30 graden vandaag wel of niet rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: 30 graden vandaag wel of niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:40

Je kunt niet zomaar heel zwart/wit zeggen dat rijden met warm weer 'slecht' is of juist dat het 'onzin' is om niet te rijden met warm weer. Paardrijden doe je IMO nog altijd voor je plezier en zodra het voor paard en/of ruiter niet plezierig meer is (met name om gezondheidsredenen), dan vraag ik me af waar je mee bezig bent.

Maar goed. Misschien heeft iemand iets aan dit topic: Warm weer en wedstrijden (advies dr. Eric van Breda) met een artikel over paarden en warmte.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:41

Nu rij ik niet,want ik moest naar school. Als het straks vakantie is ga ik gewoon om 7 uur 's ochtends. Dan is het nog koel.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:42

Suprice schreef:
Ik heb vanavond om 7 uur les.. ik zie er nu al tegenop.. Om mijn rijbroek aan te trekken.. Ik hoop dat het nu even flink gaat regenen Tong uitsteken Maar dat zal wel niet.. Maar om 7 uur is het toch niet meer te warm om te gaan rijden? (mits je natuurlijk op je paard let)

Gisteravond was het nog erg benauwd en warm hoor, om 7 uur..

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:48

Ik kijk vanavond wel. Ik heb geen idee hoe warm het is (zit op kantoor) en als het te doen is en er staat een koel windje stap ik er wel op. Mijn paard vindt het niet erg in de warmte.

Als het echt te warm is ga ik absoluut niet rijden. Ik kan voor mezelf de keuze maken, dat kan mijn paard niet. Zolang er geen brand uitbreekt als ik niet rij, laat ik hem mooi staan.. krijgt ie een beautydagje vandaag (beetje douchen, haartjes wassen.. nageltjes lakken..)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:50

Ik heb vandaag wel gereden..
Een buitenritje, veel gestapt en een paar stukjes gedraafd.
Volgende keer doe ik het niet meer, want had de warmte wat onderschat en Katinka had er ook niet bepaald veel plezier in vandaag. Ach gut

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:51

Inge_ schreef:
Suprice schreef:
Ik heb vanavond om 7 uur les.. ik zie er nu al tegenop.. Om mijn rijbroek aan te trekken.. Ik hoop dat het nu even flink gaat regenen Tong uitsteken Maar dat zal wel niet.. Maar om 7 uur is het toch niet meer te warm om te gaan rijden? (mits je natuurlijk op je paard let)

Gisteravond was het nog erg benauwd en warm hoor, om 7 uur..

ja ik weet het, daarom juist.. maar hier is de zon al weg.. ik hoop op een buitje, natuurlijk voor mijn les dat ik nog wel buiten kan rijden Bloos

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:54

heb een wedstrijd vanavond,dus ja ik rijd wel,maar ik hoop echt dat het vanavond een beetje afkoelt,als ik alleen al aan dat warme jasje denk ga ik al zweten.

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:55

ik ga vanavond om uur of 7/8 die kant op...ben benieuwd. Zo warm/benauwd/drukkend als het nu is doe ik echt niet!
1. ik vind het zelf niet fijn
2. ik ga in dit weer zelf ook niet hardlopen
3. ik rij voor me lol en dit is niet lollig
4. mijn paard vind het geen reet aan
Laatst bijgewerkt door Naatus op 08-06-07 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:57

Ik rij gewoon, ik heb een volbloed arabier en die loopt met warm weer lekkerder dan met kou. Merk nooit aan hem dat hij er last van heeft en hij zweet ook niet extreem ondanks de hitte.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:05

Gisteravond om half 9 pas gaan rijden en dat was heerlijk. Vanmorgen om 9 uur had ik prive les. Aan het eind kon ik m'n paard nog net niet uitwringen. Schuim stond onder het sjabrak. Vandaag was het dan ook wel extreem warm. Voordat ze de wei in ging heb ik ze heerlijk afgespoten.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:07

Hij mocht lekker de beentjes even strekken en heeft een koude douche gekregen, maar rijden nee, daar had ik ook geen zin in.
Morgenavond weer denk ik Lachen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:09

Ik rij dan wel 's avonds pas rond half 9, dan is het ook niet meer zo bloedheet Knipoog

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:11

Ik klim er wel even op vanavond, 20 minuutjes wat simpele dingetjes doen moet kunnen. Daarna lekker even met hem zwemmen Lachen

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:14

Ik hoor het al donderen hier.. dus ik denk dat er dadelijk een bui aankomt! Niet te geloven.. het is echt donker hier.. Als ie maar snel klaar is want om 7 uur heb ik les Tong uitsteken

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:41

Ik heb vanmiddag rond 12 uur les gehad, paard had er geen problemen mee, liep er (imo) nog beter om Nagelbijten / Gniffelen (grapje) maar het ging wel goed. En zelf had ik ook niet veel last, alleen een rood hoofd.
Wel rustig aan gedaan hoor.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:22

Ik wou nu nog gaan maar het is hier in Putten nog steeds boven de 30graden en Miro loopt al de hele dag in het land waar het ook niet bepaald koel is...
Hij zou er misschien wel tegen kunnen maar ik heb zelf ook last van de warmte nu dus slaan we vandaag maar even een dagje over.
Hopelijk is het morgen iets koeler...
Als het boven de 25graden is dan krijgt hij vrij, de hele dag in de warmte lopen/staan kost dat hem energie zat, hij is dan vaak sloom en ik denk dat hij dan ook moe is Clown

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:04

Aha..afkoeling is nabij! Donkere wolken en het waait ineens heel hard Haha! Wie weet is het over een uurtje een stuk minder heet, dan ga ik evengoed nog maar even rijden. Het is dan heerlijk in het bos Knipoog

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:18

nou hier regent het en onweren Nagelbijten / Gniffelen
anders ging ik vandaag toch niet rijden, want heb morgen wedstrijd.
maar als het zo warm is ga ik s'avonds gewoon laat. Lachen

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:02

vandaag heb ik niks gedaan, alleen haar even lekker gewassen.
om eerlijk te zijn vond ik het vandaag te warm, maar mocht dit wat langere tijd gaan duren dan rij ik wel gewoon, af en toe een dagje rust kan geen kwaad Knipoog

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:07

ik heb gisteravond om 7 uur nog les gehad, was wel flink zweten maar ik heb haar gewoon net zo aan het werk gezet als anders. Alleen heb ik tussendoor wat langer gestapt.
Vandaag niet gereden omdat ik moest werken en morgen ga ik gewoon 's ochtends rijden om een uur of half 10.
als de zon echt schijnt en het is warm dan ga ik 's middags niet meer rijden (nu eigenlijk ook al weinig)

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:53

Inge_ schreef:
Jolienn schreef:
Ik rij gewoon hoor. Zomers worden steeds warmer, wil iedereen hier zn paard een zomer stop geven ipv een winterstop ofzo? Van stil laten staan wordt je paard echt niet beter van. Vorig jaar zomerinstructie week, was het bij ons 36 graden. Denk je dan echt dat ze het pikken dat je niet gaat rijden? No way. De middag lessen worden iets ingekort maar verder..

Maarja, ieder zijn eigen mening!

Het hangt er maar van af hoe belangrijk je het rijden vindt en hoe je je kan inleven in je paard..

Je paard stil zetten wordt ie alleen maar minder van. En ik kan me echt wel inleven in mn paard. Heb gister om half vier s middags gelest, niets aan de hand.
Ik weet niet, maar als ik al deze berichten zo lees, dan krijg ik echt het idee dat iedereen denkt dat zn paard van suiker is! Ze kunnen echt wel iets hebben hoor! ( dit is niet persoonlijk voor jou bedoelt Inge_ )

maargoed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:01

Nou, als je paard de hele dag in de volle zon heeft gestaan en hij moet ook nog aan het werk in een bak zonder schaduw dan is het wel degelijk heel erg goed uitkijken Jolienn! Net als mensen kunnen paarden bevangen raken door de hitte en een zonnesteek oplopen, dus enige voorzichtigheid is wel op zijn plaats.

Ik heb vanavond heerlijk gereden, onze stal lag precies tussen al het noodweer in maar wel een heerlijk wind dus een perfecte temperatuur om te rijden!

Bliksem was trouwens wel volop te zien, maar erg goed in de gaten gehouden of het dichterbij kwam Knipoog

Daarna lekker onder de douche, genieten hoor dit soort dagen Ja

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:43

Ik heb vanmiddag om kwart voor vier een uur les gehad, wel wat rustiger aan gedaan, maar ik merkte niets aan haar. Vanavond ook nog gereden, niet zo lang omdat het nog een jong paard is maar ook deze had er geen last van.

geen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:20

hoi
ik las dat iemand gister zijn privé les heeft afgezegd. Nou ik heb de mijne ook afzegd ik had les om 4 uur 's middags en als ik dan les doe ik het ook goed en dan stop ik niet voordat het lekker gaat dat kan zo langer dan een uur zijn. Ik doe het dan mijn paard niet aan om met 30 graden of meer langer dan een uur privé les te hebben. Ik ga vandaag wel gewoon maar dan 's avonds tegen een uur of 8

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:18

Het is hier in Putten nu heerlijk weer, ik zat om 11.30 op Miro en heb een goede 1,5 uur in het bos gezwerft Haha! Wel even een fikse over ons heen gehad met dikke druppels maar dat was niet erg, toen we op stal aankwamen waren we weer droog Knipoog