Oud&Nieuw en paarden aan huis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yaira

Re: Oud&Nieuw en paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:49

Bij ons blijft er ook altijd wel iemand thuis voor de paarden en de hond. Die van mij gaan op stal met het bovenluik dicht. Normaal gesproken voeren we om half 11 voor het laatst, nu doen we dat vlak voordat de echte knallen beginnen, lekker een flinke plak hooi.
Mijn paardjes staan aan huis midden in een woonwijk, wordt dus echt wel heftig vuurwerk afgestoken. Yaira is zo nuchter die reageert er niet op. Maar nu hebben we sinds kort een gezelschap mini shet-veulen erbij lopen, ben erg benieuwd wat die doet....

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:50

Mijn paard staat bij mensen aan huis en zij zorgen dat er iemand is. Meestal zij zelf, anders hun (volwassen!) kinderen. Het is vrij afgelegen dus er is in de buurt niet veel vuurwerk, alleen aan de overkant van de ringvaart. Voor de zekerheid is er dus wel iemand, mocht er toch een vuurpijl ernstig verdwalen, of iemand kwaad willen met vuurwerk.
Van de week was er een afsluiting van een feest in het dorp aan de overkant van de ringvaart, en werd er vuurwerk afgestoken toen ik net onderweg was naar de bak. Ik wist het niet, dan had ik het niet opgezocht, maar toen ik me er niet druk over maakte bleef ze braaf naast me stappen. Weliswaar snuivend en kijkend, maar geen rare dingen. Het viel me echt mee hoe ze reageerde, hoe langer het duurde hoe rustiger ze werd en ik heb daarna gewoon kunnen rijden. Ze was in het begin wat onrustig, maar geen fratsen of wat dan ook.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:52

Bij ons staan ze ook aan huis.. doen de deuren dicht.. en geven net iets voor 12uur nog wat te eten.. dan blijven ze wel rustig.. en dan af en toe even kijken..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:54

Het vuurwerk wordt bij ons gewoon over de stallen geschoten, heel dichtbij dus. Scheve mond We zetten de radio hard aan, sluiten de buitenluiken en geven ze heel de nacht voldoende eten. De vosjes hebben nooit zo'n last van het vuurwerk, maar de schimmel kan helemaal doorslaan. We proberen het lawaai wat af te zwakken door hem een oornetje met vette watten om te doen. Ik geloof dat we 'm zelfs een keer licht verdoofd hadden, zo erg was het. Eind november, als er al mensen zijn die af en toe een rotje afsteken begint het al... Het zijn echt vreselijke maanden voor hem.
Ik wil ook altijd dat de paarden goed gecontroleeerd worden, want stel dat er iets mis gaat...

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:13

Onze ezels gaan dit jaar uit logeren om het vuurwerk te ontlopen. Vorig jaar was echt een ramp omdat verschillende buren vuurpijlen afstaken. Totale paniek.
Zaterdag's brengen we ze weg en pas donderdag's halen we ze weer op. Hopend dat het dan weer rustig is.

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 07:53

Ik blijf met oud en nieuw altijd thuis, omdat mijn paarden wel onrustig van vuurwerk worden, vooral harde knallen.
Ik geef ze om kwart voor 12 een flinke plak kuil zodat ze in elk geval bezig zijn.
En ga daarna om het kwartier/ halfuur kijken.
Ze hebben het tot nu toe allemaal goed doorstaan!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:57

Bij mijn ouders wordt niet zo heel veel vuurwerk afgestoken maar ze zijn toch wel behoorlijk fris en onrustig in stal.

Ze krijgen om even voor 12 nog wat hooi en stro zodat ze wat te doen hebben. De luiken gaan niet dicht omdat ze daar alleen maar nog gekker van worden.

De volgende ochtend kunnen wel altijd meteen de stallen uitgemest want ze lopen echt de hele tijd rondjes in stal.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:30

We zetten ze in de bak, dan hebben ze ruimte om te vluchten en door het hek rennen hebben ze nog nooit gedaan. Ze vinden het best wel eng, maar zo wennen ze er wel aan. En ze krijgen onbeperkt hooi, dat helpt ook wel!

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:35

wij doen alle deuren dicht geven ze te eten en zetten de radio aan help ook goed en blijven thuis je weet nooit wat er kan gebeuren we hebben een keer een vuurpijl in de hooitas gekregen gelukkig ondekt maar het kan dus wel gebeuren zulke dingen

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 07:46

ok doe de luiken ook dicht ik heben raampje aan de zijkant zitten dus ze kunnen daar naar buiten kijken !
ik ga wel weg want onze horica zaak gaat warschijnlijk open maar nouw weet ik dus niet hoe die 3 jaarige reagerd we gaan ook al om 12 uur gaan we even trug omte kijken ! Haha!

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 07:53

Mijn paard staat ergens waar ze geen vuurwerk afsteken tis midden in de bossen waar heel veel toezicht is Tong uitsteken

Groetjes

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:14

Ze staan bij een vriedin,
die zetten de radio aan en het licht aan..

even na 12 gaan ze evene kijken bij ze.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:56

Er is bij ons altijd iemand thuis dan. Paarden vinden het niet zo erg overigens, zijn wel wat gewend, ook de paarden buiten. Hoogstens een sprintje en dan weer door. Maar dichtbij wordt ook geen vuurwerk afgestoken, minstens 150 meter eromheen geen vuurwerk.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:06

Goh dan heb ik wel bomproof paarden....
Bij ons steken ze carbid af. Grote melkbussen gevuld met kruit. Een enorme knal.
Paarden zijn er gelukkig aan gewend. En de nieuwkomers schrikken een keer, zien dat de anderen niet reageren en vinden het vervolgens ook ok.
Ook het gepiep van vuurpijlen gaan goed.
Wel staan ze allen op stal. Maar de bovenkant is open.
Onze jongens schieten dan ook gewoon vuurwerk af op het erf.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:09

mjah soms laat ik ze buiten want dan kunnen ze gewoon gek doen als ze willen als het dan niet te koud is. En anders staan ze gewoon binnen. Wij kijken achter het huis over de stad heen dus zien al het vuurwerk maar je hoort het al niet zo hard meer. Ik ben meestal rond 12 uur thuis. Als het meeste vuurwerk wordt afgestoken en daarna ga ik weg maar dan wordt er al bijna niets meer afgestoken.

Mijn paardjes doen wel ff gek.. maar gaan niet echt staan flippen ofzo!

JessJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:19

Ik blijf thuis met al mijn beesten, de honden en konijnen hebben geen moeite met dat beetje vuurwerk hier, maar de geiten, katten en paarden worden wat gestresster.
Bij mij werkte altijd iets langer in de wei laten zorgen dat ze goed moe zijn en laat eten geven dan zijn ze daar druk mee.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:09

Ik ben niet thuis, maar mn ouders geven haar rond 11 uur een plak hooi en doen altijd haar halster om, voor het geval dat de stal in de fik vliegt ofzo. Mn pony wordt wel wat gestresst van dat vuurwerk, maar het valt over het algemeen wel mee.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:21

Ze krijgen lekker veel hooi en idd een halster om. Ja

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:23

Wij hebben de paarden ook aan huis.
Ze staan op stal, licht laat ik uit, bovendeur op de haak en wat extra hooi.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:29

De paarden staan hier ook zo ongeveer aan huis (paar huizen verderop) en ik laat ze gewoon zoals altijd buiten. Voor twaalf uur wat extra hooi en later in de nacht nog even een keer kijken of alles goed is gegaan. Als ik ze binnen zet worden ze alleen maar onrustig. De mensen die er vlakbij wonen houden het ook altijd in de gaten.
Er wordt hier in de buurt heel weinig afgestoken gelukkig.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:47

mijn paarden staat bij een oude vrouw in de wei en met oud en nieuw ben ik een paar meter verder op bij een vriend die gaan karbit schieten. (weet niet of iedereen weet wat het is maar het is echt heel hard oor verdovend) Als het nog ligt is loop ik er even heen om te kijken hoe het met hun gaat maar m`n nieuwe paard heeft het nog niet mee gemaakt omdat we haar nog niet lang hebben dus hoop dat alles goed gaat. En Als er wat is beld de boerin wel.

Maar hoop niet dat ze van schrik het draad in rend. Wand nog niet alles is prikkeldraad vrij maar een grood en deels wel. en kan haar ook niet in de stal zetten ( hebben inloop stal.)

groetjes

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:51

OemmiejO schreef:
Ze krijgen lekker veel hooi en idd een halster om. Ja

dat vind ik een heel slim iedee bij ons staan ze op de wei altijd zonder halster voor als mensen ze mischien mee willen nemen dan gaat dat wat moeilijker. Maar denk dak ze met oud en nieuw gewoon 1 nacht wel om doen wand als er wat gebeurd kunnen we ze makkelijker pakken
*bedankt voor de tip*

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:51

Wij wonen een heel stuk buiten alles en er rijden ook geen auto's oid lang dus mijn paard staat gewoon lekker rustig in haar stal en wij zijn dan ook altijd weg.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:12

Rijan_ schreef:
ok doe de luiken ook dicht ik heben raampje aan de zijkant zitten dus ze kunnen daar naar buiten kijken !
ik ga wel weg want onze horica zaak gaat warschijnlijk open maar nouw weet ik dus niet hoe die 3 jaarige reagerd we gaan ook al om 12 uur gaan we even trug omte kijken ! Haha!

Wil anders wel ff bij der gaan kijken hoor. Als je dan wat extra hooi klaar legt dan geef ik Rijan en Wodette wel effies een plukkie. Dan hebben ze wat te doen..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:15

Wij verwachten niet teveel vuurwerk om het huis. Zelf steken we iig niets af Lachen

We gaan wel even langs de buren voor de gezelligheid, maar meer niet Lachen