Moet een jaarling ook een deken op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Prescious

Re: Moet een jaarling ook een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 10:11

ik heb een arab van een jaar oud, maar die blijft gewoon zonder deken staan hoor, zolang t kan

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:15

Saskiia schreef:
Het ligt er natuurlijk aan wat voor ras het is en of het een dikke wintervacht heeft. Als je paardje eeen dikke wintervacht heeft hoeft het natuurlijk niet. Als die neit zo goed tegen de kou kan zou ik hem wel een deken opleggen. Knipoog
Welk ras zou je dan wel een deken opleggen Saskiia? Aangezien je zegt dat het ligt aan het ras.
(ik ben erg benieuwd)

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 08:27

Mijn jaarling staat wel met een dunne regendeken op. Waarom: hij is 6 weken terug op stal komen te staan i.v.m. een operatie. Afgelopen maandag is hij voor het eerst weer naar buiten gegaan, 's middags stond hij met koude oren en benen in de wei en z'n haren stonden rechtop. Omdat ik hem ook 's nachts buiten wil laten en er geen beschutting is op de wei, heb ik besloten om dan toch maar een regendeken op te doen. Mijn jaarling voelt zich er duidelijk beter bij. Verder krijgt hij geen gevoerde dekens op, vanaf nu kan hij zelf een wintervachtje gaan maken, de deken is bij mij dus alleen om de eerste kou op te vangen.

Mijn jaarling is trouwens een kwpn-er.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:47

Een jaarling die geopereerd is ( en dus verzwakt ) daarbij kan ik me heel goed voorstellen dat je andere maatregelen treft dan normaal, maar we hebben het hier over gezonde jaarlingen en dan is een deken echt onzin ( ongeacht het ras ).

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 14:08

Ik ga haar dus geen deken opdoen.
We hebben gisteren een winterbespreking gehad op stal. Ik heb het gevraagt aan een paar meiden m.b.t. het voeren. Ze adviseren om haar een halve kilo te geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:34

Risje80 schreef:
Ik ga haar dus geen deken opdoen.
We hebben gisteren een winterbespreking gehad op stal. Ik heb het gevraagt aan een paar meiden m.b.t. het voeren. Ze adviseren om haar een halve kilo te geven.

Je kan een jong paard beter wat schraal houden (net ribben kunnen zien) tot ze ong. 2,5 zijn. Dan groeien ze niet te snel en krijgen ze een sterker skelet. Onbeperkt kuil/hooi voor de warmte en een handje brok/hele granen zodat je een goed supplement voor jonge paarden kan bijvoeren met een scheutje goede olie erover voor de omegavetzuren en klaar ben je.

Zorg wel dat je hoge kwaliteit supplementen koopt, die zijn wel wat duurder, maar op de lange termijn werken ze ook beter, omdat ze beter opgenomen kunnen worden door het paard.

OneDiamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:30

Nee kind, je wilt toch een sterk paard!
Hij/zij krijgt toch een wintervacht en het dier hoeft toch nog geen arbeid te verrichten dus is die wintervacht ook niet erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:36

Ik zou haar iets minder voeren dan een halve kilo. Maar ik vind het zeker niet te veel. Er zijn zat jonge paarden die per keer 2 kilo brok krijgen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:46

waarom minder dan een halve kilo?
Het dier moet zich straks ook warm houden in de winter, daarom vind ik ook dat je hem niet te schraal moet houden, een klein laagje spek isoleert, en dan heeft hij het veel beter in de winter...

XBlossemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:34

Zolang het dier niet ziek is, geen deken opdoen ze krijgen zo'n dikke vacht in de winter die houden zichzelf wel warm

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:00

Mijn jaarling gaat ook gewoon bloot de winter door. ze heeft nu al een heerlijke dikke vacht en zal de rest van haar leven waarschijnlijk nog vaak zat met dekens lopen, dus als het nog kaal kan, hou ik het ook kaal Lachen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:00

Mijn jaarling staat ook lekker bloot deze winter.
Wel heb ik voor het geval hij ziek wordt een canvas dekentje voor hem liggen...(je weet het nooit).

Verder krijgt hij al vanaf hij bij mij is (5 maand) veulenbrok (PAVO+podo) en onbeperkt ruwvoer.
Vorig winter kreeg hij ¼ brok..ik denk niet dat ik daar veel aan verander dit jaar...
En inderdaad, goede olie over de brokken.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:57

Jaarlingen moeten weerstand opbouwen. En die bouwen ze niet op met een deken op.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:13

luffwinny schreef:
paarden in de opfok word vrijwel niet veel mee gedaan ik ben van mening dat je een jaarling zoveel mogelijk moet leren bv wenen aan het verkeer en poetsen,vast staan enzo,als die daarna terug zou komen van de opfok zou het een groter probleem zijn omdat hij vrijwel niks heeft geleert (nu heb ik het over jaarlignen die gewoon in de wei worden gedaan en niet na omgekeken word verder)wel zou ik haar aanraden het met iemand te doen die al enkele ervaring heeft.

Ik ben het niet met je eens.
Een jaarling hoort in een groep en niet op stal zodat er mee gewandeld kan worden enz.
Wij hebben jaarlingen altijd in de opfok en als ze als 3 jarige weer thuis komen hebben we echt geen grote problemen met ze. Hoe komt dat?

Omdat ze als veulen een basis hebben gekregen. Halstertje om, aan het halstertje naar de wei, beentjes optillen dat soort dingen. Vanuit vertrouwen zoals Kiwiko (weet even niet zeker of ik het goed schrijf) ook zegt. Dat is een basis die ze niet meer vergeten. Dan is het echt niet nodig om je jaarling verkeersmak te maken door met hem te gaan wandelen. Het vertrouwen dat je met je veulen opbouwt in de eerste paar maanden van zijn leven is voldoende om na drie jaar op verder te bouwen. Dan kan hij de eerst drie jaar lekker paard zijn in de wei en opgroeien in een groep.
Wat jij je paard als jaarling leert kan ook best als ze 3 jaar zijn.

xxandreaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:42

Nee ik zou het niet doen. Ze hoeven zich nog helemaal niet in te spannen dus waarom zou je het doen? Ze krijgen (meestal) allemaal wel een lekker dik wintervachtje dus mij lijkt het niet nodig..

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:44

Ik heb mijn "kwpn"veulen(7mnd) gewoon nog dag en nacht op de wei staan in weer en wind,is goed om weerstand op te bouwen en ze maakt nu zelf al haar winterdekentje aan,ze krijgt per dag 1kilo veulenbrok met een scheut zonnebloemolie en omdat er niet zoveel gras meer is ook nog dagelijks twee plakken weide hooi,ik borstel haar expres niet meer omdat ze dan een lekkere vetlaag krijgt die haar zal beschermen tegen de kou en waterafstotend is dus ze heeft een natuurlijke all-weather deken van zichzelf straks als de winter invalt,wanneer het echt gaat vriezen kan ze snachts op stal (twee veulens per paardenbox)en krijgt ze meer hooi maar gaat overdag gewoon lekker naar buiten de wei of paddock in met d'r andere veulenvriendinnetjes en vriendjes. Go jij! Go jij!

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:56

Oke daar ga ik Duivel : mijn jaarling (nu 2 jarige) kreeg vorig jaar op een gegeven moment wel een DEKEN op, tja ik zeker niet voor dekens bij jonge paarden. Maar omdat ze bij ons alleen maar 24/7 buiten staan zonder schutstal en het echt bar en boos was. En ze dus echt verkleumt stond te staan, heb ik haar met een deken op gezet.

Dit is overgens wel voor het eerst dat ik jaarlingen met dekens op gezet heb.

Ik ben er ook voor om ze gewoon zonder deken de winter door te laten gaan, maar als ze ondanks bergen ruwvoer nog zo staan te kleumen dan gaat er gewoon weer een dekentje op.
Nu moet ik zeggen dat dit een paardenkind is met een heel dun velletje, onze pony veulens waren altijd teddyberen.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 14:53

Ik merk dat mijn jaarling nu al een lekker wintevacht aan het kweeken is, ondanks de temperaturen van nu. Dus ik denk dat het wel goed gaat komen met haar.
Overigens was die dierenarts net bij haar voor de jaarlijkse inenting. Ze is op het moment erg aan de diaree, ze mag nu alleen nog maar hooi eten, verder niks, ook geen gras. En dan kijken of het maandag wat dikker is geworden.
Zij zegt dat ze in principe geen brokken nodig heeft, alleen hooi. En een handje brokken als beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:58

Persoonlijk zou ik dan wel een handje pavo vital voeren.
Ik heb mijn jaarling daar toen wel van op zien knappen Ja

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 16:29

Was zij dan ook een de diaree?
Zo ja, hoe was dat gekomen?
Ik snap namelijk niet (en de dierenarts ook niet) waar die diaree vandaan komt. Voor de zekerheid geef ik haar nog wel een ontwormingskuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:31

Nee, dat niet

Maar van kuilvoer en gras kunnen ze idd aan de diaree raken.

Ik vond Zanda in het voorjaar niet mooi uit de haren komen, bleef wat dof.
Wel goed eten en gewoon vrlijk.
2 weken vital gegeven en ik had ineens een glimmende spiegel.
Dus hij had toch iets te kort, ook al speelde hij