.jordenshippo.nl

HENNA SHAMPOO VOOR PAARDEN, ZWART 475 ML. van Cheval international.
Als gewone kleurshampoo niet genoeg is !!
Deze zwarte hennashampoo voor paarden haalt dat saaie rood/oranje, droge uit de vacht
en brengt de donkere, rijke glans in de vacht terwijl u wacht op de Black-As-knight
die zijn werk van binnenuit doet !
Shampoo het paard in, laat 30 minuten inwerken, uitspoelen en op laten drogen.
De superieure kleur en glans blijft ± 3 maanden zitten !
Kan niet afgeveegd of uitgewassen worden.
Ook geschikt voor manen en staart.
Ideaal als uw paard naar een keuring of wedstrijd moet !

HENNA SHAMPOO VOOR PAARDEN IS OOK VERKRIJGBAAR VOOR VOSSEN, BRUINE ENSCHIMMELS.

Weet je hoe chemisch dat spul is.

Nee, hoor, dan maar bruin!

Idd heel erg chemisch!!
Idd dan maar gewoon bruin in plaats van zwart.

Maar ik zou het niet wteen.
Iig veel succes met de oplossing te zoeken!

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:42

Ineke2 schreef:
Het is óf een deken op of overdags op stal... Middeltjes e.d. helpen allemaal niets...

wou ik net zeggen Knipoog
en elk paard dat zwart is en overdag op de wei staat word in de zomer lichter,

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:38

VIPPIEKIPPIE schreef:
Natuurlijk blijft het zwart, overigens bestaat volgens mij GITzwart wel degelijk. Maar dat moet je zelf maar opzoeken.

Mijn jaarling heet Git (Gigant) Git is een (half)edelsteen, donkerbruin tot zwart van kleur. verwant aan steenkool. Google eens wat dan is het zo te vinden. Dus Gigant zijn naam past niet bij hem, hij is niet zo groot, maar Git (afkorting) past uitstekend bij zijn zwart-bruine kleurtje Haha! Hij is totaal niet lichter geworden, zijn rug is zo zwart als de nacht. Moor (zijn moeder) daarentegen is zwart, zij is wel verkleurd door de zon. Duidelijk van invloed is het zweet wat in de haren blijft zitten en de vacht bleekt. Vorige zomer, toen het veulen er nog bij liep, is ze prachtig zwart gebleven. Dus invloeden van buiten af zijn wel degelijk mogelijk! Dit jaar, met haar exceemdeken op, blijft ze ook donkerder, al verkleurt ze nog wel wat.

Het geldt trouwens ook voor onze hond. (Groenendaeler) Deze is bijna blauw, zo zwart is hij. Maar als hij aan het strand is geweest (vakantie) krijgt hij ook een bruine gloed.

Sam44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:11

Mijn zwarte Poolse stamboekmerrie staat dit jaar voor het eerst dag en nacht buiten. En ja hoor, ze is nu ook bruin. Als ze een wondje heeft gehad groeit daar gewoon weer zwart haar. In Polen ging ze in de zomer nooit met zon op het land en het was dus voor mij even wennen om haar met deze kleur te zien. Het enige probleem is dat ze nu te koop staat en de kopers hier toch over vallen. Ik denk dat ik dus ook maar naar zo'n UV deken ga kijken. Jammer, het lijkt mij toch lekkerder zonder deken.