Hoeveel gras staat er nog in jullie weiland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Re: Hoeveel gras staat er nog in jullie weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:06

Mijn paard loopt al sinds half april 24/7 buiten. Er is nog heel veel gras, mooi groen ook. De wei (bijna 1 ha) ligt aan het bos maar het is dus geen droge grond. Het is natuurland dus mag niet bemest worden. Vorig najaar heeft Staatsbosbeheer de 2e weide zelfs gemaaid. Daar zijn nu ook veel minder boterbloemen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:29

onze wei is kaal:S
staan 2 paarden op
en het is gewoon niet normaal meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:30

Ik heb heel veel gras in de zomerwei, waar ze nu lopen. Bij huis was het helemaal kaal maar na strontrijden en de regen knalt het hier ook de grond uit.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:36

Gelukkig wel regen, maar ik zie het nog niet echt groeien. Nou ja even wachten tot het zonnetje weer tevoorschijn komt (als ie nog komt he). Haha!

Helaas door de vele regen is de wei nu weer te nat voor de paarden en moeten ze noodgedwongen weer in de paddock staan overdag, maar ja is ook voor een goed doel he, als het weer mooi is, hebben ze tenminste nog weiland en geen modderpoel. Clown

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:55

Nagelbijten / Gniffelen teveel.
we hebben nu 5 stuks erop lopen,maar hebben de boel alweer gemaaid en de paarden staan tot 1 uur binnen omdat ze anders gewoon te dik worden.
de weide is dit jaar onwijs goed gebleven de winter door, is ruim 1 hectare en er stonden de hele winter minimaal 12 uur per dag 3 dieren op.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:47

Mijn wei is weer vol gras, super! En dat na een dag of 4 regen...

Nou is de wei ook wel goed voorbereid, heel professioneel, dus dat mag dan ook wel. Want ik kreeg vandaag de rekening: 410 euro.... Ziek

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:05

Yes bij mij is de droge steppe ook weer veranderd in een weide met gras sprietjes die boven de grond durfen te komen.Ik denk dat ze wel al 2cm hoog staan.
Nou even zonder dolle, mijn weide was zo droog dat het heel stoffig en zanderig was, ik heb mijn paarden nu maar tijdelijk naar een kennis gebracht zodat de weide kan herstellen.
Ik heb de weide voordat het ging regenen bemest en opnieuw ingezaaid, en nu staan er dus over de hele weide weer mooie sprietjes van een paar cm hoog.
Ik ben echt blij dat het regent want ook de natuur is er enorm van opgeknapt, al die wilde dieren die geen water meer konden vinden vond ik toch wel zielig, en dan alle bomen en struiken die er bij stonden als treurwilgen.
Normaal heb ik echt een hekel aan regen maar het was nu wel even nodig, maar goed nu mag de zon wel weer komen.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:42

Wij hebben gelukkig genoeg gras nog, en niet al te droog en stoffig land. Dus we geven er elke keer een stukje land bij. Maar daar staat maar 1 pony op, dus dat loopt zo´n vaart niet.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:27

Niet jaloers worden, mijn paard staat al een maand op het pachtland van 1 ha, niet bemest want is natuurland
Afbeelding

Binnenkort komt er een weidemaat bij (of 2).

MiilouuLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:54

Mijn weiland is ook erg kaal. Er was gezaaid maar het regende maar niet. Nu regent het eindelijk. Ik heb wel gehoort dat je niet moet sproeien omdat er dan voornamelijk onkruid groeit.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 21:09

Nou flicka, een beetje jaloers op jouw weiland ben ik toch wel hoor! Prachtig zeg, dat je paard daar mag lopen Lachen . Zou ik ook wel graag willen Knipoog .

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:46

Thanks, het is ook een beetje geluk hebben want Staatsbosbeheer wil eigenlijk geen paarden. Maar een paar percelen worden al jarenlang verpacht aan paardenbezitters en dat blijft dan ook zo, ambtenaren hè....

Schapen vreten echt alles kaal en paarden zijn wat kieskeuriger. Maar ik maai met mijn accumaaiertje die brandnetels weg en hou het tamelijk netjes. De vlieren snoei ik wat bij maar maak er verder weinig drukte van.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:11

pfoeh, hier staat ze op een lapje van 3000m2 verdeeld in weer 2 stukjes, met wat schamele grassprietjes en wat mos enzo Nagelbijten / Gniffelen
ze kunnen 24/7 in 1 stukje maar staan ook wel hooi te eten, (afvallen doen ze gek genoeg amper Verward ) want ja, er groeit amper gras.

ik heb laatst de eigen mestbultjes laten egaliseren door een boer en het land bewerkt met klei en kalk zodat er wat gezonde voeding in de grond komt. dus ik ben wel erg blij met de regen, nu kan het gras weer een beetje groeien. Ja

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:24

Onze eigen weiland is ook kaal.
Maar die is gisteren bemest.

De pony's lopen nu in een weiland van iemand anders waar veel gras te eten is.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:31

Ik heb eigenlijk gras genoeg,ze hebben al een goed rond buikje,na jah,heb 3 grote weilanden voor hun 2(A)
Ze staan nu in kleinste weiland van de 3 omdat het gras daar al ong. 20 cm hoog stond en hun andere wei is al weer kaal (is 1 grote wei maar is nu in 2 stukken verdeeld zodat ze meer zouden hebben) Soms zitten we wel een beetje in "grasnood" wanneer ze 1 wei bijna kaal hebben gegeten en in de andere wei is nog niet genoeg dus..Maar jah,voorlopig gaat het goed =]

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:49

ik heb voor 3 paarden al een weiland bij gehuurd, want met onze eigen 1 ha redden we het niet

We hebben vlak voor de droogte begon laten mesten en doorzaaien en daar is dus niets van opgekomen, we zitten op zandgrond en vanmorgen na 24 uur plenzen ben ik er eens doorheen gelopen en het is eigenlijk nog niets gegroeid. Het stond alleen maar onder water.

Ik ben met m'n huurweitje maar weer gaan stripgrazen, anders weet ik niet hoe we de zomer door moeten komen.Ze staan er 24/7 op trouwens en m'n pony komt er nog bij (moet nog ff gebracht worden)

ik heb de mazzel dat ik midden tussen de tuinders en graszoden-boeren zit, dus als er iets gedaan moet worden, kijk ik er 1 lief aan en die komt het doen Clown

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:14

Bij ons staat er veel te veel gras, mijn paard heeft zich al helemaal rond gegeten en het gras blijft alleen maar groeien met die regen. Voor mij hoeft het niet zo'n vette wei. Geef mij maar een wat kalere wei dat lijkt mij veel gezonder dan dat ze zich helemaal vol eten de hele dag en het gaat mij meer om de beweging die hij krijgt als hij overdags in de wei loopt. Godzijdank heeft hij er nog geen last van gehad en ik blijf maar duimen dat het goed blijft gaan Haha! .

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:16

Ik heb zoveel gras dat ik het overweg te maaien. Mijn paard en 3 shetten krijgen minimaal te vreten ,dus hou ik heel veel over dat nu ondertussen knie hoog staat.
Dat wordt mijn wintervoorraad.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:17

T land waar de paarden nu in staan is echt gemillimeterd. Het grote land is over de kop gegaan en net ingezaait, en met de droogte is het nog niet echt van groeien gekomen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:21

Op de landjes waar de paarden lopen staat niet zo bar veel, bij de andere landen begint het gras eindelijk te groeien!! En hard ook! Was heel attent ingezaaid, maar ja, dan moet het wel gaan regenen he.. Qua elk nadeel heb z'n voordeel Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:24

weilanden staan allemaal lekker vol.
2 staan leeg
er is iets gedaan om gras te laten groeien (iets met strepen trekken oid Nagelbijten / Gniffelen)
bij de mijne staat nu 1 paard en 1 schaap, die er heel de winter ingestaan heeft
en paard staat er 24/7 in, vanaf vorige week.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:48

ik heb mijn paardjes vandaag weer naar de pachtweide gebracht het is wle bosgrond maar door de vele regen is het aardig bijgegroeid,wil ook gene vette weide meer worden ze veelste dik haha

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 05:46

*zucht* bij mij groeit het nog niet zo hard....Het enige wat er naar boven lijkt te komen zijn de bietenplantjes.
Hoe lang duurt het meestal eigenlijk voordat het gras bovenkomt?
(het is 4 weken geleden ingezaaid)

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 06:22

Hier is het ook frut, t gras wil echt niet groeien!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 07:41

we hebben 1 zandwei.. Tong uitsteken die wordt gemest
eengrote wei die is net gemest en begint te groeien.. en nog een grote maar die staat heel hoog